Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Geytenbeekje »

Stof schreef:
Ambtenaar schreef:Niet op alle slakken zout leggen. Het staat de schrijver van de recensie toch vrij om vanuit zijn kader een boek te beoordelen?
Zonder twijfel. Ik denk - en zie dat ook terug in de reactie van ds. Klaassen - dat hij en anderen vooral zijn gestruikeld over de toon(hoogte) van de recensie. Dat er verschillen zijn in verbondsopvatting is namelijk geen verrassing en behoeft ook geen nadere discussie. Dat is sinds eeuwen een platgetreden pad.

Ik vind het persoonlijk jammer dat hierdoor een predikant van de Gereformeerde Gemeenten weer in een kwaad daglicht is komen te staan. Dat had gewoon niet gehoeven. Vanmorgen haalde ik dit artikel uit de Digibron-bieb: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0. Als je elkaar, zoals de predikanten hier deden, als mensen (vaders zelfs) in de ogen kijkt is de toon al heel anders. Ik denk dat het RD hier een taak heeft, laten ze vaker dit soort gesprekken doen. Omwille van de achterban die door de discussie zoals die nu gevoerd is allerminst gesticht is.
Ik vond die toon in de tweespraak tussen een cgk 'er en de gg'er ook niet altijd even fijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Stof schreef:
Ambtenaar schreef:Niet op alle slakken zout leggen. Het staat de schrijver van de recensie toch vrij om vanuit zijn kader een boek te beoordelen?
Zonder twijfel. Ik denk - en zie dat ook terug in de reactie van ds. Klaassen - dat hij en anderen vooral zijn gestruikeld over de toon(hoogte) van de recensie. Dat er verschillen zijn in verbondsopvatting is namelijk geen verrassing en behoeft ook geen nadere discussie. Dat is sinds eeuwen een platgetreden pad.

Ik vind het persoonlijk jammer dat hierdoor een predikant van de Gereformeerde Gemeenten weer in een kwaad daglicht is komen te staan. Dat had gewoon niet gehoeven. Vanmorgen haalde ik dit artikel uit de Digibron-bieb: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0. Als je elkaar, zoals de predikanten hier deden, als mensen (vaders zelfs) in de ogen kijkt is de toon al heel anders. Ik denk dat het RD hier een taak heeft, laten ze vaker dit soort gesprekken doen. Omwille van de achterban die door de discussie zoals die nu gevoerd is allerminst gesticht is.
Ik vond die toon in de tweespraak tussen een cgk 'er en de gg'er ook niet altijd even fijn.
Wat vond je er niet fijn aan?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vond dat ds Schot bepaalde dingen erg ontweek.
Maar goed hij belichaamt ook niet de kijk die ik heb op de Bijbel, scheelt ook wel.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Ik vond dat ds Schot bepaalde dingen erg ontweek.
Maar goed hij belichaamt ook niet de kijk die ik heb op de Bijbel, scheelt ook wel.
Discussie speelde 10 jaar geleden, ik vraag me af in hoeverre jij toen (gezien eventuele leeftijd) in staat was een en ander goed te kunnen onderscheiden. Dat hij een andere kijk op de Bijbel heeft dan jij was me vorig jaar al duidelijk geworden. Ik ken Ds Schot als een fijne predikant en nou niet bepaald iemand die bepaalde dingen ontwijkt. Dat hij beduidend anders dan menigeen denkt en schrijft moge duidelijk zijn. Laat wederom onverkort dat ik de bewuste recensie waar we in dit topic over spreken RD-onwaardig vind. Zo dien je niet je achterban van je krant. Ook de wijze van recenseren vind ik niet juist. Maar daar is al genoeg over gezegd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vond dat ds Schot bepaalde dingen erg ontweek.
Maar goed hij belichaamt ook niet de kijk die ik heb op de Bijbel, scheelt ook wel.
Discussie speelde 10 jaar geleden, ik vraag me af in hoeverre jij toen (gezien eventuele leeftijd) in staat was een en ander goed te kunnen onderscheiden. Dat hij een andere kijk op de Bijbel heeft dan jij was me vorig jaar al duidelijk geworden. Ik ken Ds Schot als een fijne predikant en nou niet bepaald iemand die bepaalde dingen ontwijkt. Dat hij beduidend anders dan menigeen denkt en schrijft moge duidelijk zijn. Laat wederom onverkort dat ik de bewuste recensie waar we in dit topic over spreken RD-onwaardig vind. Zo dien je niet je achterban van je krant. Ook de wijze van recenseren vind ik niet juist. Maar daar is al genoeg over gezegd.
O ja dat zal best wezen hoor, het gaat om het geschrevene niet om de persoon zelf.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ja, maar niet zonder de auteur recht te doen.

@Posthoorn:
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik voer een normaal gesprek, mijns inziens. Van vervolgingen is in het geheel geen sprake. Ik roep op tot ootmoed en dat is alles, en vervolgens krijg ik een verwijt. Alsof ik meer een fan zou zijn van dr. Klaassen als van ds. Schot. Dat is helemaal het punt niet. Een dominee moet zich zorgvuldig uitlaten, en zeker over zulke gevoelige kwesties.
Je wilt per se ds. Schot in het beklaagdenbankje hebben. Dat lijkt me wat overdreven. Verder niets.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vond dat ds Schot bepaalde dingen erg ontweek.
Maar goed hij belichaamt ook niet de kijk die ik heb op de Bijbel, scheelt ook wel.
Discussie speelde 10 jaar geleden, ik vraag me af in hoeverre jij toen (gezien eventuele leeftijd) in staat was een en ander goed te kunnen onderscheiden. Dat hij een andere kijk op de Bijbel heeft dan jij was me vorig jaar al duidelijk geworden. Ik ken Ds Schot als een fijne predikant en nou niet bepaald iemand die bepaalde dingen ontwijkt. Dat hij beduidend anders dan menigeen denkt en schrijft moge duidelijk zijn. Laat wederom onverkort dat ik de bewuste recensie waar we in dit topic over spreken RD-onwaardig vind. Zo dien je niet je achterban van je krant. Ook de wijze van recenseren vind ik niet juist. Maar daar is al genoeg over gezegd.
O ja dat zal best wezen hoor, het gaat om het geschrevene niet om de persoon zelf.
Daarom is het goed dat in ogenschouw te laten. Niet de verschillende kijk die jullie op de Bijbel hebben en wat je in je eerdere posting noemde.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 09 nov 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vond dat ds Schot bepaalde dingen erg ontweek.
Maar goed hij belichaamt ook niet de kijk die ik heb op de Bijbel, scheelt ook wel.
Discussie speelde 10 jaar geleden, ik vraag me af in hoeverre jij toen (gezien eventuele leeftijd) in staat was een en ander goed te kunnen onderscheiden. Dat hij een andere kijk op de Bijbel heeft dan jij was me vorig jaar al duidelijk geworden. Ik ken Ds Schot als een fijne predikant en nou niet bepaald iemand die bepaalde dingen ontwijkt. Dat hij beduidend anders dan menigeen denkt en schrijft moge duidelijk zijn. Laat wederom onverkort dat ik de bewuste recensie waar we in dit topic over spreken RD-onwaardig vind. Zo dien je niet je achterban van je krant. Ook de wijze van recenseren vind ik niet juist. Maar daar is al genoeg over gezegd.
O ja dat zal best wezen hoor, het gaat om het geschrevene niet om de persoon zelf.
Daarom is het goed dat in ogenschouw te laten. Nu de verschillende kijk die jullie op de Bijbel hebben en wat je in je eerdere posting noemde.
Tegenstelling van mij ?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

Ik heb mijn reactie iets aangepast, woordje nu in niet veranderd. Excuses!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Jantje »

Gerson schreef:
Jantje schreef:Vandaag in het RD: een niet mis te verstane reactie van dr. M. Klaassen op de recensie van ds. A. Schot.
Als meelezer van dit draadje ben ik dan wel heel erg benieuwd wat jij inhoudelijk van deze ‘een niet mis te verstane reactie’ vindt?
Zeker omdat ik eerder las dat je voor 1000% achter ds Schot staat.
Ik ben het helemaal niet eens met dr. Klaassen. Dr. Klaassen is opgegroeid in de GGiN, en dus zou je toch wel mogen verwachten dat hij heel goed bedoeld wat de zorgen zijn die ds. Schot heeft geprobeerd duidelijk te maken. Dat hij dat niet op de allerbeste tactvolle manier deed, daar kan ik nog wel in meekomen, maar ik vind dat de reactie van dr. Klaassen totaal geen recht doet aan de visie van ds. Schot en verder ook nogal emotioneel van aard.

