Afmelden

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afmelden

Bericht door Terri »

Luther schreef:
huisman schreef:Het wringt natuurlijk wel om geen kritiek op de prediking van predikanten te mogen posten.

Als ik zeg dat ik de prediking van Arminius gevaarlijk vind en onschriftuurlijk mag ik dat ongestraft zeggen.
Als ik dit zeg van vrijzinnige predikanten binnen de PKN mag ik dat ook doen.
Als ik dit zeg van predikanten uit de kring van onze doelgroep is het verboden terwijl het feitelijk juist kan zijn .

Ik pleit niet voor sneren enz. in de richting van predikanten maar wel de ruimte om preken van alle predikanten te wegen of ze naar de Schrift zijn. Anders zijn wij roomser dan veel roomsen.
Het lijkt me dan voor de goede orde wel nodig dat er zaken besproken worden, en geen personen.
Het gekke is, dat @AdAnker een keer een goede poging deed met de quote die hieronder staat. Dat werd hem echter niet in dank afgenomen. (Ook niet door zichzelf, wat ik dan weer wat minder begrijp.)
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
Ik vind de uitdrukking 'grimmige Koning' een vertekent beeld geven van God.
Je mist God, je hebt een onbekende God lief, Hij is vertoornd vanwege mijn zonden, maar toch blijf je Hem achterna roepen en zo zijn er meer manieren van uitdrukken, maar deze een 'grimmige Koning' ken ik niet.
Kan iemand dit uitleggen? ( oprechte vraag!)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Terri schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het wringt natuurlijk wel om geen kritiek op de prediking van predikanten te mogen posten.

Als ik zeg dat ik de prediking van Arminius gevaarlijk vind en onschriftuurlijk mag ik dat ongestraft zeggen.
Als ik dit zeg van vrijzinnige predikanten binnen de PKN mag ik dat ook doen.
Als ik dit zeg van predikanten uit de kring van onze doelgroep is het verboden terwijl het feitelijk juist kan zijn .

Ik pleit niet voor sneren enz. in de richting van predikanten maar wel de ruimte om preken van alle predikanten te wegen of ze naar de Schrift zijn. Anders zijn wij roomser dan veel roomsen.
Het lijkt me dan voor de goede orde wel nodig dat er zaken besproken worden, en geen personen.
Het gekke is, dat @AdAnker een keer een goede poging deed met de quote die hieronder staat. Dat werd hem echter niet in dank afgenomen. (Ook niet door zichzelf, wat ik dan weer wat minder begrijp.)
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
Ik vind de uitdrukking 'grimmige Koning' een vertekent beeld geven van God.
Je mist God, je hebt een onbekende God lief, Hij is vertoornd vanwege mijn zonden, maar toch blijf je Hem achterna roepen en zo zijn er meer manieren van uitdrukken, maar deze een 'grimmige Koning' ken ik niet.
Kan iemand dit uitleggen? ( oprechte vraag!)
Het probleem van dit fragment zit in de laatste zin: "Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend." En nog niet eens zozeer vanwege het feit dat dit niet zou voorkomen, maar wel dat deze mensen 'een gelukkig volk' worden genoemd, en gevoegd worden bij hen die 'hemels onderwijs krijgen'. Uit alles blijkt dat dit geen mensen die in een staat van vijandschap tegenover de Heere leven. En dat kan dus niet. Zonder Christus, zonder verzoening, zonder vergeving is God inderdaad een toornend God, maar dan ben je diep ongelukkig.
In de tweede plaats lees ik over mensen die diep hun zonden beleven en bewenen, en dat als een werk van God. Het kan niet anders of deze mensen zullen zich door dit fragment gesterkt weten, een kind van God te zijn. En inderdaad: ze zullen wellicht ook zeggen dat ze Christus niet kennen. En dat kan dus niet.
Hier worden geen goddelozen zalig gesproken, maar bekommerden, en bijna of helemaal bekeerden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het wringt natuurlijk wel om geen kritiek op de prediking van predikanten te mogen posten.

Als ik zeg dat ik de prediking van Arminius gevaarlijk vind en onschriftuurlijk mag ik dat ongestraft zeggen.
Als ik dit zeg van vrijzinnige predikanten binnen de PKN mag ik dat ook doen.
Als ik dit zeg van predikanten uit de kring van onze doelgroep is het verboden terwijl het feitelijk juist kan zijn .

Ik pleit niet voor sneren enz. in de richting van predikanten maar wel de ruimte om preken van alle predikanten te wegen of ze naar de Schrift zijn. Anders zijn wij roomser dan veel roomsen.
Het lijkt me dan voor de goede orde wel nodig dat er zaken besproken worden, en geen personen.
Het gekke is, dat @AdAnker een keer een goede poging deed met de quote die hieronder staat. Dat werd hem echter niet in dank afgenomen. (Ook niet door zichzelf, wat ik dan weer wat minder begrijp.)
een fragment uit een willekeurige preek uit de gereformeerde gezindte schreef:Weet u wat voor mensen dat zijn, waarin de Heere begint te werken? Dat zijn mensen die hun dwaasheid en blindheid leren kennen; die gaan zien dat zij van God zijn afgeweken. Ze zeggen: "Heere, heb geduld en ik zal U alles betalen." Zij proberen alles weer goed te maken voor God, maar hebben er nog geen erg in dat zij slechts schuld met schuld vermeerderen. Met al hun tobben komen ze geen centimeter vooruit, maar gaan ze achteruit. Toch is er iets in het leven zulk een overblijfsel veranderd. Het is niet meer als voorheen. Weet u hoe het is? Zij zullen het niet kunnen zeggen en niet kunnen bezien, maar er is door de Heilige Geest liefde van God in hun hart uitgestort. Daarom kregen ze een betrekking op die grimmige Koning. Die Koning moet wel grimmig tegen hen zijn, maar nochtans kunnen ze niet ontkennen dat er liefde voor die Koning in hun hart is gekomen. Hij is zo hoog, zó lankmoedig en zó goedertieren. Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog in het leven spaarde? Hoe is het mogelijk dat Hij hen nog niet van voor Zijn aangezicht heeft weggedaan? De liefde Gods is in het hart van zulke zielen gekomen en deze liefde keert terug tot God, Die dat schonk. Zij krijgen liefde voor het Woord des Heeren, ze verlangen naar de dag des Heeren, ze krijgen hoogachting voor het volk en de knechten des Heeren. Zij rkijgen de inzettingen des Heeren lief en het huis des Heeren wordt hen zo dierbaar. Dat volk zit wel eens verwonderd in Gods huis, terwijl zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat er wel eens een zaak of een vraag in hun hart opgelost wordt en dat ze wel eens onderwijs ontvangen? Met smart bewenen ze hun zonden; die tranen zijn zo bitter en toch ook zoet. Ze begeren met alle ongerechtigheid te breken en heilig voor God te leven. Dat zijn mensen die het niet hardop zeggen, maar in hun hart komt wel eens wat hoop voor de eeuwigheid. Zou het mogelijk zijn dat de Heere naar mij heeft omgezien? Het is een volk dat wel eens innerlijk wordt vertroost. Zij krijgen wel eens een belofte als de Heere tot hun hart komt te spreken. Dat volk krijgt een verborgen leven in de binnenkamer waar zij hun hart wel eens voor de Heere mogen uitstorten. Ze mogen hun ziel wel eens leeg schreien voor God en hun oog druipt tot God. Ze hebben ook wel eens vreugde, te midden van alle smart, en toch kunnen ze zichzelf niet verklaren. Dat is een volk dat door God uit Zijn Woord en door Zijn Geest verklaard moet worden. Dat zijn mensen die van ongelukkig, gelukkig zijn geworden. Dat zijn mensen wier zielsverlangens uitgaan tot God Die leeft en zij vragen of God aan hun ziel het leven zou willen schenken. Zij krijgen wel eens hemels onderwijs. Het is een wonderlijk volk, maar ook een gelukkig volk.
Weet u wat zo wonderlijk is? Zij hebben de bemoeienissen des Heeren in hun leven leren kennen, maar er is niets opgelost. Bij ogenblikken is hun ziel een gewaterde hof en worden ze wonderlijk vertroost. Het is misschien alweer weg voordat zij de kerk uitgaan, of voordat ze van hun knieën opstaan. Het is zo genoten en zo weer toegesloten, want iedere keer komt terug dat er een grimmige Koning is. Begrijpt u het? Er is voor eigen hart en leven niets opgelost. Met die grimmige Koning zijn ze niet verzoend.
Ik vind de uitdrukking 'grimmige Koning' een vertekent beeld geven van God.
Je mist God, je hebt een onbekende God lief, Hij is vertoornd vanwege mijn zonden, maar toch blijf je Hem achterna roepen en zo zijn er meer manieren van uitdrukken, maar deze een 'grimmige Koning' ken ik niet.
Kan iemand dit uitleggen? ( oprechte vraag!)
Daarom zei ik ook dat er meestal andere woorden worden gebruikt. Meer algemeen wordt gezegd: Een door de zonde vertoornd God toevallen in Zijn Recht. Dat is de vaste overtuiging: God kan mij geen kwaad doen, de Heere is recht in al Zijn weg en werk, en... Zijn GOEDHEID kent in het gans heelal geen perk. En met een bekend gezang: Wat God doet dat is wél gedaan, Zijn wil is wijs en heilig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afmelden

Bericht door Ad Anker »

Ik heb aan willen geven dat anoniem commentaar leveren op een predikant wat mij betreft niet kan. Vervolgens heeft Wilhelm een reactie op een preek van ds. Van Reenen. Ik lees nu ook dat hij dusdanige bewoordingen heeft gekozen dat het duidelijk moest zijn welke predikant het betrof. Ik vind dat oprecht kwalijk en illustreert mijn punt dat we dit niet moeten willen. Mag een preek besproken worden? Ik denk het wel, al moet dat in alle voorzichtigheid. Ik heb dat onlangs gedaan. Toen mij door Tib en Auto gemeld werd dat ik de bron moest vermelden heb ik het verwijderd. Daarom neem ik aan dat dit citaat nu ook weer zal verdwijnen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Ik heb aan willen geven dat anoniem commentaar leveren op een predikant wat mij betreft niet kan. Vervolgens heeft Wilhelm een reactie op een preek van X. Ik lees nu ook dat hij dusdanige bewoordingen heeft gekozen dat het duidelijk moest zijn welke predikant het betrof. Ik vind dat oprecht kwalijk en illustreert mijn punt dat we dit niet moeten willen. Mag een preek besproken worden? Ik denk het wel, al moet dat in alle voorzichtigheid. Ik heb dat onlangs gedaan. Toen mij door Tib en Auto gemeld werd dat ik de bron moest vermelden heb ik het verwijderd. Daarom neem ik aan dat dit citaat nu ook weer zal verdwijnen.
Wat is dit nu weer voor flauwe en formele reactie.
Ga liever op de inhoud in.
Bronvermelding is in dit geval minder gewenst, omdat het dan over personen gaat. Je spreekt jezelf tegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afmelden

Bericht door Terri »

Dank jullie wel, ik ga er over nadenken.
@ Luther, inderdaad, er klopt ergens iets niet, althans teveel tegenstellingen en dan ben je er niet om te zeggen, 'wie het vatten kan die vatte het' .
@ Dia, ja misschien verkeerde woorden voor wat er werkelijk bedoeld wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afmelden

Bericht door Ad Anker »

Nee die posting toen is geplaatst in een discussie om mijn standpunt te illustreren. Net als Posthoorn toen deed uit een boek van ds. Van Reenen. Ik zie daarin een verschil met de posting over de glaskunstenaar van Wilhelm recent. Als jullie dat verschil niet zien weet ik het ook niet meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Nee die posting toen is geplaatst in een discussie om mijn standpunt te illustreren. Net als Posthoorn toen deed uit een boek van ds. Van Reenen. Ik zie daarin een verschil met de posting over de glaskunstenaar van Wilhelm recent. Als jullie dat verschil niet zien weet ik het ook niet meer.
Ik lees niks van een glaskunstenaar; ik begrijp dat dat in de eerste variant van een posting staat. Dankzij jou weet nu heel Nederland om welke preek het zou gaan. Had je dat niet genoemd, wisten slechts enkelen het. Ik maak daar bezwaar tegen.
Wat mij betreft was het zuiverder geweest als niemand een naam genoemd had. Jij deed dat in de betreffende discussie terecht met een anoniem citaat. Dat voorkomt het gedoe wat je nu zelf oproept. Om dat te illustreren heb ik je citaat nogmaals geplaatst, om te laten zien dat het over de inhoud gaat, zolang niemand een naam noemt. Dat wordt evenwel nu verstoord, doordat jij weer over een naam gaat zeuren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

Wat is hier aan de hand? Wat is er met Wilhelm? Wat had hij gepost? Ik kan het niet allemaal meer volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afmelden

Bericht door Ad Anker »

Jij mag daar uiteraard bezwaar tegen maken. Omdat dit niet de eerste keer is dat op deze wijze over preken wordt gesproken maak ik nu weer bezwaar. Ik verzoek de moderators jouw citaat te verwijderen. Daar blijf ik bij.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Ik denk overigens wel dat het citaat cynisch is bedoeld, lijkt me glashelder. Hou daar rekening mee.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 15 mei 2015, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Afmelden

Bericht door Auto »

Ad Anker schreef:Jij mag daar uiteraard bezwaar tegen maken. Omdat dit niet de eerste keer is dat op deze wijze over preken wordt gesproken maak ik nu weer bezwaar. Ik verzoek de moderators jouw citaat te verwijderen. Daar blijf ik bij.
Tenzij de bron van het citaat wordt getoond. Want daar werd door Tiberius en mij om gevraagd, want dat is de regel dat als er stukken worden aangehaald dat de bron dan vermeld wordt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik denk overigens wel dat het citaat cynisch is bedoeld. Hou daar rekening mee.
Dat zou betekenen dat AdAnker hier een preekcitaat getypt heeft uit een serieus uitgesproken preek, waarin de prediker zich van cynisme bediende? Sorry, maar dat is niet erg geloofwaardig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afmelden

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:Nee die posting toen is geplaatst in een discussie om mijn standpunt te illustreren. Net als Posthoorn toen deed uit een boek van ds. Van Reenen. Ik zie daarin een verschil met de posting over de glaskunstenaar van Wilhelm recent. Als jullie dat verschil niet zien weet ik het ook niet meer.
Ik lees niks van een glaskunstenaar; ik begrijp dat dat in de eerste variant van een posting staat. Dankzij jou weet nu heel Nederland om welke preek het zou gaan. Had je dat niet genoemd, wisten slechts enkelen het. Ik maak daar bezwaar tegen.
Wat mij betreft was het zuiverder geweest als niemand een naam genoemd had. Jij deed dat in de betreffende discussie terecht met een anoniem citaat. Dat voorkomt het gedoe wat je nu zelf oproept. Om dat te illustreren heb ik je citaat nogmaals geplaatst, om te laten zien dat het over de inhoud gaat, zolang niemand een naam noemt. Dat wordt evenwel nu verstoord, doordat jij weer over een naam gaat zeuren.

In Wilhelms originele posting stond glaskunstenaar en dan weet ieder ingevoerde over welke predikant hij het heeft. Daarop is terecht gereageerd door een paar RF'ers. Daarna heeft Wilhelm keurig zijn posting aangepast.
M.a.w. Jullie hebben allemaal gelijk alleen jammer dat jullie de hele mooie zonnige dag achter dit forum zitten om een non-probleem te bespreken. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef: Omdat dit niet de eerste keer is dat op deze wijze over preken wordt gesproken maak ik nu weer bezwaar. Ik verzoek de moderators jouw citaat te verwijderen. Daar blijf ik bij.
Waarom maak je daar bezwaar tegen? @huisman heeft hieronder prima aangegeven onder welke voorwaarden er prima over preken gesproken kan worden. M.i. kan dat het beste als een preek, of een gedeelte ervan, zonder bronvermelding wordt neergezet (d.w.z.: zelf uitgetypt en niet uit een boek of brochure, want dan dien je inderdaad de bron te vermelden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten