Koninginnedag 2011

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Willem »

Gian schreef:
helma schreef:
MarthaMartha schreef:
helma schreef:beschamend stuk van Jan van Klinken in het RD vanmorgen
het raakte me erg.
kun je een link plaatsen?
ik kon het zelf niet vinden op Refdag; misschien iemand anders? (ik kom daar ook bijna nooit; dus ik weet er de weg niet zo goed)
http://conservatieforever.blogspot.com/ ... n-van.html
Mij ook. Weer een "pseudo" evangelist / columnist die het niet heeft over het ene nodige maar verzandt in allerlei trappen en schoppen tegen andere mensen. Met een dusdanige argumentatie dat de aangesprokene zegt: Laat ook maar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Mister »

Willem schreef:Mij ook. Weer een "pseudo" evangelist / columnist die het niet heeft over het ene nodige maar verzandt in allerlei trappen en schoppen tegen andere mensen. Met een dusdanige argumentatie dat de aangesprokene zegt: Laat ook maar.
Je wil toch niet beweren dat de geschetste praktijk, ontdaan van de franje van de stijlfiguur, overeenkomstig Gods Woord is?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Willem »

Mister schreef:
Willem schreef:Mij ook. Weer een "pseudo" evangelist / columnist die het niet heeft over het ene nodige maar verzandt in allerlei trappen en schoppen tegen andere mensen. Met een dusdanige argumentatie dat de aangesprokene zegt: Laat ook maar.
Je wil toch niet beweren dat de geschetste praktijk, ontdaan van de franje van de stijlfiguur, overeenkomstig Gods Woord is?
Nee. Uiteraard niet. Ik zeg wel dat de geschetste praktijk, de getekende werkelijkheid, in welke stijlfiguur dan ook hier beschreven, nu juist in stand wordt gehouden door dit soort columns.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:Mij ook. Weer een "pseudo" evangelist / columnist die het niet heeft over het ene nodige maar verzandt in allerlei trappen en schoppen tegen andere mensen. Met een dusdanige argumentatie dat de aangesprokene zegt: Laat ook maar.
Je wil toch niet beweren dat de geschetste praktijk, ontdaan van de franje van de stijlfiguur, overeenkomstig Gods Woord is?
Nee. Uiteraard niet. Ik zeg wel dat de geschetste praktijk, de getekende werkelijkheid, in welke stijlfiguur dan ook hier beschreven, nu juist in stand wordt gehouden door dit soort columns.
Dat snap ik niet. Allerlei ambtsdragers zouden tegen elkaar moeten zeggen: We hebben die column gelezen, we kappen subbiet met die verdeeldheid. Waar moeten we tekenen voor een fusie-overeenkomst?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Willem »

Luther schreef:Dat snap ik niet. Allerlei ambtsdragers zouden tegen elkaar moeten zeggen: We hebben die column gelezen, we kappen subbiet met die verdeeldheid. Waar moeten we tekenen voor een fusie-overeenkomst?
Waarom ambtsdragers? Jij bent morgen hartelijk welkom in onze gemeente. Tot dan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door JolandaOudshoorn »

Willem schreef:
Luther schreef:Dat snap ik niet. Allerlei ambtsdragers zouden tegen elkaar moeten zeggen: We hebben die column gelezen, we kappen subbiet met die verdeeldheid. Waar moeten we tekenen voor een fusie-overeenkomst?
Waarom ambtsdragers? Jij bent morgen hartelijk welkom in onze gemeente. Tot dan!
Jullie zijn allebei morgen welkom in onze gemeente, tot dan!!
Overigens geldt deze uitnodiging voor het hele forum.
;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Luther schreef:Dat snap ik niet. Allerlei ambtsdragers zouden tegen elkaar moeten zeggen: We hebben die column gelezen, we kappen subbiet met die verdeeldheid. Waar moeten we tekenen voor een fusie-overeenkomst?
Waarom ambtsdragers? Jij bent morgen hartelijk welkom in onze gemeente. Tot dan!
Als ik dat zou doen, zou mijn kerkenraad zeggen: Je verlaat de gemeente waarin je geplaatst bent. Daar kan geen zegen op rusten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Willem »

Fijn! Wie stuurt dus even die columnist een mailtje dat hij moet stoppen met zijn "gestook"?
Blijkens dit forum vinden we het allemaal fijn als mensen bij ons in de gemeente komen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Mister »

Willem schreef:Fijn! Wie stuurt dus even die columnist een mailtje dat hij moet stoppen met zijn "gestook"?
Blijkens dit forum vinden we het allemaal fijn als mensen bij ons in de gemeente komen.
Nou Willem, aangezien het idee uit jouw pen/inktpot vloeit, stel ik voor dat jij zelf een epistel gaat verzenden. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Willem schreef:Fijn! Wie stuurt dus even die columnist een mailtje dat hij moet stoppen met zijn "gestook"?
Blijkens dit forum vinden we het allemaal fijn als mensen bij ons in de gemeente komen.
Wat is dit voor rare redenering??
De columnist had het grootste gelijk van de wereld, maar dat was niet gericht aan de mensen op RF, maar aan de geestelijke leidslieden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Willem schreef:Fijn! Wie stuurt dus even die columnist een mailtje dat hij moet stoppen met zijn "gestook"?
Blijkens dit forum vinden we het allemaal fijn als mensen bij ons in de gemeente komen.
Wat is dit voor rare redenering??
De columnist had het grootste gelijk van de wereld, maar dat was niet gericht aan de mensen op RF, maar aan de geestelijke leidslieden.
Wie of wat bedoel je precies met "geestelijke leidslieden"?
Je denkt toch niet dat één of een paar individuele ambtsdragers iets aan die verdeeldheid kunnen doen?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Bonny »

Maar heeft hij ook niet een beetje gelijk? Want zijn die verschillen tussen de kerken genoemd in de forumregels nu zo dramatisch dat je je serieus zorgen moet maken over je eeuwigheid als je in - bijvoorbeeld - de GG zit en niet de OGG?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Tiberius »

Interessant artikel vandaag in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... alen.dhtml

-----
'Beatrix verstaat de kunst om burgerlijkheid uit te stralen'

In de biblebelt is koningin Beatrix, die vandaag 74 wordt, populair. De orthodox-protestantse bevolking voelt een 'eeuwenoude' band met de vorstin. Hoe kan het dat het nationalisme van bijna twee eeuwen oud bij met name orthodox-protestantse Nederlanders nog springlevend is?

Het antwoord is simpel. De meest behoudende protestanten staan wat oranjeliefde betreft nog in de negentiende eeuw, zegt Fred van Lieburg, die religiehistoricus is aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

"Door de ontzuiling is de gedachte dat kerk, staat en vorstenhuis een geheel vormen bij andere protestanten grotendeels verloren gegaan."

Een krant als het Reformatorisch Dagblad en orthodox-protestantse uitgeverijen komen regelmatig met publicaties waarin gewezen wordt op de onverbrekelijk geachte band tussen kerk, koningin en natie. Het laatste boekje verscheen een paar weken geleden, 'Onze Vorstin' heet de bundel uit het fonds van De Banier, een kleine reformatorische uitgeverij uit Apeldoorn. De veelzeggende ondertitel luidt: 'Protestanten over Beatrix'.

Een keur aan behoudende protestanten, vrijwel uitsluitend mannen, bezingt de lof op de majesteit. Een dominee uit de gereformeerde gemeenten: 'Je voelt bij haar de religieuze band met vroeger eeuwen.'

Protestantse gevoeligheden
Beatrix is zich goed bewust van haar populariteit bij behoudende protestanten, weet Van Lieburg. "Ze kent de protestantse gevoeligheden goed. Het was een meesterzet van haar om bij haar inhuldiging als koningin in 1980 het Wilhelmus te citeren. ''Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer', zei ze. Nou, veel behoudende protestanten kregen een brok in de keel."

Er is volgens Van Lieburg nog een reden waarom Beatrix veel sympathie heeft bij deze groep. Die is aardser. "Beatrix verstaat de kunst om burgerlijkheid uit te stralen. Dat zie je onder meer in kapsel en kleding."

Levensstijl Oranjes bevalt niet
Maar de populariteit van de Oranjes, ziet Van Lieburg, is tanende in plaatsen als Uddel, Staphorst, Barneveld en Rijssen. De levensstijl van de Oranjes komt steeds minder overeen met hun eigen christelijke overtuigingen op de biblebelt.

Dat komt onder meer doordat de prinsen zich in de internationale jetset ophouden, prinses Máxima rooms-katholiek is gebleven en de zondag niet als rustdag wordt gezien. Zo had het Reformatorisch Dagblad, een zéér oranjegezinde krant, er onlangs meer moeite mee dat de vorstin bij haar staatsbezoek aan Oman de zondag ''ontheiligde'' dan dat ze een hoofddoek droeg in een moskee.

Van Lieburg: "Bij Beatrix strijken dit soort protestanten nog wel over hun hart. Maar Willem Alexander heeft minder krediet. Hij zou eigenlijk een gebaar moeten maken naar het protestantse volksdeel, net als Beatrix bij haar inhuldiging."

'Oranjeliefde is gebaseerd op mythe'

De liefde van protestanten voor het Nederlandse Oranjehuis is helemaal niet eeuwenoud. Bovendien is het gebaseerd op een nationalistische mythe. "De leus 'God, Nederland en Oranje' is typisch een product van de negentiende eeuw", zegt Joris van Eijnatten, hoogleraar cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht.

Na 1800 gebeurt er iets nieuws in de geschiedenis. Dan komt, onder invloed van de Verlichting het nationale denken op, met de natie als morele gemeenschap van burgers. "Het was dus belangrijk dat inwoners van een staat zich onderling verbonden gingen voelen. De vraag was alleen hoe."

In Nederland bedacht een protestantse elite in de eerste helft van die eeuw dat de hervormde kerk, staat en vorstenhuis altijd al onlosmakelijk met elkaar verbonden waren. "Het is achteraf gezien natuurlijk een constructie, maar in die tijd geloofden ze echt dat het historisch voorbestemd was dat Nederland protestants zou zijn."

Dat de leus bij protestanten zo populair werd, komt onder meer doordat ze het monopolie op de openbare godsdienst verloren. Eeuwenlang hadden protestanten religieuze privileges gehad in Nederland. Dat was in de negentiende eeuw voorbij. Zo ontstond er de scheiding tussen kerk en staat en mochten rooms-katholieken weer bisschoppen benoemen.

Identiteit protestanten
"Protestanten zagen dat als een bedreiging, als verlies van identiteit. De leus 'God, Nederland en Oranje' was dan bedoeld om aan rooms-katholieken en liberalen te laten zien dat er een onverbrekelijk band bestond tussen Nederland en het protestantisme."

De Oranjes kwam de steun van protestantse zijde goed uit, aangezien hun politieke rol in democratisch wordende tijden steeds zwakker werd. Ze werkten er zelf flink aan mee om, in ieder geval voor het oog van de buitenwereld, als vrome protestanten over te komen.

Zo benoemde Koning Willem III een meteen hofpredikant in 1853, het jaar dat Rome weer bisschoppen benoemde in Nederland. Dat was een slimme zet. Want daarmee haalden ze de banden met het protestants volksdeel aan.
Plaats reactie