Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door John Galt »

huisman schreef: En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Jammer dat je ze buiten genoemde kaders niet ontmoet. Ze zijn er echt! Zie o.a. hier: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/eh ... -1.1603646
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Terri schreef:
Jeremiah schreef:
Dat is in zekere zin waar, maar toch zal het vaak ingeleefd worden met David:

21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
In het O.T. was dat zo. Maar ik zit dan met onderstaand gedeelte uit Mattheus. Daar zegt de Heere Jezus ook, 'u hebt gehoord'.... toch geeft Hij een ander gebod.

U hebt gehoord dat er gezegd is: Lev. 19:18U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44Maar Ik zeg u: Luk. 6:27; Rom. 12:20Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en Luk. 23:34; Hand. 7:60; 1 Kor. 4:13; 1 Petr. 2:23bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46Luk. 6:32Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit of eerder genoemde mensen de Heere haten......
Dit zegt de Heere Jezus ook in Mattheüs.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn
Het gaat hier om vervolging om wille van het volgen van de Heere Jezus, maar het verschil is wel wie de tweedracht veroorzaakt, of wie het zwaard hanteert.
Wij worden geroepen om vrede te stichten; "Zalig zijn de vreedzamen, want zij zullen Gods kinderen genaamd worden".
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Agatha Christie. Het geheim van de blauwe trein
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:Agatha Christie. Het geheim van de blauwe trein
Is hat taalgebruik acceptabel? Ik zou ook weleens een A C willen lezen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

John Galt schreef:
huisman schreef: En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Jammer dat je ze buiten genoemde kaders niet ontmoet. Ze zijn er echt! Zie o.a. hier: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/eh ... -1.1603646
Mooi artikel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Mijn opa (...) was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Zijn kleinzoon is nu een fel christelijk gereformeerd mannetje! :yahoo :nananere
Nee echt niet.. Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,

En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Ik vind dit heel erg!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

samanthi schreef:
Bertiel schreef:Agatha Christie. Het geheim van de blauwe trein
Is hat taalgebruik acceptabel? Ik zou ook weleens een A C willen lezen...
Angsthaas Christie is beschaafdheid ten top.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:
samanthi schreef:
Bertiel schreef:Agatha Christie. Het geheim van de blauwe trein
Is hat taalgebruik acceptabel? Ik zou ook weleens een A C willen lezen...
Angsthaas Christie is beschaafdheid ten top.
Ha ik de winkel liggen er plenty.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Bertiel schreef:
samanthi schreef:
Bertiel schreef:Agatha Christie. Het geheim van de blauwe trein
Is hat taalgebruik acceptabel? Ik zou ook weleens een A C willen lezen...
Angsthaas Christie is beschaafdheid ten top.
Ha ik de winkel liggen er plenty.
Inderdaad, ik zou eerst eens in een kringloop gaan kijken. Veel leesplezier voor weinig geld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Mijn opa (...) was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Zijn kleinzoon is nu een fel christelijk gereformeerd mannetje! :yahoo :nananere
Nee echt niet.. Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,

En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Ik vind dit heel erg!
Dat ik vrienden heb buiten de CGK?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Nee echt niet.. Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,

En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Ik vind dit heel erg!
Dan vindt u het waarschijnlijk ook heel erg dat we het dorp waar wij geboren zijn moesten verlaten. Dat we dat dorp achter ons hebben gelaten met de hele familie van mijn vaders kant. Dat we er nooit meer naar terug hebben verlangd.

Onze ouders waren Hervormd. Gewoon Hervormd. Geen bonders of zo. Mijn opa was 'bij geval' in aanraking gekomen bij zijn werkgever met het 'oude volk' uit R. Dit kon mijn opa niet meer kwijt raken, en hij kon het niet meer vinden in de Hervormde kerk in het dorp. Hij moest die verlaten. Daardoor zijn mijn ouders enige tijd later ook overgegaan naar de Gereformeerde Gemeente te R.

Toen zij dit kenbaar maakten aan de predikant in ons geboortedorp maakte die predikant vele tegenwerpingen en probeerde mijn ouders 'bij de kerk' te houden. Hij zei onder meer tegen mijn ouders: Maar vinden jullie het niet verschrikkelijk om 3 maal op een zondag 2 uur in zo'n benauwde kerk te zitten? (Hij overdreef opzettelijk!, want normaal duurde de dienst toen geen 2 uur meer). Mijn ouders antwoorden: In het geheel niet. Dat begreep die dominee niet. Zou hij wel eens gelezen hebben, vraag je je soms achteraf af:
  • Hoe lieflijk zijn Uw woningen, o HEERE der heirscharen! Mijn ziel is begerig en bezwijkt ook van verlangen naar de voorhoven des HEEREN; mijn hart en mijn vlees roepen uit tot den levenden God.
    Zelfs vindt de mus een huis, en de zwaluw een nest voor zich, waar zij haar jonkskens legt, bij Uw altaren, HEERE der heirscharen, mijn Koning en mijn God.
    Welgelukzalig zijn zij die in Uw huis wonen; zij prijzen U gestadiglijk. Sela.
en:
  • Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders.
Maar goed, mijn ouders zijn daar vertrokken, en hebben nooit meer omgezien naar de kerk in het dorp waar ze opgegroeid waren (en waar ik ook geboren en opgegroeid ben)
Wij waren in de ogen van de dorpelingen verraders van de kerk, en we dwarsliggers als we op zondag niet meededen aan familiebezoek enz. Geen begrip voor. De dominee die mijn ouders bij 'de kerk' probeerde te houden, was overigens de eerste mens in het dorp die zich liet cremeren...

Wat kiezen we dan? Bij een kerk blijven de Waarheid verloochent? Of smaadheid dragen en je aansluiten bij een verachtelijk volkje waar de wereld en de kerk haar neus voor optrekt?
Die keus is ook de keus die ons heden (allen die dit lezen!) voorgesteld wordt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

@huisman
Nee, het feit dat je alleen daar vindt.

@DIA
Wat heeft dat er mee te maken ?

@bertiel
Ik werk in een kringloop:+)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: @DIA
Wat heeft dat er mee te maken ?
Ik bedoel dit: Palm 45:
Verlaat, vergeet, wat ooit u kon bekoren,
Uws vaders huis, uw volk, en wat voorheen
U dierbaar en beminnenswaardig scheen.

Ook Abraham moest zijn land verlaten.
En Israël werd uit Egypte geleid
Ruth verliet Moab. Zou ze daar spijt van hebben gehad?
Zou ze terug verlangd heben naar Moab toch ze zei:
Uw volk is mijn volk en uw God mijn God?

En zo zouden we talloze voorbeelden kunnen noemen.
Dat is niet een bewust anderen in de steek laten.
Maar wel afzonderen, en we lezen ook: Mijn volk zal alleen wonen.
En we moeten ons niet in verzoeking brengen als we in een streek gaan wonen waar de ware godsdienst niet is.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ik koop niet vaak nieuwe boeken, maar deze zag ik vorige week liggen en daar had ik zin in. Ik ben benieuwd! Ik vind het zo boeiend dat er nog steeds dingen ontdekt en beschreven worden over WW2. Zo ook het artikel over het verborgen dorp op de Veluwe, vorige week in het RD.
Afbeelding
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: @DIA
Wat heeft dat er mee te maken ?
Ik bedoel dit: Palm 45:
Verlaat, vergeet, wat ooit u kon bekoren,
Uws vaders huis, uw volk, en wat voorheen
U dierbaar en beminnenswaardig scheen.

Ook Abraham moest zijn land verlaten.
En Israël werd uit Egypte geleid
Ruth verliet Moab. Zou ze daar spijt van hebben gehad?
Zou ze terug verlangd heben naar Moab toch ze zei:
Uw volk is mijn volk en uw God mijn God?

En zo zouden we talloze voorbeelden kunnen noemen.
Dat is niet een bewust anderen in de steek laten.
Maar wel afzonderen, en we lezen ook: Mijn volk zal alleen wonen.
En we moeten ons niet in verzoeking brengen als we in een streek gaan wonen waar de ware godsdienst niet is.
Nogmaals, wat heeft het ermee te maken?
Dan nog, de genoemde tekst, mijn volk zal afgezonderd wonen, slaat op het volk Israël, Ruth verluet niet een kerkgemeenschap, maar haar land en haar familie en haar goden, alle voorbeelden gaan over de Joden, niet over de gelovigen uit de heidenen.

Als je zegt ik ben een vriend ik ben een metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen en je noemt enkele kerkgemeenschappen op waar je die zou kunnen vinden, vond ik dat heel triest.

En
Lucas 24

47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
Zoiets kun je niet als je in je bubbel blijft zitten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie