Afmelden

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:Er was ooit een afgesloten gedeelte waar iedereen elkaar kende ........ en dat was ook weer niet goed :OO3
Dat was verder prima, alleen ging het fungeren alsof er 1e en 2e rangs forummers waren. Discussies op het "open" gedeelte werden ineens (geiniteerd door degenen die tot het "vriendenclubje" behoorden of geinitieerd door de mods die de ontwikkeling van de discussies niet aanstond) voorgezet op het afgesloten gedeelte. Het lijkt me vrij logisch dat zo'n systeem gewoonweg onfatsoenlijk is.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Afmelden

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Auto schreef:Er was ooit een afgesloten gedeelte waar iedereen elkaar kende ........ en dat was ook weer niet goed :OO3
Dat was verder prima, alleen ging het fungeren alsof er 1e en 2e rangs forummers waren. Discussies op het "open" gedeelte werden ineens (geiniteerd door degenen die tot het "vriendenclubje" behoorden of geinitieerd door de mods die de ontwikkeling van de discussies niet aanstond) voorgezet op het afgesloten gedeelte. Het lijkt me vrij logisch dat zo'n systeem gewoonweg onfatsoenlijk is.
Dit geeft precies de toon aan waarom mensen zich eruit terug trokken en waarom ze hier dus anoniem willen blijven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:Ik doelde inderdaad op een opmerking van Wilhelm over een uitspraak van een predikant in zijn gemeente op een zondagavond. Ik heb toen gereageerd. Ik noemde daarbij de naam van de predikant. Vervolgens werden die namen van de predikant weg gemodereerd terwijl de anoniem geuite kritische noot bleef staan. Dat klopt niet. Maar goed , inmiddels is X aan het rijtje toegevoegd lees ik nu. De manier waarop blijf ik onplezierig vinden.
Je maakt er nu een sneer van, door de naam van de betreffende predikant toe te voegen. Misschien zou je dat weg kunnen halen.
Ho, nee juist niet. Iedereen die enige kennis heeft weet wie er bedoeld wordt. Wees dan gewoon duidelijk. Ik herinner me dat Posthoorn onlangs citeerde uit een boek van X en daar opmerking over had. Daar heb ik veel minder moeite mee dan dit gedrag.

Mijn stelling is dat anoniem geuite opmerkingen over predikanten niet kunnen. En helemaal niet als het zo bedekt gebeurt als genoemd.
Absoluut niet. Ik wist helemaal niet over welke predikant het ging. Ik lees zo'n opmerking dan anders, dan wanneer ik de naam weet. Als de naam wordt weggelaten, kun je het tenminste direct hebben over de kwestie zelf, want daar ga ook jij nu aan voorbij. Door de naam te publiceren, zorg je er zelf voor dat de posting in een kwaad en sneerderig daglicht komt te staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Auto schreef:Er was ooit een afgesloten gedeelte waar iedereen elkaar kende ........ en dat was ook weer niet goed :OO3
Dat was verder prima, alleen ging het fungeren alsof er 1e en 2e rangs forummers waren. Discussies op het "open" gedeelte werden ineens (geiniteerd door degenen die tot het "vriendenclubje" behoorden of geinitieerd door de mods die de ontwikkeling van de discussies niet aanstond) voorgezet op het afgesloten gedeelte. Het lijkt me vrij logisch dat zo'n systeem gewoonweg onfatsoenlijk is.
Dit geeft precies de toon aan waarom mensen zich eruit terug trokken en waarom ze hier dus anoniem willen blijven.
Dat zal wel. Men prefereert vriendjespolitiek en als dat niet geregeld wordt blijft men liever anoniem.
Dat is uiteraard ook de kracht van FB, daar regelt men zelf degenen die "meedoen". Daar is natuurlijk niets mis mee, alleen op een discussieforum zou men dat niet moeten willen. Die ontleent haar bestaansrecht namelijk aan de mogelijkheid tot deelname voor iedereen EN aan de mogelijkheid tot verificatie en controle. (waarbij anonimiteit dus belemmerend werkt)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Auto schreef:Dit geeft precies de toon aan waarom mensen zich eruit terug trokken en waarom ze hier dus anoniem willen blijven.
Dat zal wel. Men prefereert vriendjespolitiek en als dat niet geregeld wordt blijft men liever anoniem.
Dat is uiteraard ook de kracht van FB, daar regelt men zelf degenen die "meedoen". Daar is natuurlijk niets mis mee, alleen op een discussieforum zou men dat niet moeten willen. Die ontleent haar bestaansrecht namelijk aan de mogelijkheid tot deelname voor iedereen EN aan de mogelijkheid tot verificatie en controle. (waarbij anonimiteit dus belemmerend werkt)
Jij noemt het vriendjespolitiek, en je bedoelt dat negatief. Ik zou dat positief willen duiden: Volgens mij is dat juist de kern van social media.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:[... de kwestie zelf, ....
Welke kwestie?
Ik las erin dat @Wilhelm zich schuldig voelde omdat de opvoeding en voorbereiding van de gezinsleden klaarblijkelijk tekort is geschoten, de kennis (het inscherpen) is onvoldoende om deze preek te begrijpen. Zo'n constatering is een aansporing dit verder ter hand te nemen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Afmelden

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef: Dat zal wel. Men prefereert vriendjespolitiek en als dat niet geregeld wordt blijft men liever anoniem.
Dat is uiteraard ook de kracht van FB, daar regelt men zelf degenen die "meedoen". Daar is natuurlijk niets mis mee, alleen op een discussieforum zou men dat niet moeten willen. Die ontleent haar bestaansrecht namelijk aan de mogelijkheid tot deelname voor iedereen EN aan de mogelijkheid tot verificatie en controle. (waarbij anonimiteit dus belemmerend werkt)
Het is de toon die de muziek maakt.

Het heeft helemaal niets met vriendjespolitiek te maken. Maar met de wijze waarop discussies gevoerd werden. En als daarbij mensen zich onveilig voelen omdat ze elke keer afgefakkelt worden in het openbare gedeelte en als dat ook zou gebeuren in het afgesloten gedeelte dan mag iemand zijn mening geven of hij/zij wel of niet wil dat iemand toegelaten wordt.

Bij FB kan je het inderdaad zelf bepalen dat als iemand je op een onheuse manier benaderd uit je directe omgeving kan uitsluiten.

Nadeel wat daarvan is zie je bij de jeugd, als iemand zonder opgaaf van reden uit een vriendengroep wordt gegooid, dat iemand daar flink last van kan hebben.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:[... de kwestie zelf, ....
Welke kwestie?
Ik las erin dat @Wilhelm zich schuldig voelde omdat de opvoeding en voorbereiding van de gezinsleden klaarblijkelijk tekort is geschoten, de kennis (het inscherpen) is onvoldoende om deze preek te begrijpen. Zo'n constatering is een aansporing dit verder ter hand te nemen.
Kijk, deze toon ontneemt me al elke lust om te reageren. Want nee, dit was de kwestie zelf niet. En dat weet jij ook, maar via deze vraag aan mij, wil je Wilhelm nog even corrigeren.

(Dit soort gesprekspartners (lees: WimA) zorgen er bij mij voor om onder nick te willen blijven posten.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Auto schreef:Dit geeft precies de toon aan waarom mensen zich eruit terug trokken en waarom ze hier dus anoniem willen blijven.
Dat zal wel. Men prefereert vriendjespolitiek en als dat niet geregeld wordt blijft men liever anoniem.
Dat is uiteraard ook de kracht van FB, daar regelt men zelf degenen die "meedoen". Daar is natuurlijk niets mis mee, alleen op een discussieforum zou men dat niet moeten willen. Die ontleent haar bestaansrecht namelijk aan de mogelijkheid tot deelname voor iedereen EN aan de mogelijkheid tot verificatie en controle. (waarbij anonimiteit dus belemmerend werkt)
Jij noemt het vriendjespolitiek, en je bedoelt dat negatief. Ik zou dat positief willen duiden: Volgens mij is dat juist de kern van social media.
Het wordt zo een wat semantische woordenwisseling, ik zou discussiefora niet tot de "social media" willen rekenen indien "social' wordt opgevat als "vriendenkringen".
En als men besloten wil discussiëren op afgesloten fora, dan is dat uiteraard prima. Maar dan moet er geen interferentie zijn met het het openbare deel waardoor discussies door elkaar lopen. En dat is wel wat er gebeurde op RF, vandaar mijn opmerking over 1e en 2e rangs forummers.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef: Dat zal wel. Men prefereert vriendjespolitiek en als dat niet geregeld wordt blijft men liever anoniem.
Dat is uiteraard ook de kracht van FB, daar regelt men zelf degenen die "meedoen". Daar is natuurlijk niets mis mee, alleen op een discussieforum zou men dat niet moeten willen. Die ontleent haar bestaansrecht namelijk aan de mogelijkheid tot deelname voor iedereen EN aan de mogelijkheid tot verificatie en controle. (waarbij anonimiteit dus belemmerend werkt)
Het is de toon die de muziek maakt.

Het heeft helemaal niets met vriendjespolitiek te maken. Maar met de wijze waarop discussies gevoerd werden. En als daarbij mensen zich onveilig voelen omdat ze elke keer afgefakkelt worden in het openbare gedeelte en als dat ook zou gebeuren in het afgesloten gedeelte dan mag iemand zijn mening geven of hij/zij wel of niet wil dat iemand toegelaten wordt.
Maar de mods moeten zorg dragen dat e.e.a binnen de regels gebeurd, dus "affakkelen" zouden deze moeten voorkomen. "Onveilig voelen" is niet zo'n objectief criteria.
Veelal gaat het toelatingsbeleid bij afgesloten fora veelal helaas niet over "veiligheid" maar over het wel of niet toelaten van tegen- of medestanders van de eigen standpunten. Maar nogmaals, ik heb niets tegen afgesloten fora zolang deze maar niet interfereren met dezelfde discussies op het openbare gedeelte.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Jij noemt het vriendjespolitiek, en je bedoelt dat negatief. Ik zou dat positief willen duiden: Volgens mij is dat juist de kern van social media.
Het wordt zo een wat semantische woordenwisseling, ik zou discussiefora niet tot de "social media" willen rekenen indien "social' wordt opgevat als "vriendenkringen"
Sja, dan zijn we het niet eens. Ik zie het wel als een social medium, met 'social' in de betekenis van vriendenkring.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afmelden

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:[... de kwestie zelf, ....
Welke kwestie?
Ik las erin dat @Wilhelm zich schuldig voelde omdat de opvoeding en voorbereiding van de gezinsleden klaarblijkelijk tekort is geschoten, de kennis (het inscherpen) is onvoldoende om deze preek te begrijpen. Zo'n constatering is een aansporing dit verder ter hand te nemen.
Kijk, deze toon ontneemt me al elke lust om te reageren. Want nee, dit was de kwestie zelf niet. En dat weet jij ook, maar via deze vraag aan mij, wil je Wilhelm nog even corrigeren.
Ik interpreteer hier de "kwestie" op deze manier, evenals jij er je eigen interpretatie aan geeft. Want @Wilhelm heeft de kwestie feitelijk gewoon niet benoemd in zijn posting, wij beiden interpreteren het.
En ik geloof direct dat jouw interpretatie dichter bij de waarheid ligt dan de mijne - (omdat je @Wilhelm kent!!!!!!). Zie je wel dat kennis van de poster uitermate relevant is om te begrijpen wat hij bedoeld?
Luther schreef:(Dit soort gesprekspartners (lees: WimA) zorgen er bij mij voor om onder nick te willen blijven posten.)
Dat is prima hoor. Gelukkig ken ik mijn gesprekspartners, (zoals eerder gezegd, vertrouw voor de privacy op RF niet op de nickname) en ben ik ook niet zo naief om te menen dat namen er niet toe doen in een discussie.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Maar de mods moeten zorg dragen dat e.e.a binnen de regels gebeurd, dus "affakkelen" zouden deze moeten voorkomen. "Onveilig voelen" is niet zo'n objectief criteria.
En dus? Dan telt het niet? Ik hoop dat ik altijd nog over m'n eigen gevoel mag gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afmelden

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:....er wordt ook wel terdege gewaarschuwd omtrent de ontwikkelingen in eigen kerkverband....
In de aanloop naar 1953 gebeurde dat ook. Een heel kwalijke gewoonte. In feite zegt je ds dat hij edeler is dan andere dss.

Over anonimiteit: veel irritanter is dat forummers je kennen, maar dan niet openbaren wie ze zelf dan wel zijn.
Trekt u deze beschuldiging in? Anders slapen de moderatoren.
Kunt u één punt noemen om uw beschuldiging hard te maken?
Bewijzen? Citaten?
U kunt zeggen dat er vrijheid van godsdienst is maar dat is een pure leugen.
Kom je hier met de onversneden reformatorische leer dan wil men je wel wegkijken en zo mogelijk vermoorden.
Dat is de mens van nature, een hater van de Waarheid.

Nogmaals: Is er op dit forum plaats voor de onversneden reformatorische leer?
En.. zijn mijn beschuldigers bereid om hun woorden in te trekken? Graag duidelijkheid, want de strijd
word na 8 jaar zeker niet minder. Kan iemand zich indenken dat een mens hier moedeloos van wordt?
Het is geen onversneden reformatorische leer. Lees de boeken van de (nadere) reformatoren. Het is een preekwijze (ik zeg niet: leer) die mensen fundamenteel onzeker maakt, en meer een psychologische afwijking dan een theologische afwijking in de prediking. Op die manier kan de leer rechtzinnig zijn, maar worden mensen toch op een ongereformeerde manier op zichzelf teruggeworpen. En dat vind je niet bij de reformatoren, en ook niet in deze manier bij de nadere reformatoren.

Maar los daarvan lijkt het me inderdaad wijs om een onderscheid te maken tussen wat DIA zegt en wat de dominee van DIA zegt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Afmelden

Bericht door Wilhelm »

@Anker, ik snap niet hoe je de naam zou kunnen raden vanuit mijn (later aangepaste)posting.
Waarom jij de naam dan nog wel noemt is me een raadsel.

Over je oproep om niet anoniem te posten het volgende:

De meesten zijn niet eens anoniem meer. Het ergste is dan nog dat de (anonieme) meelezer je precies kan vertellen wat je allemaal post en hoe verkeerd dat allemaal wel niet is. Dus wat mij betreft wordt een forum als deze juist afgesloten voor meelezers zonder account.
Dit geldt overigens ook voor andere social media, waarbij de grootste tegenstanders van facebook , Google+ en twitter, gericht commentaar geven op statussen, waarvan ze eigenlijk het bestaan niet zouden moeten kennen...

Maar ik denk ook dat de wens om in anonimiteit je mening te geven, voor een deel van de posters wordt ingegeven door angst.
Er heerst een angstcultuur in onze gezindte, en die wordt bewust in stand gehouden.

Ga niet het debat aan, geef niet je mening, want als deze ingaat tegen de mening van de meerderheid, de leiding, en de traditie is dat niet gewenst. En dan zijn er tactieken genoeg.
Een heel beproefde is de drieslag voor de 'criticaster' : informeren, isoleren, elimineren.
Het is bekend dat sommige kerkverbanden op deze wijze kritiek de kop indrukken.
Gesloten