Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’

Bericht door helma »

Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’
Consumentenbond roept op tot actie
29 april 2010


De Consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard 'dicht' te zetten. Op die manier krijgen consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.

Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2010 blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto's en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto's en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus.

Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf. Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen.

Bron: Consumentenbond, 29 april 2010


Vorige week had mijn nichtje van 15 een nieuwe 'vriend' die gelijk met de deur in huis viel: hij wilde foto's van haar kopen. Hij bood 150 euro. Ze is zich wezenloos geschrokken en heeft gelijk al haar foto's van Hyves verwijderd.
Hieruit blijkt maar weer hoe voorzichtig je moet zijn. Het verbaast mij hoeveel jongelui hun hyves gewoon open hebben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’

Bericht door Orchidee »

Dat was bij ons ook de voorwaarde...
De oudste wilde al een poosje hyves, en de jongste kwam er natuurlijk vlot achteraan... :)
Maar ik heb er zelf altijd nog een heel dubbel gevoel bij eerlijk gezegd...al je privézaken, zomaar "in de lucht gooien"...maar ja je moet met je tijd mee he... ;)
Degene die een open profiel hebben op school, zeggen gewoon...anders is er toch niets aan :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’

Bericht door Unionist »

Vandaag in NRC Next een schokkend artikel:
http://www.nrcnext.nl/blog/2010/05/18/n ... -vermoord/
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie