Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Forummer schreef:
Thea schreef:Waarschijnlijk zit er een frustratie onder bij Forummer.
Enige frustratie sluit ik niet uit, maar het is meer een enorme verbazing.
Dat ook kerkmensen zondigen? Als je een beetje thuis bent in de Schrift moet dat geen verbazing geven maar verdriet. Vooral droefheid over onze eigen zonden.

Nu lijkt het meer op verbazing dat jij zo goed bent en zij zo slecht.
Voor mijn beeld:
Wordt er nu ook niet op de persoon gespeeld en niet op de bal?
Want ik vind de grens dusdanig lastig dat ik me er ws onbedoeld ook aan schuldig maak, maar niet het idee heb dat ik nou zo iets fouts doe.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Nee. Je laatste voorbeelden gaan in tegen de grondslag van dit forum dus dat vraagt inderdaad om een oordeel. Dat eerste niet of minder. Dus wat je nu zegt, gaat niet op.
Hier trekt Ad dus een andere lijn dan Tiberius. Formeel gezien heeft hij gelijk, alleen denk ik dat het niet zo vruchtbaar is om op die manier iemand de mond te snoeren. Zeker niet als het gaat om opvattingen die breed leven in onze gezindte. Ik las ooit ergens: "Het is beter verderfelijke opvattingen te weerleggen dan ze te verbieden."
En het is tactisch gezien dan beter niet te zeggen dat jij het verderfelijke opvattingen vindt. :)
Het zijn 2 verschillende lijnen, assen in een tweedimensionaal vlak.
De ene is onschriftuurlijk-schriftuurlijk, de andere is respectloos-respectvol.
Er zijn vier kwadranten: onschriftuurlijk/respectloos, schriftuurlijk/respectloos, onschriftuurlijk/respectvol en schriftuurlijk/respectvol.
Berichten die in de 4e categorie vallen zijn hartelijk welkom, bij de 1e categorie is het exit-refoforum. Het grijze gebied zit hem in het 2e en 3e kwadrant.
Formeel gezien moet je natuurlijk beide categorieën niet toelaten, maar dan heb je niet zoveel aan een discussieforum, want dan is alles een eenheidsworst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Terri schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:
Thea schreef:Waarschijnlijk zit er een frustratie onder bij Forummer.
Enige frustratie sluit ik niet uit, maar het is meer een enorme verbazing.
Dat ook kerkmensen zondigen? Als je een beetje thuis bent in de Schrift moet dat geen verbazing geven maar verdriet. Vooral droefheid over onze eigen zonden.

Nu lijkt het meer op verbazing dat jij zo goed bent en zij zo slecht.
Voor mijn beeld:
Wordt er nu ook niet op de persoon gespeeld en niet op de bal?
Want ik vind de grens dusdanig lastig dat ik me er ws onbedoeld ook aan schuldig maak, maar niet het idee heb dat ik nou zo iets fouts doe.
Dat je zonder toestemming deze posts knipt en in dit topic plaatst vind ik inderdaad op de persoon. Verder heb ik er geen moeite mee. Ik bepaal mijn wijze van discussiëren en hoor wel wanneer het niet goed is.

Ook bij voetbal kun je moeilijk op de bal spelen zonder de persoon zo af en toe te raken. Het is allemaal niet zo zwart wit. Til er niet te zwaar aan . We worden scherp in de gaten gehouden door de mods en die zorgen ervoor dat de discussie netjes blijft verlopen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Terri schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:
Thea schreef:Waarschijnlijk zit er een frustratie onder bij Forummer.
Enige frustratie sluit ik niet uit, maar het is meer een enorme verbazing.
Dat ook kerkmensen zondigen? Als je een beetje thuis bent in de Schrift moet dat geen verbazing geven maar verdriet. Vooral droefheid over onze eigen zonden.

Nu lijkt het meer op verbazing dat jij zo goed bent en zij zo slecht.
Voor mijn beeld:
Wordt er nu ook niet op de persoon gespeeld en niet op de bal?
Jazeker.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:We worden scherp in de gaten gehouden door de mods en die zorgen ervoor dat de discussie netjes blijft verlopen.
Teveel eer.
Eigenlijk zou ik willen voorstellen om alle mods een eindejaarspakket te geven, bestaande uit een kruiwagen paracetamol en rennies.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Terri schreef:
huisman schreef: Dat ook kerkmensen zondigen? Als je een beetje thuis bent in de Schrift moet dat geen verbazing geven maar verdriet. Vooral droefheid over onze eigen zonden.

Nu lijkt het meer op verbazing dat jij zo goed bent en zij zo slecht.
Voor mijn beeld:
Wordt er nu ook niet op de persoon gespeeld en niet op de bal?
Want ik vind de grens dusdanig lastig dat ik me er ws onbedoeld ook aan schuldig maak, maar niet het idee heb dat ik nou zo iets fouts doe.
Dat je zonder toestemming deze posts knipt en in dit topic plaatst vind ik inderdaad op de persoon. Verder heb ik er geen moeite mee. Ik bepaal mijn wijze van discussiëren en hoor wel wanneer het niet goed is.

Ook bij voetbal kun je moeilijk op de bal spelen zonder de persoon zo af en toe te raken. Het is allemaal niet zo zwart wit. Til er niet te zwaar aan . We worden scherp in de gaten gehouden door de mods en die zorgen ervoor dat de discussie netjes blijft verlopen.
Ik snap het dus echt niet. Noem me gerust dom.
Want aan wie had ik toestemming moeten vragen en waarover?
We citeren toch telkens postings van elkaar?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door gallio »

huisman schreef:
Ook bij voetbal kun je moeilijk op de bal spelen zonder de persoon zo af en toe te raken. Het is allemaal niet zo zwart wit. Til er niet te zwaar aan . We worden scherp in de gaten gehouden door de mods en die zorgen ervoor dat de discussie netjes blijft verlopen.
Dat kan zo zijn. Maar bij bepaalde 'spelers' weet iedereen dat de anderen een schop kunnen verwachten. Daar begon deze discussie over.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
huisman schreef:We worden scherp in de gaten gehouden door de mods en die zorgen ervoor dat de discussie netjes blijft verlopen.
Teveel eer.
Eigenlijk zou ik willen voorstellen om alle mods een eindejaarspakket te geven, bestaande uit een kruiwagen paracetamol en rennies.
Wellicht aangevuld met enig alcoholisch vocht. :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Tiberius schreef:@Terri: kijk naar deze zinsnede van Forummer over het vuurwerkverbod:
"(...) door sommigen zelfs toegejuicht (sic) als daad van verzet, en er wordt zelfs afgevraagd of de overheid wel zo'n verbod mag opstellen."

"door sommigen zelfs" is op de man.
"zelfs afgevraagd" idem.
Wat moet dat sic daartussenin?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Die moet weg, een taalfout, maar ik had hem al getypt dus dacht: laat maar staan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Maar even helder hoor: jij hield je aan de regels, dus dan hoef je je toch niet te schamen?
Dat is ook mijn gevoel. Mooi moment om een gesprek te hebben over het feit dat christenen niet heilig zijn. Verre van.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef: Maar even helder hoor: jij hield je aan de regels, dus dan hoef je je toch niet te schamen?
Inderdaad hield ik mij aan de regels. Natuurlijk had ik ook het woord "plaatsvervangende" schaamte kunnen gebruiken!

Voor de goede orde, onze buren hebben niets gezegd over bezoek ontvangen of op bezoek gaan. Mij viel het verschil op hoe zij met de adviezen en maatregelen vanuit overheid/leidinggevenden omgaan en wat hierover op refoforum te lezen was. Dat beschaamde mij.
Zij hadden wel een duidelijk mening over het overtreden van het vuurwerkverbod.
We gaan inmiddels wel off topic.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

1 In het eerste jaar van Darius, den zoon van Ahasveros, uit het zaad der Meden, die koning gemaakt was over het koninkrijk der Chaldeeën;

2 In het eerste jaar zijner regering, merkte ik, Daniël, in de boeken, dat het getal der jaren, van dewelke het woord des HEEREN tot den profeet Jeremia geschied was, in het vervullen der verwoestingen van Jeruzalem, zeventig jaren was.

3 En ik stelde mijn aangezicht tot God, den Heere, om Hem te zoeken met het gebed, en smekingen, met vasten, en zak, en as.

4 Ik bad dan tot den HEERE, mijn God, en deed belijdenis, en zeide: Och Heere! Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden.

5 Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten.

6 En wij hebben niet gehoord naar Uw dienstknechten, de profeten, die in Uw Naam spraken tot onze koningen, onze vorsten en onze vaders, en tot al het volk des lands.

7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage; bij de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem, en geheel Israël, die nabij en die verre zijn, in al de landen, waar Gij ze henengedreven hebt, om hun overtreding, waarmede zij tegen U overtreden hebben.

8 O Heere! bij ons is de beschaamdheid der aangezichten, bij onze koningen, bij onze vorsten, en bij onze vaders, omdat wij tegen U gezondigd hebben.

9 Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Adje »

huisman schreef:
Adje schreef:.

Wat als wij op nieuwjaarsdag wel onze schare (klein)kinderen (voor het zicht van onze onkerkelijke overburen), al dan niet in wisselende samenstellingen hadden ontvangen?
Hoe zou dat bij hen overgekomen zijn denk je? En als we wel al onze (klein)kinderen hadden ontvangen, hoe moet ik dan volgens jou op hun vragen hierover ingaan?
Hier mijn antwoord op jouw vragen in het laatste deel van jouw posting.
Wij vinden de ontmoeting met onze (klein)kinderen waardevol op zulke dagen. Omdat wij elkaar de hele week door ontmoeten zitten we in dezelfde bubbel. Op deze dagen deden wij als extra elke keer allemaal een zelftest ook als we geen klachten hadden.
We zijn het helemaal eens met de overheid om de besmettingen zoveel als mogelijk te reduceren maar dat kan ook door verstandig om te gaan met alle regels en adviezen. De overheid gaat niet over hoe vaak wij onze (klein)kinderen ontmoeten.
Onze onkerkelijke buren begrepen ons prima en waren blij dat wij onze regels kwamen uitleggen. Als ze er moeite mee gehad zouden hebben hadden wij ons aangepast. Ze zijn zelf terecht erg voorzichtig ivm kwetsbare familieleden maar ze zouden in onze situatie hetzelfde gedaan hebben.
Wij vinden de ontmoeting met onze (klein)kinderen ook heel belangrijk. Ons gezin (lees alle kinderen en kleinkinderen) is te groot om op dit moment met elkaar samen te komen. Dat kan ik voor mezelf, maar ook richting anderen (denk aan de zorg, mensen die geopereerd moeten worden maar niet kan omdat er geen plek is op de ic), niet verantwoorden.

Gezinnen leven toch niet in een bubbel? Die van ons in ieder geval niet. Men gaat naar werk, school, universiteit (op dit moment dan niet), kinderen spelen met vriendjes/vriendinnetjes en er zijn ook contacten met een schoonfamilie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Adje schreef: Wij vinden de ontmoeting met onze (klein)kinderen ook heel belangrijk. Ons gezin (lees alle kinderen en kleinkinderen) is te groot om op dit moment met elkaar samen te komen. Dat kan ik voor mezelf, maar ook richting anderen (denk aan de zorg, mensen die geopereerd moeten worden maar niet kan omdat er geen plek is op de ic), niet verantwoorden.

Gezinnen leven toch niet in een bubbel? Die van ons in ieder geval niet. Men gaat naar werk, school, universiteit (op dit moment dan niet), kinderen spelen met vriendjes/vriendinnetjes en er zijn ook contacten met een schoonfamilie.
Zo is het maar net. Het is jammer dat zelfs zich christelijk noemende mensen zich niet (of misschien juist niet) aan de adviezen houden.
En is het allemaal echt belangrijk? Als je kinderen in Canada of Australië wonen, is ontmoeting ook niet mogelijk.

Als de pandemie een beetje voorbij is, moeten alle Nederlanders maar eens een training 'omgaan met teleurstellingen' krijgen.

In ieder geval komt de feestdagen-golf in de besmettingen eraan. Door al die mensen die ontmoeting zo belangrijk vonden.
Plaats reactie