Wie?

Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Wie?

Bericht door Herman60 »

helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Helma, waarom is dat nou vreemd? Ik weet niet waar jij kerkt en dat maakt mij ook niet uit, maar je zal ook wel weten dat het SOW per 2004 scheidingen heeft getrokken, ook door gezinnen en echtparen en families heen.
Ik ga zondags trouw naar de PKN hervormde bond waar we lid zijn.
Maar ik vind het ook fijn om doordeweeks weer voedsel te krijgen voor mijn ziel.
En omdat er hier in de omgeving best wel wat HH-gemeentes zijn, die ook doordeweeks kerkdiensten/bijbellezingen houden, trek ik daar meestal op uit daar heen.
Mijn vrouw wil alleen niet mee naar Hersteld en daar kan je het kort of lang over hebben, het is nu eenmaal zo.

Daarom is mijn vraag toch niet vreemd?

En als het dan zo vreemd is, dan moet de moderator deze vraag van mij maar voor gezien houden en op slot gooien.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wie?

Bericht door Chrisje72 »

hm volgens mij was Helma een van de weinigen die het wel met je eens was.
Ik snap de hele discussie niet. Jij stelt een vraag op het prikbord, dat is toch geen discussietopic?
Hetzelfde als ik zou vragen of er iemand een fiets overheeft, dat iedereen er overheen valt of ik die fiets wel echt nodig heb.
Maar sommigen discussieren volgens mij alleen om het discussieren.
Ik hoop dat je iemand vinden kan, Herman, begrijp je vraag heel goed. Zelf woon ik een heel eind bij de alblasserwaard vandaan dus ik kan je ook niet helpen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie?

Bericht door refo »

Herman60 schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Helma, waarom is dat nou vreemd? Ik weet niet waar jij kerkt en dat maakt mij ook niet uit, maar je zal ook wel weten dat het SOW per 2004 scheidingen heeft getrokken, ook door gezinnen en echtparen en families heen.
Ik ga zondags trouw naar de PKN hervormde bond waar we lid zijn.
Maar ik vind het ook fijn om doordeweeks weer voedsel te krijgen voor mijn ziel.
En omdat er hier in de omgeving best wel wat HH-gemeentes zijn, die ook doordeweeks kerkdiensten/bijbellezingen houden, trek ik daar meestal op uit daar heen.
Mijn vrouw wil alleen niet mee naar Hersteld en daar kan je het kort of lang over hebben, het is nu eenmaal zo.

Daarom is mijn vraag toch niet vreemd?

En als het dan zo vreemd is, dan moet de moderator deze vraag van mij maar voor gezien houden en op slot gooien.
Ze zei dat niet tegen jou, maar tegen Hendrikus en mij.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wie?

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Als je PKN bent en je wilt doordeweeks naar de HHK, is dat niét vreemd dan?
:quoi :quoi Dit meen je toch niet serieus hopelijk?
Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie?

Bericht door Tiberius »

Herman60 schreef:En als het dan zo vreemd is, dan moet de moderator deze vraag van mij maar voor gezien houden en op slot gooien.
Vreemde vragen zijn geen grond voor moderatoringrijpen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wie?

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Als je PKN bent en je wilt doordeweeks naar de HHK, is dat niét vreemd dan?
:quoi :quoi Dit meen je toch niet serieus hopelijk?
Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dat is een zinvolle nuancering, maar die was er in de oorspronkelijke vraagstelling niet bij gegeven.
Als het ligt zoals jij schetst: prima, zou ik zeggen.
Maar wij hebben zelf ook weekdiensten, dus ik heb geen enkele reden om te gaan buurten of shoppen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Wie?

Bericht door parel »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Als je PKN bent en je wilt doordeweeks naar de HHK, is dat niét vreemd dan?
Vind jij van wel dan?
Ik ben HHK, maar ga doordeweeks graag naar een PKN dienst....
Ben blij met allebei.

Tenslotte heeft Christus maar 1 bruid, toch?
Idd. Een geweldige opmerking.
Ik praat regelmatig met mensen van allerlei soorten verbanden, maar juist dan zijn we een. Een in Christus!
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wie?

Bericht door WimA »

Marieke schreef:Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dit moet ik idd beamen. En als men b.v. op kerktijden even zoekt op doordeweekse datums dan komt men zeer weinig PKN gemeenten tegen.
Maanden geleden kreeg ik het verwijt dat ik eens moest gaan luisteren naar de plaatselijke PKN's alvorens ze remonstrantse opvattingen en verbondsautomatisme te verwijten. Mijn verweer was dat dit bijna onmogelijk is omdat er geen diensten zijn doordeweeks. Afgesproken is dat men mij zou mailen als er 1 zou zijn. Helaas nog steeds is het erg stil. En dit is - hoewel het wel weer veel kritiek zal oproepen - een teken aan de wand.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wie?

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
Marieke schreef:Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dit moet ik idd beamen. En als men b.v. op kerktijden even zoekt op doordeweekse datums dan komt men zeer weinig PKN gemeenten tegen.
Maanden geleden kreeg ik het verwijt dat eens moest gaan luisteren naar de plaatselijke PKN. Mijn verweer was dat het ook bijna onmogelijk is omdat er geen diensten zijn doordeweeks. Afgesproken dat men mij zou mailen als er 1 zou zijn. Helaas nog steeds erg stil.
En dit is - hoewel het wel weer veel kritiek zal oproepen - een teken aan de wand.
Tja, als je op een reactie zit te wachten is het ook zo vervelend als er niks komt.
Dus daarom maar gewoon de opmerking dat er echt nog PKN gemeenten zijn die doordeweeks diensten hebben.
Je kunt bijvoorbeeld op woensdagavond eens meeluisteren met hervormdwaarder.nl
Zeer de moeite waard en je hoeft er zelfs niet voor door de regen :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wie?

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
WimA schreef:
Marieke schreef:Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dit moet ik idd beamen. En als men b.v. op kerktijden even zoekt op doordeweekse datums dan komt men zeer weinig PKN gemeenten tegen.
Maanden geleden kreeg ik het verwijt dat eens moest gaan luisteren naar de plaatselijke PKN. Mijn verweer was dat het ook bijna onmogelijk is omdat er geen diensten zijn doordeweeks. Afgesproken dat men mij zou mailen als er 1 zou zijn. Helaas nog steeds erg stil.
En dit is - hoewel het wel weer veel kritiek zal oproepen - een teken aan de wand.
Tja, als je op een reactie zit te wachten is het ook zo vervelend als er niks komt.
Dus daarom maar gewoon de opmerking dat er echt nog PKN gemeenten zijn die doordeweeks diensten hebben.
Dat zal ik niet ontkennen, maar zeer summier. En niet in mijn buurt.
MarthaMartha schreef:Je kunt bijvoorbeeld op woensdagavond eens meeluisteren met hervormdwaarder.nl
Typerend is dat "Waarder" nu wordt aangehaald. Dat heeft wel een wat aparte geschiedenis en is m.i. niet te typeren als de "gemiddelde" PKN gemeente.
Het bevestigd mijn opvatting hieromtrent.
MarthaMartha schreef:Zeer de moeite waard en je hoeft er zelfs niet voor door de regen :huhu
Ik dacht dat ik las: "ga graag naar" en interpreteer dat als "naar de kerk gaan". Maar een site bezoeken valt daar blijkbaar ook onder.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie?

Bericht door J.C. Philpot »

WimA schreef: Typerend is dat "Waarder" nu wordt aangehaald. Dat heeft wel een wat aparte geschiedenis en is m.i. niet te typeren als de "gemiddelde" PKN gemeente.
De gemiddelde PKN gemeente bestaat niet. De PKN is zo uiteenlopend, dat dit kan varieren van vrijzinnig, liturgisch, evangelisch, tot vrijwel alle schakeringen van het gereformeerde spectrum.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wie?

Bericht door henriët »

Bij het lezen van je postings Simon dacht ik gisteravond, als je vrouw niet wil, kun je dan niet beter samen met haar naar iets gezamenlijks zoeken? Dat je samen een bijbelstudie doet of samen een preek beluisterd via internet. De Heere bracht jullie samen en dan mag / heb je toch ook geestelijk verplichtingen richting elkaar. Als jij dan met een andere vrouw naar de kerk zou gaan, ( je geeft in je openingsposting aan dat m/ v niet uitmaakt) zou ik niet aanraden. Maar goed, dit ter overweging.


Wat betreft diensten binnen de pkn die doordeweeks niet zo veel gehouden worden..
Zou dát ook niet t maken kunnen hebben dat er veel meer gedaan wordt aan Bijbelstudiegroepen/ verenigingen, en dat de ds over het algemeen zelf alle catechisaties doet?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Wie?

Bericht door Herman60 »

refo schreef:
Herman60 schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Helma, waarom is dat nou vreemd? Ik weet niet waar jij kerkt en dat maakt mij ook niet uit, maar je zal ook wel weten dat het SOW per 2004 scheidingen heeft getrokken, ook door gezinnen en echtparen en families heen.
Ik ga zondags trouw naar de PKN hervormde bond waar we lid zijn.
Maar ik vind het ook fijn om doordeweeks weer voedsel te krijgen voor mijn ziel.
En omdat er hier in de omgeving best wel wat HH-gemeentes zijn, die ook doordeweeks kerkdiensten/bijbellezingen houden, trek ik daar meestal op uit daar heen.
Mijn vrouw wil alleen niet mee naar Hersteld en daar kan je het kort of lang over hebben, het is nu eenmaal zo.

Daarom is mijn vraag toch niet vreemd?

En als het dan zo vreemd is, dan moet de moderator deze vraag van mij maar voor gezien houden en op slot gooien.
Ze zei dat niet tegen jou, maar tegen Hendrikus en mij.
Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wie?

Bericht door ejvl »

WimA schreef: Mijn verweer was dat dit bijna onmogelijk is omdat er geen diensten zijn doordeweeks. Afgesproken is dat men mij zou mailen als er 1 zou zijn. Helaas nog steeds is het erg stil. En dit is - hoewel het wel weer veel kritiek zal oproepen - een teken aan de wand.
Waarschijnlijk zijn de zondagse preken wel te beluisteren via de website van de kerk of via kerkdienstgemist.nl
Kun je toch luisteren en aan de hand van het gehoorde een waardeoordeel geven.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wie?

Bericht door Marieke »

henriët schreef:Bij het lezen van je postings Simon dacht ik gisteravond, als je vrouw niet wil, kun je dan niet beter samen met haar naar iets gezamenlijks zoeken? Dat je samen een bijbelstudie doet of samen een preek beluisterd via internet. De Heere bracht jullie samen en dan mag / heb je toch ook geestelijk verplichtingen richting elkaar. Als jij dan met een andere vrouw naar de kerk zou gaan, ( je geeft in je openingsposting aan dat m/ v niet uitmaakt) zou ik niet aanraden. Maar goed, dit ter overweging.


Wat betreft diensten binnen de pkn die doordeweeks niet zo veel gehouden worden..
Zou dát ook niet t maken kunnen hebben dat er veel meer gedaan wordt aan Bijbelstudiegroepen/ verenigingen, en dat de ds over het algemeen zelf alle catechisaties doet?!
Voor wat betreft je eerste opmerking over het niet aanraden: Ben ik het mee eens. Ik zou me er niet echt prettig bij voelen.
Voor wat betreft je tweede opmerking: het zou kunnen, maar zouden PKN-gemeenten echt veel meer verenigingen/clubs/bijbelstudiegroepen hebben dan een HHK of GG?
Voor wat betreft mijn huidige gemeente, ik heb praktisch iedere avond wel de gelegenheid om naar een vereniging of bijbelstudiegroep e.d. te gaan, daarnaast zijn er ook nog wel weekdiensten.
Gesloten