Vraag (pc en internet)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Welkom in de provincie.
Dan wordt het tijd dat de Arbeidsinspectie haar werk eens goed gaat doen. Regels zijn er niet voor niets.
Ga toch weg.
Al dat gedeug.
Het is gezond dat kids van jongs af aan leren meehelpen. Dat is wat anders dan 'werken'
Vroeger op de boerderij ging dat ook zo. En is niemand slechter van geworden.
Werken is zeker goed voor kinderen. Maar er worden zoveel meer machines gebruikte tegenwoordig, dat brengt risico met zich mee. En op boerderijen zijn heel wat ongelukken gebeurd in de loop van de tijd.
Vroeger konden jochies in kaaspakhuizen ook nog wel eens wat komen werken na schooltijd. Vegen, opruimen, schoonmaken, losse klusjes. Maar op een gegeven moment scheurde er een vorkheftruck door een modern kaaspakhuis, en dan moet je geen onbevoegde mensen meer hebben rondlopen.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Als ik het andere kinderen die later uitstekend terecht komen, kan besparen, dan graag. Want ik vind het nog steeds ontzettend zonde van mijn tijd om tegen een schamel loon werkzaamheden te hebben gedaan die een heleboel werklozen ook prima hadden kunnen verrichten.

Je kunt beter investeren in de ontwikkeling van kinderen. Nu zijn ze nog jong. Laat ze van bijbelstudie tot Griekse literatuur, zich ontwikkelen. De jeugd is de beste tijd. Als het niet vanzelf gaat, betaal je ze vijf euro per boek. Geen idee of dat opvoedkundig verantwoord is, maar lezen is een basisvaardigheid en het is goed als kinderen al jong beseffen dat zelfontwikkeling moeite en inspanning kost en dat algemene ontwikkeling je niet vanzelf komt aanwaaien.
Dat laatste klopt. Maar we zullen ook vele kinderen zijn die het werken prefereren boven Griekse literatuur. Gelukkig maar denk ik.
Opvoeden kost altijd moeite. Ook als kinderen daar zelf niet zo'n behoefte aan hebben, kan het goed zijn om hen te stimuleren. Maar dan wel binnen haalbare kaders natuurlijk. Er is niets mis mee als een kind zich van jongs af aan ontwikkelt in het omgaan met koeien of in timmeren en daar heel veel gevoel voor heeft.

Met een krantenwijk is ook niets mis, een gezonde afwisseling. Maar werkzaamheden waar je niets van leert behalve dat je dat later niet wilt, hoef je heus geen meerdere jaren zes weken achtereen te doen, althans niet omdat het goed voor je zou zijn.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Als ik het andere kinderen die later uitstekend terecht komen, kan besparen, dan graag. Want ik vind het nog steeds ontzettend zonde van mijn tijd om tegen een schamel loon werkzaamheden te hebben gedaan die een heleboel werklozen ook prima hadden kunnen verrichten.

Je kunt beter investeren in de ontwikkeling van kinderen. Nu zijn ze nog jong. Laat ze van bijbelstudie tot Griekse literatuur, zich ontwikkelen. De jeugd is de beste tijd. Als het niet vanzelf gaat, betaal je ze vijf euro per boek. Geen idee of dat opvoedkundig verantwoord is, maar lezen is een basisvaardigheid en het is goed als kinderen al jong beseffen dat zelfontwikkeling moeite en inspanning kost en dat algemene ontwikkeling je niet vanzelf komt aanwaaien.
Dat laatste klopt. Maar we zullen ook vele kinderen zijn die het werken prefereren boven Griekse literatuur. Gelukkig maar denk ik.
Opvoeden kost altijd moeite. Ook als kinderen daar zelf niet zo'n behoefte aan hebben, kan het goed zijn om hen te stimuleren. Maar dan wel binnen haalbare kaders natuurlijk. Er is niets mis mee als een kind zich van jongs af aan ontwikkelt in het omgaan met koeien of in timmeren en daar heel veel gevoel voor heeft.

Met een krantenwijk is ook niets mis, een gezonde afwisseling. Maar werkzaamheden waar je niets van leert behalve dat je dat later niet wilt, hoef je heus geen meerdere jaren zes weken achtereen te doen, althans niet omdat het goed voor je zou zijn.
Met dat laatste heb je gelijk. Ik had gewild dat ik die les in mijn opvoeding had geleerd. Ik heb economie gestudeerd en altijd veel erbij gewerkt, want 'sparen enz'. Achteraf gezien had ik destijds bv heel graag een studie psychologie of een lerarenopleiding ernaast gedaan. Of wat meer studentenvereniging ernaast. Maar ik was een bijzonder verlegen reformatorisch jongetje toen ik 18 was, met weinig vertrouwen in eigen kunnen.
Ik heb ook 6 jaar de ochtendkrant gebracht. Dat vond ik dan opzich wel weer een goede les. Wekker op tijd, uurtje fietsen, muziek op. Ik ben nog steeds een ochtendmens.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Dat is waar. Ik wil vooral niet zeggen dat ik het allemaal zo goed weet. Zo heb ik twee studies gedaan, maar nooit de scriptie voor de tweede geschreven omdat ik vond dat ik te druk was met mijn nieuwe baan. Ook niet al te slim, achteraf.

Maar ik zou zeggen: laat kinderen inzicht krijgen in de waarde van hun kostbare tijd. Dan kan het prachtig zijn om de stal aan te vegen, prachtig om de hele dag te surfen. En ook prachtig om kranten te bezorgen. Maar laat mensen niet alleen voor het geld werk doen terwijl ze andere belangrijke dingen laten liggen. Dat is volgens mij nergens goed voor.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door JvW »

Mijn kinderen begonnen ook met het rondbrengen van de plaatselijke weekbladen. De oudste (15) werkt inmiddels als strandwacht en op een camping. De middelste (12) loopt wat weekbladen. Hier in de omgeving kan hij (zeker in de vakantie) een hoop wijken erbij krijgen (maar dat wil hij niet).
Je zou Trainews/Bouwman eens moeten benaderen. Die hebben een deel van de weekbladen in deze omgeving overgenomen van DPG. Hier in Vlissingen hebben ze volgens mij nauwelijks bezorgers kunnen krijgen.
Verder even informeren bij Spotta. Daar hebben ze tijdens de vakanties een hoop wijken zonder bezorgers is onze ervaring.
Qua leeftijd mogen ze overigens pas beginnen met werken vanaf 13 jaar. En dan is het echt lastig om (buitenom folders/kranten) wat te pakken te krijgen. De regels zijn zo streng dat de meeste ondernemers er niet aan beginnen. Vanaf 15 jaar is de keuze enorm, zeker nu.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Ik denk dat er niet veel tieners zijn die vrijwillig gaan lezen en leren, als ze niet hoeven/willen werken. Dan zal het voor de meesten toch uitdraaien op uitslapen, Netflix, met vriendjes gaan voetballen of zwemmen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Over welke leeftijd hebben we het hier?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Ik denk dat er niet veel tieners zijn die vrijwillig gaan lezen en leren, als ze niet hoeven/willen werken. Dan zal het voor de meesten toch uitdraaien op uitslapen, Netflix, met vriendjes gaan voetballen of zwemmen.
Dat ligt er maar net aan. De meeste mensen zijn van nature leergierig. Als iemand dat niet meer is, is er ergens iets misgegaan.

Ik kan in ieder geval genoeg mensen opnoemen die wel uit zichzelf iets nieuws willen leren. Met uitslapen is sowieso niets mis, laat staan in de vakantie.

Maar dat is dan weer een ander stokpaardje van mij.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Dodo schreef:Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Over welke leeftijd hebben we het hier?
De aanleiding was 12, 13. Maar het gaat ook over 16 en ouder. Ik hoop maar dat Dodo het over het laatste heeft.

Kinderen moeten op school ook op tijd komen en dingen doen waar ze geen zin in hebben. Ik geloof niet dat je zoiets perse op je werk moet leren, als je het al moet leren. Het zou een idee zijn om dat kinderen al veel jonger bij te brengen, in huis.

Maar dat kinderen een project moeten kunnen afmaken, daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Een vraag:

Bericht door Maanenschijn »

Onze kinderen hebben altijd vanaf ongeveer 12 een baantje gehad bij een naburige vollegrondsbloementeler en schapenhouder. Ook in de kassen chrysanten pluizen of plantjes poten.

Ze hebben daarmee veel geleerd. Vreemde talen, verantwoordelijkheid, sociale contacten onderhouden, gezagsverhoudingen, weerbarstigheid van de natuur.

En natuurlijk wat verdiend om een paar centen te hebben voor een rijbewijs, telefoon etc.

