Vraag (pc en internet)

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Een vraag:

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
Ik werkte al volop in vakanties op die leeftijd.
Het lijkt er op dat het tegenwoordig wel iets later begint.
Toch kunnen ze vanaf 12 jaar prima een krantenwijkje (weekblad) of licht werk op een boerderij of kwekerij doen.

Ik sta soms te kijken dat ouders het maar accepteren dat 12, 13 en 14 jarigen hele vakanties aan het bankhangen zijn. Laat ze hun eigen zakgeld maar verdienen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
Ik werkte al volop in vakanties op die leeftijd.
Het lijkt er op dat het tegenwoordig wel iets later begint.
Toch kunnen ze vanaf 12 jaar prima een krantenwijkje (weekblad) of licht werk op een boerderij of kwekerij doen.

Ik sta soms te kijken dat ouders het maar accepteren dat 12, 13 en 14 jarigen hele vakanties aan het bankhangen zijn. Laat ze hun eigen zakgeld maar verdienen.
Kranten en folders zitten helaas echt helemaal vol. Schijnt heel gewild te zijn. Ik werkte inderdaad ook al best wat toen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Ik denk dat als je ze zo gek kunt krijgen, ze hun tijd beter kunnen besteden aan het lezen van kranten en boeken, aan sportieve activiteiten zoals surfen of een andere hobby. Een zeilkamp is ook mooi, als je dat kunt betalen.

Als ze niets anders doen dan op de telefoon zitten en rondhangen, dan kunnen klusjes elders ook goed zijn. Maar echt werken is dan toch nog verboden?

Ik heb er spijt van dat ik toen ik 16 was hele dagen voor 3 gulden per uur heb gewerkt. Ik had die tijd zoveel nuttiger kunnen besteden. Dat vond ik toen zelf ook al, maar mijn ouders dachten daar anders over en hebben het extreem gestimuleerd, in ieder geval na mijn 16e. Ik had die tijd beter kunnen besteden aan een extra vak zoals Latijn of het lezen van Engelse, Duitse en Franse literatuur. Latijn beheers ik nu niet, en dat vind ik eigenlijk wel ontzettend jammer.

Maar goed, er zijn ook mensen die in die tijd anders niets zouden uitvoeren en in dat geval is werken zo gek nog niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
11 en 12 is wel een beetje jong, vind ik. Ik heb er één van 11, die vermaakt zich prima. 's Morgens eerst wat klusjes in huishouden en/of tuin. Verder speelt hij met vriendjes, enzovoorts. Hij verveelt zich niet vaak. Computertijd is bij ons beperkt, en ze weten gewoon waar ze aan toe zijn, dus daarover is weinig gezeur. Smartphone hebben ze nog niet.

Vanaf 13 gaan ze wel wat doen: nu zijn ze op een boerderij bezig. Er is niet altijd werk, dat maakt ook dat er nog wat afwisseling is tussen werken en vakantievieren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Een vraag:

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
Ik werkte al volop in vakanties op die leeftijd.
Het lijkt er op dat het tegenwoordig wel iets later begint.
Toch kunnen ze vanaf 12 jaar prima een krantenwijkje (weekblad) of licht werk op een boerderij of kwekerij doen.

Ik sta soms te kijken dat ouders het maar accepteren dat 12, 13 en 14 jarigen hele vakanties aan het bankhangen zijn. Laat ze hun eigen zakgeld maar verdienen.
Kranten en folders zitten helaas echt helemaal vol. Schijnt heel gewild te zijn. Ik werkte inderdaad ook al best wat toen.
Dat is dan regiogebonden.
Hier in het Westen kun je wel 10 wijken krijgen als je wilt..
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een vraag:

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-bent

Als je jonger dan 13 bent, mag je niet werken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
11 en 12 is wel een beetje jong, vind ik. Ik heb er één van 11, die vermaakt zich prima. 's Morgens eerst wat klusjes in huishouden en/of tuin. Verder speelt hij met vriendjes, enzovoorts. Hij verveelt zich niet vaak. Computertijd is bij ons beperkt, en ze weten gewoon waar ze aan toe zijn, dus daarover is weinig gezeur. Smartphone hebben ze nog niet.

Vanaf 13 gaan ze wel wat doen: nu zijn ze op een boerderij bezig. Er is niet altijd werk, dat maakt ook dat er nog wat afwisseling is tussen werken en vakantievieren.
Dat laatste is ook zeker de bedoeling. Maar nu ze er zelf naar vragen vind ik dat ook wel weer goed.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 23 jul 2021, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-bent

Als je jonger dan 13 bent, mag je niet werken.
Welkom in de provincie.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik denk dat als je ze zo gek kunt krijgen, ze hun tijd beter kunnen besteden aan het lezen van kranten en boeken, aan sportieve activiteiten zoals surfen of een andere hobby. Een zeilkamp is ook mooi, als je dat kunt betalen.

Als ze niets anders doen dan op de telefoon zitten en rondhangen, dan kunnen klusjes elders ook goed zijn. Maar echt werken is dan toch nog verboden?

Ik heb er spijt van dat ik toen ik 16 was hele dagen voor 3 gulden per uur heb gewerkt. Ik had die tijd zoveel nuttiger kunnen besteden. Dat vond ik toen zelf ook al, maar mijn ouders dachten daar anders over en hebben het extreem gestimuleerd, in ieder geval na mijn 16e. Ik had die tijd beter kunnen besteden aan een extra vak zoals Latijn of het lezen van Engelse, Duitse en Franse literatuur. Latijn beheers ik nu niet, en dat vind ik eigenlijk wel ontzettend jammer.

Maar goed, er zijn ook mensen die in die tijd anders niets zouden uitvoeren en in dat geval is werken zo gek nog niet.
Dat is inderdaad een overweging. Ik heb zelf tijdens mijn studie ook altijd minimaal 25 uur per week gewerkt. Of het een goede keuze was, wellicht niet. Werd wel zwaar vanuit opvoeding gestimuleerd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Als ik het andere kinderen die later uitstekend terecht komen, kan besparen, dan graag. Want ik vind het nog steeds ontzettend zonde van mijn tijd om tegen een schamel loon werkzaamheden te hebben gedaan die een heleboel werklozen ook prima hadden kunnen verrichten.

Je kunt beter investeren in de ontwikkeling van kinderen. Nu zijn ze nog jong. Laat ze van bijbelstudie tot Griekse literatuur, zich ontwikkelen. De jeugd is de beste tijd. Als het niet vanzelf gaat, betaal je ze vijf euro per boek. Geen idee of dat opvoedkundig verantwoord is, maar lezen is een basisvaardigheid en het is goed als kinderen al jong beseffen dat zelfontwikkeling moeite en inspanning kost en dat algemene ontwikkeling je niet vanzelf komt aanwaaien.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een vraag:

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Welkom in de provincie.
Dan wordt het tijd dat de Arbeidsinspectie haar werk eens goed gaat doen. Regels zijn er niet voor niets.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Welkom in de provincie.
Dan wordt het tijd dat de Arbeidsinspectie haar werk eens goed gaat doen. Regels zijn er niet voor niets.
Met de laatste uitspraak doe je je nickname wel eer aan. Mijns inziens is er niks mis mee als kinderen wat (mee)werken. Zo lang dat niet verplicht is en het binnen perken blijft.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Als ik het andere kinderen die later uitstekend terecht komen, kan besparen, dan graag. Want ik vind het nog steeds ontzettend zonde van mijn tijd om tegen een schamel loon werkzaamheden te hebben gedaan die een heleboel werklozen ook prima hadden kunnen verrichten.

Je kunt beter investeren in de ontwikkeling van kinderen. Nu zijn ze nog jong. Laat ze van bijbelstudie tot Griekse literatuur, zich ontwikkelen. De jeugd is de beste tijd. Als het niet vanzelf gaat, betaal je ze vijf euro per boek. Geen idee of dat opvoedkundig verantwoord is, maar lezen is een basisvaardigheid en het is goed als kinderen al jong beseffen dat zelfontwikkeling moeite en inspanning kost en dat algemene ontwikkeling je niet vanzelf komt aanwaaien.
Dat laatste klopt. Maar we zullen ook vele kinderen zijn die het werken prefereren boven Griekse literatuur. Gelukkig maar denk ik.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Een vraag:

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Welkom in de provincie.
Dan wordt het tijd dat de Arbeidsinspectie haar werk eens goed gaat doen. Regels zijn er niet voor niets.
Ga toch weg.
Al dat gedeug.
Het is gezond dat kids van jongs af aan leren meehelpen. Dat is wat anders dan 'werken'
Vroeger op de boerderij ging dat ook zo. En is niemand slechter van geworden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie kinderen hebben in de leeftijd 11 en 12, die in de vakantie al een klein beetje werken. Ik deed het zelf wel in die tijd. Mijn jongens hebben nu zo een 7 weken vrij en zouden best wat willen doen. Maar het is voor mij wat lastig te bepalen hoe en wat.
Ze zouden een briefje kunnen ophangen op het prikbord in een grote supermarkt.
Misschien kunnen ze auto's wassen, boodschappen doen, hond (lang) uitlaten, onkruid wieden, dat soort dingen?
Ik ging op die leeftijd mijn oom en tante helpen, zij waren kostersechtpaar.
Eerst alle muntjes en snoepjes oprapen van de grond, daarna moest er gestofzuigd worden.
De ramen zemen van de binnendeuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie