Koninginnedag 2011

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door albion »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Toch sta ik wel een beetje te kijken van de anti-houding 'onder ons' aangaande het vorstenhuis.
Ik op mijn beurt sta er altijd weer van te kijken hoe refo's zo volkomen kritiekloos het oranjehuis achterna lopen.
Als men dat bij andere bekende Nederlanders zou doen die per saldo een paar miljard opleveren, bijvoorbeeld zangers of voetballers, dan wordt er ernstig tegen gewaarschuwd, maar deze poppenkast vindt men doorgaans alleszins acceptabel.
Ik wijs de zondige levensstijl van de Oranjes af (dan moet ik overigens eerst de hand in eigen boezem steken), maar ik vind het instituut een mooi gegeven. Koningin bij de gratie Gods, niet bij de gratie van mensen. Een koningshuis met erfopvolging daarin zie je nog een klein restantje, of klein voorbeeldje, van het feit dat zij die over ons gesteld zijn niet zijn aangesteld door mensen, maar door God. En dát is voor mij de meerwaarde van het koningshuis.
Van harte eens met Tiberius.
En @Erasmiaan: Ook onze regering regeert bij de gratie Gods; lees Romeinen 13 maar eens. En de koningin mag dan wellicht op de achtergrond wat adviezen geven, maar tegenhouden kan ze niets.
De veronderstelling die je hiermee bepleit, is dat alleen een zuivere monarchie bijbels kan zijn. Dat lijkt me onjuist. Volgens mij zegt de Bijbel niet zoveel over de staatsvorm, als wel over het gezag van de overheid.

Verder stuit de hele poppenkast er omheen me tegen de borst. Alleen al het feit dat de hoofdredacteur van het RD zich bijna moet verontschuldigen als het RD gewoon als krant het nieuws brengt over een derde buitenechtelijke dochter van prins Bernhard. Dan bellen en mailen er dus honderden refo's in de trant van: 'Moet het RD als christelijke krant ons oranjehuis zo door het slijk halen?'
Wat mij betreft slaat het nergens op.

Deze week hoorde ik een kerkgeschiedeniscollege van prof. Selderhuis over Calvijn. Hij toonde eenvoudig aan dat het typische Nederlandse adagium 'God-Nederland-Oranje' toch wel erg pretentieus is geweest en feitelijk zeer hoogmoedig.

De enige reden om voor het koningshuis te zijn, is wat mij betreft dat een president minstens zoveel geld, zo niet meer kost.

Als de Oranjes ons lot niet hadden aangetrokken zou het nu heel anders uitgezien hebben hier in Nederland.....
Dacht je dat de Koningin en haar familie zó ontzettend graag dit ambt hebben aanvaard? Stel je je eens voor dat je niet alles mag zeggen wat je denkt; niet alles kan doen wat je wilt; vrij nemen wanneer je maar wilt; leven zoals je zelf wilt. etc
Nee ik denk niet dat ze zo'n benijdenswaardige baan heb....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door albion »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Toch sta ik wel een beetje te kijken van de anti-houding 'onder ons' aangaande het vorstenhuis.
Ik op mijn beurt sta er altijd weer van te kijken hoe refo's zo volkomen kritiekloos het oranjehuis achterna lopen. Als men dat bij andere bekende Nederlanders zou doen die per saldo een paar miljard opleveren, bijvoorbeeld zangers of voetballers, dan wordt er ernstig tegen gewaarschuwd, maar deze poppenkast vindt men doorgaans alleszins acceptabel.
Ik wijs de zondige levensstijl van de Oranjes af (dan moet ik overigens eerst de hand in eigen boezem steken), maar ik vind het instituut een mooi gegeven. Koningin bij de gratie Gods, niet bij de gratie van mensen. Een koningshuis met erfopvolging daarin zie je nog een klein restantje, of klein voorbeeldje, van het feit dat zij die over ons gesteld zijn niet zijn aangesteld door mensen, maar door God. En dát is voor mij de meerwaarde van het koningshuis.
Van harte eens met Tiberius. En @Erasmiaan: Ook onze regering regeert bij de gratie Gods; lees Romeinen 13 maar eens. En de koningin mag dan wellicht op de achtergrond wat adviezen geven, maar tegenhouden kan ze niets. De veronderstelling die je hiermee bepleit, is dat alleen een zuivere monarchie bijbels kan zijn. Dat lijkt me onjuist. Volgens mij zegt de Bijbel niet zoveel over de staatsvorm, als wel over het gezag van de overheid. Verder stuit de hele poppenkast er omheen me tegen de borst. Alleen al het feit dat de hoofdredacteur van het RD zich bijna moet verontschuldigen als het RD gewoon als krant het nieuws brengt over een derde buitenechtelijke dochter van prins Bernhard. Dan bellen en mailen er dus honderden refo's in de trant van: 'Moet het RD als christelijke krant ons oranjehuis zo door het slijk halen?' Wat mij betreft slaat het nergens op. Deze week hoorde ik een kerkgeschiedeniscollege van prof. Selderhuis over Calvijn. Hij toonde eenvoudig aan dat het typische Nederlandse adagium 'God-Nederland-Oranje' toch wel erg pretentieus is geweest en feitelijk zeer hoogmoedig. De enige reden om voor het koningshuis te zijn, is wat mij betreft dat een president minstens zoveel geld, zo niet meer kost.


Ds. Van der Poel was het helemaal niet eens met de democratie. Is volgens hem helemaal niet Bijbels.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Zita schreef:
Wilhelm schreef:Bij een koning is de entourage een bepaalde status wat bij het ambt en de uitvoering daarvan hoort.
Eens!
Ceremonie vereist status. Een ceremonie is in zekere zin een niet-volledig-rationele plechtigheid. Als je dat volledig gaat rationaliseren, verdwijnt de ceremonie. En mensen hebben vaak behoefte aan het niet-rationele.
Laat ik eens wat aardigs zeggen: In deze heb je me overtuigd: er moet ruimte zijn voor het niet-rationele rondom de monarchie.

:yahoo :yahoo :yahoo
En 't is wel erg leuk om te zien hoe snel en makkelijk je Luther weer terug kunt krijgen in een topic waarin hij allang gestopt is met posten :nananere
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door albion »

Luther schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef: Ik wijs de zondige levensstijl van de Oranjes af (dan moet ik overigens eerst de hand in eigen boezem steken), maar ik vind het instituut een mooi gegeven. Koningin bij de gratie Gods, niet bij de gratie van mensen. Een koningshuis met erfopvolging daarin zie je nog een klein restantje, of klein voorbeeldje, van het feit dat zij die over ons gesteld zijn niet zijn aangesteld door mensen, maar door God. En dát is voor mij de meerwaarde van het koningshuis.
Helemaal eens. Ik vind het absoluut niet kunnen dat Tiberius iedere keer ons koningshuis in één adem noemt met poppenkast (en dat niet één keer, maar meerdere keren). Dat heeft niets te maken met zonden goed praten of kritiekloos zijn. Juist liefde tot / verbondenheid met het huis van Oranje maakt dit des te schrijnender; hen om die reden afschrijven is niet de juiste reactie, naar mijn mening.
Volgens mij verbind je nu twee woorden, die Tiberius niet (en ik ook niet) verbonden hebben, namelijk: poppenkast en zonden. Ik vind die hele show op koninginnedag, dat gezwijmel rond die prinsessen, die emoties rond een fotosessie bij het skigebied, de hele sprookjesachtigheid rond prinsjesdag met zo'n koets en beveiliging van heb ik jou daar, allemaal poppenkast. En dan te bedenken dat de koningin gewoon een tekst van Rutte voorleest. Bovendien wordt er zomaar veronderstelt dat ik liefde zou moeten hebben of verbondenheid met het koningshuis. Sorry, maar dat heb ik niet. (Misschien heeft het ermee te maken ik me meer Europeaan voel dan Nederlander.) Overigens ben ik van mening dat ik recht heb op minstens één afwijking...:)
Europeaan.... en dat begrijp ík nu niet. Ik dacht dat het Karel de V was die dolgraag één Europa wilde en dat onder de Roomse vlag. De voorzienigheid heeft je in Nederland geplaatst, je bent Nederland van geboorte dus een Nederlander. Je zou er trots moeten zijn en ik denk als je jaren verstoken bent van de Nederlanders en je ziet de Nederlandse vlag of je hoort de Nederlandse vaderlandse liedjes dat het je toch zal raken.... En wat is er nu zo op vooruit gegaan dat wij ons 'Europeaan' zou moeten voelen? Ik vind het verschrikkelijk dat de Vaderlandse geschiedenis bijna niet meer wordt verteld op de scholen, geen vaderlandse liedjes meer worden gezongen. Die eenheidsworst wat betreft de euro's etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:Laat ik eens wat aardigs zeggen: In deze heb je me overtuigd: er moet ruimte zijn voor het niet-rationele rondom de monarchie.
:yahoo :yahoo :yahoo
En 't is wel erg leuk om te zien hoe snel en makkelijk je Luther weer terug kunt krijgen in een topic waarin hij allang gestopt is met posten :nananere
Hoho, ik bedoelde: ik zal geen nieuwe argumenten meer aandragen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:(Misschien heeft het ermee te maken ik me meer Europeaan voel dan Nederlander.) Overigens ben ik van mening dat ik recht heb op minstens één afwijking...:)
Europeaan.... en dat begrijp ík nu niet. Ik dacht dat het Karel de V was die dolgraag één Europa wilde en dat onder de Roomse vlag. De voorzienigheid heeft je in Nederland geplaatst, je bent Nederland van geboorte dus een Nederlander. Je zou er trots moeten zijn en ik denk als je jaren verstoken bent van de Nederlanders en je ziet de Nederlandse vlag of je hoort de Nederlandse vaderlandse liedjes dat het je toch zal raken.... En wat is er nu zo op vooruit gegaan dat wij ons 'Europeaan' zou moeten voelen? Ik vind het verschrikkelijk dat de Vaderlandse geschiedenis bijna niet meer wordt verteld op de scholen, geen vaderlandse liedjes meer worden gezongen. Die eenheidsworst wat betreft de euro's etc.[/quote]
Ik ga in een nieuw topic hierop in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Zita schreef:
Luther schreef:Laat ik eens wat aardigs zeggen: In deze heb je me overtuigd: er moet ruimte zijn voor het niet-rationele rondom de monarchie.
:yahoo :yahoo :yahoo
En 't is wel erg leuk om te zien hoe snel en makkelijk je Luther weer terug kunt krijgen in een topic waarin hij allang gestopt is met posten :nananere
Hoho, ik bedoelde: ik zal geen nieuwe argumenten meer aandragen.
:)
Overigens heeft Duitsland naast Merkel en Wulff ook nog gemediatiseerde vorstenhuizen en prinsdommen, en een hele sjees niet-regerende vorstenhuizen, groothertoglijke families en dergelijke. En daar staan de royaltywatchers ook weer te krijsen voor de hekken. Arme Duitsers. Een minister-president, een president, en dan ook nog zoveel prinsen en prinsessen, met alle pracht en praal van dien.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door helma »

ik vond het stukje van van klinken over de koninging ook wel aardig vanmorgen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Liefde voor Oranjehuis blijft groot onder protestanten
Van alle groeperingen in de Nederlandse samenleving die zich verwant voelen met het Huis van Oranje, behoren protestanten zonder twijfel tot de trouwste. Anderzijds is er ook een gevoel van verwijdering vanwege de levensstijl en de religieuze beleving van de Oranjes. Beide kanten komen uitgebreid aan de orde in de interviewbundel 'Onze Vorstin'. Uitgeverij De Banier presenteert dit boek maandag in het museum Buren & Oranje in Buren.


Aan het woord komen representanten uit christelijk Nederland. Ze werden door journalist Jan van Klinken bevraagd, zo meldt de uitgever in een persbericht. Uit de bundel komt sterk naar voren dat de liefde voor het Oranjehuis ondanks alles groot blijft onder protestanten. Sinds Beatrix koningin is, is de aanhankelijkheid in deze kringen eerder groter geworden dan afgenomen.

In de bundel komen mensen aan het woord zoals ex-SGP-politicus Bas van der Vlies, ex-vicepremier André Rouvoet (CU), synodepreses ds. J.J. van Eckeveld van de Gereformeerde Gemeenten, Oranjekenner Menno de Bruyne en Jan Thijsen, directeur van het museum Buren & Oranje.

* Onze vorstin. Protestanten over koningin Beatrix door Jan van Klinken. Uitgeverij Banier, €16,90 ISBN 978 90 336 30224 Verschijnt 17 oktober 2011

Bij dezelfde uitgever en van dezelfde auteur verschijnt ook het boek 'Openhartig', een bundeling van de vier grote televisieinterviews van koningin Beatrix. Hoe is het om staatshoofd, moeder én grootmoeder te zijn? Hoe ervoer koningin Beatrix haar turbulente huwelijksdag? Hoe ziet ze haar aanwezigheid in tijden van tegenspoed en verdriet? En: Wat houdt haar geloof in God voor haar persoonlijk in?

Allemaal vragen die koningin Beatrix ooit heeft beantwoord. Gedurende de afgelopen kwart eeuw liet de vorstin zich vier keer voor tv interviewen. Onder de titel 'Openhartig' heeft uitgeverij De Banier de interviews te boek gesteld, maar dan opgedeeld in een groot aantal thema’s.

De titel van het boek is gelinkt aan de wijze waarop de vorstin op tal van onderwerpen ingaat. Zo blijkt hoe moeilijk ze het had met haar voorbestemde rol als vorstin, hoe hoog ze de lat legt voor zichzelf en haar omgeving, hoe gelukkig haar leven was in de luwte van Drakensteyn, hoe eenzaam het is geworden na de dood van Claus, hoe ze geniet van de bezoeken in het land, hoe ze zichzelf kan wegcijferen en hoe ze zich gesteund weet door haar geloof. Zo leren we Beatrix kennen op een wijze die zich niet eerder heeft aangediend.

* Openhartig. Koningin Beatrix zélf over… Bewerkt door Jan van Klinken. Uitgeverij Banier, €14,90. Omvang: 150 pag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door helma »

beschamend stuk van Jan van Klinken in het RD vanmorgen
het raakte me erg.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:beschamend stuk van Jan van Klinken in het RD vanmorgen
het raakte me erg.
kun je een link plaatsen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
helma schreef:beschamend stuk van Jan van Klinken in het RD vanmorgen
het raakte me erg.
kun je een link plaatsen?
ik kon het zelf niet vinden op Refdag; misschien iemand anders? (ik kom daar ook bijna nooit; dus ik weet er de weg niet zo goed)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Auto »

Hierbij

Onverwachts volgt er toch nog een oranjekleurige nabrander, ondanks de aankondiging in de vorige aflevering dat we het even niet meer over het koningshuis zouden hebben. Dat komt door een telefoontje van de koningin zelf. Ze wilde reageren op alle publiciteit rondom haar geloof.................................. .
helaas.....we mogen maar 50 woorden van het RD citeren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Terri »

Auto schreef:Hierbij

„Wie zou niet wenen, majesteit?”

Het wonder wordt steeds groter dat God ons nog niet helemaal aan ons zelf over gelaten heeft.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door refo »

Terri schreef:
Auto schreef:Hierbij

„Wie zou niet wenen, majesteit?”

Het wonder wordt steeds groter dat God ons nog niet helemaal aan ons zelf over gelaten heeft.....
Waarom maak je zo'n opmerking onder het kopje 'koninginnedag'?
Plaats reactie