iPhone en Solcon

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: iPhone en Solcon

Bericht door helma »

Kislev schreef:Tiberius, je bent een schat!!! :love :super
:?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

In de instellingen van de iPhone zag ik geen MAC-adres maar wel een een WiFI-adres. Dat heb ik in de lijst toegevoegd en daarna de boel weer op disable gezet.
Dat lijkt te werken; niet meer voor iedereen toegankelijk, maar wel voor mn iPhone.

Wat jij zegt dat eronder zou moeten staan kan ik niet vinden. Staat wel DHCP Client List met daarachter een aantal IP adressen.
Daaronder staat 'Copy to' en dan kan ik kiezen uit 1 t/m 32. Hij staat op 1. Zou dat kunnen betekenen dat hij alleen het eerste MAC adres toestaat en de overige 4 (van de 32 mogelijkheden) niet? Dan zou ik m namelijk beter op 4 kunnen zetten ipv 1.

Hou ik de vraag hoe het komt dat er bij mij geen slotje zichtbaar is en bij de buren wel. Als ik WiFi van buren wil proberen dan vraagt hij direct om een wachtwoord. Wil men met mijn WiFi verbinding maken dan vraagt hij geen wachtwoord, staat een poos te denken en zegt uiteindelijk dat verbinding niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Dat hij een poosje staat te denken en dan geen verbinding toestaat, komt door die MAC-filtering (zoeven uitgelegd).

Dat is wel een beveiliging, echter niet zo'n heel sterke. Daarnaast kan je ook nog encryptie toe laten passen. In dat geval verschijnt dat slotje. In het menu staat dat iets hoger, je kan dan selecteren uit WEP of WPA; die laatste is de beste, maar wordt niet door alle netwerkcomponenten ondersteund.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Echt, je bent 10 x beter dan welke helpdesk of forum dan ook! Heb al tich mensen om raad gevraagd. Jouw verhaal is dat wat ik van de helpdesk van Solcon had moeten horen.

Dat WEP of WPA zal ik na mn vakantie wel eens oppakken met de solconhelpdesk en zal ik jou niet mee lastig vallen. Heb dan tenminste ook een gericht vraag aan Solcon. Superbedankt tot dusverre!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Graag gedaan.

Misschien heb ik deze week 's avonds thuis wel even kans om die WEP/WPA instellingen hier te plaatsen. Nu moet ik het allemaal uit mijn hoofd doen, dat is wat lastig. Maar ik beloof even niets, omdat ik het vrij druk heb 's avonds (overdag hier vrij rustig).
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Jager »

Tiberius schreef:
Kislev schreef:Dank voor de uitgebreide support.

Half uur geleden helpdesk van solcon gebeld. Na mn verhaal half aangehoord te hebben concludeerden ze dat mijn ????nummer te weinig verschilt van die van de buren. Via de mail een stappenplan toegestuurd gekregen wat ik heb uitgevoerd om het wireless kanaal te berekenen. Dat heb ik gedaan en dat gemaild. Status is mij nu verder onbekend. Waarschijnlijk wordt eraan gewerkt. Er is iig niks veranderd.
Overigens kan Solcon ook zelf, vanaf afstand, jouw routerinstellingen (tijdelijk) aanpassen. Dus het moet voor hen niet zo moeilijk zijn.

Die conclusie over dat nummer zegt mij even niets.
Zal wel het wireless-kanaal zijn (range 1-13).
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Jager »

Kislev schreef:Dat WEP of WPA zal ik na mn vakantie wel eens oppakken met de solconhelpdesk en zal ik jou niet mee lastig vallen. Heb dan tenminste ook een gericht vraag aan Solcon. Superbedankt tot dusverre!
  • Ga naar http://192.168.2.1 en vul je wachtwoord in
  • Ga naar Advanced settings -> Wireless -> Security
  • Kies bij Allowed Client Type voor WPA/WPA2 (is de krachtigste beveiliging, maar met een iets ouder apparaat kan je dan ook nog verbinding maken)
  • Kies bij Authentication voor Pre-shared Key
  • Kies bij Pre-shared key type voor Passphrase
  • Vul by Pre-shared Key een zelfverzonnen wachtwoord in. Liefst natuurlijk zo ingewikkeld dat de buren het niet raden.
  • Klik op Save settings
Deze instelling moet je ook nog doorvoeren in je laptop en iPhone.
Mogelijk vraagt deze zelf al snel om je wachtwoord in te vullen. Dat is dan het wachtwoord wat je net hebt aangemaakt.
Zo niet, dan is het het makkelijkst om je wireless-verbinding op je laptop/iPhone even helemaal te verwijderen. Wanneer je daarna opnieuw naar netwerken zoekt, en verbinding wil maken, zal alles waarschijnlijk wel goed werken.

Succes, en anders geef ik m'n beurt wel door aan Tiberius.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Ik ga er na mijn vakantie eens goed voor zitten.

Nu loop ik tegen het rare probleem aan dat de nieuwe laptop van mn vrouw onze wifi niet pakt. Zit m niet in de internetverbinding want zelfs als ik die voor jan en alleman toegankelijk maak krijgt hij geen verbinding ermee.

Windows 7, Bill Gates weer :modo
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Upquark »

Tiberius schreef:je kan dan selecteren uit WEP of WPA; die laatste is de beste, maar wordt niet door alle netwerkcomponenten ondersteund.
Mwoah... ik ben de laatste jaren geen apparaten tegengekomen die zelfs WPA2 niet ondersteunen. Zal wel loslopen dus. :)
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Upquark schreef:
Tiberius schreef:je kan dan selecteren uit WEP of WPA; die laatste is de beste, maar wordt niet door alle netwerkcomponenten ondersteund.
Mwoah... ik ben de laatste jaren geen apparaten tegengekomen die zelfs WPA2 niet ondersteunen. Zal wel loslopen dus. :)
Ik heb hier nog een oude Pentium 2 op 400 Mhz draaien; die ondersteunt het nog niet. :)
Maar je hebt gelijk; dat moet ik eigenlijk niet meer willen.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Upquark »

Haha, nee, maar die ondersteunt onbeveiligde Wifi ook niet, schat ik zo in. :)

Wat draai je op die oude bak dan? Freesco of zo?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Upquark schreef:Haha, nee, maar die ondersteunt onbeveiligde Wifi ook niet, schat ik zo in. :)

Wat draai je op die oude bak dan? Freesco of zo?
Windows XP Professional; geen probleem.
Er zit een PCI wireless netwerk kaartje in; hij draait wel met WEP.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Nieuw probleem. Mn vrouw heeft een laptop van het werk. Heb het mac adres van die laptop toegevoegd. Laptop komt toch niet op internet.
PAkt op het werk wel de draadloze verbinding aldaar.

Kan niet ontdekken waar het inzit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Probeer weer eens om (tijdelijk) de MAC-filtering van je router uit te zetten.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Dag thuis, kinderen middagslaapje, uitgelezen kans om de helpdesk van Solcon te bellen.

Vijf wachtenden voor u (prima, ik heb de tijd). Opeens wordt de telefoon toch opgenomen door iemand van een extern bedrijf, ingehuurd vanwege de drukte bij solcon. Hij weet van niks maar kan wel de vraag opschrijven. Dan word ik een keer teruggebeld... Als ik op mn werk zit waarschijnlijk.

Schiet echt niet op zo. Laat me dan tenminste in de wacht staan. Gruwelijke jeuk krijg ik van al die ICT-ers.
Plaats reactie