Moderator mededeling: Koerscorrectie

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Boertje »

Ik ben het zoals gewoonlijk met de wijze raad van DIA eens. Toch een aanvulling, wees eens wat attenter voor elkaar. Soms denk ik dat iemand gelijk wil krijgen om het gelijk. Accepteer dat er verschillende meningen zijn en ga daar netjes mee om. Je hoeft niet altijd gelijk te krijgen, het forum is om van elkaar te leren en elkaar te onderwijzen. Is er niet gezegd ik moet minder worden.... en in de Wet des Heeren staan niet alleen verboden maar ook geboden. Dat nalaten is net zo erg als het overtreden.

En bedenk we zijn een christelijk forum, ook onkerkelijken lezen dit wellicht. Welk beeld krijgen die niet van dit onderling gekrakeel. Spreek een ander daarom aan zoals jijzelf ook behandeld en aangesproken wilt worden. Het is een kleine moeite , maar dit brengt wel veel vrucht.
Laatst gewijzigd door Boertje op 25 apr 2019, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:Als je alles moet melden wat je niet grappig vindt, is het end wel zoek. Sommige forummers lokken het ook wel uit.

+1
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
Wat jij als grappig ervaart wordt door een ander soms heel anders ervaren, en het is wel goed om daar rekening mee te houden.

Als meerdere forummers gezamelijk hun 'humor' op een persoon richten, of als dit soort 'grapjes' met regelmaat voorkomt, dan zijn we niet meer leuk bezig. Als het anderen op gaat vallen, Helma in dit geval, dan weet je zelf toch wel dat je te ver gaat met je grapjes?
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.

Toch twee dingen: er wordt e.e.a. gezegd over baarden en de GG. Mara post iets wat niet helemaal strookte met de waarheid. Vervolgens wordt daar wat van gezegd en komt ze met citaten die haar stelling zou moeten bewijzen. Dat is niet slim, omdat het niet helemaal te verifiëren is. Daar wordt nog eens wat van gezegd. Dan zou je niet in de verdediging moeten schieten maar wellicht wel moeten/mogen toegeven dat het wat genuanceerder ligt. Vervolgens komen na de baarden de stropdassen om de hoek. En dat lokte mijn opmerking uit. Dat kun je op twee manieren opvatten; als een 'pest'post, of als een post om de leut er een beetje in te houden. Geloof me, het laatste was mijn bedoeling. In mijn geval is het dan, in navolging wat refo zegt over uitlokken, een inkopper.

Ik vond de reactie van Eilander daarop trouwens heel aardig, en knap. En ik heb hem zeker hoog staan! De anderen ook trouwens, al zal ik het niet altijd met hen eens zijn.

Bij deze mijn verklaring. Ik heb geenszins de intentie om te pesten. Ik kan wel scherp uit de hoek komen, net als tegen een post van DDD over een predikant. Maar dat meen ik oprecht en wil ik dan gewoon gezegd hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Ad Anker »

Boertje schreef:Ik ben het zoals gewoonlijk met de wijze raad van DIA eens. Toch een aanvulling, wees eens wat attenter voor elkaar. Soms denk ik dat iemand gelijk wil krijgen om het gelijk. Accepteer dat er verschillende meningen zijn en ga daar netjes mee om. Je hoeft niet altijd gelijk te krijgen, het forum is om van elkaar te leren en elkaar te onderwijzen. Is er niet gezegd ik moet minder worden.... en in de Wet des Heeren staan niet alleen verboden maar ook geboden. Dat nalaten is net zo erg als het overtreden.

En bedenk we zijn een christelijk forum, ook onkerkelijken lezen dit wellicht. Welk beeld krijgen die niet van dit onderling gekrakeel. Spreek een ander daarom aan zoals jijzelf ook behandeld en aangesproken wilt worden. Het is een kleine moeite , maar dit brengt wel veel vrucht.
Ik wil graag direct en duidelijk aangesproken worden. Verder zijn christenen net mensen. En het feit dat we het er hier gewoon op deze wijze over kunnen hebben vind ik prachtig. Een voorbeeld zelfs.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Bezorgd »

Ik geloof dat ik iets leuks gemist heb. Iemand een linkje? ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Een posting die al gemeld is kan iemand anders niet meer melden.
Hoe weet je dan of er al naar gekeken is?
Sowieso zou het handig zijn als je kunt melden, ook als er al gemeld is. Kan meteen een indicatie zijn voor de moderators hoe ernstig ze een melding moeten nemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:
refo schreef:Als je alles moet melden wat je niet grappig vindt, is het end wel zoek. Sommige forummers lokken het ook wel uit.

+1
En toch is het daarmee niet goed te praten
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door helma »

Beste Ad, ook al is je intentie om de leut er in te houden, op het moment dat iets leutigs ten koste gaat van iemand anders ga je te ver.
En dat leek me in dit geval best duidelijk.
Heel leuk dat er mensen zijn die het wel grappig vinden, maar als de persoon in kwestie niet mee kan lachen is het gewoon niet goed, ook al is het nog zo grappig.
Zeker als die persoon vaker het mikpunt is.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Boertje »

Ad Anker schreef: Bij deze mijn verklaring. Ik heb geenszins de intentie om te pesten. Ik kan wel scherp uit de hoek komen, net als tegen een post van DDD over een predikant. Maar dat meen ik oprecht en wil ik dan gewoon gezegd hebben.
Hoi
En ik ben met je eens een discussie kan waardevol zijn en het is fijn dat dit hier kan. Maar wellicht is het verstandig om dat scherpe juist niet te doen, gelijk hebben is een gelijk krijgen is twee. Soms kun je beter zeggen, "hoe bedoel je" of "is je conclusie niet te algemeen". Op die manier geef je ook je mening weer, maar veel genuanceerder.
Laatst gewijzigd door Boertje op 25 apr 2019, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door gallio »

Boertje schreef:
Ad Anker schreef:
gallio schreef: Bij deze mijn verklaring. Ik heb geenszins de intentie om te pesten. Ik kan wel scherp uit de hoek komen, net als tegen een post van DDD over een predikant. Maar dat meen ik oprecht en wil ik dan gewoon gezegd hebben.
Hoi
En ik ben met je eens een discussie kan waardevol zijn en het is fijn dat dit hier kan. Maar wellicht is het verstandig om dat scherpe juist niet te doen, gelijk hebben is een gelijk krijgen is twee. Soms kun je beter zeggen, "hoe bedoel je" of "is je conclusie niet te algemeen". Op die manier geef je ook je mening weer, maar veel genuanceerder.
Je quote niet goed. Het aangehaalde is van Ad Anker.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Boertje »

@Gallio Mijn excuses
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Ad Anker »

Broer, waar ben je? :yahoo

Helma, ik waardeer je beschermende houding richting Mara. Ik ben van harte bereid om een goed gesprek met haar te hebben. Ik geloof echt dat ze me best aardig vindt, en ik haar ook. Om hier excuus aan te bieden is zo goedkoop. Anders doe ik het direct. Ik hou er geenszins van dat mensen door mijn toedoen persoonlijk geraakt worden, dus dat spijt me. Ik ga er wel bij zeggen dat dit verhaal echt twee kanten heeft!

@Boertje, scherp reageren betekent niet dat je altijd gelijk wil hebben. Althans, ik ben heel zo'n slimme jongen niet, dus ik zal vast eens ongelijk hebben. Mijn scherpte zit hem in het feit dat preken zoals van ds. Verschuure en Lohuis op een manier worden besproken waar ik van vind dat het echt niet kan. Ik zou zelfs willen dat zulke postings verwijderd worden. Ik weet dat dit niet gaat gebeuren en vandaar mijn scherpe, niet mis te verstane reacties daarop. En ik vertrouw erop dat als ik daar te ver in ga, er door de moderators zal worden ingegrepen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door helma »

Mooi. Dank je Ad. Ik hoop dat het een vruchtbaar gesprek wordt.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Boertje »

Ad een pluim dat je dit zegt. Echt samen uitpraten is het beste, en goed dat je dit zegt. Ik zal er ook op letten, want ik vind het belanrijk dat ook jij je veilig voelt. Dus mail me gerust ik ben geen mod maar zal altijd proberen om anderen te helpen. En ik vind ook dat men meer respect voor het ambt moet hebben. Kritiek is te makkelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderator mededeling: Koerscorrectie

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
Wat jij als grappig ervaart wordt door een ander soms heel anders ervaren, en het is wel goed om daar rekening mee te houden.

Als meerdere forummers gezamelijk hun 'humor' op een persoon richten, of als dit soort 'grapjes' met regelmaat voorkomt, dan zijn we niet meer leuk bezig. Als het anderen op gaat vallen, Helma in dit geval, dan weet je zelf toch wel dat je te ver gaat met je grapjes?
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.

Toch twee dingen: er wordt e.e.a. gezegd over baarden en de GG. Mara post iets wat niet helemaal strookte met de waarheid. Vervolgens wordt daar wat van gezegd en komt ze met citaten die haar stelling zou moeten bewijzen. Dat is niet slim, omdat het niet helemaal te verifiëren is. Daar wordt nog eens wat van gezegd. Dan zou je niet in de verdediging moeten schieten maar wellicht wel moeten/mogen toegeven dat het wat genuanceerder ligt. Vervolgens komen na de baarden de stropdassen om de hoek. En dat lokte mijn opmerking uit. Dat kun je op twee manieren opvatten; als een 'pest'post, of als een post om de leut er een beetje in te houden. Geloof me, het laatste was mijn bedoeling. In mijn geval is het dan, in navolging wat refo zegt over uitlokken, een inkopper.

Ik vond de reactie van Eilander daarop trouwens heel aardig, en knap. En ik heb hem zeker hoog staan! De anderen ook trouwens, al zal ik het niet altijd met hen eens zijn.

Bij deze mijn verklaring. Ik heb geenszins de intentie om te pesten. Ik kan wel scherp uit de hoek komen, net als tegen een post van DDD over een predikant. Maar dat meen ik oprecht en wil ik dan gewoon gezegd hebben.
Met deze intentie heb ik inderdaad ook jou post gelezen. Het was in feite meer als een kwinkslag bedoeld. Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom of deze discussie kan bestaan. Als je elkaar toch een beetje kent, weet je toch ook dat je sommige dingen niet letterlijk hoeft te nemen. Ik weet wel dat er tussen sommige forummers in het verleden aanvaringen zijn geweest, maar dat betekent toch niet dat je elkaar dan maar in de haren moet blijven vliegen?

Verder mis ik ook een stuk nuchterheid. Ik ben ook wel eens flink kwaad geweest (hé @Bezorgd? ;)), maar op den duur laat je dat weet achter je. Als je dat alsmaar bij je blijft houden, kan dat in de discussie met de betreffende persoon een obstakel zijn, waardoor de emmer sneller vol zit. En dat moet iedereen voor zichzelf proberen te voorkomen. Nu besef ik dat ik zelf een relatief groot relativeringsvermogen heb, en het misschien voor sommigen te makkelijk over kan komen. Maar ik hoop toch dat iedereen dit voor zichzelf nog eens ter overdenking neemt.

Dit alles neemt niet weg dat ik ten allen tijde voor de waarheid wens uit te komen (en dat is soms op het scherpst van de snede) en wars ben van ongenuanceerde en ongefundeerde kritiek op dominees (meestal vooral in mijn eigen kerkverband).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten