Moderator mededeling: Koerscorrectie

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

Moderator mededeling: Koerscorrectie

Beste vrienden,

Eens in de zoveel tijd is het nodig dat we ons herbezinnen op de koers van het forum. Als moderators hebben we de afgelopen tijd hier goed over nagedacht. We zijn tot de volgende conclusies gekomen:

Doel en doelgroep
RF wil zich richten op de inhoudelijke discussies die spelen in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. We bedoelen hiermee op de kerkgenootschappen zoals genoemd in de forumregels. Het gaat hierin niet om het lidmaatschap van één van de genoemde kerken, maar om het passen in de bevindelijk-gereformeerde kring. Ook leden van genoemde kerkgenootschappen kunnen inhoudelijk hier buiten vallen. Hiermee kunnen we ons onderscheiden van andere fora die een bredere doelgroep hebben, en waarbinnen dus minder of geen ruimte is voor de inhoudelijke discussie over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte.

Aanscherping gedoogbeleid
Op RF hanteren we op dit moment een gedoogbeleid voor mensen die buiten de doelgroep vallen. Omdat we ons de komende tijd weer sterker willen gaan richten op onze doelgroep, zullen we vanaf nu niet meer toelaten dat ideeën en opvattingen die vreemd zijn aan de bevindelijk-gereformeerde tradities verkondigd worden.

Persoonlijke aanvallen
Helaas zijn in het verleden discussies volledig ontspoord, omdat mensen het nodig vonden om op de persoon te gaan spelen. Vanaf nu zullen reacties die schoppend, op de persoon of respectloos zijn, beloond worden met een ban van 7 dagen. Hierbij geldt een 3 strikes and you're out regel. Dit betekend dat de 3e ban voor deze overtreding een definitieve ban is.

Meer inhoud
We willen streven naar een RF met meer inhoudelijke en diepere topics. We hebben daarbij jullie hulp nodig. Open topics over inhoudelijke onderwerpen, en post inhoudelijke bijdragen.

Ook hebben we enige regels opgesteld, die helpen bij het voeren van een goede, inhoudelijke discussie. Hier is door verschillende leden meermaals om gevraagd. Je kunt deze vinden in: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 41&t=10165

Tenslotte
We hopen op vele goede en waardige discussies met elkaar. Wij als moderatorteam gaan ervoor. Als iedereen zijn best doet, moet het goed komen! Een beter forum, begint bij jezelf :)

Het moderatorteam
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Bert Mulder »

Hoewel ik niet perse in de doelgroep van dit forum thuis ben, ben ik het toch zeer met deze koerscorrectie eens.

Laat het duidelijke reformatorische geluid horen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Gijs83 »

memento schreef: Ook leden van genoemde kerkgenootschappen kunnen inhoudelijk hier buiten vallen. Hiermee kunnen we ons onderscheiden van andere fora die een bredere doelgroep hebben, en waarbinnen dus minder of geen ruimte is voor de inhoudelijke discussie over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte.
De 1e zin snap ik niet helemaal. Wellicht dat jullie het in andere bewoordingen hetzelfde kunnen weergeven. De 2e zin vraagt wat mij betreft ook nadere uitleg.

Deze mededeling in het algemeen deed mij denken aan een uitspraak die ik onlangs een dominee hoorde zeggen: in kerk(of op een forum) moet je steeds opnieuw reformeren. Om dwalingen e.d.tegen te gaan, want die sluipen er elke keer weer, daar zijn we mensen voor. Mochten we maar oog hebben voor dwalingen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door refo »

Waar gaan we het dan nog over hebben?

Er wordt hier toch zo snel geoordeeld en veroordeeld. Je kunt iets naar voren brengen en verdedigen louter voor de discussie. Die anderhalve moderator scant even de discussie met een half oog.
Dat levert dan voortaan een geprogrammeerde ban op. Lekker ben je.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Faramir »

memento schreef:Moderator mededeling: Koerscorrectie
Aanscherping gedoogbeleid
Op RF hanteren we op dit moment een gedoogbeleid voor mensen die buiten de doelgroep vallen. Omdat we ons de komende tijd weer sterker willen gaan richten op onze doelgroep, zullen we vanaf nu niet meer toelaten dat ideeën en opvattingen die vreemd zijn aan de bevindelijk-gereformeerde tradities verkondigd worden.
Hier heb ik nog een vraag over.

