Moderator mededeling: Koerscorrectie

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:...de hele bevindelijk-gereformeerde gezinde. Dus ook voor de bevindelijk-gereformeerden, die liever de letterlijke Schriftuitleg volgen, dan de exegese-wijze van bv ds. Schot...
Met zulke opmerkingen doe je de discussie ook geen goed. Het zijn nogal harde verwijten, die ook op een andere manier gebracht kunnen worden.
Mijn excuses, ik probeerde het voorzichtig te brengen. Je moet het ook lezen in het geheel van mijn post.

Wat ik ermee wilde zeggen, is dat er verschil van opvatting is over hoe exegese gedaan moet worden. Er is een groep die zich sterk focust op de letterlijke betekenis van de Schrift en daaruit toepassingen afleidt, en een groep die in veel geschiedenissen elementen van de bekeringsweg terug vinden. Die 2 zijn niet met elkaar te verenigen, maar kunnen wel van elkaar leren.

Beide groepen hebben een legitieme plaats op RF. Het is niet terecht, om mensen die het niet eens zijn met een bepaalde wijze van exegese, per definitie vijandschap te verwijten. Dat doet geen recht aan de breedte van de bevindelijk-gereformeerde gezindte. Het is veel waardevoller om inhoudelijk te discussiëren, dus uit te leggen waarom de ene visie beter is.
Tja, het is moeilijk opboksen tegen een steeds weer terugkerende karikatuur. Misschien het boek Zin en Mening eens lezen, van ds. Moerkerken. Dan zul je zien dat 'een bepaalde groep' toch niet onder jouw definitie valt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:Even een directe vraag, Memento, zodat ik weet waar ik sta...

Als 'Protestant Reformed' sta ik niet direct in de doelgroep van dit forum...

Tot hoe ver strekt het gedoogbeleid, wat betreft de 'Protestant Reformed'?
Het gaat ons niet om de naam van een kerk. Maar over de vraag in hoeverre iemands visie past binnen wat we bevindelijk-gereformeerde gezindte noemen. Het hoofdpunt van de PRC is volgens mij het aanbod van genade. Daarover is in de bevindelijk-gereformeerde gezindte ook discussie (GGiN). Dat laten we dus toe.

Kortom: Wat speelt in de bevindelijk-gereformeerde gezindte laten we toe. Visies die niet spelen in de bevindelijk-gereformeerde gezindte niet. Bij twijfelgevallen beslist het modteam.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door eilander »

Faramir schreef:
memento schreef:
Faramir schreef:Het kan namelijk niet zo zijn dat mensen vanuit de gereformeerde gezindte vanuit hun visie iets (een leerstuk bijvoorbeeld) zeggen over een andere denominatie en dat er geen weerwoord mag zijn.
We zijn een refo-forum, die ons richt op de interne discussies die spelen onder de bevindelijk-gereformeerden. We richten ons niet op de externe discussie, dus het stem geven aan andere denominaties (zoals RK) heeft bij ons geen prioriteit.
Toch komt de RKK regelmatig ter sprake en vaak op zeer negatieve wijze. Dat daar geen weerwoord tegenover mag staan en dat men schijnbaar liever 'over' in plaats van 'met' praat zegt mij meer dan genoeg. Ik wil daardoor gewoon niets meer met dit forum te maken hebben. Een ban graag. Bvd.
Ook over de RKK moet op dit forum met respect gesproken worden. Maar het is ondoenlijk om iedereen uit te nodigen om een weerwoord te mogen geven als het over hen gaat. Laten we maar geen topic over Libië beginnen dan....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:Even een directe vraag, Memento, zodat ik weet waar ik sta...

Als 'Protestant Reformed' sta ik niet direct in de doelgroep van dit forum...

Tot hoe ver strekt het gedoogbeleid, wat betreft de 'Protestant Reformed'?
Het gaat ons niet om de naam van een kerk. Maar over de vraag in hoeverre iemands visie past binnen wat we bevindelijk-gereformeerde gezindte noemen. Het hoofdpunt van de PRC is volgens mij het aanbod van genade. Daarover is in de bevindelijk-gereformeerde gezindte ook discussie (GGiN). Dat laten we dus toe.

Kortom: Wat speelt in de bevindelijk-gereformeerde gezindte laten we toe. Visies die niet spelen in de bevindelijk-gereformeerde gezindte niet. Bij twijfelgevallen beslist het modteam.
Dank je voor je duidelijke antwoord.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Willem »

memento schreef:
Willem schreef:Als ik wat postings terug lees ben jij het toch die de exegese van ds. Schot afwijst ten faveure van de uileg van Calvijn? Ik wijs geen van beide visies en uitleggingen af. Indachtig het feit dat we onze voorgangers toewensen oude en nieuwe schatten uit het Woord te halen ben ik ervan overtuigd dat er meerdere uitleggingen mogelijk zijn die beide juist zijn. Het topic en de discussie over het stukje van ds. Schot is niet begonnen doordat ik, of Ander, stelde dat een ieder die deze uitleg niet als de enige juiste beschouw niet gereformeerd is, maar het is begonnen door zich gereformeerd noemende personen die vinden dat ds. Schot een foute exegese geeft.
Ik stel (en Calvijn stelt dat ook) dat elke Schriftplaats maar enerlei uitleg heeft.
Uit deze opmerking volgt logischerwijs een conclusie die echter in onderstaande alinea wordt weersproken :bobo
memento schreef:Verder: Op dit forum is ruimte voor de hele bevindelijk-gereformeerde gezinde. Dus ook voor de bevindelijk-gereformeerden, die liever de letterlijke Schriftuitleg volgen, dan de exegese-wijze van bv ds. Schot. Ik vind het jammer dat kritiek daarop als vijandigheid gezien wordt. Het is gewoon een anders zien van de zaken. Een visie die hele oude wortels heeft. Beide visies willen we een plek geven op RF, in de overtuiging dat beide visies behoren tot de bevindelijk-gereformeerde gezindte.
Qualificatie's als: "Niet Bijbels, niet calvinistisch, meetlatje, stappenplan" wordt m.i. terecht opgevat als vijandschap. En niet enkel als een "gewoon anders zien" van de gereformeerde leer. Bovendien, en ik vind het echt lastig, poneer je nu de visie die jij voorstaat als de visie van de "bevindelijk-gereformeerden" en de andere visie als "de exegese wijze van b.v. ds. Schot". Als men voorstander is van de ene visie (zoals jij) kan ik het wel begrijpen, maar omdat je tevens moderator en scheidsrechter bent is het eigenlijk onacceptabel. Omdat in de benamingen die je hanteert een zeker objectiviteit ontbreekt. Zeker als we in acht nemen dat de reformatorische visie "het is toch http://www.refoforum.nl" nu juist onstaan is vanuit de - zoals jij het noemt - "exegese van b.v. ds. Schot".
memento schreef:Ik zou zeggen: Laat elke visie op basis van argumenten uitleggen waarom ze een bepaalde visie of uitleg voorstaan. Dat maakt een discussie waardevol. Niet als houding: Ik wordt aangevallen door vijanden. Maar: ik leg hier uit waarom ik die en die visie of uitleg deel, en probeer te vatten waarom de ander daar anders over denkt. In de hoop dat we samen van elkaar leren kunnen.
Dat probeer ik ook. En ik constateer dat het veel en veel dieper gaat dan een oppervlakkig inzicht verschil. En ik probeer te vatten waarom een ander daar anders over denkt. Maar de overtuiging dat beide visies behoren bij de bevindelijk-gereformeerde gezindte deel ik vooralsnog niet.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Faramir »

eilander schreef: Ook over de RKK moet op dit forum met respect gesproken worden.
Wat dus niet gebeurd en waar zelden of nooit op ingegrepen wordt. Er wordt gesteld dat x onbijbels is en als ik er vervolgens een par uurtjes voor ga zitten om vanuit de Bijbel aan te tonen dat het wel degelijk Bijbels is, of iig niet zo zwart/wit de bijdrage in het vuilnisvat wordt gegooid.
Dat gaat nu enkel nog maar meer voorkomen.
Maar het is ondoenlijk om iedereen uit te nodigen om een weerwoord te mogen geven als het over hen gaat. Laten we maar geen topic over Libië beginnen dan....
De aanwezigen of passanten mogen in deze nieuwe situatie dus geen weerwoord geven. Ik heb het niet over 'iedereen'.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

Qualificatie's als: "Niet Bijbels, niet calvinistisch, meetlatje, stappenplan" wordt m.i. terecht opgevat als vijandschap. En niet enkel als een "gewoon anders zien" van de gereformeerde leer
Dat is uiteindelijk van beide visies de consequentie. Ds. Schot verwijt degenen die tot een andere exegese komen dan hem dat zij zich in duizend bochten moeten draaien. Omgedraaid zal iemand die een letterlijkere uitleg (a la Calvijn) voorstaat, juist zeggen dat de uitleg van ds. Schot een draaien in bochten is.

Kortom, de consequentie van hoe je exegese ziet, bepaald ook wat je onbijbels vindt en wat niet. Dat doen beide partijen. Ik zou dit niet als een vijandschap opvatten. Het is gewoon een verschil van mening over wat goede exegese is.


@Willem en Ander:

Er is nu eenmaal een verschil tussen de manier waarop in onze gezindte exegese bedreven wordt. De ene groep komt uit om een exegese zoals ds. Schot hier doet (9 kenmerken van bekering uit een genezingsgeschiedenis), de andere groep niet. Beide groepen, dus óók de groep die geen 9 kenmerken hierin vind, deze kan zich beroepen op grote uitleggers als Calvijn en Matthew Henry.

Laten we gewoon accepteren dat die 2 groepen er in onze bevindelijk-gereformeerde gezindte er zijn. En op basis van inhoudelijke argumenten met elkaar van mening wisselen. Je kan de ander uitsluiten, door te zeggen: Hij doet vijandig richting de visie die mij lief is. Maar daar schiet niemand wat mee op. Laten we gewoon inhoudelijk de discussie voeren. Toelichten waarom je denkt dat jouw visie de betere is.

Beide visies hebben hun plaats op RF. Als mods zullen we richting beide groepen even streng modereren. Het liefst modereren we natuurlijk helemaal niet, en als iedereen zijn visie op een respectvolle wijze uitlegt, is dat ook helemaal niet nodig!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door helma »

Faramir schreef:
eilander schreef: Ook over de RKK moet op dit forum met respect gesproken worden.
Wat dus niet gebeurd en waar zelden of nooit op ingegrepen wordt. Er wordt gesteld dat x onbijbels is en als ik er vervolgens een par uurtjes voor ga zitten om vanuit de Bijbel aan te tonen dat het wel degelijk Bijbels is, of iig niet zo zwart/wit de bijdrage in het vuilnisvat wordt gegooid.
Dat gaat nu enkel nog maar meer voorkomen.
Maar het is ondoenlijk om iedereen uit te nodigen om een weerwoord te mogen geven als het over hen gaat. Laten we maar geen topic over Libië beginnen dan....
De aanwezigen of passanten mogen in deze nieuwe situatie dus geen weerwoord geven. Ik heb het niet over 'iedereen'.
laat het duidelijk zijn dat we de laatste tijd wel degelijk dingen weggehaald hebben tegen de RKK

en als ik me niet vergis is er om die reden ook wel eens iemand geband.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Laten we gewoon accepteren dat die 2 groepen er in onze bevindelijk-gereformeerde gezindte er zijn. En op basis van inhoudelijke argumenten met elkaar van mening wisselen. Je kan de ander uitsluiten, door te zeggen: Hij doet vijandig richting de visie die mij lief is. Maar daar schiet niemand wat mee op. Laten we gewoon inhoudelijk de discussie voeren. Toelichten waarom je denkt dat jouw visie de betere is.
Maar zie je hoe lastig het is om 'evenwichtig' te reageren? We zijn gelukkig ook nog mensen van vlees en bloed.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

helma schreef:
Faramir schreef:
eilander schreef: Ook over de RKK moet op dit forum met respect gesproken worden.
Wat dus niet gebeurd en waar zelden of nooit op ingegrepen wordt. Er wordt gesteld dat x onbijbels is en als ik er vervolgens een par uurtjes voor ga zitten om vanuit de Bijbel aan te tonen dat het wel degelijk Bijbels is, of iig niet zo zwart/wit de bijdrage in het vuilnisvat wordt gegooid.
Dat gaat nu enkel nog maar meer voorkomen.
Maar het is ondoenlijk om iedereen uit te nodigen om een weerwoord te mogen geven als het over hen gaat. Laten we maar geen topic over Libië beginnen dan....
De aanwezigen of passanten mogen in deze nieuwe situatie dus geen weerwoord geven. Ik heb het niet over 'iedereen'.
laat het duidelijk zijn dat we de laatste tijd wel degelijk dingen weggehaald hebben tegen de RKK

en als ik me niet vergis is er om die reden ook wel eens iemand geband.
Precies. En als iemand over scheef gaat, dan kan je de meldknop gebruiken. Als mods nemen we die meldingen uiterst serieus.

Klagen achteraf, zonder ooit betreffende postings te melden, vind ik eigenlijk niet echt terecht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door refo »

Nou, we kunnen wel weer een paar nieuwe discussies starten (of oude aanscherpen).

Het is misschien wel een beetje op de persoon, als 't niet mag dan hoor ik het wel. Maar volgens mij kunnen we met z'n alle best wel tegen een stootje.

Wat me opvalt onder de ds-Schot-exegese-voorstanders: de gearriveerdheid van hun reacties. Met een zekere achteloze verbazing wordt door hen gereageerd alsof dat toch eigenlijk wel heel erg is dat je überhaupt aan kritiek erop denkt, laat staan die opschrijft.

En dan is voor 'tegen'-standers de toon al gezet. Slechts veroordeling kan hun deel worden. Gesprek is niet mogelijk. Tenzij ze zich geheel gewonnen geven. Maar dat doen ze niet, die gaan dan geheel rechts uit het bootje hangen. Voor het tegenwicht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door eilander »

@Willem, naar mijn mening zit er een denkfout in jouw betoog.
Memento stelt dat Calvijn heeft gezegd dat de Schrift maar één uitleg heeft. Tegelijkertijd stelt hij dat er binnen onze gezindte (en op RF) ruimte is voor meerdere soorten van uitleg. Dat kan niet, volgens jou. Heb ik jou zo goed begrepen?

Zo ja, dan zit er een denkfout in. De Schrift kan niet tegelijkertijd op twee manieren uitgelegd worden. Calvijn zal het niet eens geweest zijn met de onder ons wel gehoorde uitdrukking: er zit een waarheid achter de waarheid.
Calvijn zou echter wel gezegd kunnen hebben: "hier is uitleg X mogelijk, maar ook uitleg Y. Niet tegelijkertijd, maar we weten niet precies wat hier bedoeld is, dus deze uitlegmogelijkheden zijn er."

Concreet: iemand die de uitleg van ds. Schot volgt, is niet meer of minder dan de uitleg van Calvijn.
Ik geloof niet dat ik het erg duidelijk kan uitleggen, maar ik hoop dat je me begrijpt.

Overigens ben ik het wel met je eens dat sommige kwalificaties wel richting vijandschap gaan, ja. Woorden als "meetlat" roepen op z'n minst twijfel op op dit punt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door rekcor »

Misschien moeten we eerst maar eens kijken hoe heet de nieuwe soep gegeten wordt, en of die soep vruchten afwerpt.

Ik hoop echter wel dat de moderators ook goed blijven kijken naar wat 'de huidige refoforummers' in de volle breedte vinden, en zich niet teveel focussen op een kleine subgroep daaruit. Daarnaast mag het modereerbeleid - zoals gezegd - nooit een argument worden voor hen die zelf geen betere, bijbelse argumenten kunnen of willen bedenken.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Willem »

memento schreef:
Qualificatie's als: "Niet Bijbels, niet calvinistisch, meetlatje, stappenplan" wordt m.i. terecht opgevat als vijandschap. En niet enkel als een "gewoon anders zien" van de gereformeerde leer
Dat is uiteindelijk van beide visies de consequentie. Ds. Schot verwijt degenen die tot een andere exegese komen dan hem dat zij zich in duizend bochten moeten draaien. Omgedraaid zal iemand die een letterlijkere uitleg (a la Calvijn) voorstaat, juist zeggen dat de uitleg van ds. Schot een draaien in bochten is.

Kortom, de consequentie van hoe je exegese ziet, bepaald ook wat je onbijbels vindt en wat niet. Dat doen beide partijen. Ik zou dit niet als een vijandschap opvatten. Het is gewoon een verschil van mening over wat goede exegese is.
In het onderhavige stuk zegt ds. Schot: "Wie moeite heeft met de standen in het genadeleven zal zich toch wel in bochten moeten wringen om deze geschiedenis te kunnen verklaren". Degenen dus die stellen dat dat er geen standen in het genade leven zijn zullen zich in duizend bochten moeten wringen om deze geschiedenis (van de blindgeborene) te verklaren.

De openstaande vraag is dan natuurlijk: Ontkent Calvijn de standen in het genadeleven? Indien dat zo is dan heb je een punt om zijn verklaring aan te halen t.o.v. dit zinnenje van ds. Schot. Indien Calvijn de standen in het genadeleven niet ontkent waarom haal je dan Calvijn erbij om te bewijzen dat dat ds. Schot - zie zegt dat er standen in het genadeleven bestaan - een onjuiste exegese geeft?

Het lijkt er nu op dat je Calvijn erbij haalt om de karikatuur die van het stuk van ds. Schot wordt gemaakt te bestrijden.
Laatst gewijzigd door Willem op 22 feb 2011, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Faramir »

memento schreef: Precies. En als iemand over scheef gaat, dan kan je de meldknop gebruiken. Als mods nemen we die meldingen uiterst serieus.

Klagen achteraf, zonder ooit betreffende postings te melden, vind ik eigenlijk niet echt terecht.
Alle mailwisselingen in het verleden met de crew en TR's vergeten we dus maar even. De laatste maanden ben ik niet meer actief geweest, en niet zonder reden.
Toedeledokies.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gesloten