Vraag (pc en internet)

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

@GG-lid:
Dan wordt het tijd dat daar in de prediking wat meer aandacht voor is. En een column hierover in het RD zou ook niet misstaan. Gelukkig leest de redactie van het Reformatorisch Dagblad mee, zeker als je de naam vermeldt. :)

En verder bij nader inzien toch redelijk eens met eilander.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Daar heb ik een prima zicht op. En ik vind dus dat dat zich niet verhoudt tot Jezus' oproep om eerst het Koninkrijk van God te zoeken.

Ik vind dat daar in de prediking veel vaker tegen gewaarschuwd zou moeten worden. Er komen wel algemene waarschuwingen tegen zwart werken en ander crimineel gedrag, en ook tegen materialisme, maar ik geloof dat ik maar één keer iets heb gehoord over zoveel bijbaantjes dat er geen tijd meer is voor de jv.
Jij sprak over het lezen van Griekse literatuur ipv bijbaantjes. Vind je dat dan wel het zoeken van het Koninkrijk van God?
Ik vind de oproep opzich zeker niet verkeerd. Maar het moet niet zo zijn dat werken zwart-wit tov het zoeken van God gaat staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

DDD schreef:En verder bij nader inzien toch redelijk eens met eilander.
Dat is al de tweede keer binnen een half uur. Ik ga me haast zorgen maken. :slurp
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik zeg helemaal niet óf óf. Ik zeg alleen dat werken in beperkte mate niet verkeerd is, maar dat het al snel wel verkeerd is en dat ik het een kwalijke zaak vind als ouders de zucht naar geld verdienen en/of de neiging om zo snel mogelijk te gaan werken, stimuleren.
Het punt dat ik wilde maken, is dat hier iedereen van jongsafaan gaat werken. Hetzij op het land, in de horeca of in de winkel. En dat gebeurt in grote getale. Dat wordt als het ware met de paplepel ingegoten, maar is anderzijds ook veelal de keuze van de jongeren zelf. Iedereen doet het in de omgeving, dus dan kun je daarin vaak niet achterblijven, zeker niet in een ons-kent-ons-omgeving waar collega's al gauw tot de vriendengroep behoren.

Zoals ik eerder al meldde: waarschijnlijk is dat cultuurgebonden en ook een product van de opvoeding van het voorgeslacht; de ouders zelf werd het namelijk ook zo geleerd.
En dán zegt DDD: er ligt hier een taak voor de ouders. Ik vind dat een goede gedachte. Tegen de heersende cultuur ingaan is nogal eens de roeping van een christen. En dat kan ook een vermeende christelijke cultuur zijn.

Ik geloof dat DDD en ik niet zoveel van mening verschillen hierin. Alleen maar werken om zoveel geld te verdienen, wijzen wij ook af. Maar wat mij betreft is dat prima te combineren met een baantje, waarbij ze ook dagen vrij hebben, enzovoorts. Per slot van rekening willen we ook als gezin nog het één en ander samen doen. Daar nemen ze echt vrij voor.
Ik denk dat je hiermee een keurige lijn hebt Eilander. Een lijn zoals wij die ook willen hanteren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Ik heb er niets op tegen als 17-jarigen op donderdagavond en zaterdagmorgen tweemaal drie uur in de supermarkt werken. Of als ze twee of drie avonden in de week medicijnen bezorgen, of wekelijks een morgen in de kas werken. Maar discipline bijbrengen, kun je ook in de opvoeding, en ik vind eerlijk gezegd dat het geld dat je op 16-jarige leeftijd verdient in de meeste gevallen in geen verhouding staat tot wat je kostbare tijd kost.

Dan kun je nog beter geld lenen bij DUO.

En ik ben het niet eens met jou als je zegt dat mensen die dat willen, altijd wel tijd vinden om te lezen. Ik heb daar veel te weinig tijd voor. Toen had ik dat wat meer, maar als ik niet hele dagen andermans baan had ingenomen, dan had ik méér kunnen doen.

Ik had geen slechte jeugd hoor, helemaal niet. Maar op dit punt zou ik het anders doen;-)
Ik heb mijn kinderen nooit zakgeld gegeven. Als er iets nodig was, toen ze klein waren, betaalde ik dat gewoon. Vanaf 13 ofzo bezorgden ze folders of een van de plaatselijke sufferdjes. Later een zaterdagbaan.
Niets mis mee. Het voordeel is dat ze van de straat zijn en de waarde van het geld leren kennen.

Maar werken, werken, werken, zoals Jantje meldt, is ook niet goed. En als je dan op zondag jv hebt, om het mogelijk te maken, is dat eigenlijk een soort zondagsarbeid.
Ik kreeg wel zakgeld, en ook al vroeg kleedgeld, vanaf mijn zestiende zelfs één keer per jaar en op mijn achttiende voor de rest van mijn leven. Mijn broers en zussen ook, en ik denk dat onze financiële opvoeding voorbeeldig was. Daar was echt goed over nagedacht en ik denk dat de combinatie van vrijheid, zekerheid en verantwoordelijkheid het hele leven doorwerkt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Daar heb ik een prima zicht op. En ik vind dus dat dat zich niet verhoudt tot Jezus' oproep om eerst het Koninkrijk van God te zoeken.

Ik vind dat daar in de prediking veel vaker tegen gewaarschuwd zou moeten worden. Er komen wel algemene waarschuwingen tegen zwart werken en ander crimineel gedrag, en ook tegen materialisme, maar ik geloof dat ik maar één keer iets heb gehoord over zoveel bijbaantjes dat er geen tijd meer is voor de jv.
Jij sprak over het lezen van Griekse literatuur ipv bijbaantjes. Vind je dat dan wel het zoeken van het Koninkrijk van God?
Ik vind de oproep opzich zeker niet verkeerd. Maar het moet niet zo zijn dat werken zwart-wit tov het zoeken van God gaat staan.
Natuurlijk. Dat is toch veel relevanter dan het plukken van tomaten? Daarmee kun je later een heleboel goede dingen doen, en trouwens ook de oudvaders beter begrijpen.

Maar nu ga ik ophouden, want ik voer al de hele morgen niets uit en dat is ook niet helemaal in het belang van mijn bijdrage in het koninkrijk van God. Hoewel ik de bijdragen op Refoforum daar, mits met mate, ook wel dienstbaar aan vind. Maar daarbij is wellicht in ieder geval gedeeltelijk de wens de vader van de gedachte. :)
Laatst gewijzigd door DDD op 26 jul 2021, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik zeg helemaal niet óf óf. Ik zeg alleen dat werken in beperkte mate niet verkeerd is, maar dat het al snel wel verkeerd is en dat ik het een kwalijke zaak vind als ouders de zucht naar geld verdienen en/of de neiging om zo snel mogelijk te gaan werken, stimuleren.
Het punt dat ik wilde maken, is dat hier iedereen van jongsafaan gaat werken. Hetzij op het land, in de horeca of in de winkel. En dat gebeurt in grote getale. Dat wordt als het ware met de paplepel ingegoten, maar is anderzijds ook veelal de keuze van de jongeren zelf. Iedereen doet het in de omgeving, dus dan kun je daarin vaak niet achterblijven, zeker niet in een ons-kent-ons-omgeving waar collega's al gauw tot de vriendengroep behoren.

Zoals ik eerder al meldde: waarschijnlijk is dat cultuurgebonden en ook een product van de opvoeding van het voorgeslacht; de ouders zelf werd het namelijk ook zo geleerd.
En dán zegt DDD: er ligt hier een taak voor de ouders. Ik vind dat een goede gedachte. Tegen de heersende cultuur ingaan is nogal eens de roeping van een christen. En dat kan ook een vermeende christelijke cultuur zijn.

Ik geloof dat DDD en ik niet zoveel van mening verschillen hierin. Alleen maar werken om zoveel geld te verdienen, wijzen wij ook af. Maar wat mij betreft is dat prima te combineren met een baantje, waarbij ze ook dagen vrij hebben, enzovoorts. Per slot van rekening willen we ook als gezin nog het één en ander samen doen. Daar nemen ze echt vrij voor.
Ik meen dat het niet eens zo is dat men werkt om zoveel mogelijk te verdienen. Het is gewoon een stukje cultuur waarin het aangeleerd wordt om niet te lanterfanten op de bank of tot 12 uur in je nest te blijven, maar met de kippen uit bed te komen en ook weer met de kippen op stok te gaan. Dat laatste is dan in het weekend nog wel eens een probleem, maar dat is weer een andere discussie.

En verder: als de oogst van het land gehaald moet worden, gaat dat toch voor?

