vrienden / vijanden

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: vrienden / vijanden

Bericht door Mannetje »

Roos2017 schreef:
Delftenaar schreef:Is het wel zo Bijbels voor een christelijk forum om een functie te hebben waarmee je iemand tot vijand kunt bestempelen?
Refoforum maakt gebruik van een gestandaardiseerd platform, ik weet niet of er een configuratie mogelijk is om een dergelijke optie uit te schakelen.
Ik zou hem hernoemen, niet uitschakelen.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vrienden / vijanden

Bericht door Mara »

MvD5 schreef:Ik zie bij "gebruikerspaneel" dat je daar "vrienden" en "vijanden" kunt aangeven.
Kan iemand mij vertellen wat het nut van deze functie is?
Ik zit hier inmiddels 8 jaar en een vriend bleek opeens een vijand te zijn.
Maar ook andersom. Een vijand op het forum, bleek in pb berichten opeens een lieve vriend te zijn.
Neem van mij aan dat je in een pb iemand veel beter leert kennen!
Ik heb de functie nooit ingeschakeld en ga het ook niet doen.
Achter elke nickname schuilt een mens, die ook weleens een mindere dag kan hebben (of meer).
Iedereen - met zelfreflectie - die een oude posting van zichzelf terugleest, denkt: ow, dat had ik ook wel anders kunnen zeggen. Of beter kunnen zwijgen.
Al doende leert men MvDS ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: vrienden / vijanden

Bericht door helma »

De verleiding wordt wel groot om iemand die onzinberichten plaatst voortaan te kunnen negeren.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: vrienden / vijanden

Bericht door JCRyle »

helma schreef:De verleiding wordt wel groot om iemand die onzinberichten plaatst voortaan te kunnen negeren.
Dat heb je zeker de betreffende persoon ook persoonlijk laten weten? Of is dit een (on)schuldige en (on)bedoelde verspreking? Dergelijke algemeenheden zijn niet heel erg netjes.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: vrienden / vijanden

Bericht door Mannetje »

JCRyle schreef:
helma schreef:De verleiding wordt wel groot om iemand die onzinberichten plaatst voortaan te kunnen negeren.
Dat heb je zeker de betreffende persoon ook persoonlijk laten weten? Of is dit een (on)schuldige en (on)bedoelde verspreking? Dergelijke algemeenheden zijn niet heel erg netjes.
Wie de schoen past...
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: vrienden / vijanden

Bericht door refo »

JCRyle schreef:
helma schreef:De verleiding wordt wel groot om iemand die onzinberichten plaatst voortaan te kunnen negeren.
Dat heb je zeker de betreffende persoon ook persoonlijk laten weten? Of is dit een (on)schuldige en (on)bedoelde verspreking? Dergelijke algemeenheden zijn niet heel erg netjes.
Wat een onzin. Dit is een internetforum.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: vrienden / vijanden

Bericht door JCRyle »

refo schreef:
JCRyle schreef:
helma schreef:De verleiding wordt wel groot om iemand die onzinberichten plaatst voortaan te kunnen negeren.
Dat heb je zeker de betreffende persoon ook persoonlijk laten weten? Of is dit een (on)schuldige en (on)bedoelde verspreking? Dergelijke algemeenheden zijn niet heel erg netjes.
Wat een onzin. Dit is een internetforum.
En dan? Wat een kulargument.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: vrienden / vijanden

Bericht door eilander »

De waarheid zit voor mij persoonlijk tussen beider meningen in. Het is wel zo netjes om antwoord te geven als iemand iets vraagt, en te reageren als iemand je weerwoord geeft. Dat is op een forum niet alleen correct, maar komt ook de discussie ten goede. Dat is de ene kant.

Maar er is ook een andere kant. Als iemand echt onzin plaatst, kun je diens postings makkelijk negeren. Op een forum waar je anoniem bent, gaat het eigenlijk meer om het negeren van iemands bijdragen, dan van iemand als persoon.
Als iemand alleen maar zou posten in 'wat eten we vandaag' en je bent totaal niet geïnteresseerd in koken, kun je toch gemakkelijk iemands bijdragen gewoon niet lezen? Dat heeft niets met minachting van iemand als persoon te maken.

Er ontstaat een zeker spanningsveld als het gaat over bijdragen waar je inhoudelijk, na een bepaalde discussie, steeds vaker vervreemding dan herkenning bij voelt. Dan kun je op een bepaald moment ook iemands mening negeren. Op een forum wordt dat nauwelijks opgemerkt, omdat niemand verplicht is om overal op te reageren. Mocht iemand echt een gerichte vraag aan een forummer stellen, dan zou je even kunnen melden hoe je er in staat.

En ja, ik weet hoe irritant het kan zijn als iemand niet meer reageert nadat je hem van repliek hebt gediend. Soms vraag ik het dan nog eens na. Daarna houdt het natuurlijk wel op...
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: vrienden / vijanden

Bericht door helma »

Ik doelde op echt onzin. Dingen die niet waar zijn. Fakenews dus. Als die persoon daar niet mee stopt en/of niet geband wordt; overweeg ik de optie van negeren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: vrienden / vijanden

Bericht door Wandelende »

Kan ik ook zien of ikzelf op de "vijandenlijst" van de ander staat?
(~)
Plaats reactie