Onderschrijven

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onderschrijven

Bericht door Jantje »

DDD schreef:En het kan heel goed zijn dat een tekst van een remonstrant rechtzinniger is dan die van een gereformeerde, dat ligt er maar net aan wat er in de tekst staat.
Wat bedoel je daarmee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Onderschrijven

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
Orfeo schreef:@Eilander,
Ik leg uit wat ik bedoel met 'onderschrijven' en volgens mij gebruik ik een prima definitie, zoals deze in het dagelijks leven (bijvoorbeeld de politiek) ook wordt gebruikt. Volgens mij ben ik daarin duidelijk genoeg.
Je bent heel duidelijk: je wilt een ander forum dan dat waarbij je je hebt aangesloten en daarbij je eigen regels bepalen.
Volgens mij is dit een juiste conclusie..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onderschrijven

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:En het kan heel goed zijn dat een tekst van een remonstrant rechtzinniger is dan die van een gereformeerde, dat ligt er maar net aan wat er in de tekst staat.
Wat bedoel je daarmee?
Dat iemand die gereformeerd is onjuiste dingen kan vertellen en een remonstrant juiste dingen. Het ligt er maar aan wat iemand zegt of schrijft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onderschrijven

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:@Orfeo:Het gaat erom of de betreffende afwijking gewoonterecht heeft gekregen in de gereformeerde gezindte. Hypercalvinisme, maar ook het krachteloos maken van de doop voor ongelovigen komt voor onder predikanten in de achterban van het forum. Er zijn dominees die in een preek over vraag 74 rechtstreeks het tegenovergestelde vertellen van wat er staat. Maar er zijn in de Gereformeerde Gemeenten zeker 10 dominees die zo preken. En daarom is zo'n afwijking wel toegestaan, maar een andere niet.
Of dat de oorzaak is, weet ik niet zo precies. Wel is er op RF ten aanzien van de doop een zeker 'gedoogbeleid', dat klopt.
Overigens stellen de DL mijns inziens nergens dat het onderwerp daarvan van een buitengewoon belang is. En het kan heel goed zijn dat een tekst van een remonstrant rechtzinniger is dan die van een gereformeerde, dat ligt er maar net aan wat er in de tekst staat.
Het feit op zichzelf dat de DL zijn opgesteld en het gewicht van de synode die dit op zich nam, geven m.i. voldoende het belang aan dat men aan deze leer hechtte. En natuurlijk kan een remonstrant op een bepaald ogenblik rechtzinnige dingen zeggen. Dat kan de paus ook. En natuurlijk kan een gereformeerde een uitglijder maken. Dat lijkt me hier niet ter discussie staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onderschrijven

Bericht door Tiberius »

Zoals eerder gezegd, onderschrijft ieder die zich hier aanmeldt de grondslag van het forum.
Mocht het zijn, dat hij een of meerdere aspecten niet onderschrijft, dan hanteren we als voorwaarde dat hij geen berichten plaats waarin hij die aspecten in twijfel trekt. Het is uiteraard wel mogelijk om hierover vragen te stellen, maar langdurig en persistent hiertegen schoppen is niet toegestaan.

Verdere discussie hierover heeft geen zin, daarom sluiten we dit topic.
Gesloten