De jeugd van tegenwoordig heeft echt wel de vrijmoedigheid om vrij te nemen als ze dat willen hoor. Of dacht je van niet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Waarom zou een kind niet een aantal weken lekker tot 12.00 uur mogen uitslapen? Het is de enige tijd in het leven dat het kan en dat je geen verplichtingen hebt. Daarnaast is het ook vakantie. Zelf sta je toch in je vakantie ook niet met de kippen op om 6.00 uur op en ga je om 22.00 uur naar bed? Vorige week heeft onze oudste in de tuin met een aantal jongens marschmallows en stukjes brood geroosterd boven een vuurtje tot laat. Was dit nuttig? Nee helemaal niet, maar wel gezellig. Als ze tussendoor niet te beroerd zijn zonder dat het met geld beloond wordt, thuis mee te helpen, is de vakantie voor mij geslaagd.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jul 2021, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:Waarom zou een kind niet een aantal weken lekker tot 12.00 uur mogen uitslapen? Het is de enige tijd in het leven dat het kan en dat je geen verplichtingen hebt. Daarnaast is het ook vakantie. Zelf sta je toch in je vakantie ook niet met de koppen op om 6.00 uur op en ga je om 22.00 uur naar bed? Vorige week heeft onze oudste in de tuin met een aantal jongens marschmallows en stukjes brood geroosterd boven een vuurtje tot laat. Was dit nuttig? Nee helemaal niet, maar wel gezellig. Als ze tussendoor niet te beroerd zijn zonder dat het met geld beloond wordt, thuis mee te helpen, is de vakantie voor mij geslaagd.
Lees Psalm 127: 2 (onberijmd).
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Ik zie meer overlap met mijn visie dan met jouw visie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

GerefGemeente-lid schreef:Het is gewoon een stukje cultuur waarin het aangeleerd wordt om niet te lanterfanten op de bank of tot 12 uur in je nest te blijven, maar met de kippen uit bed te komen en ook weer met de kippen op stok te gaan. Dat laatste is dan in het weekend nog wel eens een probleem, maar dat is weer een andere discussie.
Een stukje cultuur?
Dan moet je wel in de buurt van een kippenhok wonen, anders hoor je de haan niet kraaien. :D Ik ben blij toe, want ik moet er niet aan denken om met dit geluid wakker te worden.
Ik weet dat kinderen in Zeeland al jong worden gepusht om te gaan werken, ik zie het in mijn familie ook.
merel schreef: Als ze tussendoor niet te beroerd zijn zonder dat het met geld beloond wordt, thuis mee te helpen, is de vakantie voor mij geslaagd.
Als ze heerlijk buiten konden spelen, zonder al te veel ruzie en ongelukjes, was voor mij de vakantie geslaagd.
Op school krijgen ze al zoveel te verwerken, zeker met het continu rooster (basisonderwijs).
En als er daarna nog kinderopvang is, hebben ze zoveel prikkels te verwerken, dat ze die vakantie hard nodig hebben om te resetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat hun dag vol klusjes zit, maar even een vaatwasser leeghalen zonder gekibbel of even hun eigen kamer stofzuigen of de bak met skates, helmen, bescherming opruimen, is voldoende. Mijn oudste draait vandaag even de snijbonen voor het avondeten. Ze hoeven van mij bijzonder weinig tijdens de vakantie. Lekker spelen met elkaar en/of vriendjes is genoeg.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:Ik zie meer overlap met mijn visie dan met jouw visie
Oja? Leg eens uit?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Ik zie meer overlap met mijn visie dan met jouw visie
Oja? Leg eens uit?
Denk dat de bewijslast dat het overeenkomt bij jou ligt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat hun dag vol klusjes zit, maar even een vaatwasser leeghalen zonder gekibbel of even hun eigen kamer stofzuigen of de bak met skates, helmen, bescherming opruimen, is voldoende. Mijn oudste draait vandaag even de snijbonen voor het avondeten. Ze hoeven van mij bijzonder weinig tijdens de vakantie. Lekker spelen met elkaar en/of vriendjes is genoeg.
Ah, jij hebt dus ook nog een snijbonenmolen. ;)
Er komt een generatie op die vraagt: Wat is dat nou?
Ik moest helaas na bijna 40 jaar trouwe dienst een nieuwe kopen.
Ik had nog een oranje (is nu vintage)
Mijn vader kwam hem ook geregeld bij me halen, dan maalden ze een vuilniszak bonen weg.

Maar vandaag moeten ze de laarzen aan he. Er liggen hier echt joekels van plassen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie