Wie?

Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wie?

Bericht door Marieke »

J.C. Philpot schreef:
WimA schreef: Typerend is dat "Waarder" nu wordt aangehaald. Dat heeft wel een wat aparte geschiedenis en is m.i. niet te typeren als de "gemiddelde" PKN gemeente.
De gemiddelde PKN gemeente bestaat niet. De PKN is zo uiteenlopend, dat dit kan varieren van vrijzinnig, liturgisch, evangelisch, tot vrijwel alle schakeringen van het gereformeerde spectrum.
Maar ook de Gereformeerde Bondsgemeenten zijn denk ik heel uiteenlopend.
(Ja, en ik weet het, dat zijn accentverschillen die je niet moet uitvergroten), maar de verbondsvisie binnen de GB bijvoorbeeld is veel uiteenlopender.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wie?

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marieke schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Als je PKN bent en je wilt doordeweeks naar de HHK, is dat niét vreemd dan?
:quoi :quoi Dit meen je toch niet serieus hopelijk?
Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dat is een zinvolle nuancering, maar die was er in de oorspronkelijke vraagstelling niet bij gegeven.
Als het ligt zoals jij schetst: prima, zou ik zeggen.
Maar wij hebben zelf ook weekdiensten, dus ik heb geen enkele reden om te gaan buurten of shoppen.
Als wij zelf kerk hebben, voel ik ook geen behoefte om naar een andere gemeente te gaan, maar in de weken dat we geen weekdienst hebben, ga ik graag eens naar een ander(e) kerk(verband).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie?

Bericht door Mara »

Herman: ik vond het geen vreemde vraag, maar zag deze discussie aankomen. Met een dergelijke vraag maak je je kwetsbaar nl.
Het is voor sommigen al vreemd om te lezen dat ik af en toe een koptelefoon opzet en een preek beluister. :hum
Als je in een gezin leeft, denk je niet altijd het zelfde over dingen, dus laat staan op hetzelfde moment.
Mijn vader had erg veel behoefte aan doordeweekse kerkdiensten, mijn moeder had dat in veel mindere mate, dus ging mijn vader met een bekende of familielid.
Wat zou daar mis mee zijn?
Ik woon niet bij je in de buurt, maar anders had ik best je metgezel willen zijn. :)
Het is juist goed om over kerkmuren heen te kijken en eens andere predikanten te beluisteren.
Het heeft mij enorm verrijkt.
Ik hoop echt dat je een goed "maatje" vind!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wie?

Bericht door vlinder »

Wat is niet in de buurt? Met een ruim half uur ben je een heel eind denk ik? Hoeveel is een kerkdienst en een blije naaste je waard.. :langue
(Even plagen)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie?

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Wat is niet in de buurt? Met een ruim half uur ben je een heel eind denk ik? Hoeveel is een kerkdienst en een blije naaste je waard.. :langue
(Even plagen)
Half uur red ik niet, dan zou ik rond etenstijd uit mijn gezin moeten en daar heb ik geen zin in, of heb er niet voor over. Het is net hoe je dat bekijkt ;)
Ik zal het mijn echtgenoot eens voorleggen, die moet tenslotte toestemming geven toch? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Wie?

Bericht door Herman60 »

Mara schreef:Herman: ik vond het geen vreemde vraag, maar zag deze discussie aankomen. Met een dergelijke vraag maak je je kwetsbaar nl.
Het is voor sommigen al vreemd om te lezen dat ik af en toe een koptelefoon opzet en een preek beluister. :hum
Als je in een gezin leeft, denk je niet altijd het zelfde over dingen, dus laat staan op hetzelfde moment.
Mijn vader had erg veel behoefte aan doordeweekse kerkdiensten, mijn moeder had dat in veel mindere mate, dus ging mijn vader met een bekende of familielid.
Wat zou daar mis mee zijn?
Ik woon niet bij je in de buurt, maar anders had ik best je metgezel willen zijn. :)
Het is juist goed om over kerkmuren heen te kijken en eens andere predikanten te beluisteren.
Het heeft mij enorm verrijkt.
Ik hoop echt dat je een goed "maatje" vind!
Ach Mara, ik wist ook niet dat er zoveel reacties in allerlei soorten en maten zouden komen.
Helaas heb ik zelf geen vrienden , kennissen of familie die naar doordeweekse diensten willen.
Velen vinden 2 x op een zondag al heel wat.
Bedankt voor jou positieve kijk erop.
En geen zorgen, ik ben gelukkig ook in staat om zelf te gaan, ook alleen en toch niet alleen...wie het vatte kan die vatte het!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wie?

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
MarthaMartha schreef:
WimA schreef:
Marieke schreef:Je mag je kerkverband van harte lief hebben, maar in andere kerken zijn ook predikanten door God gezonden die een zuivere prediking hebben.
Daarnaast, ik vind (i.i.g. in onze omgeving) dat er doordeweeks zelden PKN-diensten te vinden zijn. Volgens mij worden daar niet zo heel vaak weekdiensten/bijbellezingen gehouden. Dus als je dan toch graag naar de kerk wilt, waarom niet naar een ander kerkverband?
Dit moet ik idd beamen. En als men b.v. op kerktijden even zoekt op doordeweekse datums dan komt men zeer weinig PKN gemeenten tegen.
Maanden geleden kreeg ik het verwijt dat eens moest gaan luisteren naar de plaatselijke PKN. Mijn verweer was dat het ook bijna onmogelijk is omdat er geen diensten zijn doordeweeks. Afgesproken dat men mij zou mailen als er 1 zou zijn. Helaas nog steeds erg stil.
En dit is - hoewel het wel weer veel kritiek zal oproepen - een teken aan de wand.
Tja, als je op een reactie zit te wachten is het ook zo vervelend als er niks komt.
Dus daarom maar gewoon de opmerking dat er echt nog PKN gemeenten zijn die doordeweeks diensten hebben.
Dat zal ik niet ontkennen, maar zeer summier. En niet in mijn buurt.
MarthaMartha schreef:Je kunt bijvoorbeeld op woensdagavond eens meeluisteren met hervormdwaarder.nl
Typerend is dat "Waarder" nu wordt aangehaald. Dat heeft wel een wat aparte geschiedenis en is m.i. niet te typeren als de "gemiddelde" PKN gemeente.
Het bevestigd mijn opvatting hieromtrent.
MarthaMartha schreef:Zeer de moeite waard en je hoeft er zelfs niet voor door de regen :huhu
Ik dacht dat ik las: "ga graag naar" en interpreteer dat als "naar de kerk gaan". Maar een site bezoeken valt daar blijkbaar ook onder.
opmerking 1: dat zou kunnen
opmerking 2: het gaat hier niet om weekdiensten in een gemiddelde PKN, maar om weekdiensten in de PKN, dat is het
opmerking 3: je hebt het juist gelezen ik ga ga graag naar.... maar wanneer dat voor jou wellicht wat te ver rijden is zou je ook de site kunnen bezoeken als je graag een doordeweekse PKN dienst wil horen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie?

Bericht door -DIA- »

De PKN heeft hier vogens mij met alle met interkerkelijke diensten gebroken.
Ik weet de tijd nog heel goed, dat er -zeker op liturgisch gebied- erg weinig verschil was tussen de afgescheiden gemeenten en de PKN Gereformeerde Bond.

Geen Tijdredes meer, geen GBS diensten meer, etc.
Ik weet nog dat het zo anders was.
Dat ds. Catsburg hier voorging in een GBS avond.
Maar dat viel bij de PKN broeders in verkeerde aarde,
zodat Ds. C. moest opmerken: Dit was tegelijk mijn
intrededienst als mijn afscheidsdienst.... Met andere
woorden. Ds. C. voelde haarscherp aan dat hij niet
echt welkom was... En zo valt het zaakje steeds verder
uiteen.
De oprichting van de RPF maakte een eind aan
de tijdredes.... etc. En nog steeds gaat de verwijdering
tussen afgescheidenen enerzijds en Bonders anderzijds
door. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat
met het verlaten van de HHK de Bond in zekere zin
in een stroomversnelling is gekomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie?

Bericht door Mara »

Herman60 schreef:
Mara schreef:Herman: ik vond het geen vreemde vraag, maar zag deze discussie aankomen. Met een dergelijke vraag maak je je kwetsbaar nl.
Het is voor sommigen al vreemd om te lezen dat ik af en toe een koptelefoon opzet en een preek beluister. :hum
Als je in een gezin leeft, denk je niet altijd het zelfde over dingen, dus laat staan op hetzelfde moment.
Mijn vader had erg veel behoefte aan doordeweekse kerkdiensten, mijn moeder had dat in veel mindere mate, dus ging mijn vader met een bekende of familielid.
Wat zou daar mis mee zijn?
Ik woon niet bij je in de buurt, maar anders had ik best je metgezel willen zijn. :)
Het is juist goed om over kerkmuren heen te kijken en eens andere predikanten te beluisteren.
Het heeft mij enorm verrijkt.
Ik hoop echt dat je een goed "maatje" vind!
Ach Mara, ik wist ook niet dat er zoveel reacties in allerlei soorten en maten zouden komen.
Helaas heb ik zelf geen vrienden , kennissen of familie die naar doordeweekse diensten willen.
Velen vinden 2 x op een zondag al heel wat.
Bedankt voor jou positieve kijk erop.
En geen zorgen, ik ben gelukkig ook in staat om zelf te gaan, ook alleen en toch niet alleen...wie het vatte kan die vatte het!!
Een forum zoals dit, zou juist DE gelegenheid moeten zijn om een metgezel te vinden!
Maar er wordt liever een mening gegeven over jouw voornemen of vraag. Dat is jammer, want een 2e keer doe je zoiets dan niet meer denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wie?

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
helma schreef:Dus als jij doordeweeks behoefte heb aan een kerkdienst en je vrouw niet; dan moet je maar thuis blijven?
Beetje vreemd wel.....
Als je PKN bent en je wilt doordeweeks naar de HHK, is dat niét vreemd dan?
Hoezo vreemd? Als je behoefte hebt aan een goede preek, maakt het niks uit welk bordje naast de kerkdeur hangt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie?

Bericht door refo »

Dat is het hem nu net. Je weet niet of er een goede preek komt.
Je zoekt je dus een ds uit naar smaak.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie?

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Dat is het hem nu net. Je weet niet of er een goede preek komt.
Je zoekt je dus een ds uit naar smaak.
Wat wou je dan?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie?

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Dat is het hem nu net. Je weet niet of er een goede preek komt.
Je zoekt je dus een ds uit naar smaak.
Wat wou je dan?
Bij mijn zoon in de GG gemeente is er elke week een (doordeweekse) avonddienst. Bij "aansprekende" namen, komen er veel mensen van elders.
De week erna, is de kerk amper voor een kwart gevuld (met eigen leden).
Er zijn mensen die een dominee achterna reizen.
Ik denk dat dit een "rechts" fenomeen is. ;(
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wie?

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Er zijn mensen die een dominee achterna reizen.
Ik denk dat dit een "rechts" fenomeen is. ;(
Jaja, ik weet nog wel uit de tijd dat Pieters en Van Dieren nog vrijgezel waren dat er ook altijd de nodige ongehuwde dames de banken vulden ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie?

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Er zijn mensen die een dominee achterna reizen.
Ik denk dat dit een "rechts" fenomeen is. ;(
Jaja, ik weet nog wel uit de tijd dat Pieters en Van Dieren nog vrijgezel waren dat er ook altijd de nodige ongehuwde dames de banken vulden ;)
Aha. Zou er op deze manier ooit een romance zijn ontstaan? ;)
Maar het is net als met het beroepingswerk, je ziet aan het aantal beroepen dat een bepaalde dominee heel veel volk trekt.
Komt toch onwillekeurig het woord charisma in me op.
Of is het louter de inhoud van de preek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten