iPhone en Solcon

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Zijn hier mensen die een iPhone hebben en internet via Solcon (met een filter?).

Mn iPhone pakt namelijk mijn eigen Wifi niet. Terwijl hij andere (onbeveiligde) wifi wel pakt zonder problemen.

Benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben. Wil binnenkort helpdesk van Solcon bellen maar die zullen wel naar Apple wijzen en andersom.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Gebruik je een beveiligde Wifi verbinding?
Het kan ook zijn, dat je het MAC adres van je iPhone even toe moet voegen, wanneer je MAC-filtering aan hebt staan.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Upquark »

De draadloze verbinding van je telefoon met je router heeft niets te maken met je internetverbinding. Ik zou Tiberius' tip opvolgen, en wellicht eerst eens beginnen met alle beveiliging uit te zetten.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Dank voor de tip. Ga er wel de helpdesk van Solcon voor gebruiken want al die instellingen zijn me een raadsel. Wat me wel opvalt is dat mijn internet geen slotje vertoont. Lijkt dus voor buitenstaander onbeveiligd te zijn. Maar het is niet zo dat jan en alleman er verbinding mee kan maken.
Zelf zit ik nu via Solcon te internetten terwijl rechts onderin mn scherm altijd staat 'geen verbinding', ook bijzonder.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Jager »

Tiberius schreef:Gebruik je een beveiligde Wifi verbinding?
Het kan ook zijn, dat je het MAC adres van je iPhone even toe moet voegen, wanneer je MAC-filtering aan hebt staan.
Vind ik ook...
Jager in http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=8895&p=454524#p454524 schreef:
Kislev schreef:Ik heb ook problemen met Solcon. Altijd al gehad. Volgens de handleiding (die ik helemaal gevolgd heb) is mij WiFi geblokkeerd. Als een ander echter met zn telefoon kijkt staat er bij mijn internet ook geen slotje op. Als diegene verbinding probeert te krijgen gaat die dat proberen maar zegt uiteindelijk dat hij geen verbinding kan krijgen. Logisch, want het is beveiligd. Alleen, internet van alle buren vertoont wel een slotje en er wordt, bij verbinding maken, direct om een wachtwoord gevraagd.

Maar goed, daar is overheen te komen. Verder is het vreemd dat mn laptop aangeeft 'geen verbinding' maar ondertussen heb ik het dus wel en kan gewoon internetten.

Wat wel een probleem is; mn iPhone krijgt geen verbinding met mn eigen, dik betaalde, WiFi. Terwijl het mn iPhone, net als mn laptop, is toegestaan (via ip nummer invoerien oid) om verbinding te maken met mn eigen Wifi.
Dat lijkt meer op een probleem met je modem/router of je laptop configuratie, dan met Solcon.
  • Heb je al de nieuwste firmware geïnstalleerd op de router? http://www.solcon.nl/particulier/klante ... re?lang=nl
  • Heb je al geprobeerd of alles werkt wanneer je alle beveiliging (tijdelijk!) uitzet? WPA, MAC-filter etc.
  • (Probeert je laptop niet een (inbel)verbinding te maken, terwijl je al wel een WiFi verbinding hebt?)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Wat bedoel je met Mac adres? Heb wel het IP adres van mn iPhone ingevoerd (en die van mn laptop).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Het MAC adres is het fysieke adres van de netwerkcomponent van je computer, iPhone, mobiel, etc.
Op de SMC routers van Solcon kan je aangeven, dat alleen bepaalde fysieke adressen (MAC adressen) toegestaan worden. Andere zal hij negeren.

Het beste kan je even inloggen op je router, MAC-filtering uitzetten en dan kijken of je wel verbinding met je iPhone kan maken. Als dat lukt, kan je op de knop [Add currently associated MAC addresses] (of iets dergelijks) drukken en MAC-filtering weer aanzetten. En klaar is Kislev.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Aan- en uitzetten van MAC-filtering gaat als volgt (ik doe het even uit mijn hoofd):

- Ga in je browser naar de router, typ in de adresbalk 192.168.2.1 (gevolgd door Enter)
- Geef het wachtwoord (standaard: smcadmin)
- Selecteer [Advanced setup]
- Kies uit het menu aan de linkerkant Firewall>MAC access (o.i.d.)
- Je ziet dan twee zinnetjes als:
"Use Mac-adresses filtering: o On o Off"
"Mac adresses: o Allow o Deny"
met daaronder een lijst met MAC-adressen.
Ik denk dat hij bij jou On en Allow aangevinkt zijn.

Klik nu Off aan en probeer vervolgens met iPhone te communiceren.

Als dat lukt moet je naar de onderzijde van die pagina gaan en op de knop [Add currently associated MAC-adresses] klikken.

Vervolgens zet je het vinkje in de eerste regel weer op On.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Dank voor de uitgebreide support.

Half uur geleden helpdesk van solcon gebeld. Na mn verhaal half aangehoord te hebben concludeerden ze dat mijn ????nummer te weinig verschilt van die van de buren. Via de mail een stappenplan toegestuurd gekregen wat ik heb uitgevoerd om het wireless kanaal te berekenen. Dat heb ik gedaan en dat gemaild. Status is mij nu verder onbekend. Waarschijnlijk wordt eraan gewerkt. Er is iig niks veranderd.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Tiberius schreef:Aan- en uitzetten van MAC-filtering gaat als volgt (ik doe het even uit mijn hoofd):

- Ga in je browser naar de router, typ in de adresbalk 192.168.2.1 (gevolgd door Enter)
- Geef het wachtwoord (standaard: smcadmin)
- Selecteer [Advanced setup]
- Kies uit het menu aan de linkerkant Firewall>MAC access (o.i.d.)
- Je ziet dan twee zinnetjes als:
"Use Mac-adresses filtering: o On o Off"
"Mac adresses: o Allow o Deny"
met daaronder een lijst met MAC-adressen.
Ik denk dat hij bij jou On en Allow aangevinkt zijn.
Hier aangekomen staat er bij mij: MAC Address Control: 0 Enable 0 Disable

Daaronder een lijst met toegende Mac-adressen. Waaronder het Mac-adres van mn iPhone.
Laatst gewijzigd door Kislev op 28 jun 2010, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Dank voor de uitgebreide support.

Half uur geleden helpdesk van solcon gebeld. Na mn verhaal half aangehoord te hebben concludeerden ze dat mijn ????nummer te weinig verschilt van die van de buren. Via de mail een stappenplan toegestuurd gekregen wat ik heb uitgevoerd om het wireless kanaal te berekenen. Dat heb ik gedaan en dat gemaild. Status is mij nu verder onbekend. Waarschijnlijk wordt eraan gewerkt. Er is iig niks veranderd.
Overigens kan Solcon ook zelf, vanaf afstand, jouw routerinstellingen (tijdelijk) aanpassen. Dus het moet voor hen niet zo moeilijk zijn.

Die conclusie over dat nummer zegt mij even niets.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:
Tiberius schreef:Aan- en uitzetten van MAC-filtering gaat als volgt (ik doe het even uit mijn hoofd):

- Ga in je browser naar de router, typ in de adresbalk 192.168.2.1 (gevolgd door Enter)
- Geef het wachtwoord (standaard: smcadmin)
- Selecteer [Advanced setup]
- Kies uit het menu aan de linkerkant Firewall>MAC access (o.i.d.)
- Je ziet dan twee zinnetjes als:
"Use Mac-adresses filtering: o On o Off"
"Mac adresses: o Allow o Deny"
met daaronder een lijst met MAC-adressen.
Ik denk dat hij bij jou On en Allow aangevinkt zijn.
Hier aangekomen staat er bij mij: MAC Address Control: 0 Enable 0 Disable

Daaronder een lijst met toegende Mac-adressen. Waaronder het IP adres van mn iPhone.
Welk van die twee (enable of disable) is aangevinkt? Vermoedelijk de enable, dan moet je daar even disable van maken.

Het IP-adres van je iPhone toevoegen heeft geen zin, het moet het MAC-adres zijn (wat dus automatisch gebeurt als je hem op disable zet).
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Tiberius schreef: Welk van die twee (enable of disable) is aangevinkt? Vermoedelijk de enable, dan moet je daar even disable van maken.

Het IP-adres van je iPhone toevoegen heeft geen zin, het moet het MAC-adres zijn (wat dus automatisch gebeurt als je hem op disable zet).

Idd staat enable aangevinkt. Bedoelde overigens Mac adres van mn iphone, niet mn ip adres.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Kislev »

Tiberius, je bent een schat!!! :love :super

Heb disable aangevinkt en nu heeft mn iPhone 100% WiFi verbinding met SMC. Lekker snel nu!

Maar waarschijnlijk kan nu iedereen op mn netwerk?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: iPhone en Solcon

Bericht door Tiberius »

Nu kan iedereen op je netwerk, inderdaad. Dus dat is niet de bedoeling.

Ga daarom even naar de onderkant van die pagina. Als het goed is, vind je daar een knop met [Add associated MAC-adresses] (of iets dergelijks). Als je daar op klikt, wordt het MAC adres van je iPhone toegevoegd (en kan je gelijk zien welke typefout je gemaakt hebt :) ).
Vervolgens kan je Mac-filtering weer op Enable zetten.
Plaats reactie