Overname refoforum

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Overname refoforum

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Citeren uit een preek is toch geen schending van het auteursrecht? En toch al helemaal geen schending van de reputatie van de prediker?
Dit betrof een compleet audio-bestand van de preek. Er was dus sprake van auteursrechtenschending.
Lourens schreef:Ben alleen bang dat het gemoedelijke gaat verdwijnen. Denk dat het straks misschien ook te groot kan worden.
Meer leden, ok, maar het komt discussies niet ten goede.
Ik stel voor, dat iedereen die daar bang voor is, aan de bel trekt als dit dreigt te gebeuren, want zoiets gebeurt natuurlijk niet van het ene op het andere moment. Wij als mods willen graag die gemoedelijkheid ook behouden. Dus: Trek aan de bel bij het modteam als dat dreigt te gebeuren, dan gaan we dat serieus aanpakken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef: Denk nog even aan de reden waarom dit forum destijds weg moest onder de vleugels van 'Om Sions Wil'. Dat heeft grotendeels te maken gehad met druk vanuit ambtsdragers i.c. predikanten uit de achterban.
Dat waren heel andere tijden (2004). Ondertussen is internet ingeburgerd, en is iedereen er aan gewend dat dit een medium is waarop iedereen zijn mening kan geven. Zulke druk-uitoefenende telefoontjes zouden nu als heel niet-integer worden ervaren.
Lees sommige bijdragen uit de rubriek Opgemerkt, lees sommige artikelen in De Wachter Sions, De Saambinder, Bewaar het Pand... Die reflex uit 2004 is er nog steeds hoor. Denk alleen al aan het enorme verzet wat er nog steeds is bij kerkenraden uit bijv. de GG als het gaat om het inrichten van een eigen website. Denk alleen al aan de predikanten die soms om de week ernstig waarschuwen tegen het gebruik van internet als dat niet echt heel strikt noodzakelijk is.

memento schreef:
Luther schreef:Laat ik maar gewoon een voorbeeld noemen...
Enkele jaren geleden was er op dit forum een discussie over het aanbod van genade in de prediking en daarin citeerde ik een preek van een GG-student, die wat mij betreft positief opviel juist op dit punt. Dat resulteerde uiteindelijk in een dringend verzoek van de betreffende student aan het modteam om deze post te verwijderen. Het modteam ging daar niet voetstoots mee akkoord (terecht!); wel werd mij de vraag voorgelegd, of die post verwijderd mocht worden. Ik heb daarmee toen ingestemd, vooral uit compassie met die student.
Het bezwaar was, dat er een preek gepost was. De kerkelijke regels van de GG gebieden dat een preek van een student niet verspreid mag worden. Daarom was het verzoek deze te verwijderen. Zeker omdat dit de reputatie van de student kon aantasten. Daarbij waren er de juridische aspecten van de auteursrecht. Er werd een preek (waarop auteursrecht zit) verspreid zónder toestemming van de auteur, iets wat door de auteurswet verboden is. Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
In ieder geval is deze argumentatie destijds niet door het modteam gebruikt!
En kijk zelf naar wat je nu schrijft: ...kerkelijke regels....reputatie van de student... Dat is precies de druk die ik bedoel, en waaraan ik hoop dat RF ook in de toekomst weerstand zal bieden.
Wat die juridische aspecten betreft... die gingen sowieso niet op. Er werd door mij keurig netjes geciteerd, met naam en toenaam erbij, en het betrof 4 alinea's van een preek.
memento schreef:
Luther schreef:Dit als voorbeeld van hoe het kan gaan en nogal eens gaat in onze kring. Het RD heeft veel grotere commerciële belangen en zullen (als het abonees gaat kosten) uiteindelijk die belangen laten prevaleren boven de onafhankelijkheid van RF.
EMG heeft gekozen voor een duale lijn: Een andere richting voor papier als voor online. Zie maar de reacties die op refdag.nl toegestaan worden. Daar worden ook reacties door mensen buiten de doelgroep (anders of niet gelovigen) toegestaan.

Voordat we met Erdee in zee zijn gegaan hebben we hier uitgebreid over gesproken, en afspraken over gemaakt. Een btje vertrouwen in degenen die de overname gedaan hebben, en dat zij hun werk goed hebben gedaan, mag ook wel...
Ik heb vertrouwen in het modteam; zakelijk gezien vind ik het een prima beslissing. Maar het zal er wel aan liggen dit ik (nog) niet zoveel vertrouwen in het RD heb, omdat ik het RD soms te veel zie meedoen aan interne gereformeerde-gezindte-politiek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Citeren uit een preek is toch geen schending van het auteursrecht? En toch al helemaal geen schending van de reputatie van de prediker?
Dit betrof een compleet audio-bestand van de preek. Er was dus sprake van auteursrechtenschending.
Nee, dit is absoluut onjuist!
Ik heb gewoon een stukje uit een preek geciteerd, meer niet. En keurig netjes de naam van de student erbij vermeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overname refoforum

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Citeren uit een preek is toch geen schending van het auteursrecht? En toch al helemaal geen schending van de reputatie van de prediker?
In sommige kringen is het preken van het aanbod van genade blijkbaar nog steeds schadelijk voor je reputatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overname refoforum

Bericht door huisman »

Luther schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Citeren uit een preek is toch geen schending van het auteursrecht? En toch al helemaal geen schending van de reputatie van de prediker?
Dit betrof een compleet audio-bestand van de preek. Er was dus sprake van auteursrechtenschending.
Nee, dit is absoluut onjuist!
Ik heb gewoon een stukje uit een preek geciteerd, meer niet. En keurig netjes de naam van de student erbij vermeld.
Neem de proef op de som en plaats het stukje nu nog een keer. Kijken wij of het blijft staan :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Overname refoforum

Bericht door memento »

Luther schreef:Ik heb gewoon een stukje uit een preek geciteerd, meer niet. En keurig netjes de naam van de student erbij vermeld.
Er was in die topic een link geplaatst naar de complete preek (een preek die niet verspreid mocht worden, zowel vanwege interne regels van de GG als vanwege auteursrecht). Wij hebben toen alle reacties daarop gevraagd zich te verwijderen. Leek ons als toenmalig modteam wel net zo netjes. Let wel: Dat was in de tijd dat RF zelfstandig was. Het was een vrije keuze van het toenmalige modteam (die een toen heel wat linksere samenstelling had als nu), in de overtuiging dat dat het beste was.

Maar nogmaals: Trek aan de bel, als je denkt dat het de verkeerde kant op gaat. Ik denk dat onheilsprofetiën over wat er mogelijk allemaal fout kan gaan niet echt vruchtbaar zijn. Het is de insteek van het modteam - en dat is uitgebreid met het Erdee besproken - om het forum op dezelfe wijze (doelstelling, doelgroep en modbeleid) voort te zetten als voor de overname.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik denk dat onheilsprofetiën over wat er mogelijk allemaal fout kan gaan niet echt vruchtbaar zijn. Het is de insteek van het modteam - en dat is uitgebreid met het Erdee besproken - om het forum op dezelfe wijze (doelstelling, doelgroep en modbeleid) voort te zetten als voor de overname.
Hoho... dit is vreemd. Jij vraagt om reacties op dit besluit, welnu: die geef ik. En ik geef toe, het zijn profetieën, maar wel gebaseerd op resultaten uit het verleden.

Over dat linkse modteam zullen we het maar niet hebben, volgens mij slaat dat nergens op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Overname refoforum

Bericht door refo »

Een moderator moet alleen modereren. En niet schoolmeesteren.

Een discussie kan alleen een discussie zijn als je niet af en toe een stelling kunt poneren die 'tegen de regels' is. En dat mocht van de vermeend linkse moderators destijds wél en bij de huidige zit daar meer kramp.

Wie weet, komt dat weer terug. Zoals DIA al zegt, de krant is ook al niet meer wat het was in 1971.
Gelukkig maar, want er is in 40 jaar een hoop gebeurd. Stel je voor dat we nog steeds datzelfde krantje hadden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Overname refoforum

Bericht door Jongere »

memento schreef:het toenmalige modteam (die een toen heel wat linksere samenstelling had als nu)
Wacht even, wánneer was dat? :huhu
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Overname refoforum

Bericht door vlinder »

Luther schreef:
memento schreef:Ik denk dat onheilsprofetiën over wat er mogelijk allemaal fout kan gaan niet echt vruchtbaar zijn. Het is de insteek van het modteam - en dat is uitgebreid met het Erdee besproken - om het forum op dezelfe wijze (doelstelling, doelgroep en modbeleid) voort te zetten als voor de overname.
Hoho... dit is vreemd. Jij vraagt om reacties op dit besluit, welnu: die geef ik. En ik geef toe, het zijn profetieën, maar wel gebaseerd op resultaten uit het verleden.
En die bieden nu eenmaal niet altijd garanties voor de toekomst.
Maar je punt is duidelijk. Misschien kan je toch jezelf een beetje bijsturen en ook een enkel positief puntje zien.
('k Heb nog een boekje in de kast staan: de winst van positief denken...Ooit op de Lodenstein aangeschaft op aanraden van een docent) :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Overname refoforum

Bericht door helma »

Jongere schreef:
memento schreef:het toenmalige modteam (die een toen heel wat linksere samenstelling had als nu)
Wacht even, wánneer was dat? :huhu
:?

wie de schoen past.... :sweat
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Overname refoforum

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:het toenmalige modteam (die een toen heel wat linksere samenstelling had als nu)
Wacht even, wánneer was dat? :huhu
Ruim voor de tijd dat jij mod was, als ik het me goed herinner. Je voelde je toch niet aangesproken? :nananere
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Overname refoforum

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Jongere schreef:
memento schreef:het toenmalige modteam (die een toen heel wat linksere samenstelling had als nu)
Wacht even, wánneer was dat? :huhu
Ruim voor de tijd dat jij mod was, als ik het me goed herinner. Je voelde je toch niet aangesproken? :nananere
Haha, ik zat even te peilen waar ik ergens op de schaal wordt geplaatst.
Maar ik begrijp dat ik al deel uitmaakte van de ruk naar rechts. ;)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Overname refoforum

Bericht door SecorDabar »

Beste Memento,

Ik ben nog niet zo lang als forumlid bij Refoforum betrokken.
Maar vanaf deze plaats: heel hartelijk bedankt voor uw verleende diensten.
:)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

vlinder schreef:Misschien kan je toch jezelf een beetje bijsturen en ook een enkel positief puntje zien.
Oh, maar die zie ik wel; het heeft geen zin om die te noemen, want daarover zijn we het eens. Ik noem nu vooral de dingen waarover we het niet eens zijn. Bovendien: een beetje tegendruk in overname-euforie is altijd in het belang van het product...:)

Laat ik dit positieve zeggen: Ik neem aan dat vanaf heden de hele RD-directie, -en medewerkersgroep meeleest op RF. Die hebben dan deze vraagtekens van mij nu ook gelezen. Laat men er zijn voordeel mee doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie