De vreze des Heeren

Plaats reactie
GerbenJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2015, 13:53
Contacteer:

De vreze des Heeren

Bericht door GerbenJ »

Wat betekent het, de Heere zeer te vrezen?
Het eerste is om de dingen van God voorop te stellen; dat deze altijd op de eerste plaats zouden staan. Vervolgens een heilige ijver te hebben voor de eer en de heerlijkheid Gods, en vervolgens niets te zijn en Christus alles te zijn.
Dit citaat kun je vinden in de nieuw verschenen gratis preek van Ds. B.A. Ramsbottom: Obadja en de vreze des Heeren.

Je kunt deze in het Nederlands vertaalde preek downloaden: Obadja en de vreze des Heeren of gratis bestellen op de site: Vrienden van The Gospel Standard

Ds. B.A. Ramsbottom (1927) is predikant binnen de kerken gegroepeerd rond het Engelstalige blad "The Gospel Standard". Hij dient de Strict Baptist gemeente te Luton (Engeland).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vreze des Heeren

Bericht door -DIA- »

Naar mijn gevoel, ik kijk het nu even niet na, wil bet uitdrukken een nauw leven met de Heere.
Zoals er van Henoch staat, dat hij wandelde met God, zo komt in eerste instantie deze tekst bij mij over.
Ook uit de context blijkt dat deze man met een tere Godsvreze bedeeld was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Panny »

Mooie website!
Bedankt voor het delen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Susanna »

Ik zocht naar "vreze des Heeren" (als leefstijl van de ware christen). Ik heb 910 resultaten gevonden op dit forum over "de vreze des Heeren" maar niet echt wat ik zocht.

2 vragen.

1. Wat is vreze des Heeren?
2. Kunnen niet wedergeboren mensen wandelen in de vreze deze Heeren?


Stelling over vreze des Heeren:
Het evangelie is/maakt het verschil tussen bang zijn voor God en God vrezen.
Uitgelegd door Burk Parsons: "Wanneer we de liefde van God in Christus kennen, drijft de Geest alle vrees uit en welt liefde en aanbidding in ons op, opdat wij onze zaligheid met vreze en beven mogen uitwerken; en de Heere, coram Deo, voor Zijn aangezicht, met eerbied en ontzag mogen dienen."

a. Eens met de stelling en uitleg
b. Oneens omdat ...
c. Eens met stelling, oneens met uitleg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Zita »

Susanna schreef:Ik zocht naar "vreze des Heeren" (als leefstijl van de ware christen). Ik heb 910 resultaten gevonden op dit forum over "de vreze des Heeren" maar niet echt wat ik zocht.

2 vragen.

1. Wat is vreze des Heeren?
2. Kunnen niet wedergeboren mensen wandelen in de vreze deze Heeren?


Stelling over vreze des Heeren:
Het evangelie is/maakt het verschil tussen bang zijn voor God en God vrezen.
Uitgelegd door Burk Parsons: "Wanneer we de liefde van God in Christus kennen, drijft de Geest alle vrees uit en welt liefde en aanbidding in ons op, opdat wij onze zaligheid met vreze en beven mogen uitwerken; en de Heere, coram Deo, voor Zijn aangezicht, met eerbied en ontzag mogen dienen."

a. Eens met de stelling en uitleg
b. Oneens omdat ...
c. Eens met stelling, oneens met uitleg
Een theologische discussie kun je beter niet op het prikbord voeren. Ik zou het in een andere pijler nogmaals proberen, want het onderwerp is belangrijk genoeg.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Susanna »

Zita schreef:
Susanna schreef:Ik zocht naar "vreze des Heeren" (als leefstijl van de ware christen). Ik heb 910 resultaten gevonden op dit forum over "de vreze des Heeren" maar niet echt wat ik zocht.

2 vragen.

1. Wat is vreze des Heeren?
2. Kunnen niet wedergeboren mensen wandelen in de vreze deze Heeren?


Stelling over vreze des Heeren:
Het evangelie is/maakt het verschil tussen bang zijn voor God en God vrezen.
Uitgelegd door Burk Parsons: "Wanneer we de liefde van God in Christus kennen, drijft de Geest alle vrees uit en welt liefde en aanbidding in ons op, opdat wij onze zaligheid met vreze en beven mogen uitwerken; en de Heere, coram Deo, voor Zijn aangezicht, met eerbied en ontzag mogen dienen."

a. Eens met de stelling en uitleg
b. Oneens omdat ...
c. Eens met stelling, oneens met uitleg
Een theologische discussie kun je beter niet op het prikbord voeren. Ik zou het in een andere pijler nogmaals proberen, want het onderwerp is belangrijk genoeg.
Gedaan. Ik had het niet gezien, dat van prikbord.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Johannes S »

Leer mij naar Uw wil te hand'len,
'k Zal dan in Uw waarheid wand'len;
Neig mijn hart, en voeg het saâm
Tot de vrees van Uwen Naam.

Uw woord is mij een lamp voor mijnen voet,
Mijn pad ten licht, om 't donker op te klaren.

Psalm 119:105 Nun. Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.

Spreuken 8 : De vreze des HEEREN is het kwade te haten; hoogmoed en trots en boze wandel en een mond vol draaierijen haat ik.

Spreuken 8 vind ik een prachtig hoofdstuk.
De Heere Jezus Christus zegt daar:
Al de redenen Mijns monds zijn in gerechtigheid; er is niets verdraaids, noch verkeerds in.

Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.

Rijkdom en eer is bij Mij, duurachtig goed en gerechtigheid.

Mijn vrucht is beter dan uitgegraven goud, en dan dicht goud; en Mijn inkomen dan uitgelezen zilver.

Ik doe wandelen op den weg der gerechtigheid, in het midden van de paden des rechts;
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De vreze des Heeren

Bericht door GGotK »

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De vreze des Heeren

Bericht door Christen »

Ja, ik gebruik ook ABC van het geloof.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie