Cynisme en sarcasme

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Terri »

Dit vind ik heel lastig.
Sommige mensen lanceren heel specifieke meningen, soms ronduit veroordelend.
Als je weet dat dit door een kwetsbaar persoon gedaan wordt, negeer je het, maar nu komt het....
daar neemt dan zo'n persoon geen genoegen mee.
Er moet op gereageerd worden.
Ik vind het heel mooi dat Mara het opneemt voor zo iemand, maar realiseer jij je dat sommige opmerkingen/veroordelingen net zo goed ook anderen pijn doen?
Je kan niet verwachten dat coulantie enkel deze persoon geldt, want wat weten we tenslotte van de anderen...?, misschien zijn ze ook wel heel kwetsbaar, maar dan weer anders.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Wim Anker »

m.i moet er vooral op inhoud worden gereageerd. En laat vooral de manier van verwoorden bij de schrijver.

Het "gedoe" over de verpakking leidt enkel af van de inhoud.

En ik reageer idd scherp. Net als @Dia zie ik een blindheid die schrikbarend is. En dit is mijn methode om dat kenbaar te maken. Daarom was ik blij met de artikelen die @DIA plaatste. Want die raken de kern.

En itt tot @Jongere ben ik niet zozeer van mening dat de sfeer op dit forum harder is geworden of dat de postings/reacties venijniger. Niet om e.e.a. goed te praten maar het gebeurde vroeger net zo goed. Of nog erger. Wel denk ik dat er nu meer kittelachtigheid is in het lezen van reacties. Daarnaast is er een occumenisch denken van "alle wegen leiden toch wel naar Rome". Tezamen zorgen deze zaken ervoor dat er meer op lay-out (in de zin van "je kwetst" dan op inhoud (want dat is niet zo relevant, daar mag je gewoon verachillend over denken) wordt gereageerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Mara »

Terri schreef:Dit vind ik heel lastig.
Sommige mensen lanceren heel specifieke meningen, soms ronduit veroordelend.
Als je weet dat dit door een kwetsbaar persoon gedaan wordt, negeer je het, maar nu komt het....
daar neemt dan zo'n persoon geen genoegen mee.
Er moet op gereageerd worden.
Ik vind het heel mooi dat Mara het opneemt voor zo iemand, maar realiseer jij je dat sommige opmerkingen/veroordelingen net zo goed ook anderen pijn doen?
Je kan niet verwachten dat coulantie enkel deze persoon geldt, want wat weten we tenslotte van de anderen...?, misschien zijn ze ook wel heel kwetsbaar, maar dan weer anders.
Nee daar heb jij gelijk in Terri. Ik moest even een voorbeeld geven, omdat het anders op mij wordt toegespitst en daar ging het niet om.
Ik hoor het van anderen ook nl.
Ik voel me best weleens aangesproken door een sterke mening, maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem.
Het gaat mij meer om de wijze waarop dit gedaan wordt. Het is nu eenmaal zo dat we met zoveel kerken hier zitten. Eigenlijk is het nog een wonder dat het zo goed gaat.
Het was van mij een soort wake up call.
En misschien valt het niet eens iedereen op.
Maar je merkt echt wel dat sommige forummers altijd wel een ondertoon naar elkaar hebben. En dat is jammer.
Vaak is er per pb fijn contact met iemand te leggen, misschien wordt dat te weinig gedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Een ander voorbeeld waar recent de discussie over ging is het uit een kerkdienst weglopen of niet.
Normaal doe je zoiets niet, dat is niet respectvol. Hoe licht, zwaar, lang, kort, etc. een dienst ook is, weglopen is not done.
Dan kom jij (Mara) opeens met een casus waarin de verhoudingen al totaal verziekt zijn. Daar komt dan weer een heftige reactie op van iemand die de bewust casus niet kent.
Mijn advies is dan, plaats zulke meningen niet óf geef de hele context weer waarop je je mening baseert.
Er werd een vraag gesteld, waarop ik een antwoord gaf.
Vervolgens wordt dit waanzin genoemd door iemand.
Jij vindt dat dit gewoon kan?
Een andere forummer stelt daarna een relevante vraag, die ik vervolgens beantwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door alexv »

Mara schreef:
Martijn schreef: Martijn zegt: Dat we als christenen met argumenten gaan schieten als Hitler en Goebbels is beneden alle peil. Je zou het verwachten bij AD of Telegraaf!
Dit ter illustratie dus.
Even voor mijn duidelijkheid. Ben je het nu eens met mij of niet?

Ik vind dat niet kunnen nee. Dus ja, in dit geval ben ik het met je eens. :)
Als je iemand beticht van te vaak in goebeliaanse blaadjes te lezen, is dat m.i. doelbewust zo gezegd.
En iedereen kent de propagande van Goebbels, (als het goed is).
Zeg dan bijvoorbeeld: "misschien is het goed om eens wat breder te lezen dan alleen het RD, zoiets."

Hier wil ik wel even op reageren. Het schoot me even verkeerd dat H. zonder enige onderbouwing mijn link vergelijkt met Hitler. Zo'n beetje alle verwijzingen die ik geef worden als complotdenken of onzin afgedaan. Herinner je de 9/11 discussie die hij als onzin wegzet maar absoluut niet over wil discuseren. Dat is zijn goed recht maar kom dan niet met complot enzo aan.
Hij vergelijkt Vox en Hitler, ik vergelijk zijn "bronnen" met Goebbels omdat hij duidelijk de mainstream media volgt en helaas niet verder kijkt.

Het was zoiets als actie en reaktie.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Panny »

alexv schreef:
Mara schreef:
Martijn schreef: Martijn zegt: Dat we als christenen met argumenten gaan schieten als Hitler en Goebbels is beneden alle peil. Je zou het verwachten bij AD of Telegraaf!
Dit ter illustratie dus.
Even voor mijn duidelijkheid. Ben je het nu eens met mij of niet?

Ik vind dat niet kunnen nee. Dus ja, in dit geval ben ik het met je eens. :)
Als je iemand beticht van te vaak in goebeliaanse blaadjes te lezen, is dat m.i. doelbewust zo gezegd.
En iedereen kent de propagande van Goebbels, (als het goed is).
Zeg dan bijvoorbeeld: "misschien is het goed om eens wat breder te lezen dan alleen het RD, zoiets."


Hier wil ik wel even op reageren. Het schoot me even verkeerd dat H. zonder enige onderbouwing mijn link vergelijkt met Hitler. Zo'n beetje alle verwijzingen die ik geef worden als complotdenken of onzin afgedaan. Herinner je de 9/11 discussie die hij als onzin wegzet maar absoluut niet over wil discuseren. Dat is zijn goed recht maar kom dan niet met complot enzo aan.
Hij vergelijkt Vox en Hitler, ik vergelijk zijn "bronnen" met Goebbels omdat hij duidelijk de mainstream media volgt en helaas niet verder kijkt.

Het was zoiets als actie en reaktie.
Lees nog eens goed.
Huisman vergelijkt Vox helemaal niet met Hitler.
Hij maakt een vergelijking met aan de ene kant Vox en objectiviteit en aan de andere kant Hitler en Israël.
Dus: Vox objectief vinden is volgens Huisman hetzelfde als Hitler een vriend van Israël noemen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Jeremiah »

Wim Anker schreef:m.i moet er vooral op inhoud worden gereageerd. En laat vooral de manier van verwoorden bij de schrijver.

Het "gedoe" over de verpakking leidt enkel af van de inhoud.

En ik reageer idd scherp. Net als @Dia zie ik een blindheid die schrikbarend is. En dit is mijn methode om dat kenbaar te maken. Daarom was ik blij met de artikelen die @DIA plaatste. Want die raken de kern.

En itt tot @Jongere ben ik niet zozeer van mening dat de sfeer op dit forum harder is geworden of dat de postings/reacties venijniger. Niet om e.e.a. goed te praten maar het gebeurde vroeger net zo goed. Of nog erger. Wel denk ik dat er nu meer kittelachtigheid is in het lezen van reacties. Daarnaast is er een occumenisch denken van "alle wegen leiden toch wel naar Rome". Tezamen zorgen deze zaken ervoor dat er meer op lay-out (in de zin van "je kwetst" dan op inhoud (want dat is niet zo relevant, daar mag je gewoon verachillend over denken) wordt gereageerd.
Zou u hier wat meer over kunnen zeggen?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Isala »

Mara schreef:Graag zou ik van andere forummers willen weten wat hun mening is t.o.v. sarcasme, cynisme jegens de ander.
Het lijkt erop of het op dit forum ook weer toeneemt. Soms wordt het snel verwijderd, soms moet je eerst op de modknop klikken, maar het blijft ook wel eens staan.
Sommigen hebben een talent om ad rem een messcherpe opmerking te maken.
Past dit wel voor een christen vraag ik me af. Het is in feite toch niets anders dan de ander kleineren om jezelf groter te maken?
Het raakte me in de afgelopen week, vandaag ook.
Ben ik de enige?
Ik vind dat sarcasme en christen zijn niet samen gaan.
En je hoeft heus niet soft te zijn om je mening goed duidelijk te kunnen maken.
Soms krijg ik wel eens de indruk dat we hier bezig zijn om ons punt te scoren of mening te ventileren, en daar houd het ongeveer mee op.
Wat afwijkt van de mening wordt weggemaaid, al dan niet met de nodige geslaakte zuchten... (zo dom als sommige mensen ook zijn... je snapt het niet :) )

Ik ben het met Jongere eens die zegt:
"Bij een uitdrukking als "vrije woord" of "fatsoensgrenzen" denk ik eerder aan het publieke debat. Volgens mij mogen we op een christelijk forum de lat nóg wel wat hoger leggen. Niet ons vrije woord, maar de liefde en het 'zoeken' naar de ander staat centraal. Dat heeft niets te maken met zwakte of slapheid, ik denk dat het de hoge roeping is van ieder christen".

Maar ik ben bang dat alleen het woord liefde al te soft is...

Het gaat om je innerlijk. Een wacht voor je lippen en de deuren van je mond, heeft alles te maken met de diepste grond van het hart.
Wat de mond uitgaat verontreinigd te mens, niet wat de mond ingaat.
En of je elkaar nu kent of niet maakt voor God geen verschil. Voor ons misschien wel, maar voor Hem niet.
Dat geldt ook voor een forum. De woorden die je hier spreekt zijn evengoed voor de Heere openbaar als in je priveleven of op je werk.
Ook al bedien je je van een nickname.

Sarcasme en cynisme breken meer af dan dat het sticht. Degene die het uit voelt zich misschien even lekker en vind zichzelf even heel leuk.
Maar dat is dan ook precies het doel: alleen gericht op je zelf, en niet op de ander.

Kijk ook even naar de definitie van sarcasme volgens wiki:
Onder sarcasme (uit het Grieks: σαρκάζω (sarkádzoo) = ergens vlees [sarx] vanaf scheuren) wordt bijtende spot verstaan.
Iets waarvan een christen zich niet moet bedienen. Of meer nog: zich niet wil bedienen.
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door huisman »

Isala schreef:
Ik vind dat sarcasme en christen zijn niet samen gaan

Sarcasme en cynisme breken meer af dan dat het sticht. Degene die het uit voelt zich misschien even lekker en vind zichzelf even heel leuk.
Maar dat is dan ook precies het doel: alleen gericht op je zelf, en niet op de ander.

Kijk ook even naar de definitie van sarcasme volgens wiki:
Onder sarcasme (uit het Grieks: σαρκάζω (sarkádzoo) = ergens vlees [sarx] vanaf scheuren) wordt bijtende spot verstaan.
Iets waarvan een christen zich niet moet bedienen. Of meer nog: zich niet wil bedienen.
Ik ben ook geen voorstander van teveel sarcasme en cynisme maar om zo direct te zeggen dat dat niet samen kan gaan met christen te zijn gaat mij wat ver.

Wat doet bv Elia op de Karmel ? Cynisch? Sarcasme?

27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Isala »

huisman schreef:Ik ben ook geen voorstander van teveel sarcasme en cynisme maar om zo direct te zeggen dat dat niet samen kan gaan met christen te zijn gaat mij wat ver.
Wat doet bv Elia op de Karmel ? Cynisch? Sarcasme?
27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden
Elia spot met de afgoden van de baalpriesters, terwijl hij zich op het zelfde moment volledig in vertrouwen overgeeft aan de Heere.
Hij is immers alleen, tegenover 450 priesters. Er staat nog al wat op het spel, het gaat om de eer van zijn God!

Vreemd dat je dit voorbeeld aanhaalt om als christen cynisme te kunnen gebruiken.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door refo »

Isala schreef:
huisman schreef:Ik ben ook geen voorstander van teveel sarcasme en cynisme maar om zo direct te zeggen dat dat niet samen kan gaan met christen te zijn gaat mij wat ver.
Wat doet bv Elia op de Karmel ? Cynisch? Sarcasme?
27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden
Elia spot met de afgoden van de baalpriesters, terwijl hij zich op het zelfde moment volledig in vertrouwen overgeeft aan de Heere.
Hij is immers alleen, tegenover 450 priesters. Er staat nog al wat op het spel, het gaat om de eer van zijn God!

Vreemd dat je dit voorbeeld aanhaalt om als christen cynisme te kunnen gebruiken.
Lees je wel goed? Elia is 'christen'. Hij spot niet met afgoden, maar met 'hen', d.i. de priesters. Dat hij 'immers alleen' is doet weinig terzake.

En kan dat geklaag niet eens ophouden? Start een eigen forum, waarbij je ieder ander weert. Of heet dat blog?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door huisman »

Isala schreef:
huisman schreef:Ik ben ook geen voorstander van teveel sarcasme en cynisme maar om zo direct te zeggen dat dat niet samen kan gaan met christen te zijn gaat mij wat ver.
Wat doet bv Elia op de Karmel ? Cynisch? Sarcasme?
27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden
Elia spot met de afgoden van de baalpriesters, terwijl hij zich op het zelfde moment volledig in vertrouwen overgeeft aan de Heere.
Hij is immers alleen, tegenover 450 priesters. Er staat nog al wat op het spel, het gaat om de eer van zijn God!

Vreemd dat je dit voorbeeld aanhaalt om als christen cynisme te kunnen gebruiken.
1. Ik haal dit voorbeeld vragenderwijs aan.
2. Elia spot wel degelijk met de baalpriesters. " Hen" zijn de priesters niet de afgoden.
3. Mijn doel is niet om cynisme te kunnen gebruiken als christen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Isala »

huisman schreef:1. Ik haal dit voorbeeld vragenderwijs aan.
2. Elia spot wel degelijk met de baalpriesters. " Hen" zijn de priesters niet de afgoden.
3. Mijn doel is niet om cynisme te kunnen gebruiken als christen.
1. mijn antwoord is inderdaad spot.
2. Klopt, je hebt gelijk. Elia bespot hun goden, en daardoor drijft hij spot met de priesters
3. waarom gebruik je dit voorbeeld dan?
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door huisman »

Isala schreef:
huisman schreef:1. Ik haal dit voorbeeld vragenderwijs aan.
2. Elia spot wel degelijk met de baalpriesters. " Hen" zijn de priesters niet de afgoden.
3. Mijn doel is niet om cynisme te kunnen gebruiken als christen.
1. mijn antwoord is inderdaad spot.
2. Klopt, je hebt gelijk. Elia bespot hun goden, en daardoor drijft hij spot met de priesters
3. waarom gebruik je dit voorbeeld dan?
Om jouw opmerking "Ik vind dat sarcasme en christen zijn niet samen gaan" te bevragen.

Dat lief zijn voor elkaar is natuurlijk prima maar eerlijk met elkaar omgaan is nog beter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Wim Anker »

Isala schreef:Maar ik ben bang dat alleen het woord liefde al te soft is...
pfff................................. Zo'n opmerking tussendoor mag natuurlijk wel. :bobo
Plaats reactie