Grafisch design RF

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Grafisch design RF

Bericht door Vagari »

Graag zou ik op deze manier wat tips willen geven om het leesgemak van het forum te verbeteren. Soms verbaas ik me een beetje over het ongemakkelijke lezen van dit forum. Misschien zijn er ook mede-forummers die nog wat ideeën hebben.

Bij het vak Grafisch Vormgeving werd verteld dat er onderzoek is gedaan naar de leesbaarheid van teksten. Wat blijkt: de vuistregel voor de regellengte van teksten is 50 tot 75 tekens (incl. spaties). Misschien dat jullie hier ook rekening mee kunnen houden in de breedte van het tekstvak.

Ook de regelafstand is belangrijk voor het wel of niet makkelijk lezen van de tekst. De afstand tussen de woorden hoeft niet zo heel groot te zijn als de regelafstand maar voldoende is. Dit creëert meer rust in de tekst.

Ik hoop dat jullie hier echt iets mee doen.
Laatst gewijzigd door Vagari op 20 nov 2014, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grafisch design RF

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Graag zou ik op deze manier wat tips willen geven om het leesgemak van het forum te verbeteren. Soms verbaas ik me een beetje over het ongemakkelijke lezen van dit forum. Misschien zijn er ook mede-forummers die nog wat ideeën hebben.

Bij het vak Grafisch Vormgeving werd verteld dat er onderzoek is gedaan naar de leesbaarheid van teksten. Wat blijkt: de vuistregel voor de regellengte van teksten is 50 tot 75 tekens (incl. spaties). Misschien dat jullie hier ook rekening mee kunnen houden in de breedte van het tekstvak want volgen mij is die iets naar links opgeschoven en daardoor ook breder geworden.

Ook de regelafstand is belangrijk voor het wel of niet makkelijk lezen van de tekst. De afstand tussen de woorden hoeft niet zo heel groot te zijn als de regelafstand maar voldoende is. Dit creëert meer rust in de tekst.

Ik hoop dat jullie hier echt iets mee doen.
Ik heb hier al vaker opgemerkt dat het handig zou om wat meer opmaakmogelijkheden te hebben.
Meerdere lettertypes, kaders, centreren, etc. zou in veel gevallen de leesbaarheid vergroten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Grafisch design RF

Bericht door Upquark »

Je kunt in principe al het hierboven genoemde bereiken met userscripts in combinatie met een browser die dit ondersteunt (kortweg: elke browser behalve Internet Explorer). Dit is echter een nogal technisch verhaal.

Aan de serverkant het forum zelf kun je in phpBB (de software waar dit forum op draait) wel het een en ander instellen door de CSS van het thema te bewerken, maar dan heb je het wel over instellingen die forum-breed gelden.

Ik zal eens kijken of ik de eerste optie in een duidelijke uitleg kan gieten.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Grafisch design RF

Bericht door Vagari »

Upquark schreef:Je kunt in principe al het hierboven genoemde bereiken met userscripts in combinatie met een browser die dit ondersteunt (kortweg: elke browser behalve Internet Explorer). Dit is echter een nogal technisch verhaal.

Aan de serverkant het forum zelf kun je in phpBB (de software waar dit forum op draait) wel het een en ander instellen door de CSS van het thema te bewerken, maar dan heb je het wel over instellingen die forum-breed gelden.

Ik zal eens kijken of ik de eerste optie in een duidelijke uitleg kan gieten.
Dat zou fijn zijn! Ik ben nu zelf bezig met de basis van HTML en CSS in Dreamweaver. De rest, serverkant van het forum en phpBB, is nog acacadabra voor mij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Grafisch design RF

Bericht door refo »

Als de regels te lang zijn kun je het beeld smaller maken. Bij IE rechtsboven het blokje en dan de rechterkant naar links brengen.

Op een 24" scherm kunnen alle reacties binnen een discussie soms op 1 regel, waar een 14" scherm er meer nodig heeft.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Grafisch design RF

Bericht door Upquark »

Een heel erg snelle hack levert dit op: http://pasteboard.co/27yRXndR.png.

* Slechts 60% breedte ipv 100%; tevens gecentreerd
* Regelafstand vergroot

Is dat ongeveer wat je bedoelt Vagari? En Dia, wat bedoel je met kaders?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Grafisch design RF

Bericht door Vagari »

Ik kan helaas niet reageren op je vraag. ;) De afbeelding is niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Grafisch design RF

Bericht door Wittewrongel »

Upquark schreef:Een heel erg snelle hack levert dit op: http://pasteboard.co/27yRXndR.png.

* Slechts 60% breedte ipv 100%; tevens gecentreerd
* Regelafstand vergroot

Is dat ongeveer wat je bedoelt Vagari? En Dia, wat bedoel je met kaders?
Geeft een beter beeld:) de achtergrond kleur aanpassen etc en je hebt een nieuw theme voor de forum xd
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Grafisch design RF

Bericht door Upquark »

U vraagt, wij draaien. Ik ben geen goede designer, dus tips zijn welkom.

Afbeelding

* Slechts 60% breedte ipv 100%; tevens gecentreerd
* Regelafstand vergroot
* Andere achtergrondkleur (lichtpaars of zoiets :huhu )
* Tekst onderaan met 'Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen' e.d. weggehaald
* Zoek-/navigatiebalk onderaan weggehaald (gebruik ik zelf niet)

Met behulp van de Firefox-extensie Stylish is dit binnen enkele tellen geinstalleerd.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Grafisch design RF

Bericht door Vagari »

Ziet er een stuk praktischer uit. Ik ga even kijken of ik in Chrome ook voor elkaar krijg. Bedankt!
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Grafisch design RF

Bericht door Wittewrongel »

Kan je het script delen?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Grafisch design RF

Bericht door Upquark »

Ja hoor, hier is het:

Code: Selecteer alles

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document domain("refoforum.nl") {
  .postbody {
    line-height: 200%;
  }
  body {
    width: 60%;
    margin-left: auto;
    margin-right: auto;
    background-color: #E0E0F0;
  }
  #wrapcentre > table:nth-last-of-type(1) {
    display: none;
  }
  #wrapcentre > table:nth-last-of-type(2) {
    display: none;
  }
  #wrapheader > table:nth-child(1) {
    background-color: #E0E0F0 !important;
  }
  #wrapheader {
    background-image: none;
  }
  #wrapheader > table:nth-child(1) {
    margin-left:auto;
    margin-right:auto;
  }
}
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Grafisch design RF

Bericht door Wittewrongel »

Het is ook mogelijk dat er een nieuwe thema/look word gemaakt. Ik bied me hiervoor aan als vrijwilliger maar dan zitten we wel met rechten en dergelijke. Tevens is mijn kennis ook niet al te groot van phpBB3. Maar ik wil het best een keer proberen.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grafisch design RF

Bericht door -DIA- »

Misschien een nieuw logo ook niet gek. Soms moet iets vernieuwd worden om weer fris over te komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Grafisch design RF

Bericht door modesto »

---knip--- Niet op de persoon
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie