Koninginnedag 2011

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Wilhelm »

Ach ik denk dat het ook heel goed zichtbaar was als Salomo ergens op bezoek kwam. Of David. En daar wordt niet negatief over gesproken in de bijbel. Een koning heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling in zijn of haar functie. Pracht en praal wil ik dat niet noemen, dat is het wel als we opgaan in merkkleding, vaak nauwlijks betaalbaar voor een gezin, dat ruimschoots aangeschaft kan worden op de onder sommige van ons zo gewaardeerde beurzen.
Dat is pracht en praal.

Bij een koning is de entourage een bepaalde status wat bij het ambt en de uitvoering daarvan hoort.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Wilhelm schreef:Ach ik denk dat het ook heel goed zichtbaar was als Salomo ergens op bezoek kwam. Of David. En daar wordt niet negatief over gesproken in de bijbel. Een koning heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling in zijn of haar functie. Pracht en praal wil ik dat niet noemen, dat is het wel als we opgaan in merkkleding, vaak nauwlijks betaalbaar voor een gezin, dat ruimschoots aangeschaft kan worden op de onder sommige van ons zo gewaardeerde beurzen.
Dat is pracht en praal.

Bij een koning is de entourage een bepaalde status wat bij het ambt en de uitvoering daarvan hoort.
Eens!
Ceremonie vereist status. Een ceremonie is in zekere zin een niet-volledig-rationele plechtigheid. Als je dat volledig gaat rationaliseren, verdwijnt de ceremonie. En mensen hebben vaak behoefte aan het niet-rationele. Ze willen om onduidelijke redenen bloemen leggen bij een plaats waar iets naars gebeurd is. Helpt dat? Nee. En toch gebeurt het iedere keer weer.
Natuurlijk kan er prinsjesdag gehouden worden in het gebouw van de Tweede Kamer. De koningin komt aan in haar opel (met secretaresse achter het stuur; er moet tenslotte onderscheid zijn met meneer Rutte), ze leest de troonrede voor die zijzelf heeft geschreven, met wat adviezen van meneer Rutte. Daarna beantwoordt ze vragen van de journalisten. That's it.
Met dodenherdenking is ze er uiteraard ook. Zonder hoed. Zonder Willem-Alexander en Maxima. Zonder muziekblaaskapeldingiets. Zonder krans. Ze houdt een toespraak. Dat is inhoud.
Het enige wat de koningin heeft boven een president, is dat ze boven de partijen staat. In ieder geval dat ze tegen niemand hardop zegt dat ze eigenlijk wel D66 zou willen stemmen, of af en toe CDA.

Luther, ik ben het op het gebied van juichen, dringen achter de hekken, koekhappen, en ook wat de Van Vollenhoofjes betreft met je eens. Maar wat de rest betreft niet. Laten er maar lekker van die onbegrijpelijke dingen blijven. Ik betaal daar graag 2,30 euro per jaar voor (en hoef die miljarden die het oplevert niet eens terug te zien).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ach ik denk dat het ook heel goed zichtbaar was als Salomo ergens op bezoek kwam. Of David. En daar wordt niet negatief over gesproken in de bijbel. Een koning heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling in zijn of haar functie. Pracht en praal wil ik dat niet noemen, dat is het wel als we opgaan in merkkleding, vaak nauwlijks betaalbaar voor een gezin, dat ruimschoots aangeschaft kan worden op de onder sommige van ons zo gewaardeerde beurzen.
Dat is pracht en praal.
Moeten er nu altijd sneren worden gegeven en mensen worden weggezet?! Wie zonder zonde is werpe de eerste steen en hale zeker niet aan de haren dit onderwerp er weer bij in een heel andere discussie. Sorry, dit schiet me echt even in het verkeerde keelgat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Auto schreef:Even voor de docenten onder ons die in het refo onderwijs lesgeven, zie onderstaande column van dr Op 't Hof van vandaag.
Goede column.
Ik zie alleen niet echt de relatie tussen deze column en de koninginnedag 2011.

Eén onderdeel uit de column wil ik wil nuanceren. Dat is deze stelling:
Voor ons geestelijk voorgeslacht was de Tachtigjarige Oorlog niet zozeer een strijd voor de politieke vrijheid als wel voor de godsdien­stige vrijheid. Voor hen ging het in het geding Rome-Reformatie om de strijd tussen de antichrist en Christus, tussen leugen en waarheid, dood en leven. Zij zagen enorm veel overeenkomsten tus­sen Israël en Nederland enerzijds en Egypte en Rome anderzijds.
Ik blijf moeite houden met de stelling dat de RKK de antichrist is. Zeker als ik de boeken van de paus lees.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Ach ik denk dat het ook heel goed zichtbaar was als Salomo ergens op bezoek kwam. Of David. En daar wordt niet negatief over gesproken in de bijbel. Een koning heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling in zijn of haar functie. Pracht en praal wil ik dat niet noemen, dat is het wel als we opgaan in merkkleding, vaak nauwlijks betaalbaar voor een gezin, dat ruimschoots aangeschaft kan worden op de onder sommige van ons zo gewaardeerde beurzen.
Dat is pracht en praal.
Moeten er nu altijd sneren worden gegeven en mensen worden weggezet?! Wie zonder zonde is werpe de eerste steen en hale zeker niet aan de haren dit onderwerp er weer bij in een heel andere discussie. Sorry, dit schiet me echt even in het verkeerde keelgat.
Als het in het verkeerde keelgat schiet moet je beter slikken ;)
Eerder in het topic is er al een verband gelegd, en de "verwegwijzing" naar de beurzen heb ik, ondanks een serieuze ondertoon, ook wel wat met een knipoog geschreven. Maar het raakte je klaarblijkelijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Wilhelm schreef:Bij een koning is de entourage een bepaalde status wat bij het ambt en de uitvoering daarvan hoort.
Eens!
Ceremonie vereist status. Een ceremonie is in zekere zin een niet-volledig-rationele plechtigheid. Als je dat volledig gaat rationaliseren, verdwijnt de ceremonie. En mensen hebben vaak behoefte aan het niet-rationele.
Laat ik eens wat aardigs zeggen: In deze heb je me overtuigd: er moet ruimte zijn voor het niet-rationele rondom de monarchie.
Luther, ik ben het op het gebied van juichen, dringen achter de hekken, koekhappen, en ook wat de Van Vollenhoofjes betreft met je eens. Maar wat de rest betreft niet. Laten er maar lekker van die onbegrijpelijke dingen blijven. Ik betaal daar graag 2,30 euro per jaar voor (en hoef die miljarden die het oplevert niet eens terug te zien).
OK, dan denken we vrijwel hetzelfde (inmiddels, na mijn eerste zin over die niet-rationaliteit). Deze discussie is overigens voortgekomen uit 1 zin van Tiberius. Volgens mij had die zin ten doel om het bovenstaande onderstreepte deel aan de kaak te stellen. En dat was en ben ik met hem (nog steeds) eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door helma »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Overigens besluit ik mijn deelname aan dit topic met de volgende conclusies:
- D.V. 30-04-2012 hoop ik buiten Rhenen of Veenendaal door te brengen.
- Willem-Alexander lijkt me een kundige en capabele koning.
- Zelfs het afwijzen van de entourage rond het koningshuis (en daarmee een pleidooi voor soberheid) ligt erg gevoelig in de geref. gezindte.
- De stelling dat het totaal afwijzen van de monarchie anno 2011 a-historisch denken zou zijn, behoeft nadere doordenking.
- Lang leve de koningin!
Ik zou er nog aan toe willen voegen, dat het afwijzen van mensenverheerlijking kennelijk eveneens erg gevoelig ligt in de gereformeerde gezindte.
Ook een fijne middag, Tiberius :)
:humhihi
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Bert Mulder »

LANG LEVE DE KONINGIN!

HIEP HIEP HOERA!


HIEP HIEP HOERA!



HIEP HIEP HOERA!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:LANG LEVE DE KONINGIN!

HIEP HIEP HOERA!


HIEP HIEP HOERA!



HIEP HIEP HOERA!
Dat had ik ook al gezegd. :garde
Wat mij betreft vooral zoals ps. 72 daarover zingt: Zo moet de koning eeuwig leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:LANG LEVE DE KONINGIN!

HIEP HIEP HOERA!


HIEP HIEP HOERA!



HIEP HIEP HOERA!
Dat had ik ook al gezegd. :garde
Wat mij betreft vooral zoals ps. 72 daarover zingt: Zo moet de koning eeuwig leven.

maar, je gebruikte geen oranje extra grote letters..... :haha :haha :haha :nananere :yahoo :yahoo
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Bert Mulder schreef:LANG LEVE DE KONINGIN!

HIEP HIEP HOERA!


HIEP HIEP HOERA!



HIEP HIEP HOERA!
Dat had ik ook al gezegd. :garde
Wat mij betreft vooral zoals ps. 72 daarover zingt: Zo moet de koning eeuwig leven.

maar, je gebruikte geen oranje extra grote letters..... :haha :haha :haha :nananere :yahoo :yahoo
Nee, want dat is poppenkast. :nananere
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Bert Mulder schreef:LANG LEVE DE KONINGIN!

HIEP HIEP HOERA!


HIEP HIEP HOERA!



HIEP HIEP HOERA!
Dat had ik ook al gezegd. :garde
Wat mij betreft vooral zoals ps. 72 daarover zingt: Zo moet de koning eeuwig leven.

maar, je gebruikte geen oranje extra grote letters..... :haha :haha :haha :nananere :yahoo :yahoo
Nee, want dat is poppenkast. :nananere

en je hebt nu, ongedwongen, toch even aan poppenkast meegeholpen.... :nananere :nananere :yahoo :yahoo :nananere :nananere
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Dat had ik ook al gezegd. :garde
Wat mij betreft vooral zoals ps. 72 daarover zingt: Zo moet de koning eeuwig leven.

maar, je gebruikte geen oranje extra grote letters..... :haha :haha :haha :nananere :yahoo :yahoo
Nee, want dat is poppenkast. :nananere

en je hebt nu, ongedwongen, toch even aan poppenkast meegeholpen.... :nananere :nananere :yahoo :yahoo :nananere :nananere
Dat komt omdat een mens ook behoefte heeft aan niet-rationele elementen in het leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Bert Mulder »

rolemmerrrrrrrr!!!!


(je hebt er ingetrapt, mijn waarde vriend)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:rolemmerrrrrrrr!!!!


(je hebt er ingetrapt, mijn waarde vriend)
Dat klopt, maar dat is nu juist het niet-rationale, ook aan Luther...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie