De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Charles schreef:
Dodo schreef:Ik heb me de laatste tijd weer erg verbaasd over de eindeloze stroom berichten over beroepingswerk. In behoudende kringen wordt nogal eens geschermd met het begrip genadetijd, maar wat een tijd wordt er in dat gekwebbel gestoken. En het leidt nergens toe, het sticht niet, het informeert niet. Wat mij betreft zou het blijven bij informatie over feitelijke beroepen, en of er al dan niet aangenomen is. Maar dat onheilige gedoe van wie waar al dan niet voorgaat en of die gemeente zwaarder is dan die gemeente, wat een onzin allemaal.
Mn vrouw zei: als al die GG-ers hun tijd die ze steken in beroepingswerk in gebed steken dan hebben ze volgend jaar 30 studenten.
Heeft ze een terecht punt. Maar de drukte komt niet zelden van ex-GG-ers.
Vroeger... (ja sorry, dat vroeger, zal wel niet meer gelden?), vroeger zei men:
Eerst roepen, dan beroepen.
Ergens in Nederland is een Oud Gereformeerde Gemeente die vrijwel nooit een predikant heeft beroepen... Ik meen dat het de gemeente van oud. Philibert was.
https://www.rd.nl/artikel/395712-ogg-ge ... s-een-keer
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Henk J »

Ik vind het wel een meerwaarde hebben. Tweetallen hoeft van mij dan weer niet perse, er is namelijk nog geen beroep uitgebracht. De discussie erom heen blijft lastig, soms staan er waardevolle dingen in, soms ontspoord het. Van mij mag dat ook blijven in ieder geval.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Beroepingswerk heeft wel enige meerwaarde, tweetalen of drietallen niet voor mij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door J.C. Philpot »

Voor mij heeft het ook geen meerwaarde. Als ik op de hoogte wil blijven kijk ik wel op dominees.nl.

Wat niet wil zeggen dat ik vind dat het verboden moet worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Mannetje »

Het geeft een beetje inzicht in ontwikkelingen binnen de GG. Natuurlijk kun je op andere sites kijken, maar ik vind het vooral handig dat anderen dat doen en ik hier vanzelf een ongelezen bericht zie.

Dus een beetje meerwaarde zie ik wel, vooral in het gemak ;)
-
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Charles »

Ik zie tweetallen als een zaak van de betreffende gemeente. Het uiteindelijke beroep is openbaar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Mara »

Het is een openbaar forum voor iedereen, dus het mag van mij blijven, maar ik doe er weinig mee.
Wie het persé wil volgen kan het middels de daartoe geëigende kanalen doen, zoals de websites van de kerken zelf, het RD en de
"hijgers" - zoals die hier weleens genoemd werden, krijgen het toch wel te weten via de onderlinge tam tam.
Ik denk dat het in GG kringen meer op de voet wordt gevolgd dan in de andere kerken, misschien vanwege een tekort aan predikanten?
Charles schreef:Mn vrouw zei: als al die GG-ers hun tijd die ze steken in beroepingswerk in gebed steken dan hebben ze volgend jaar 30 studenten.
Zo hé, scherp zeg. :super
Dodo schreef:Vroeger moest je een bron opgeven als je een beroepingsnieuwtje had.
Maar dan stond er ook vaak:
Bron: een gemeentelid. ;)
Mannetje schreef:Het geeft een beetje inzicht in ontwikkelingen binnen de GG.
Vind je?
Wat zegt het als ds B. een beroep aangenomen heeft naar M. bijvoorbeeld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Het geeft een beetje inzicht in ontwikkelingen binnen de GG.
Vind je?
Wat zegt het als ds B. een beroep aangenomen heeft naar M. bijvoorbeeld?
Dat deze dominee voorlopig niet beroepbaar is.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef: Wat zegt het als ds B. een beroep aangenomen heeft naar M. bijvoorbeeld?
Nou, ds van B heeft al voor 109 beroepen bedankt, dus als die er 1 aanneemt is dat wel bijzonder :)
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Ouderling »

Wat mij betreft:
Tweetallen en drietallen gewoon vermelden, ik vind dat ook wel goed om mee te leven met mijn eigen kerkverband en andere kerkverbanden. Het heeft ook mijn interesse.
Alle discussies er om heen, die niet nodig zijn of predikanten of gemeenten onnodig schaadt zou ik wegmodereren indien noodzakelijk of een waarschuwing geven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Mara schreef: Wat zegt het als ds B. een beroep aangenomen heeft naar M. bijvoorbeeld?
Nou, ds van B heeft al voor 109 beroepen bedankt, dus als die er 1 aanneemt is dat wel bijzonder :)
Of dat er te weinig predikanten zijn, zeg ik dan als buitenstaander. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Silo »

Het leuke van RefoForum is dat nieuws van beroepingswerk hier vaak als eerste wordt geplaatst. Soms is dat wat hijgerig maar tegelijkertijd is het ook interessant. Tweetallen worden openbaar gepubliceerd (RD, Dominees en Gergeminfo) dus het is geen informatie die alleen voor de eigen gemeente bedoeld is. Tweetallen volg ik niet fanatiek maar 't zou toch vreemd zijn om dit opeens te verbieden? Modereer het topic gewoon streng en neem het allemaal niet te serieus... Vind het weer een erg rigoreuze actie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens.

Eventueel zou wel de regel ingesteld kunnen worden inderdaad om een duidelijke verifieerbare bron te vermelden.

Voor aangenomen beroepen geldt dat die vaak als eerste op dit forum gemeld worden, zeker als het gaat om de Gereformeerde Gemeenten. Ik weet ook dat er daarom veel mensen uit de Gereformeerde Gemeenten meelezen op dit forum.

En verder moeten we wel eerlijk zijn. Ook onder predikanten en ambtsdragers wordt er veel gedeeld met betrekking tot het beroepingwerk. WhatsApp wordt daarvoor veel gebruikt.

Ik zie niet in waarom een gewoonte die al sinds de oprichting van dit forum bestaat, opeens aan banden gelegd wordt. Het is tenslotte niet voor niets een reformatorisch forum en iedereen weet dat het voor de Gereformeerde Gemeenten een bijzondere week is. @Ad Anker schreef daar maandag al over in het feitelijke draadje van het beroepingwerk. Laten we elkaar die vrijheid gunnen en tevens scherp zijn op onwaarheden e.d. Dat moet toch kunnen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door HersteldHervormd »

Mjn mening is dat echt de feitelijk informatie wel beschikbaar moet zijn.

Geen tweetallen en andere verhalen erom heen. Word dit wel gedaan, direct een ban. Want steeds komen er toch weer zulke akelige praat.
Gewoon heel streng censureren moet vast helpen. Het zijn vaak dezelfde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Wim Anker »

pb's verbieden en de beroepingswerk flauwekul toelaten is uiteraard riducuul.
Plaats reactie