Niks mis mee.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Welkom in de provincie.
Dan wordt het tijd dat de Arbeidsinspectie haar werk eens goed gaat doen. Regels zijn er niet voor niets.
Ga toch weg.
Al dat gedeug.
Het is gezond dat kids van jongs af aan leren meehelpen. Dat is wat anders dan 'werken'
Vroeger op de boerderij ging dat ook zo. En is niemand slechter van geworden.
Jawel. Er gebeurden en gebeuren eigenlijk nog veel ongelukken op boerderijen.
Je mag pas werken als je 13 bent. De eerste 2 jaar alleen niet-industrieel werk en alleen onder volledig toezicht.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Dodo schreef:Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Ik denk dat er niet veel tieners zijn die vrijwillig gaan lezen en leren, als ze niet hoeven/willen werken. Dan zal het voor de meesten toch uitdraaien op uitslapen, Netflix, met vriendjes gaan voetballen of zwemmen.
Eens met DDD. Leren werken kan ook als je ouder bent. Juist deze leeftijd mag en kan je nog zoveel andere dingen. Geld verdienen kan/moet je nog je hele leven. Ik vind het op deze leeftijd belangrijker dat ze investeren in sport en sociale contacten. Ook daar leer je van. Natuurlijk moeten ze overdag wel meehelpen en hebben ze een paar klusjes thuis, maar geen dagvullend programma. Van vervelen word je ook creatiever. Onze oudste verveelde zich pas al een dag stierlijk en timmerde aan het einde van de dag een nachtkastje voor op zijn kamer.

Als ze een jaar of 16 zijn vind ik het prima om een baantje naast school te hebben, maar zeker geen 8 weken zomervakantie. Geniet lekker van je vrije tijd nu het nog kan.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jul 2021, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

merel schreef: Van vervelend wordt je ook creatiever.
Je bedoelt zonder d? ;)
merel schreef:Leren werken kan ook als je ouder bent. Juist deze leeftijd mag en kan je nog zoveel andere dingen. Geld verdienen kan/moet je nog je hele leven. Ik vind het op deze leeftijd belangrijker dat ze investeren in sport en sociale contacten.
Als je geld al zo belangrijk maakt, willen ze steeds meer hebben wellicht.
Mijn dochter vond het leuk om een katje of cavia te verzorgen, als mensen op vakantie waren.
Dat betekende dat zij trouw een paar keer per dag er naar toe moest.
Er werd nooit een bedrag afgesproken.
Als de mensen terugkwamen van vakantie kreeg ze een leuk bedrag.
Maar destijds werd er hier heel veel buiten gespeeld.
Dat zie ik nu helemaal niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Een vraag:

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Dodo schreef:Toch is het ook erg belangrijk dat ze leren werken voor een baas. Op tijd komen. Klusjes doen waar je geen zin in hebt. En aan het eind van de rit je zelfverdiende geld beheren. Ik noemde elders al dr Phil die dit benadrukt: het is heel belangrijk dat kinderen zichzelf iets zien volbrengen.
Ik denk dat er niet veel tieners zijn die vrijwillig gaan lezen en leren, als ze niet hoeven/willen werken. Dan zal het voor de meesten toch uitdraaien op uitslapen, Netflix, met vriendjes gaan voetballen of zwemmen.
Eens met DDD. Leren werken kan ook als je ouder bent. Juist deze leeftijd mag en kan je nog zoveel andere dingen. Geld verdienen kan/moet je nog je hele leven. Ik vind het op deze leeftijd belangrijker dat ze investeren in sport en sociale contacten. Ook daar leer je van. Natuurlijk moeten ze overdag wel meehelpen en hebben ze een paar klusjes thuis, maar geen dagvullend programma. Van vervelend wordt je ook creatiever. Onze oudste verveelde zich pas al een dag stierlijk en timmerde aan het einde van de dag een nachtkastje voor op zijn kamer.

Als ze een jaar of 16 zijn vind ik het prima om een baantje naast school te hebben, maar zeker geen 8 weken zomervakantie. Geniet lekker van je vrije tijd nu het nog kan.
Precies, die tijd komt nooit meer terug en werken en geld verdienen mogen/moeten ze nog hun hele leven (als het ze gegeven wordt)
Mijn dochters kijken terug op heerlijke lange ontspannen vakanties waarin ze ook veel hebben kunnen doen met familie/vrienden, ze konden zwemmen en skeeleren enz.
Natuurlijk deden ze echt wel wat voor een ander (of voor mij) daar hadden ze ook juist in de vakantie tijd voorAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

Mara schreef:Maar destijds werd er hier heel veel buiten gespeeld.
Dat zie ik nu helemaal niet meer.
Wij hebben echte buitenspeelkinderen, gelukkig. Al weet ik niet wat er zou gebeuren als je ze zou toestaan de hele dag achter een computer te zitten...
Maar hier zijn ze druk bezig met hun hut, in de tuin. Feitelijk een lelijk obstakel, en ik moet steeds zoeken naar mijn hamer en spijkers... maar ze genieten er wel enorm van.
Nu gaat dit niet over de leeftijd dat ze ook kunnen gaan werken.

Ik vind zelf de leeftijd die @merel noemt (16 jaar) wel iets te hoog. Van mij mogen ze met 13 gaan werken. Ook dat brengt weer nieuwe sociale contacten met zich mee, en geeft ze al jong een bepaalde discipline mee. Ze regelen zelf wel dat ze niet altijd aan het werk zijn.
Plaats reactie