Vraag (pc en internet)

Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Een vraag:

Bericht door Piet Puk »

En wordt huisbezoek via Skype gedaan?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

zou je kunnen stellen. Wat is huisbezoek nog in deze tijd...... je boekenkast wordt echt niet meer gecontroleerd. Ook in Nederland kun je je ouderling een mailtje sturen bij pastorale vragen. Ik zie geen hindernissen meer.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Een vraag:

Bericht door Piet Puk »

Je proeft wellicht wat scepsis bij mij. Maar het zou zomaar het 'kerkelijk leven nieuwe stijl' kunnen worden
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Een vraag:

Bericht door Erskinees »

Ik vind het een beetje belachelijk (en terwijl ik dit schrijf hoop ik niet dat ik je kwets aangezien ik je persoonlijke beweegredenen niet ken).

Kerkrechtelijk zou men je inderdaad mogen accepteren als lid. Kerkrechtelijk mag, en feiteilijk zal, men rekening houden met de omstandigheden van dit geval. Aangezien je in een land woont waar er vele zustergemeenten zijn word je uiteindelijk daarheen verwezen. Een kerkenraad heeft de verantwoordelijkheid voor de kudde. Een kudde schapen loopt naast -zelfs tegen- elkaar. Daar zitten geen duizenden kilometers tussen.

Wezenlijke verschillen zijn er overigens niet. Doordat de Theologische School daar vooral zelfstudie is en het gewone kerkvolk voornamelijk bestaat uit boeren is de prediking wellicht iets minder dogmatisch, maar daar blijft het dan ook bij.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Een vraag:

Bericht door gallio »

emigrant schreef:als GG predikanten op de NRC synodezitting zijn of omgekeerd, zijn ze daar op persoonlijke titel en als genodigde gast. Ze vertegenwoordigen geen gemeente. Idem ds Geuze elk jaar uit Chiliwack op de synode GGiN: niet namens Chiliwack.
Ze vertegenwoordigen toch het overzeese kerkverband? Ipv daar te zijn op persoonlijke titel?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Een vraag:

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Ik vind het een beetje belachelijk (en terwijl ik dit schrijf hoop ik niet dat ik je kwets aangezien ik je persoonlijke beweegredenen niet ken).

Kerkrechtelijk zou men je inderdaad mogen accepteren als lid. Kerkrechtelijk mag, en feiteilijk zal, men rekening houden met de omstandigheden van dit geval. Aangezien je in een land woont waar er vele zustergemeenten zijn word je uiteindelijk daarheen verwezen. Een kerkenraad heeft de verantwoordelijkheid voor de kudde. Een kudde schapen loopt naast -zelfs tegen- elkaar. Daar zitten geen duizenden kilometers tussen.

Wezenlijke verschillen zijn er overigens niet. Doordat de Theologische School daar vooral zelfstudie is en het gewone kerkvolk voornamelijk bestaat uit boeren is de prediking wellicht iets minder dogmatisch, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik vraag me af of het de verhouding tussen de NRC en GG geen schade doet. Het zal aan een van de kanten pijn doen. Ongetwijfeld!
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Een vraag:

Bericht door gallio »

Erskinees schreef: ... en het gewone kerkvolk voornamelijk bestaat uit boeren .....
In de gemeenten die ik het beste ken, zijn agrariers (met hun gezinnen) ws minder dan 10% van de leden.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Een vraag:

Bericht door Piet Puk »

emigrant schreef:als GG predikanten op de NRC synodezitting zijn of omgekeerd, zijn ze daar op persoonlijke titel en als genodigde gast. Ze vertegenwoordigen geen gemeente. Idem ds Geuze elk jaar uit Chiliwack op de synode GGiN: niet namens Chiliwack.

sacramenten: ik ben al gedoopt. Avondmaal deed men vroeger ook geestelijk. Men ging niet fysiek aan vanwege het gepraat..... maar had avondmaal in de ziel.
Ds. Geuze komt altijd de groeten overbrengen vanuit de RCNA. En GGiN doet ze altijd terug
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

emigrant schreef:mag misschien niet in dit topic, (...) sluit dit topic toch eens.
Deze woorden schreef jij in het draadje over het beroepswerk. En nu citeer ik ze hier.
Het slaat namelijk werkelijk kant nog wal en het is echt niet geoorloofd dat je vanuit Nederland (uitsluitend) lid zou worden daar en nooit meer het gemeentezijn zoals Christus dat bevolen heeft aan de eerste christengemeente, als leden van één lichaam, zult ervaren. Je kunt beter met je huidige kerkenraad in gesprek gaan over het gebrek daaraan in je huidige gemeente (wat blijkbaar nu het geval is).
En het volgende:
emigrant schreef:Avondmaal deed men vroeger ook geestelijk. Men ging niet fysiek aan vanwege het gepraat..... maar had avondmaal in de ziel.
...is ook geheel onbijbels. Dat deed Jezus ook niet met Zijn dicispelen. Je verloochent daarmee God voor de mensen.
Verder komen de predikanten van overzee wel degelijk namens het zusterkerkverband en vice versa. Ook die bewering klopt dus niet. Er is zelfs een deputaatschap voor: de secretaris, ds. W. Harinck, was de laatste keer als afgevaardigde namens de Gereformeerde Gemeenten vertegenwoordigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

Jantje, reageer niet zo geprikkeld het slaat kant nog wal wat je schrijft. Ik lees frustratie hierover bij u. Ik betwijfel hoe goed u de praktijk kent van hoe mensen Avondmaal ervaren.

hoe kan ik naar mijn gemeente toe als ik al nauwelijks mijn badkamer kan bereiken?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Een vraag:

Bericht door Erskinees »

Dan kan de plaatselijke gemeente wél naar jou toe (hulp, of zomaar op bezoek). Een buitenlandse gemeente kan dat niet.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

Erskinees schreef:Dan kan de plaatselijke gemeente wél naar jou toe (hulp, of zomaar op bezoek). Een buitenlandse gemeente kan dat niet.
het gaat er om, als ik hun kerkdienst beluister, ik dan ook met name in de vorm van lidmaatschap met DIE gemeente verbonden wil zijn, in plaats van anoniem te komen en gaan (zodat ze weten dat ik luister) en dat ik daar contacten wil opbouwen. Een nieuwe start. Een uitdaging.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Dan kan de plaatselijke gemeente wél naar jou toe (hulp, of zomaar op bezoek). Een buitenlandse gemeente kan dat niet.
Precies. Dat bedoel ik.
emigrant schreef:Avondmaal deed men vroeger ook geestelijk. Men ging niet fysiek aan vanwege het gepraat..... maar had avondmaal in de ziel.
Bovendien schrijf je over vroeger. Niet over nú. En je suggereert dat mensen ook in hun bank Avondmaal kunnen vieren. Natuurlijk, als je niet meer naar de kerk kunt gaan wil God ook thuis wel eens kennelijk een zegen geven. Hij is immers niet aan tijd noch plaats gebonden. Maar dat betekent wel dat we nuchter moeten zijn. God geeft ons in Nederland een plaats en daarom moeten we niet elders op de wereld een 'passende' gemeente zoeken. En als jouw gemeente en kerkenraad niet de praktijk kent van het elkanders lasten dragen, zou ik maar eens een stevig gesprek met hen voeren, desnoods tot aan de classis toe. Maar ik kan eigenlijk niet geloven dat dat mogelijk zou zijn.

Om op je laatste reactie te komen: dan zul je daar toch echt moeten gaan wonen. Want anders kan dat echt niet. Er is orde in het kerkelijke leven, ook hierin. En waarom kun je de kerkdiensten van je eigen gemeente niet beluisteren via internet of kerktelefoon? Daar is altijd wel een oplossing voor hoor. Elke gemeente heeft oudere mensen, dus elke gemeente kent wel kerktelefoon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

het is ook niet de bedoeling dat ik dan in Nederland geen lid meer ben, of dat ik iedereen de rug toe keer.

overigens is er ook bezoek en hulp van mensen buiten de eigen kerkelijke gemeente. Ik zal niet als een digitale zombie vereenzamen en verhongeren.

Een associate membership van de NRC wil ik naast een bestaand. Vandaar mijn originele vraag hier eerder: kan een dubbel lidmaatschap?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Een vraag:

Bericht door Piet Puk »

emigrant schreef:het is ook niet de bedoeling dat ik dan in Nederland geen lid meer ben, of dat ik iedereen de rug toe keer.

overigens is er ook bezoek en hulp van mensen buiten de eigen kerkelijke gemeente. Ik zal niet als een digitale zombie vereenzamen en verhongeren.

Een associate membership van de NRC wil ik naast een bestaand. Vandaar mijn originele vraag hier eerder: kan een dubbel lidmaatschap?
Antwoord: nee. Je kunt je niet onder 2 verschillende ambtelijke leidingen plaatsen.
Plaats reactie