Forum-thermometer

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Forum-thermometer

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Psalm 18 vers 9? Wat is er aan de hand dan? Of is er verder geen sprake van sterke benden of andere drama's?

Ik vind het nogal wat om iemand zoiets toe te zingen op zo'n gelegenheid. Dat zou ik zelfs in gevallen waarin de dominee het echt lastig heeft in zijn nieuwe gemeente vanwege baarden en oorbellen nog buitengewoon overdreven vinden.

Als de sectie politie en justitie of defensie van de RMU nu zo'n psalm aanhief, dan kon ik me daar nog iets bij voorstellen. Hoewel dat ook wel ietwat dramatisch is, mijns inziens.
:haha Je blijft boeiend DDD. De beste wensen, jongen...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Forum-thermometer

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Psalm 18 vers 9? Wat is er aan de hand dan? Of is er verder geen sprake van sterke benden of andere drama's?
Je wilt niet weten hoe sterk de benden op G-O zijn. Stug volk hoor. :slurp
(~)
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum-thermometer

Bericht door Piet Puk »

Is er ook een overzicht per jaar te produceren? Ik ben wel benieuwd wie de meeste berichten in 2018 heeft gestuurd? Ik heb zo m'n vermoeden :nananere
Online
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Forum-thermometer

Bericht door Bertiel »

Ik zie dat er in 2 gg’s de dominee wordt toegezongen tijdens de nieuwjaarsdienst. Hele mooie gewoonte, maar ik (hervormd) ben dat niet gewend. Gebeurt dit op meer plaatsen en in andere kerkverbanden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum-thermometer

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Ik zie dat er in 2 gg’s de dominee wordt toegezongen tijdens de nieuwjaarsdienst. Hele mooie gewoonte, maar ik (hervormd) ben dat niet gewend. Gebeurt dit op meer plaatsen en in andere kerkverbanden?
Bij ons is het, zolang ik mij kan herinneren een goede gewoonte dat de dominee op 1 januari wordt toegesproken door een ouderling. Aan het einde van de toespraak geeft de ouderling een psalm op om de dominee staande toe te zingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum-thermometer

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik zie dat er in 2 gg’s de dominee wordt toegezongen tijdens de nieuwjaarsdienst. Hele mooie gewoonte, maar ik (hervormd) ben dat niet gewend. Gebeurt dit op meer plaatsen en in andere kerkverbanden?
Bij ons is het, zolang ik mij kan herinneren een goede gewoonte dat de dominee op 1 januari wordt toegesproken door een ouderling. Aan het einde van de toespraak geeft de ouderling een psalm op om de dominee staande toe te zingen.
Ik weet niet welke temperatuur bij jullie de thermometer aangeeft, maar volgens mij is die van slag bij jullie. Het gaat over de forumthermometer, niet over het toezingen van een dominee. :offtopic
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum-thermometer

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik zie dat er in 2 gg’s de dominee wordt toegezongen tijdens de nieuwjaarsdienst. Hele mooie gewoonte, maar ik (hervormd) ben dat niet gewend. Gebeurt dit op meer plaatsen en in andere kerkverbanden?
Bij ons is het, zolang ik mij kan herinneren een goede gewoonte dat de dominee op 1 januari wordt toegesproken door een ouderling. Aan het einde van de toespraak geeft de ouderling een psalm op om de dominee staande toe te zingen.
Ik weet niet welke temperatuur bij jullie de thermometer aangeeft, maar volgens mij is die van slag bij jullie. Het gaat over de forumthermometer, niet over het toezingen van een dominee. :offtopic
Ik las slechts het laatste bericht.... sorry!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Forum-thermometer

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:Is er ook een overzicht per jaar te produceren? Ik ben wel benieuwd wie de meeste berichten in 2018 heeft gestuurd? Ik heb zo m'n vermoeden :nananere
Dat is te doen. Wel een tijdrovende bezigheid, omdat het (voor mij) lastig is om een compleet overzicht te maken. Wellicht heeft @refo een snellere manier.
(~)
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Forum-thermometer

Bericht door DDD »

Jantje schreef::mdr

De gemeente is zo blij met haar dominee, dat ze hem alles toewenst wat er maar toe te wensen is. Én het is natuurlijk ook een wens voor de toekomst. Verder geloof ik dat er in Ads dorp niet zoveel onenigheid te bespeuren valt, dat gebeurt in die omstreken gewoon niet. Het is daar altijd rustig en vredig en je leest nou nooit in de media dat men in dat gewest ergens onenigheid over heeft. Dat is toch mooi?
Heb je de psalm wel gelezen? Dat slaat dan toch nergens op, of ben ik nu kippig?

Misschien dat het in Rijssen van pas komt;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Forum-thermometer

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef::mdr

De gemeente is zo blij met haar dominee, dat ze hem alles toewenst wat er maar toe te wensen is. Én het is natuurlijk ook een wens voor de toekomst. Verder geloof ik dat er in Ads dorp niet zoveel onenigheid te bespeuren valt, dat gebeurt in die omstreken gewoon niet. Het is daar altijd rustig en vredig en je leest nou nooit in de media dat men in dat gewest ergens onenigheid over heeft. Dat is toch mooi?
Heb je de psalm wel gelezen? Dat slaat dan toch nergens op, of ben ik nu kippig?

Misschien dat het in Rijssen van pas komt;-)
Ik kan met U door sterke benden dringen,
met mijnen God zelfs over muren springen.
Des HEEREN weg is gans volmaakt en recht;
doorlouterd, rein en trouw al wat Hij zegt.
Hij is een schild en schutsheer voor den vrome,
voor wie tot Hem de toevlucht heeft genomen.
Wie is een God, als Hij, in tegenheên?
Wie is een rots, dan onze God alleen?

De dominee van Ad wordt hier de belofte toegewenst dat hij in álle wederwaardigheden van het leven God aan zijn zijde heeft. Dat is toch heel normaal? Het is niet de eerste Psalm waaraan je denkt bij het toezingen. Maar dat is toch niet erg?

Dat laatste weet ik niet, dat moet je aan @DIA vragen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jan 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Forum-thermometer

Bericht door refo »

Het is wel een vreemde psalm om toe te zingen, dat is zo. Het zal wel uitgezocht zijn vanwege één of twee regels. De rest moet dan ook meegezongen.

Inderdaad ligt de ds wel onder kritiek van een bepaalde groep mensen.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum-thermometer

Bericht door Piet Puk »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Is er ook een overzicht per jaar te produceren? Ik ben wel benieuwd wie de meeste berichten in 2018 heeft gestuurd? Ik heb zo m'n vermoeden :nananere
Dat is te doen. Wel een tijdrovende bezigheid, omdat het (voor mij) lastig is om een compleet overzicht te maken. Wellicht heeft @refo een snellere manier.
Voor mij hoef je die tijd er niet in te steken. Maar als dat op een simpele manier had gekund was ik nieuwsgierig geweest. We kunnen Jantje ook gewoon op nr. 1 zetten voor 2018. Kans is groot dat dit uiteindelijk ook zo is.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Forum-thermometer

Bericht door DDD »

@Refo: Ik denk ook wel dat er iets achter zit. Zoiets laat je niet zomaar zingen. Ik ben zeker niet overgevoelig ingesteld. Ik zou me als gemeentelid toch wel wat beledigd voelen als een ouderling zo'n psalm opgeeft bij de nieuwjaarstoespraken. Dan heb ik liever wat ik in een andere gemeente hoorde: dat dominee en kerkenraad eerlijk benoemden dat ze het lang niet altijd eens waren, maar dat ze in broederlijke liefde het heil van de gemeente zoeken. Dat lijkt met een stuk stichtelijker.

@Ad Anker: Ik ben heus wel wat gewend, want ik zing geregeld iets waarvan ik me afvraag waarom daar niet een minuut langer over zou zijn nagedacht, omdat ik zo tien coupletten kan bedenken die beter in de lijn van de eredienst zouden passen.

Dominees in de GG zouden verplicht moeten worden om ieder psalmvers uit hun hoofd te leren, dat zou vast al een stuk schelen, zowel in misvormde citaten in preken als in de psalmenkeuze.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Forum-thermometer

Bericht door refo »

Ik sorteer onder 'leden' op aantal posts. Ik kopieer de regels per 50 in een Excel, naast de gegevens van de vorige keer. Tot mensen met ca 80 bijdragen. Dan sorteer ik ze op naam. De vorige gegevens waren al gesorteerd.
Als het een beetje wil, staan de namen al juist naast elkaar. Er zit wat ruis in, vanwege nieuwelingen of bannelingen. Als alles naast elkaar staat , kun je de posts oud minus nieuw berekenen. Dan sorteren op dit verschil.

Maar vandaag had ik absoluut geen tijd.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum-thermometer

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: Dominees in de GG zouden verplicht moeten worden om ieder psalmvers uit hun hoofd te leren, dat zou vast al een stuk schelen, zowel in misvormde citaten in preken als in de psalmenkeuze.
Begin jij dan alvast met leren? :D
Plaats reactie