Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Bertiel schreef:is Richteren ook in boekvorm uitgekomen?
ZIjn boek over Jozua is zeer leerzaam en soms ook confronterend.
Mijn vrouw heeft ds den Butter veel gehoord en heeft veel van hem geleerd
Ja, het boek van Richteren heb ik ook. Wat je zegt is herkenbaar. En ik leer nog steeds van hem. Hij is heel eerlijk en recht voor z'n raap. Dat heb ik af en toe wel nodig...

Hij is nu al een hele poos uit Handelingen aan het preken. Afgelopen zondag bij ons in Renswoude ook weer 2 keer. Maar vaak zoek ik even via kerktijden de andere diensten op; hij spit het hele boek door. Verdeeld door het land.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

helma schreef:Gevonden (zonder broer ;))

http://www.prekensite.nl/preken-series/Jozua

Ook die van Richteren
http://www.prekensite.nl/preken-series/Richteren
Maar dit zijn dus preken, niet de radiostukjes?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

..
Laatst gewijzigd door helma op 25 nov 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Dodo schreef:
helma schreef:Gevonden (zonder broer ;))

http://www.prekensite.nl/preken-series/Jozua

Ook die van Richteren
http://www.prekensite.nl/preken-series/Richteren
Maar dit zijn dus preken, niet de radiostukjes?
Nee, de radio-uitzendingen denk ik
EO de Bijbel open, staat erbij
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

helma schreef:Gevonden (zonder broer ;))

http://www.prekensite.nl/preken-series/Jozua

Ook die van Richteren
http://www.prekensite.nl/preken-series/Richteren
Dit zijn ze inderdaad! Heel fijn dat ik ze nu kan beluisteren, bedankt. De eerste twee heb ik vanavond al gehoord, heel leerzaam.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:
DDD schreef:@Huisman:
Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Feitelijk heb je alleen geschreven dat het niet schrijven van dit boek wijzer en bijbelser is. Ik vond dat vooralsnog op hetzelfde neerkomen, maar laat ik het bijbelse principe hanteren dat de onduidelijke teksten met duidelijke teksten moeten worden uitgelegd en niet andersom.

@Herman:
Wat opmerkelijk dat bronnen worden achtergehouden.
Feitelijk heb ik geschreven dat een goed gerucht verspreiden van iemand beter en bijbelser is dan vermeende misstappen opschrijven. Aan de andere kant begrijp ik ook dat een onafhankelijk biograaf geen hagiografie mag schrijven. Maar beschuldigingen opschrijven die niet met hard bewijs onderbouwd kunnen worden vind ik te ver gaan.
Verder vind ik Herman zijn samenvatting duidelijk genoeg en voor mij een reden om dit boek ongelezen te laten. Hij stond wel op mijn lijstje te kopen boeken en die euros kan ik dus anders besteden.
ds Kempeneers heeft er een reactie over geschreven:
https://www.rd.nl/opinie/boek-over-wiss ... -1.1718270
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Jantje »

Je bent me net voor inderdaad. Ik ben het van harte met hem eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Het probleem is dat het hele verhaal van Noach in de bijbel staat, niet het halve verhaal.

Overigens merkt de dominee terecht op dat de bronnenselectie van de mondelinge overlevering beperkt is gebleven.
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Met zo'n opvatting als van ds. Kempeneers kan de hele geschiedschrijving wel ophouden te bestaan. Het komt neer op geschiedvervalsing als het gaat om de eigen groep. Ik geloof er niets van dat dit de bedoeling van de opstellers van de catechismus was. Integendeel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Met het oog op prof. Wisse: Ik hoorde vroeger ds. Venema nogal eens met achting spreken over "mijn oude professor". Zou dat prof. Wisse geweest kunnen zijn? En over "Bakkertje", zei wel eens dacht "dat hij alleen was overgebleven".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Met zo'n opvatting als van ds. Kempeneers kan de hele geschiedschrijving wel ophouden te bestaan. Het komt neer op geschiedvervalsing als het gaat om de eigen groep. Ik geloof er niets van dat dit de bedoeling van de opstellers van de catechismus was. Integendeel.
Jammer dat jij niet weet hoe echte historici uitputtend bron onderzoek doen voordat ze iets opschrijven . Bijvoorbeeld 30.000 brieven lezen voordat hij 1 letter schreef aan zijn magistrale Napoleon biografie (Andrew Roberts, Napoleon the great)

In deze betwiste biografie van prof. G. Wisse zitten zoveel wetenschappelijke hiaten dat het niet boven het Privé/story/Telegraaf niveau komt. En dat is best wel laakbaar en schandalig.

Maar voor de refo-hater best wel smullen. Bah :deg
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

O, over de biografie heb ik geen mening. Ik denk niet dat ik het boek ga lezen, mede gezien de adviezen van mensen hier op het forum. Maar ik ben het zeer oneens met het artikel van ds. Kempeneers. Ik vind het zelfs een beetje eng en gevaarlijk.

En verder snap ik niet hoe je bij je eerste stelling komt, want daar heb ik helemaal geen uitspraken over gedaan. Maar goed, in dit geval werden de brieven achtergehouden. Dat is op zich al verdacht, maar goed. Iedereen is onschuldig, totdat het tegendeel bewezen is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

huisman schreef:
DDD schreef:Met zo'n opvatting als van ds. Kempeneers kan de hele geschiedschrijving wel ophouden te bestaan. Het komt neer op geschiedvervalsing als het gaat om de eigen groep. Ik geloof er niets van dat dit de bedoeling van de opstellers van de catechismus was. Integendeel.
Jammer dat jij niet weet hoe echte historici uitputtend bron onderzoek doen voordat ze iets opschrijven . Bijvoorbeeld 30.000 brieven lezen voordat hij 1 letter schreef aan zijn magistrale Napoleon biografie (Andrew Roberts, Napoleon the great)

In deze betwiste biografie van prof. G. Wisse zitten zoveel wetenschappelijke hiaten dat het niet boven het Privé/story/Telegraaf niveau komt. En dat is best wel laakbaar en schandalig.

Maar voor de refo-hater best wel smullen. Bah :deg
30.000 brieven lezen. Dat zegt helemaal niets. Dan kunnen er evengoed 'wetenschappelijke hiaten' in een 'magistrale' biografie zitten.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Je bent me net voor inderdaad. Ik ben het van harte met hem eens.
Hoe kun je het ergens mee eens zijn, zonder het boek gelezen te hebben?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

huisman schreef:Bijvoorbeeld 30.000 brieven lezen voordat hij 1 letter schreef aan zijn magistrale Napoleon biografie (Andrew Roberts, Napoleon the great)
Het voorbeeldige leven van de magistrale tiran en vrouwenverslinder Napoleon?
Plaats reactie