Verder vind ik de reacties hier weer zeer overdreven. Het is de grootste nonsens om ds. Schot direct te verwijten dat hij het 9de gebod heeft overtreden en daarom schuldbelijdenis zou moeten doen. Dat slaat als een tang op een varken. Ik ben het daarom ook geheel eens met de forummers @Erasmiaan, @GGotK en @Posthoorn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Gerson schreef:
Jantje schreef:Vandaag in het RD: een niet mis te verstane reactie van dr. M. Klaassen op de recensie van ds. A. Schot.
Als meelezer van dit draadje ben ik dan wel heel erg benieuwd wat jij inhoudelijk van deze ‘een niet mis te verstane reactie’ vindt?
Zeker omdat ik eerder las dat je voor 1000% achter ds Schot staat.
Ik ben het helemaal niet eens met dr. Klaassen. Dr. Klaassen is opgegroeid in de GGiN, en dus zou je toch wel mogen verwachten dat hij heel goed bedoeld wat de zorgen zijn die ds. Schot heeft geprobeerd duidelijk te maken. Dat hij dat niet op de allerbeste tactvolle manier deed, daar kan ik nog wel in meekomen, maar ik vind dat de reactie van dr. Klaassen totaal geen recht doet aan de visie van ds. Schot en verder ook nogal emotioneel van aard.

.

Wat vind je niet goed aan de reactie van dr Klaassen?
Het is toch een doorwrocht artikel?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bezorgd »

Zou ds Schot met deze opmerking van vandaag (jaarlijkse Bondsdag van de Mannenverenigingen), ook doelen op deze case?
Ds Schot in RD schreef:Tijdens de vragenbespreking leidde een vraag over de kerkelijke verdeeldheid tot veel reacties. Ds. Schot zei dat het zoeken van kerkelijke eenheid meer leeft dan enkele tientallen jaren geleden. „Er zijn lichtpuntjes die men vroeger niet voor mogelijk gehouden zou hebben. Dat is bemoedigend.”

De Nunspeetse predikant wil niet doorslaan naar de andere kant, als zou men meningsverschillen niet meer mogen benoemen. „Liefde is eerlijk met elkaar omgaan en niet altijd de ander een aai over de bol geven.”

Hij ziet praktische hindernissen. „Je kunt niet alles aan de kant zetten om samen te gaan. De visie op het verbond is onopgeefbaar.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-schot ... -1.1608731
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Zou ds Schot met deze opmerking van vandaag (jaarlijkse Bondsdag van de Mannenverenigingen), ook doelen op deze case?
Dat lijkt me heel aannemelijk.

Overigens zegt ds Schot rake dingen over de eindtijd. Ook de citaten die hij aanhaalt:
Hij citeerde Calvijn die schreef: „Niemand heeft goede vorderingen in de leerschool van Christus dan hij die de dag van zijn dood en die van de laatste opstanding met vreugde verwacht”. Hij haalde ook Guido de Brès, de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, aan. Die schreef: „Wij verwachten die dag met een groot verlangen”
Laten we ook daar oog voor hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Zou ds Schot met deze opmerking van vandaag (jaarlijkse Bondsdag van de Mannenverenigingen), ook doelen op deze case?
Dat lijkt me heel aannemelijk.

Overigens zegt ds Schot rake dingen over de eindtijd. Ook de citaten die hij aanhaalt:
Hij citeerde Calvijn die schreef: „Niemand heeft goede vorderingen in de leerschool van Christus dan hij die de dag van zijn dood en die van de laatste opstanding met vreugde verwacht”. Hij haalde ook Guido de Brès, de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, aan. Die schreef: „Wij verwachten die dag met een groot verlangen”
Laten we ook daar oog voor hebben.
Tja maar nu blijft het wat stil he;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Zou ds Schot met deze opmerking van vandaag (jaarlijkse Bondsdag van de Mannenverenigingen), ook doelen op deze case?
Dat lijkt me heel aannemelijk.

Overigens zegt ds Schot rake dingen over de eindtijd. Ook de citaten die hij aanhaalt:
Hij citeerde Calvijn die schreef: „Niemand heeft goede vorderingen in de leerschool van Christus dan hij die de dag van zijn dood en die van de laatste opstanding met vreugde verwacht”. Hij haalde ook Guido de Brès, de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, aan. Die schreef: „Wij verwachten die dag met een groot verlangen”
Laten we ook daar oog voor hebben.
Tja maar nu blijft het wat stil he;)
Omdat het off-topic is. Dus daarom het uitblijven van een reactie ;)

Natuurlijk zegt hij ook mooie dingen. Persoonlijk heb ik in het verleden veel geleerd van ds Schot, maar dat is het punt in dit draadje helemaal niet.
Plaats reactie