Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door JCRyle »

De laatste tijd (al speelt het al veel langer) valt mij op dat er geregeld artikelen of preken gedeeld worden zonder enige achtergrondinformatie. Als je iets wilt delen lijkt het mij een vanzelfsprekendheid dat je ook zegt waarom je het wilt delen. En dan bedoel ik niet dat je typeert met algemene bewoordingen, zoals 'mooi artikel, lezenswaardig of mooie en indrukkenwekeknde preek'. Nee, waarom moet een ander dat speficieke artikel lezen? Waarom beveel je een bepaalde preek aan? Wat heeft je er in aangesproken? Of waar bij heb je nog vragen?
Ook in discussies zie je dit geregeld terugkomen. Opeens wordt er een lap tekst of alleen een link gedumpt zonder enige informatie. Waarom deel je een link of artikel in een discussie? Wat wil je ermee zeggen? Welk punt wilt je maken? Posthoorn heeft op het laatste ook weleens gewezen. Het maakt een discussie aantrekkelijker. Anderen hoeven niet te gissen naar wat je nou eigenlijk bedoelt. Ik zou dus de oproep willen doen om voortaan informatie te verschaffen bij hetgeen je wilt delen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:De laatste tijd (al speelt het al veel langer) valt mij op dat er geregeld artikelen of preken gedeeld worden zonder enige achtergrondinformatie. Als je iets wilt delen lijkt het mij een vanzelfsprekendheid dat je ook zegt waarom je het wilt delen. En dan bedoel ik niet dat je typeert met algemene bewoordingen, zoals 'mooi artikel, lezenswaardig of mooie en indrukkenwekeknde preek'. Nee, waarom moet een ander dat speficieke artikel lezen? Waarom beveel je een bepaalde preek aan? Wat heeft je er in aangesproken? Of waar bij heb je nog vragen?
Ook in discussies zie je dit geregeld terugkomen. Opeens wordt er een lap tekst of alleen een link gedumpt zonder enige informatie. Waarom deel je een link of artikel in een discussie? Wat wil je ermee zeggen? Welk punt wilt je maken? Posthoorn heeft op het laatste ook weleens gewezen. Het maakt een discussie aantrekkelijker. Anderen hoeven niet te gissen naar wat je nou eigenlijk bedoelt. Ik zou dus de oproep willen doen om voortaan informatie te verschaffen bij hetgeen je wilt delen.
Dat lijkt me ook heel duidelijk. Ik plaats meestal ook niet zomaar een meditatie. En ook altijd met bronvermelding.
Nadere toelichting bij meditaties die ik wel eens heb geplaatst: Er komen zaken aan de orde waar momenteel nogal anders over wordt gedacht, en/of zaken die in veel kerken 'vegeten' lijken te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Erskinees »

Ik zie steeds vaker reacties van forummers dat ze het met iemand "eens" zijn. En dat is het dan.

Dat is natuurlijk echt niet verboden, dat doe ik zelf ook wel eens.
Maar zulke reacties zijn 1) niet inhoudelijk, 2) verwateren het overzicht en 3) voegen niet echt iets toe. Bij sommige forummers zou zo 50% van het aantal posts een reactie kunnen zijn dat ze het alleen "eens" zijn met iemand. Ik zou er voor willen pleiten om alleen te posten als je zelf iets inhoudelijks in te brengen hebt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Jantje »

Dat is een heel goed punt. Helemaal eens! ;) :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Valcke »

Wat ik veel zie is dat forummers steeds maar vragen om aan te tonen dat... Soms vragen ze om iets aan te tonen uit de belijdenis, soms om dit te doen uit Gods Woord, omdat de belijdenissen maar menselijke geschriften zijn. Waarmee ze subtiel twijfel zaaien ten aanzien van zaken waaraan op basis van Schrift en belijdenis helemaal geen twijfel zou moeten bestaan.

Goed en inhoudelijk discussiëren betekent wat mij betreft dat mensen die in de discussie meedoen, ook zelf bereid zijn om aan te geven waar zij eigenlijk voor staan, wat hun eigen positie is. En dus niet blijven hangen bij het in twijfel trekken van de opvattingen van anderen.
(Iets anders is het wanneer iemand werkelijk een vraag heeft. Dat zijn echter niet de gevallen waar ik het nu over heb.)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Maar dat komt dan soms ook omdat een ander heel stellige maar niet onderbouwde standpunten inneemt. Het zou fijn zijn als iedereen zijn best doet om zijn mening zorgvuldig te verwoorden en te onderbouwen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door gallio »

Valcke schreef:Wat ik veel zie is dat forummers steeds maar vragen om aan te tonen dat... Soms vragen ze om iets aan te tonen uit de belijdenis, soms om dit te doen uit Gods Woord, omdat de belijdenissen maar menselijke geschriften zijn. Waarmee ze subtiel twijfel zaaien ten aanzien van zaken waaraan op basis van Schrift en belijdenis helemaal geen twijfel zou moeten bestaan.
Er zijn natuurlijk ook zaken die vrij gedetaileerd door theologen beschreven zijn, onder andere in de belijdenissen, maar waar heel weinig Bijbelse onderbouwing voor is. Waar ik niet mee wil zeggen dat de belijdenissen niet kloppen.

Er werdt een paar dagen geleden iets gezegd over de raad des vredes, iets wat we ws. allemaal wel geloven dat onze voorgangers dat juist beschrijven. Maar wat zegt de Bijbel zelf hier eigenlijk over. Heel weinig volgens mij. Dan lijkt het me wel eens nuttig om te zien wat de Bijbel zelf hier over zegt ipv ons te verschuilen achter belijdenisgeschriften.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

De raad des vredes in de zin zoals ds. Mallan die onderscheidt is toch geen onderdeel van de gereformeerde geloofsbelijdenissen?
Maar misschien is dit toch het verkeerde draadje om hierover te discussiëren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Ik zie steeds vaker reacties van forummers dat ze het met iemand "eens" zijn. En dat is het dan.

Dat is natuurlijk echt niet verboden, dat doe ik zelf ook wel eens.
Maar zulke reacties zijn 1) niet inhoudelijk, 2) verwateren het overzicht en 3) voegen niet echt iets toe. Bij sommige forummers zou zo 50% van het aantal posts een reactie kunnen zijn dat ze het alleen "eens" zijn met iemand. Ik zou er voor willen pleiten om alleen te posten als je zelf iets inhoudelijks in te brengen hebt.
Geheel eens met jouw verhaal. Inhoudelijk sterk. Daar laat ik het nu even bij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Roeline »

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Ik zie steeds vaker reacties van forummers dat ze het met iemand "eens" zijn. En dat is het dan.

Dat is natuurlijk echt niet verboden, dat doe ik zelf ook wel eens.
Maar zulke reacties zijn 1) niet inhoudelijk, 2) verwateren het overzicht en 3) voegen niet echt iets toe. Bij sommige forummers zou zo 50% van het aantal posts een reactie kunnen zijn dat ze het alleen "eens" zijn met iemand. Ik zou er voor willen pleiten om alleen te posten als je zelf iets inhoudelijks in te brengen hebt.
Geheel eens met jouw verhaal. Inhoudelijk sterk. Daar laat ik het nu even bij.
Grapjas :super
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door pierre27 »

Roeline schreef:
pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Ik zie steeds vaker reacties van forummers dat ze het met iemand "eens" zijn. En dat is het dan.

Dat is natuurlijk echt niet verboden, dat doe ik zelf ook wel eens.
Maar zulke reacties zijn 1) niet inhoudelijk, 2) verwateren het overzicht en 3) voegen niet echt iets toe. Bij sommige forummers zou zo 50% van het aantal posts een reactie kunnen zijn dat ze het alleen "eens" zijn met iemand. Ik zou er voor willen pleiten om alleen te posten als je zelf iets inhoudelijks in te brengen hebt.
Geheel eens met jouw verhaal. Inhoudelijk sterk. Daar laat ik het nu even bij.
Grapjas :super
Nou ik meen het wel hoor. Alleen soms is support alleen ook al genoeg, zeker als je het gevoel heb dat je in een nest schriftgeleerden bent gestapt. Daar pas ik dan vriendelijk voor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Valcke schreef:Wat ik veel zie is dat forummers steeds maar vragen om aan te tonen dat... Soms vragen ze om iets aan te tonen uit de belijdenis, soms om dit te doen uit Gods Woord, omdat de belijdenissen maar menselijke geschriften zijn. Waarmee ze subtiel twijfel zaaien ten aanzien van zaken waaraan op basis van Schrift en belijdenis helemaal geen twijfel zou moeten bestaan.

Goed en inhoudelijk discussiëren betekent wat mij betreft dat mensen die in de discussie meedoen, ook zelf bereid zijn om aan te geven waar zij eigenlijk voor staan, wat hun eigen positie is. En dus niet blijven hangen bij het in twijfel trekken van de opvattingen van anderen.
(Iets anders is het wanneer iemand werkelijk een vraag heeft. Dat zijn echter niet de gevallen waar ik het nu over heb.)
De lieden waarover je het hebt, bevinden zich in goed gezelschap.

​Met het afwijzen van de onfeilbaarheid van de concilies wees Luther ook de onfeilbaarheid van het kerkelijk leerambt af. Luther ontkende dat de kerk een bepaalde uitleg van de Bijbel verplicht kon opleggen, zonder dat daar een beroep tegen mogelijk was. Volgens Luther was de Heilige Schrift voor de christenen de enige onfeilbare gezagsinstantie. Hier uit volgde het zogenaamde 'Sola Scriptura!', alleen de Schrift. Het leergezag van de kerk zag Luther als een afgeleide instantie. Dat wil zeggen voor zover de kerk de Schrift naspreekt moet men de kerk gehoorzamen. Luther legde het primaat (voornaamste) van het gezag bij de Schrift en niet bij de kerk. Het woord is de wekstem en (ver)wekt de kerk, volgens Luther. Niet andersom zoals Rome leert.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Valcke »

De posters die ik bedoelde (en zij voelen zich terecht aangesproken) leggen (althans één van hen) in het geheel niet uit waar zij wél voor staan en hoe zij bepaalde Bijbelteksten wél uitleggen. Zij stellen alleen vragen bij de gereformeerde belijdenis en Bijbeluitleg, maar hun eigen opvattingen houden zij angstvallig verborgen.

De vergelijking met Luther enz gaat volledig mank.

Maar goed: het gaat hier slechts over de manier van discussiëren.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:De posters die ik bedoelde (en zij voelen zich terecht aangesproken) leggen (althans één van hen) in het geheel niet uit waar zij wél voor staan en hoe zij bepaalde Bijbelteksten wél uitleggen. Zij stellen alleen vragen bij de gereformeerde belijdenis en Bijbeluitleg, maar hun eigen opvattingen houden zij angstvallig verborgen.

De vergelijking met Luther enz gaat volledig mank.

Maar goed: het gaat hier slechts over de manier van discussiëren.
Het zou ook kunnen dat meningen nog aan het vormen zijn natuurlijk.
Ik noem een voorbeeld:
Een vrouw is altijd geleerd dat een broek dragen "not done" is, en zondig is. Dit standpunt neemt ze zelf ook in, zo is het haar immers geleerd. Uit haar omgeving hoort ze wat afwijkende geluiden, dat dit helemaal niet zo in Gods Woord staat.
Op dit forum kan ze daar vragen over stellen, onderbouw dat eens dan? Waar staat het in de Bijbel?
Om haar eigen mening te vormen.

Dit is een vrij eenvoudig voorbeeld natuurlijk, maar dat kan ook zo gaan met andere onderwerpen, over de wedergeboorte, over de raad des vredes, over de koopzondag, over de HSV, over "met ons lot bewogen" en dergelijken.

Als ik mijzelf als voorbeeld neem, ik vind sommige onderwerpen erg interessant, soms gaat dit theologisch zo diep dat ik daar zelf nooit een directe mening op gevormd heb. Als er dan standpunten worden ingenomen, hoor ik graag waar deze standpunten vandaan komen en hoe deze te onderbouwen zijn, zonder dat ik zelf een specifieke mening hoef te hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:De posters die ik bedoelde (en zij voelen zich terecht aangesproken)
Bedoel je mij nou ook, @Valcke? :oO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie