Onderschrijven

Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Onderschrijven

Bericht door Orfeo »

Zonderling schreef:Ik maak bezwaar tegen de uitleg die Orfeo geeft ten aanzien van het onderschrijven van de grondslag van het forum.
Wanneer er een aarzeling bestaat met delen van de belijdenis, dan zou dat vooraf aan de moderators moeten worden voorgelegd.
Idem ten aanzien van de andere zaken die genoemd worden.

Gebeurt dat niet en meldt iemand zich ongeclausuleerd aan, dan mag verwacht worden dat iemand volledig achter deze grondslag staat.
Dan moet er wel wat worden toegevoegd bij de aanmelding. Namelijk het woord 'volledig' voor 'te onderschrijven' en 'Indien dit niet het geval is, neem dan contact op met de moderators.' In dat geval had ik dat natuurlijk graag gedaan.
Zonderling schreef: De drie vragen aan Jantje slaan in dit verband natuurlijk ook helemaal nergens op.
Jantje beweerde dat je het met stellingen alleen eens of oneens kon zijn. Dus wilde ik weleens weten wat zijn positie was ten opzichte van de drie genoemde stellingen.
Posthoorn schreef:
Orfeo schreef:@Eilander,
Ik leg uit wat ik bedoel met 'onderschrijven' en volgens mij gebruik ik een prima definitie, zoals deze in het dagelijks leven (bijvoorbeeld de politiek) ook wordt gebruikt. Volgens mij ben ik daarin duidelijk genoeg.
Je bent heel duidelijk: je wilt een ander forum dan dat waarbij je je hebt aangesloten en daarbij je eigen regels bepalen.
Dan heb je me kennelijk verkeerd begrepen.
Jantje schreef: Ik vind dit geen 'kritisch aan vragen onderwerpen'. Als je gaat zeggen dat iets 'wellicht waar' of 'wellicht niet waar' kan zijn dan kun je dat over de gehele Bijbel wel gaan zeggen.
Natuurlijk kun je dat doen. In dat geval ben je geen reformatorisch christen, lijkt me.
Mannetje schreef: Het stukje over de grondwet is in ieder geval onvergelijkbaar met het onderschrijven van de belijdenisgeschriften.
De grondwet zelf voorziet namelijk in de mogelijkheid van een grondwetswijziging.
Het laat zien dat 'onderschrijven' iets anders is dan 'het er voor 100% mee eens zijn'.
Mannetje schreef: Een tweede ding is je twijfel bij passages uit de DL. In plaats van ze hier ter discussie te stellen lijkt het mij wijzer je bescheiden op te stellen in dezen, zoals andere forumleden doen in bijv. een doop- of scheppingsdiscussie. Je weet dat je daar van de grondslag afwijkt.
Ik ben blij dat je dit zegt, want dan kan ik nog eens duidelijk maken:

Ik heb nooit iets uit de belijdenisgeschriften ter discussie willen stellen.

Mijn betoog in 'Afwachten' ging over de methodologie: op welke manier moet je het Evangelie verkondigen? Het ging niet over: wat is, Bijbels gezien, de juiste leer? Vervolgens werd mij, onterecht, remonstrantisme verweten. Ik heb toen uitgelegd dat ik geen remonstrant ben, dat het mij enkel om de methodologie gaat. En ja, als mij wat gevraagd of verweten wordt, geef ik openheid van zaken. Wat weer leidde tot een discussie over het onderschrijven van de belijdenisgeschriften.

Het enige waarover ik zeg: 'wellicht', is de Uitverkiezing. Ben ik remonstrant als het gaat om de Uitverkiezing? Nee, want dan zouden bijvoorbeeld Romeinen 9 en Efeze 1 problematisch zijn. Maar is daarmee de visie van de DL noodzakelijk waar? Op grond van de Bijbel heb ik ook daar enkele problemen mee. Is er op dit forum geen ruimte om dat te bediscussiëren? Prima, was ik ook niet van plan.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
Zonderling schreef:Ik maak bezwaar tegen de uitleg die Orfeo geeft ten aanzien van het onderschrijven van de grondslag van het forum.
Wanneer er een aarzeling bestaat met delen van de belijdenis, dan zou dat vooraf aan de moderators moeten worden voorgelegd.
Idem ten aanzien van de andere zaken die genoemd worden.

Gebeurt dat niet en meldt iemand zich ongeclausuleerd aan, dan mag verwacht worden dat iemand volledig achter deze grondslag staat.
Dan moet er wel wat worden toegevoegd bij de aanmelding. Namelijk het woord 'volledig' voor 'te onderschrijven' (....)
Dit kun je toch niet menen? Als het woord 'volledig' er niet bij staat, kan het dus zijn dat je het met een deel niet eens bent. Te bizar voor woorden.
Onderschrijven gaat altijd over het geheel. En dan gaan je twijfels ook nog over zoiets wezenlijks als de uitverkiezing...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onderschrijven

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of het hier wel gaat om mentale lenigheid. Volgens mij gaat het meer om denkniveau en deels om mentaliteit. En dat bedoel ik niet onaardig.

En verder ben ik het met Gallio eens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onderschrijven

Bericht door refo »

De eerste 600 jaar kon de christenheid het prima zonder de leer van de uitverkiezing. Dus zo wezenlijk is die niet. Het wordt pas een item als je er ruzie over gaat maken.
Afgewezen wil kanttekeningen maken bij de kinderdoop en anderen bij de plaats van de verkiezing in de verkondiging. Waarom eigenlijk niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onderschrijven

Bericht door -DIA- »

Het is in ieder gaval een feit dat wie de Drie Formulieren van Enigheid (een samenvatting van het Reformatorisch belijden) onderschrijft, dat deze mensen vervreemden van het forum. Een boude uitspraak is het wellicht als ik zeg dat het Arminianisme meer invloed heeft dan de lijn die Bogerman trok. Dat maakt onbegrepenen op het forum.

refo: De belijdenisgeschriften zijn door de kerk der Reformatie aangenomen, ook om terugvallen in b.v. dwalingen als Rome en Arminius te voorkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door eilander »

refo schreef:De eerste 600 jaar kon de christenheid het prima zonder de leer van de uitverkiezing. Dus zo wezenlijk is die niet.
Ik vind dit echt verschrikkelijk dat je dit durft te zeggen. Alsof we in de RKK leven die leerstukken bedenkt die niet op de Bijbel terug te voeren zijn.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
Zonderling schreef:Ik maak bezwaar tegen de uitleg die Orfeo geeft ten aanzien van het onderschrijven van de grondslag van het forum.
Wanneer er een aarzeling bestaat met delen van de belijdenis, dan zou dat vooraf aan de moderators moeten worden voorgelegd.
Idem ten aanzien van de andere zaken die genoemd worden.

Gebeurt dat niet en meldt iemand zich ongeclausuleerd aan, dan mag verwacht worden dat iemand volledig achter deze grondslag staat.
Dan moet er wel wat worden toegevoegd bij de aanmelding. Namelijk het woord 'volledig' voor 'te onderschrijven' (....)
Dit kun je toch niet menen? Als het woord 'volledig' er niet bij staat, kan het dus zijn dat je het met een deel niet eens bent. Te bizar voor woorden.
Onderschrijven gaat altijd over het geheel. En dan gaan je twijfels ook nog over zoiets wezenlijks als de uitverkiezing...
'Volledig onderschrijven' betekent: ik ben het er voor 100%. 'Onderschrijven' betekent zoiets als 'je erin kunnen vinden'. Ik meen dat ik dat inmiddels wel uitvoerig heb uitgelegd.

En de Uitverkiezing is geen wezenlijk onderwerp. Het wordt maar op een aantal plaatsen in de Bijbel besproken en is nergens het hoofdonderwerp.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Het is in ieder gaval een feit dat wie de Drie Formulieren van Enigheid (een samenvatting van het Reformatorisch belijden) onderschrijft, dat deze mensen vervreemden van het forum. Een boude uitspraak is het wellicht als ik zeg dat het Arminianisme meer invloed heeft dan de lijn die Bogerman trok. Dat maakt onbegrepenen op het forum.
Als dit waar was, zou ik weg zijn hier.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door Posthoorn »

Orfeo schreef:En de Uitverkiezing is geen wezenlijk onderwerp. Het wordt maar op een aantal plaatsen in de Bijbel besproken en is nergens het hoofdonderwerp.
Daar wordt in het kader van dit forum anders over gedacht. En aan die spelregels heb je je te houden.
refo schreef:De eerste 600 jaar kon de christenheid het prima zonder de leer van de uitverkiezing. Dus zo wezenlijk is die niet. Het wordt pas een item als je er ruzie over gaat maken.
Afgewezen wil kanttekeningen maken bij de kinderdoop en anderen bij de plaats van de verkiezing in de verkondiging. Waarom eigenlijk niet?
De eerste eeuwen van de christenheid was er ook nog geen afgeronde leer over de naturen van Christus. Ook niet belangrijk dus?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 03 aug 2018, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door gallio »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
Zonderling schreef:Ik maak bezwaar tegen de uitleg die Orfeo geeft ten aanzien van het onderschrijven van de grondslag van het forum.
Wanneer er een aarzeling bestaat met delen van de belijdenis, dan zou dat vooraf aan de moderators moeten worden voorgelegd.
Idem ten aanzien van de andere zaken die genoemd worden.

Gebeurt dat niet en meldt iemand zich ongeclausuleerd aan, dan mag verwacht worden dat iemand volledig achter deze grondslag staat.
Dan moet er wel wat worden toegevoegd bij de aanmelding. Namelijk het woord 'volledig' voor 'te onderschrijven' (....)
Dit kun je toch niet menen? Als het woord 'volledig' er niet bij staat, kan het dus zijn dat je het met een deel niet eens bent. Te bizar voor woorden.
Onderschrijven gaat altijd over het geheel. En dan gaan je twijfels ook nog over zoiets wezenlijks als de uitverkiezing...
Dusssss, als ik het niet eens zou zijn met de (gematigde) infralapsarische formulering in de Dordse Leerregels zou ik geen lid van RF kunnen worden......
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Orfeo schreef:En de Uitverkiezing is geen wezenlijk onderwerp. Het wordt maar op een aantal plaatsen in de Bijbel besproken en is nergens het hoofdonderwerp.
Daar wordt in het kader van dit forum anders over gedacht. En aan die spelregels heb je je te houden.
@Orfeo, je maakt weer een typische draai. Nu moet het een hoofdonderwerp zijn om als wezenlijk gezien te worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onderschrijven

Bericht door Jantje »

De grondslag van dit forum is in dit draadje ver weg. Er wordt getornd aan de geloofsbelijdenissen van ons christelijk geloof. En als men als reformatorische zo durft te praten over de belijdenisgeschriften, dan komt de integriteit van dit forum inderdaad onder vuur te liggen (in de toekomst). Ik hoop dat we het zuiver kunnen houden en de grondslag van dit forum hartelijk blijven liefhebben en onderschrijven (voor degenen die niet weten wat dit betekent, hier een uitleg: https://synoniemen.net/index.php?zoekte ... rschrijven).

Psalm 25 vers 2
HEER', ai, maak mij Uwe wegen,
door Uw Woord en Geest bekend.
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
en waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
ijv'rig mij Uw wet betrachten.
Want Gij zijt mijn heil, o HEER',
'k blijf U al den dag verwachten.


Psalm 86 vers 6
Leer mij naar Uw wil te hand'len,
'k zal dan in Uw Waarheid wand'len.
Neig mijn hart, en voeg het saâm
tot de vrees van Uwen naam.
HEER', mijn God, ik zal U loven,
Heffen 't ganse hart naar boven.
'k Zal Uw naam en majesteit
eren tot in eeuwigheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onderschrijven

Bericht door ejvl »

Even een vraag tussendoor, onderschrijven, het er mee eens zijn, levert toch verschillende interpretaties op, getuige de verschillende kerken die zich allemaal op hetzelfde beroepen.
De discussie kan wel op die manier gedaan worden lijkt mij?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Even een vraag tussendoor, onderschrijven, het er mee eens zijn, levert toch verschillende interpretaties op, getuige de verschillende kerken die zich allemaal op hetzelfde beroepen.
De discussie kan wel op die manier gedaan worden lijkt mij?
Noppes. In sommige kerken wordt de mogelijkheid geboden om het niet meer eens te zijn met een belijdenisgeschrift of het inmiddels beter te weten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Onderschrijven

Bericht door Herman »

gallio schreef:
eilander schreef:
Orfeo schreef:
Zonderling schreef:Ik maak bezwaar tegen de uitleg die Orfeo geeft ten aanzien van het onderschrijven van de grondslag van het forum.
Wanneer er een aarzeling bestaat met delen van de belijdenis, dan zou dat vooraf aan de moderators moeten worden voorgelegd.
Idem ten aanzien van de andere zaken die genoemd worden.

Gebeurt dat niet en meldt iemand zich ongeclausuleerd aan, dan mag verwacht worden dat iemand volledig achter deze grondslag staat.
Dan moet er wel wat worden toegevoegd bij de aanmelding. Namelijk het woord 'volledig' voor 'te onderschrijven' (....)
Dit kun je toch niet menen? Als het woord 'volledig' er niet bij staat, kan het dus zijn dat je het met een deel niet eens bent. Te bizar voor woorden.
Onderschrijven gaat altijd over het geheel. En dan gaan je twijfels ook nog over zoiets wezenlijks als de uitverkiezing...
Dusssss, als ik het niet eens zou zijn met de (gematigde) infralapsarische formulering in de Dordse Leerregels zou ik geen lid van RF kunnen worden......
Het hypercalvisme mag helaas vrijuit onder ons verkondigd worden. Daar heb je een punt.
Gesloten