Vraag (pc en internet)

DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Ik wilde de tip net bij mijn collega's rondsturen. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de dramatische effecten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik wilde de tip net bij mijn collega's rondsturen. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de dramatische effecten.
En waar is @Jantje als je 'm nodig hebt??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Een vraag:

Bericht door orgeltje »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik wilde de tip net bij mijn collega's rondsturen. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de dramatische effecten.
En waar is @Jantje als je 'm nodig hebt??
Als je de tip van Jantje opvolgt, plaatst Word het woord waar de voetnoot bij hoort aan het begin van een nieuwe pagina. Te herstellen met 'ongedaan maken'. Zoals al eerder gezegd, kan de voetnoot nooit hoger beginnen dan de plaats op de pagina waar het woord staat waar de voetnoot bij hoort. Ook wel logisch want anders zou de voetnoot de tekst met dat woord verplaatsen naar de volgende pagina en begint de voetnoot een pagina te vroeg.
Oplossing: geen lange voetnoten. Of eindnoten gebruiken.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Maar het is toch raar dat je geen lange voetnoten zou kunnen gebruiken? Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet. Als je kijkt naar alle mogelijkheden die het programma biedt, zou dit toch wel een basisfunctie zijn, mijns inziens. Maar ik heb er ook vaak last van en ik weet eigenlijk niet hoe mijn collega's dat oplossen.

Misschien moet je niet voor 'volgende' maar voor 'vorige' alinea kiezen.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Een vraag:

Bericht door orgeltje »

DDD schreef:Maar het is toch raar dat je geen lange voetnoten zou kunnen gebruiken? Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet. Als je kijkt naar alle mogelijkheden die het programma biedt, zou dit toch wel een basisfunctie zijn, mijns inziens. Maar ik heb er ook vaak last van en ik weet eigenlijk niet hoe mijn collega's dat oplossen.

Misschien moet je niet voor 'volgende' maar voor 'vorige' alinea kiezen.
Zo raar is dat m.i. niet. Stel dat je een voetnoot plaatst bij een woord op de eerste regel van een pagina. Dan is de rest van de pagina beschikbaar voor de voetnoot. Meer kan gewoon niet, want de voetnoot moet na het betreffende woord staan. Heb je een voetnoot die langer is dan de ruimte die beschikbaar is onder het betreffende woord, dan springt ook een deel naar de volgende pagina. Plaats je de voetnoot bij een woord bijna aan het eind van een pagina, dan springt de tekst met dat woord soms naar de volgende pagina en heb je op de vorige pagina een groot wit deel.
Laatst gewijzigd door orgeltje op 19 dec 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Inderdaad.
DDD schreef:Misschien moet je niet voor 'volgende' maar voor 'vorige' alinea kiezen.
Ik geloof inderdaad dat dit waar is. Volgens mij is het ook handiger om in voetnoten geen enters te gebruiken en alles achter elkaar te typen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

@Luther, is de fout inmiddels weer ongedaan gemaakt? Ik zou er een hekel aan hebben als het onherstelbaar beschadigd is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Een vraag:

Bericht door orgeltje »

Jantje schreef:Inderdaad.
DDD schreef:Misschien moet je niet voor 'volgende' maar voor 'vorige' alinea kiezen.
Ik geloof inderdaad dat dit waar is. Volgens mij is het ook handiger om in voetnoten geen enters te gebruiken en alles achter elkaar te typen.
Je kunt niet kiezen voor 'bij vorige alinea houden'. En ook al gebruik je geen enters, dan nog zal een deel van de voetnoot naar de volgende pagina springen als er onvoldoende ruimte onder het 'te voetnoten' woord is.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Als ik in Word type, dan type ik niet speciaal op een pagina. Ik vind het prima als Word een alinea naar de volgende bladzijde verschuift. Dat is niet heel ingewikkeld, want als de bladzijde vol is, gaat hij ook gewoon op de volgende verder. Als je ergens iets invoegt, dan schuift ook de hele tekst op, indien nodig naar de volgende bladzijde. Ik zie niet in waarom dat voor voetnoten niet de standaardinstelling zou moeten zijn. Wie heeft er baat bij voetnoten op twee pagina's? Ik zie daar het nut niet van in.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Een vraag:

Bericht door orgeltje »

DDD schreef:Als ik in Word type, dan type ik niet speciaal op een pagina. Ik vind het prima als Word een alinea naar de volgende bladzijde verschuift. Dat is niet heel ingewikkeld, want als de bladzijde vol is, gaat hij ook gewoon op de volgende verder. Als je ergens iets invoegt, dan schuift ook de hele tekst op, indien nodig naar de volgende bladzijde. Ik zie niet in waarom dat voor voetnoten niet de standaardinstelling zou moeten zijn. Wie heeft er baat bij voetnoten op twee pagina's? Ik zie daar het nut niet van in.
Even heel extreem.
Je plaatst een voetnoot bij een woord op de eerste regel van aan pagina. Die voetnoot is meer dan een pagina lang. Die voetnoot moet toch onder het woord beginnen? Dan kan het toch niet anders dan dat een deel van de lange voetnoot op de volgende pagina komt?
Word gaat daar op een bepaalde manier mee om. Ik heb het geprobeerd bij een woord bijna aan het eind van een pagina en dan een lange voetnoot. Dan verplaatst Word een deel van de hoofdtekst naar de volgende pagina met aan het eind van die pagina de voetnoot. Maar als die voetnoot te lang is gaat er weer een deel naar de volgende pagina.
Ik begin nu te begrijpen waarom sommige schrijvers (misschien) kiezen voor eindnoten.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Als een voetnoot meer dan een pagina beslaat, is er natuurlijk niets op tegen dat hij op twee bladzijden staat. Dat is toch niet waar Luther niet blij van wordt? Hij vindt het raar dat Word de tekst niet zo verschuift dat voetnoten zoveel mogelijk bij elkaar blijven.

De enige manier die ik ken om dat te verhelpen is de laatste alinea in zijn geheel naar de volgende bladzijde te verhuizen. Dan past de voetnoot weer wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Maar als je het bij de vorige alinea houdt, en een gedeelte van de tekst boven de voetnoot naar de volgende pagina doet, moet het toch gewoon kunnen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

In boeken heb je dat toch ook? Ik lees soms werken met meer voetnoot dan gewone tekst. Soms zijn ze zo lang dat een bladzijde alleen voetnoot bevat van een noot van de vorige bladzijde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Ik denk dat in zo'n geval een eindnoot handiger is, desnoods na elk hoofdstuk of elke paragraaf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Helemaal niet. Eindnoten vind ik erg vervelend. Je blijft bladeren.
Plaats reactie