Vraag (pc en internet)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

In de PKN is een gastlidmaatschap/blijkgever van verbondenheid mogelijk. Ik haal ze altijd door elkaar. Maar dan kun je lid zijn van een kerk en een gastlidmaatschap bij de PKN hebben.
Daarnaast lijkt het me niet mogelijk van twee kerken lid te zijn. In ieder geval niet wenselijk.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Waarom niet? Als je twee woonplaatsen hebt, is dat toch helemaal zo gek niet? Het gaat hier toch niet om concurrerende initiatieven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Ik geloof niet dat het mogelijk is hoor. Ik ken geen enkele voorbeelden.
Wel is het zo dat er hier in Zeeland soms nogal wonderlijk met kerkgrenzen van gemeenten om wordt gegaan (in in letterlijke ligging en figuurlijke ligging). Maar daar is zoveel over te zeggen, dat je er wel een apart topic over kunt openen.
Ik ken die voorbeelden wel, bij ons op het eiland. Dat heeft in die gevallen helemaal niets met grenzen te maken.
Ik geloof het best. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan schippers, die op gastlid zijn in een gemeente waar ze vaak aanmeren. Ik kan me dat wel voorstellen.
Maar waar ik op doelde is dat echtpaar A. uit plaats A. lid is in plaats B. (omdat de gemeente in plaats A. te licht is) en echtpaar B. uit plaats B. lid is in plaats A. (omdat gemeente B. te zwaar is). Ik ga geen (Zeeuwse) voorbeelden noemen, maar als je wat thuis bent in de GG, kun je het zelf verzinnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

Jantje schreef: Maar waar ik op doelde is dat echtpaar A. uit plaats A. lid is in plaats B. (omdat de gemeente in plaats A. te licht is) en echtpaar B. uit plaats B. lid is in plaats A. (omdat gemeente B. te zwaar is). Ik ga geen (Zeeuwse) voorbeelden noemen, maar als je wat thuis bent in de GG, kun je het zelf verzinnen.
Het is niet (altijd) om deze reden, maar verder bedoel ik hetzelfde. Mensen wonen in een dorp waar een GG is, maar gaan in een ander dorp naar de GG aldaar.
Het gaat er mij niet om om daar een oordeel over uit te spreken, alleen maar om aan te geven dat het wel degelijk gebeurt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef: Maar waar ik op doelde is dat echtpaar A. uit plaats A. lid is in plaats B. (omdat de gemeente in plaats A. te licht is) en echtpaar B. uit plaats B. lid is in plaats A. (omdat gemeente B. te zwaar is). Ik ga geen (Zeeuwse) voorbeelden noemen, maar als je wat thuis bent in de GG, kun je het zelf verzinnen.
Het is niet (altijd) om deze reden, maar verder bedoel ik hetzelfde. Mensen wonen in een dorp waar een GG is, maar gaan in een ander dorp naar de GG aldaar.
Het gaat er mij niet om om daar een oordeel over uit te spreken, alleen maar om aan te geven dat het wel degelijk gebeurt.
Zeker. Ik ken de voorbeelden. Alleen ken ik als reden alleen dat het is vanwege de ligging van de gemeente en de betreffende personen. De enigste reden die ik kan bedenken waarbij dit niet het geval is, is als een gezin jarenlang lid is in een GG en verhuist naar een dorp verderop (waar ook een GG is), maar toch lid blijft in de oorspronkelijke gemeente. Maar voor de rest zou ik niet weten waarom je de gemeente in je woonplaats voorbij zou moeten rijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Een vraag:

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Jantje schreef: Maar waar ik op doelde is dat echtpaar A. uit plaats A. lid is in plaats B. (omdat de gemeente in plaats A. te licht is) en echtpaar B. uit plaats B. lid is in plaats A. (omdat gemeente B. te zwaar is). Ik ga geen (Zeeuwse) voorbeelden noemen, maar als je wat thuis bent in de GG, kun je het zelf verzinnen.
Het is niet (altijd) om deze reden, maar verder bedoel ik hetzelfde. Mensen wonen in een dorp waar een GG is, maar gaan in een ander dorp naar de GG aldaar.
Het gaat er mij niet om om daar een oordeel over uit te spreken, alleen maar om aan te geven dat het wel degelijk gebeurt.
Ik weet wel dat mensen hierop zijn aangesproken in mijn omgeving. Ze reden een midden GG voorbij en gingen naar een rechtse GG. Door laatstgenoemden werden ze aangesproken, ik dacht tijdens huisbezoek, dat dat niet de bedoeling was en ze naar de GG in hun eigen woonplaats hoorden te gaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Een vraag:

Bericht door Orchidee »

Hier ter plaatse gaan gergemmers rechts en anderen links de brug over en weer anderen rechtdoor.
Zij rijden allemaal letterlijk langs onze plaatselijke gergem.
Niet een paar mensen maar best veel!
Capelle-West bijvoorbeeld bestaat vooral uit Krimpenaren en andere Krimpenerwaarders.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Hier ter plaatse gaan gergemmers rechts en anderen links de brug over en weer anderen rechtdoor.
Zij rijden allemaal letterlijk langs onze plaatselijke gergem.
Niet een paar mensen maar best veel!
Capelle-West bijvoorbeeld bestaat vooral uit Krimpenaren en andere Krimpenerwaarders.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ja. Dat is nou een goed voorbeeld. Ik begrijp er werkelijk niks van. Je kunt nou toch ook niet zeggen dat beide gemeenten in Capelle weinig predikanten hebben, de één zelfs een vaste. En ook de ligging speelt in deze gevallen niet zo'n rol, vermoed ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hier ter plaatse gaan gergemmers rechts en anderen links de brug over en weer anderen rechtdoor.
Zij rijden allemaal letterlijk langs onze plaatselijke gergem.
Niet een paar mensen maar best veel!
Capelle-West bijvoorbeeld bestaat vooral uit Krimpenaren en andere Krimpenerwaarders.
Sinds wanneer is dit dan? Ik ben weleens in die kerk geweest en hij zat werkelijk tjokvol. Er was geen enkele lege zitplaats.
Maar dat is wel een jaar of tien geleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Het lag vast aan de dominee.

Het gaat nu toch over de gemeente van Capelle-West?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

ja, het gebeurd dus wel wat ik al vermoedde. Als je van kinds af in kerk dorp A kerkt en je hele familie zit er, maar je gaat wonen 2 dorpen verder, willen veel mensen op het vertrouwde honk blijven.

reden waarom ik het vraag. Ik ben steeds meer aan huis (en bed) gebonden, raak de band met een gemeente wat kwijt door omstandigheden. Met het gezegende middel internet, luister ik hier of daar naar diensten. Niet alleen gericht van dominee X of Y, maar ook soms leesdienst. Om toch het gevoel hebben er bij te horen en deel te zijn van de gemeenschap, wil ik 1, of misschien 2, gemeenten die via internet uitzenden me daadwerkelijk aan verbinden en ook contact leggen met kerkenraad en leden.
Om niet anoniem te blijven en steun te geven en te ontvangen.

mijn laatste gemeente waar ik voor mijn ziek zijn kwam bied dit niet, ook geen kerktelefoon, en is overigens aan het wegkwijnen.

ik heb een gemeente in Amerika op het oog van de NRC, zusterkerk van de GG. Heb al contacten, krijg al per mail het kerkblad.
En misschien 1 GG gemeente.
Hoe en wat, ik ga gewoon eens een scriba aanschrijven. Dit is wel toekomst misschien, kerktelefoon systemen gaan er zo’n beetje uit.
Anoniem blijven is makkelijk, maar een gemeente heeft ook kosten om een dienst technisch op internet te plaatsen. Voor wat hoort wat.

je zou er qua praktische invulling een heel topic aan kunnen wijden. Ik ga ook vragen hoe en meedenken over het vallen onder kerkelijke tucht op afstand. Iemand in het gezicht kijken en een hand schudden kun je maar deels vervangen met bijvoorbeeld Skype. Wordt ik weer gezond (door een mirakel met Zijn wil), dan kan ik de koffer pakken en mij gaan voorstellen in levende lijve. Daar zie ik dan wel naar uit.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Een vraag:

Bericht door Terri »

emigrant schreef:ja, het gebeurd dus wel wat ik al vermoedde. Als je van kinds af in kerk dorp A kerkt en je hele familie zit er, maar je gaat wonen 2 dorpen verder, willen veel mensen op het vertrouwde honk blijven.

reden waarom ik het vraag. Ik ben steeds meer aan huis (en bed) gebonden, raak de band met een gemeente wat kwijt door omstandigheden. Met het gezegende middel internet, luister ik hier of daar naar diensten. Niet alleen gericht van dominee X of Y, maar ook soms leesdienst. Om toch het gevoel hebben er bij te horen en deel te zijn van de gemeenschap, wil ik 1, of misschien 2, gemeenten die via internet uitzenden me daadwerkelijk aan verbinden en ook contact leggen met kerkenraad en leden.
Om niet anoniem te blijven en steun te geven en te ontvangen.

mijn laatste gemeente waar ik voor mijn ziek zijn kwam bied dit niet, ook geen kerktelefoon, en is overigens aan het wegkwijnen.

ik heb een gemeente in Amerika op het oog van de NRC, zusterkerk van de GG. Heb al contacten, krijg al per mail het kerkblad.
En misschien 1 GG gemeente.
Hoe en wat, ik ga gewoon eens een scriba aanschrijven. Dit is wel toekomst misschien, kerktelefoon systemen gaan er zo’n beetje uit.
Anoniem blijven is makkelijk, maar een gemeente heeft ook kosten om een dienst technisch op internet te plaatsen. Voor wat hoort wat.

je zou er qua praktische invulling een heel topic aan kunnen wijden. Ik ga ook vragen hoe en meedenken over het vallen onder kerkelijke tucht op afstand. Iemand in het gezicht kijken en een hand schudden kun je maar deels vervangen met bijvoorbeeld Skype. Wordt ik weer gezond (door een mirakel met Zijn wil), dan kan ik de koffer pakken en mij gaan voorstellen in levende lijve. Daar zie ik dan wel naar uit.
Wat mooi dat je zo kwetsbaar durft te zijn en hoe je het verwoordt.
Ik wens je van harte rijk gezegende diensten toe en een herstelde gezondheid!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

https://policies.google.com/privacy?gl=NL&hl=nl

Mr. Googel is bezorgd over je! Ze doen alles voor je veiligheid, en om je een geborgen (en een soort anoniem) gevoel te geven. Je moet echt niet denken dat "Big Brother is watching you!" Vandaar de tedere en liefderijke zorg voor de gebruikers van het Internet... Kijk het voorlichtingsfilmpje, met een traan van ontroering in je oog, hoe teder bezorgd voor u Mr. Googel is... En dat speciaal voor ú en voor jou! Onbegrijpelijk! Tranen van ontroering over zulk een tedere zorg voor de klanten, springen spontaan in je ogen. Oh, wat is Mr. Google toch een liefderijke en meellevende onderneming!

Eén puntje hebben ze vergeten: Veel mensen zijn tegenwoordig egoïst. Ze denken aan eigen gemak en houden niet van stoornissen... En ja, die liefderijke bemoedering van Mr. Googel snapt de moderne mens, die nog een beetje traditioneel denkt, ook niet echt. Wat moet ik met die honderden vragen om 'koekjes" toe te staan? Wat wil men in feite van mij? Is het eigenlijk wel echt tedere moederlijke of vaderlijke zorg van Mr. Googel? Ik begon er daarnet zomaar ineens aan te twijfelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Oh ik was de eigenlijk vraag vergeten.
Wie snapt het eigenlijk nog?
Moeten we koekies toestaan of beter niet?
Ze willen... dat je het snapt. Dat je het begrijpt.

Maar wat als je daar te dom voor bent?
Kunnen ze het je dan ook bij elke pop-up begrijpelijk uitleggen?
Wat doet Mr. Googel in feite?
Vanwaar die bezorgdheid in deze harde en wrede wereld?
Wat zit daar achter?
En wat hoe moet je hierover denken, ook voor mensen die te dom
zijn om Mr. Googel te begrijpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Een vraag:

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:hoe is het in de Gereformeerde Gemeenten geregeld:

- als je lid wil worden van een gemeente buiten je eigen stad/dorp, terwijl er 1 in je woonplaats is?

- kan je lid worden van een NRC gemeente in Amerika, eventueel naast je bestaande lidmaatschap alhier?

hoe kijkt men daarnaast in de hele gezindte aan tegen “dubbel lidmaatschap” over het kerkverband heen?
Antwoord op je eerste vraag zal heel wisselend beantwoord kunnen worden. Sommige gemeenten (en classis) houden strak aan de gestelde classicale grenzen vast. Anderen zijn daar flexibeler in en horen allereerst de motivatie aan.
Gezien jouw vraag over het meeluisteren vanuit huis, waar de plaatselijke GG geen gelegenheid voor biedt, dan mag ik toch hopen dat geen enkele GG bezwaar maakt tegen een lidmaatschap of in ieder geval een meelevend lidmaatschap.
Ik weet dat er in onze GG op deze wijze een aantal mensen buiten de classicale grenzen toch (meelevend) lid zijn.
Het meeluisteren via het internet kan in diverse gemeenten nog niet. Ik weet inderdaad niet of iedere GG bereid is om een kerktelefoon te financieren. Er zijn ook een heel aantal gemeenten die wel de mogelijkheid bieden om mee te luisteren via het internet. En ik mag toch hopen dat je als medechristen van harte welkom wordt geheten met deze legitieme redenen. Het Evangelie is geenzins voorbehouden aan mensen binnen de eigen classicale grenzen of iets dergelijks.

Het antwoord op je tweede vraag moet ik je schuldig blijven. Wel komt bij mij dan de vraag boven hoe je het dan voor je ziet om pastorale ondersteuning te krijgen. Pastorale steun kan wel gegeven worden wanneer met 'in de buurt' woont, maar wordt lastiger als er een behoorlijk stukje water tussen ligt.
(~)
Plaats reactie