Vraag (pc en internet)

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Een vraag:

Bericht door kasparov »

Mara schreef:
kasparov schreef:De schakeling van dag- naar nachtstand is geïntegreerd.
Dat gebeurt al als je een dubbele meter hebt. Die heb ik al zo'n 25 jaar, toen de meters vervangen moesten worden, heb ik meteen voor een dubbele gekozen.
Waarom zou je energieleverancier dit allemaal moeten doen?
Ze hebben mij ook gebeld om zo'n ding te kopen, de voordelen zouden zijn dat ik in de auto, op weg naar huis, via mijn mobiel de temp hoger zou kunnen zetten. Wat een onzin.
Als je uit de bittere kou van buiten naar binnen komt, voelt 18 graden bij wijze van spreken al tropisch warm.
Wij hebben wel een thermostaat die je in kunt stellen op tijden.
Maar ook die is handmatig te bedienen.
Dit gaat niet over de temperatuur in je huis, maar over welke meter het stroomverbruik moet bijhouden. Je hebt een meter voor overdag (dan betaal je iets meer) en een meter voor 's nachts (dan is stroom iets goedkoper). Bij de oude meter is er een los kastje nodig, die d.m.v. een brom- of zoemtoon de omschakeling dag/nacht regelt. Dat brommen of zoemen is goed te horen in huis. Met de nieuwe meter hoor je dat niet meer.

PS: ik ben ook niet echt voorstander van de "slimme meter", maar vooral vanuit privacy e.d. Op afstand kan heel veel afgelezen worden en kan worden afgeleid wat ik wel/niet aan het doen ben. Dat is helemaal niet nodig voor derden.

De stroomproducent kan wel beter inzicht hebben in de stroomafname en de stroomopwekking en de energiecentrales daar beter op afstemmen. Dat is een voordeel voor de leveranciers.
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Een vraag:

Bericht door Mannetje »

Wij hebben een dubbele meter, een oude en beslist geen slimme, maar geen hoorbare broem- of zomtoon.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Wat is er aan de hand? Wat willen ze? Waarvoor is dat?
Meestal, als je op een website komt wordt gevraagd om cookies te accepteren.
Ik heb het idee dat dit steeds meer gebeurt en dat het ook steeds dwingender wordt.
Meestal klik je dan gewoon (om dat ze toch dwingen) op accept!
Maar zo werkt het niet overal merk ik.
Zo kan ik niet normaal op de websites van het wereldconcern Nestlé komen.
Of ik moet iets doen.
Maar wat moet ik doen? Wat moet ik veranderen? Wat doen ze ermee?
Bij alle honderden pages worldwide van Nestlé (dat is meer dan babyvoeding en chocolade!) krijg ik dit: (ik weet niet op het op de pc van anderen ook zo te zien is)
https://info.evidon.com/pub_info/6051?v=1&nt=2&nw=true

Help!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Wij hebben een dubbele meter, een oude en beslist geen slimme, maar geen hoorbare broem- of zomtoon.
Hier net zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

kasparov schreef: Dit gaat niet over de temperatuur in je huis, maar over welke meter het stroomverbruik moet bijhouden.
kasparov schreef:Bij de oude meter is er een los kastje nodig, die d.m.v. een brom- of zoemtoon de omschakeling dag/nacht regelt. Dat brommen of zoemen is goed te horen in huis.
Welnee, wij hebben een paar jaar geleden nieuwe meters gekregen, maar die oude hoorde je ook niet hoor.
Ik heb weleens staan kijken, klokslag 11 uur gaat de nachtmeter lopen.
Die zelfdenkende apparaten, maken een mens lui. En als je dan in de positie komt dat je het wel zelf handmatig moet regelen, vergeet je het.
Mijn man rijdt in een auto die zelf de koplampen aan doet als dat nodig is, de ruitenwissers gaan vanzelf aan als het begint te spetteren.
Maar als hij in mijn auto rijdt, vergeet hij dat, of als hij de tunnel uitrijdt, zet hij het licht niet uit.
kasparov schreef:k ben ook niet echt voorstander van de "slimme meter", maar vooral vanuit privacy e.d. Op afstand kan heel veel afgelezen worden en kan worden afgeleid wat ik wel/niet aan het doen ben.
Precies. En zoiets kan ook gehackt worden.
kasparov schreef:De stroomproducent kan wel beter inzicht hebben in de stroomafname en de stroomopwekking en de energiecentrales daar beter op afstemmen.
Dat kunnen ze nu ook, als zij de meterstanden zien, weten ze of je de goedkope uren wel adequaat gebruikt.
M.a.w. het is de bedoeling dat de stand van je nachtmeter hoger is dan de dag, want anders kost het je geld, ipv dat het je iets oplevert. Per saldo valt het ook wel tegen hoor, en het kost best veel moeite, vooruitdenken en plannen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Een vraag:

Bericht door Mannetje »

Als ik een tunnel uit rijd, laat ik mijn lampen ook aan. Licht overdag, veiliger overdag, toch?

Ik ben het wel met je eens dat 'slimme' apparaten luie, zo niet domme, mensen maken.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Een vraag:

Bericht door Orchidee »

Wij hebben de slimme meter geweigerd en wij hebben géén brom of zoemtoon.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Een vraag:

Bericht door kasparov »

Gelukkig dat jullie dat gezoem of gebrom niet horen. Bij mij was het heel goed te horen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Als ik een tunnel uit rijd, laat ik mijn lampen ook aan. Licht overdag, veiliger overdag, toch?

Ik ben het wel met je eens dat 'slimme' apparaten luie, zo niet domme, mensen maken.
Welnee. Het is even wennen, maar dan gebruiken we de slimheid voor belangrijker zaken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Een beetje lui misschien wel. Ik weet bijna geen telefoonnummers meer uit mijn hoofd. Dat komt omdat ik alleen nog maar op de naam hoef te tikken voor verbinding. Vroeger wist ik de nummers nog wel.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Een vraag:

Bericht door kasparov »

Nog even over dat omschakelen van dag- en nacht-verbruik van elektriciteit.
Een dag- en nachttarief voor elektriciteit

Het wisselen tussen dag- en nachttarief met een oude meter verdwijnt. Vanaf 1 mei 2018 zetten we [de netbeheerder] namelijk stapsgewijs het toonfrequent signaal uit. Dit signaal zorgt er momenteel voor dat de meter uw verbruik ‘s nachts en overdag apart registreert. De slimme meter heeft dit toonfrequent signaal niet nodig om dit onderscheid te maken. Voor iedereen met een slimme meter blijft het dag- en nachttarief daardoor wel beschikbaar.
Dat toonfrequent signaal hoor ik dus blijkbaar. Goede oren blijkbaar.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

kasparov schreef:Nog even over dat omschakelen van dag- en nacht-verbruik van elektriciteit.
Een dag- en nachttarief voor elektriciteit

Het wisselen tussen dag- en nachttarief met een oude meter verdwijnt. Vanaf 1 mei 2018 zetten we [de netbeheerder] namelijk stapsgewijs het toonfrequent signaal uit. Dit signaal zorgt er momenteel voor dat de meter uw verbruik ‘s nachts en overdag apart registreert. De slimme meter heeft dit toonfrequent signaal niet nodig om dit onderscheid te maken. Voor iedereen met een slimme meter blijft het dag- en nachttarief daardoor wel beschikbaar.
Dat toonfrequent signaal hoor ik dus blijkbaar. Goede oren blijkbaar.
Ben je nog jong? Onze buren hebben een kattenwegjaagapparaat naast de voordeur hangen. Iets met hoge tonen. Onze jongste (25) klaagt steen en been als het ding aan staat, maar wij horen het niet. We zijn te oud :yahoo
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Een vraag:

Bericht door kasparov »

Jong is natuurlijk relatief. Ik ben jong genoeg om die frequenties te horen. Is heel irritant. Ook van die piepers om muggen of katten te verjagen, zijn heel hinderlijk. Sommige mensen kunnen zo'n ding zelfs tegen hun gehoorgang aandrukken en dan nog horen ze het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Als ik een tunnel uit rijd, laat ik mijn lampen ook aan. Licht overdag, veiliger overdag, toch?
Op een zomerdag of als het zonnetje schijnt, is dat onzin.
Dodo schreef:Een beetje lui misschien wel. Ik weet bijna geen telefoonnummers meer uit mijn hoofd.
Aangeraden wordt om je geheugen te trainen. Ik merk zelf ook dat ik vergeetachtiger wordt, hoor steeds vaker: dat heb je al gezegd.
Het aanleren van nieuwe dingen wordt lastiger, terwijl ik dingen uit mijn jonge jaren nog feilloos weet. Telefoonnummers, kentekenplaten, allemaal nutteloze info. Maar mijn eigen mobiele nr :jongle lukt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Een vraag:

Bericht door Klavart »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Als ik een tunnel uit rijd, laat ik mijn lampen ook aan. Licht overdag, veiliger overdag, toch?
Op een zomerdag of als het zonnetje schijnt, is dat onzin.
Nee hoor, dat is geen onzin. Vooral niet bij een laag zonnetje.
Plaats reactie