Indien mensen uit de gereformeerde gezindte vanuit hun perspectief een onderwerp over een andere denominatie bespreken, is het dan mogelijk om als gedoogde deelnemer het standpunt van de besproken denominatie toe te lichten vanuit het perspectief van die denominatie?
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Auto »

refo schreef:Waar gaan we het dan nog over hebben?

Er wordt hier toch zo snel geoordeeld en veroordeeld. Je kunt iets naar voren brengen en verdedigen louter voor de discussie. Die anderhalve moderator scant even de discussie met een half oog.
Dat levert dan voortaan een geprogrammeerde ban op. Lekker ben je.
Ik verwijs even naar het andere topic
Reageer ontopic
Denk voor het plaatsen van een reactie in een topic eerst na, of je reactie wel reageert op hetgeen centraal staat in die topic. Een offtopic reactie stuurt immers een goede discussie in de war, door een zijspoor in te gaan. Stel jezelf de vraag: Wat draagt mijn reactie bij aan het onderwerp van deze topic.

Wees duidelijk en inhoudelijk
Denk ook goed na over wát je wilt zeggen. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik, dat anderen onthouden van mijn reactie? Wat is het punt dat ik maken wil? Probeer dit ene punt zo duidelijk mogelijk onder woorden te brengen. Soms kan het gebruik van een voorbeeld daarbij helpen.

Reageer alleen, als je iets inhoudelijks te zeggen of te vragen hebt. Losse opmerkingen en oneliners voegen niets aan de discussie toe, en verstoren deze alleen maar.

Formuleer niet aanvallend
Hoe moeilijk het ook kan zijn, een goede discussie is gemakkelijk te verstoren door een aanvallende opmerking richting een bepaalde poster of richting een groep (bv: kerkgenootschap). Hoewel de opmerking die je plaatst misschien inhoudelijk waardevol is, leidt de formulering dan tot een slechte sfeer. Denk dus goed na, hoe je dingen formuleert. Voorkom dus het gebruik van persoonlijke woorden als jij.

Vraag door
Een goede discussie is er om van elkaar te leren, niet alleen om je eigen punt te maken. Als iemand wat zegt, vraag dan ook door wat hij bedoelt. Dit brengt inhoud en diepgang in de discussie.

Maak ook geen aannames, zo van: hij vindt dit, dus hij zal dan ook dat wel vinden. Nee, vraag door. Geef de ander de ruimte om zélf uit te leggen hoe hij de zaken ziet.

Reageer waardig
Soms komt het wel eens voor dat iemand vervelend reageert op iets wat je post, of schopt tegen iets wat je dierbaar is. De eerste reactie is misschien om iets lelijks te posten. Dat verziekt echter de sfeer. Denk eerst eens goed na: Interpreteer ik de post wel goed? Kan een post écht niet, gebruik dan de meldknop. Blijf zelf rustig en blijf een waardige toon hanteren in je postings. Dat voorkomt dat de zaak uit de hand loopt, en het houdt de discussie waardig en inhoudelijk.

Gebruik de meldknop
Onder aan elke posting staat de meldknop: . Gebruik deze meldknop, als een posting over de scheef gaat. Een moderator zal dan naar de posting kijken, en ingrijpen indien nodig.

Ga zelf geen moderatortje spelen. Dat verstoort de discussie alleen maar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door refo »

Nou, ja. Na 14 dagen is iedereen dat wel weer vergeten. Dergelijke acties hebben we van tijd tot tijd op OSW en RF gehad.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door jvdg »

refo schreef:Waar gaan we het dan nog over hebben?

Er wordt hier toch zo snel geoordeeld en veroordeeld. Je kunt iets naar voren brengen en verdedigen louter voor de discussie. Die anderhalve moderator scant even de discussie met een half oog.
Dat levert dan voortaan een geprogrammeerde ban op. Lekker ben je.
Jammer vind ik het dat je op zo'n negatieve wijze reageert op de voorgestelde koerswijziging.
Is het niet beter om af te wachten wat deze wijziging teweeg brengt?
De bedoeling van het MT lijkt me zuiver en beantwoordt aan de doelstellingen van het RF.

Ook ik heb me in het verleden schuldig gemaakt aan overtreding van de forumregels, maar door deze oproep voel ik me opgescherpt om meer en meer me te conformeren aan de gestelde regels.
Als we het met die voorschriften niet eens zijn, rest ons alleen om het RF te verlaten, teneinde geen ergernis te verwekken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

Faramir schreef:
memento schreef:Moderator mededeling: Koerscorrectie
Aanscherping gedoogbeleid
Op RF hanteren we op dit moment een gedoogbeleid voor mensen die buiten de doelgroep vallen. Omdat we ons de komende tijd weer sterker willen gaan richten op onze doelgroep, zullen we vanaf nu niet meer toelaten dat ideeën en opvattingen die vreemd zijn aan de bevindelijk-gereformeerde tradities verkondigd worden.
Hier heb ik nog een vraag over.

Indien mensen uit de gereformeerde gezindte vanuit hun perspectief een onderwerp over een andere denominatie bespreken, is het dan mogelijk om als gedoogde deelnemer het standpunt van de besproken denominatie toe te lichten vanuit het perspectief van die denominatie?
In principe niet. Bij twijfel, overleg vooraf eerst met een mod.
Gijs83 schreef:
memento schreef: Ook leden van genoemde kerkgenootschappen kunnen inhoudelijk hier buiten vallen. Hiermee kunnen we ons onderscheiden van andere fora die een bredere doelgroep hebben, en waarbinnen dus minder of geen ruimte is voor de inhoudelijke discussie over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte.
De 1e zin snap ik niet helemaal. Wellicht dat jullie het in andere bewoordingen hetzelfde kunnen weergeven. De 2e zin vraagt wat mij betreft ook nadere uitleg.
Zin 1: Niet iedereen die lid is van een kerkgenootschap zoals genoemd in de forumregels, heeft een bevindelijk-gereformeerde visie.
Zin 2: Er zijn op internet genoeg christelijke fora, die zich op een brede doelgroep richten. Denk aan refoweb, waar iedereen die zegt christelijk te zijn welkom is. Dan krijg je een situatie waarin je moet gaan verdedigen, wat in onze gezindte vanzelfsprekend is (bv: de betrouwbaarheid vd Bijbel, homosexualiteit is zonde, etc). Wij willen ons onderscheiden door ons juist te richten op de discussies die binnen onze gezindte spelen. Juist onze doelgroep onderscheid ons van de andere fora.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door parsifal »

Ik heb hier toch wel vragen over.

Ook binnen de gereformeerde gezindte zijn er heel wat punten die de een tegen de forumregels vindt gaan en de ander niet. Mogen de visies van Warfield en nu vdBrink op evolutie? Hoe ga je om met de discussie die al tijden gevoerd wordt over het artikel van de NGB over de taak van de overheid? Of hoe wordt omgegaan met de visie op de zondag die binnen de gereformeerde gezindte vrij uniform is, maar waar de bijbel en belijdenisgeschriften iets minder duidelijk over zijn?

Kan ik nog zeggen, "Ik denk dat de NGB de visie op de overheid verkeerd verwoordt" of "Ik geloof niet dat Judas bij het laatste avondmaal aanwezig was"?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Faramir »

memento schreef:
Faramir schreef:
memento schreef:Moderator mededeling: Koerscorrectie
Aanscherping gedoogbeleid
Op RF hanteren we op dit moment een gedoogbeleid voor mensen die buiten de doelgroep vallen. Omdat we ons de komende tijd weer sterker willen gaan richten op onze doelgroep, zullen we vanaf nu niet meer toelaten dat ideeën en opvattingen die vreemd zijn aan de bevindelijk-gereformeerde tradities verkondigd worden.
Hier heb ik nog een vraag over.

Indien mensen uit de gereformeerde gezindte vanuit hun perspectief een onderwerp over een andere denominatie bespreken, is het dan mogelijk om als gedoogde deelnemer het standpunt van de besproken denominatie toe te lichten vanuit het perspectief van die denominatie?
In principe niet. Bij twijfel, overleg vooraf eerst met een mod.
Hartelijk dank voor het antwoord. Kan ikzelf mijn account verwijderen, of wil jij dat voor mij doen?
Het kan namelijk niet zo zijn dat mensen vanuit de gereformeerde gezindte vanuit hun visie iets (een leerstuk bijvoorbeeld) zeggen over een andere denominatie en dat er geen weerwoord mag zijn.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Cantate »

En mag ik nog steeds vinden en hier op dit forum zeggen en beargumenteren, dat de baptistische visie op de doop zich met minstens zoveel recht op de Schrift kan beroepen als de reformatorische opvatting dat doet?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Marco »

Probleem is, en blijft - ook onder leden van genoemde kerkverbanden - dat wat de één bevindelijk-gereformeerd noemt, de ander onschriftuurlijk of inlegkunde vindt. En dan wordt het lastig, lijkt mij, om de grens te trekken (sterkte daarmee...).

Nou ben ik de laatste tijd sowieso al niet zo actief meer, maar of het hiermee nou echt aantrekkelijk wordt, weer actiever te gaan worden?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door memento »

Faramir schreef:Het kan namelijk niet zo zijn dat mensen vanuit de gereformeerde gezindte vanuit hun visie iets (een leerstuk bijvoorbeeld) zeggen over een andere denominatie en dat er geen weerwoord mag zijn.
We zijn een refo-forum, die ons richt op de interne discussies die spelen onder de bevindelijk-gereformeerden. We richten ons niet op de externe discussie, dus het stem geven aan andere denominaties (zoals RK) heeft bij ons geen prioriteit.
Cantate schreef:En mag ik nog steeds vinden en hier op dit forum zeggen en beargumenteren, dat de baptistische visie op de doop zich met minstens zoveel recht op de Schrift kan beroepen als de reformatorische opvatting dat doet?
Nopz. Genoeg fora waar een baptistische visie verkondigd mag worden. Wij willen ons richten op de interne discussies die spelen onder bevindelijk gereformeerden.
Marco schreef:Probleem is, en blijft - ook onder leden van genoemde kerkverbanden - dat wat de één bevindelijk-gereformeerd noemt, de ander onschriftuurlijk of inlegkunde vindt. En dan wordt het lastig, lijkt mij, om de grens te trekken (sterkte daarmee...).
Klopt. We hebben gelukkig een breed moderatorteam, met leden uit uiteenlopende kerkverbanden. We maken per geval de afweging. Maar als een afweging gemaakt moet worden, geeft dat ook wel aan dat de grenzen van wat onder "bevindelijk gereformeerd" valt eigenlijk al geheel of ten dele overschreden zijn.
parsifal schreef:Ik heb hier toch wel vragen over.

Ook binnen de gereformeerde gezindte zijn er heel wat punten die de een tegen de forumregels vindt gaan en de ander niet. Mogen de visies van Warfield en nu vdBrink op evolutie? Hoe ga je om met de discussie die al tijden gevoerd wordt over het artikel van de NGB over de taak van de overheid? Of hoe wordt omgegaan met de visie op de zondag die binnen de gereformeerde gezindte vrij uniform is, maar waar de bijbel en belijdenisgeschriften iets minder duidelijk over zijn?

Kan ik nog zeggen, "Ik denk dat de NGB de visie op de overheid verkeerd verwoordt" of "Ik geloof niet dat Judas bij het laatste avondmaal aanwezig was"?
Het is inderdaad moeilijk dit af te bakenen. Gelukkig hebben we een breed modteam, waarin we zulke dingen per geval kunnen bekijken.

Wat betreft de voorbeelden die je noemt: Die spelen denk ik allemaal in onze gezindte. En iemand als prof. van de Brink is PKN GB, waarvan de bevindelijke vleugel ook binnen de doelgroep van het forum behoort. Kortom, ik denk dat de onderwerpen - hoewel ik dat persoonlijk jammer vind - spelen in onze gezindte, en dat ze daarom ook een plaats mogen hebben op RF.

----
Je kan het negatieve benadrukken, en zeggen dat we ons gedoogbeleid aanscherpen, en minder toelaten. Ik benadruk liever het positieve: We gaan ons weer richten op het doel waarvoor OSW-forum/RF is opgericht, namelijk op de inhoudelijke discussies zoals die spelen in de bevindelijk-gereformeerde gezindte. Ik denk dat het waardevol is dat er voor deze doelgroep een forum is, waarop van gedachten gewisseld kan worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door parsifal »

Bedankt Memento.

Ik denk dat Faramir wel een punt heeft. Het lijkt me nogal frustrerend als er van alles over de RK kerk wordt geroepen, en hij hier niet op in mag gaan. Het is frustrerend als bijvoorbeeld alle discussies richting een doop-discussie worden getrokken, maar het is ook weer niet erg goed voor een discussie als mensen met een baptistische visie niet mee mogen discussieren in een discussie over de vraag hoe de kinderdoop vanuit de Bijbel is te onderbouwen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten