Doneeractie

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Ik besef dat de oproep er staat om te doneren. Door mijn mening dat dit een diaconale taak is, blijft deze oproep wat onderbelicht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doneeractie

Bericht door Tiberius »

Bovendien kan en zal een diaconie op verschillende manieren hulp verlenen. Bijvoorbeeld een eenmalige gift, structurele ondersteuning (maar dat zal meestal uitbesteed worden aan een officiële schuldhulpverlener).
Ook een renteloze lening is mogelijk, als het probleem incidenteel van aard is.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Doneeractie

Bericht door Hoopvol »

Forummer schreef:Toen wij een keer een situatie meemaakten waarbij mogelijk de financiën een probleem zouden kunnen zijn, gaf de diaconie zelf aan dat de mogelijkheid tot ondersteuning er was. Onze diaconie benadert dus pro-actief. Dan heb je van een drempel geen last. Hoewel de financiële hulp gelukkig niet nodig was, vond ik dit wel een positieve ervaring.
Herkenbaar.
Toen ik een aantal jaar geleden in het ziekenhuis gelegen had werd ik na die tijd 2x gebeld door een diaken of er financiële nood is en of er hulp geboden kan worden. Dit gebeurt trouwens ook na een bevalling. Dat vind ik echt heel positief!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doneeractie

Bericht door Mara »

De kracht van de televisie wordt vaak ingeschakeld, in zo'n geval.
Als er een schrijnend verhaal in Hart van Nederland wordt behandeld ( Canta in de fik gestoken bijv ) is er vaak direkt een garagebedrijf dat een autootje geeft. Gratis reclame voor hen. Goedkoper dan een reclamespotje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Doneeractie

Bericht door CvdW »

Ongeveer tien jaar geleden heb ik een gesprek gehad met de diaconie (diaken) of er ondersteuning kon worden gegeven van een veelvoud wat in dit topic wordt gevraagd. Het antwoord was helder: nee.
Ik begrijp dat wel omdat het jaarlijks terugkomt.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doneeractie

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo waarom er zulke verschillen zijn in Nederland. Aan de ene kant is er overdadigheid in de zorg, zijn er voor pleegkinderen met een beperking sloten geld beschikbaar, is er ruimte voor taxivervoer van mensen die behandeld worden voor psychische klachten maar prima met het OV kunnen reizen. Anderzijds is er geen geld voor sociaal advocaten (jaarlijks stoppen er honderden omdat ze alleen verliezen lijden) en is er dus kennelijk in deze gemeente geen geld voor aanpassingen.

Ik vind eerlijk gezegd dat dit probleem ook politiek moet worden opgelost.
Plaats reactie