Vraag (pc en internet)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Eindnoten zijn alleen handig als het maar tekstverwijzingen zijn. Dan leidt het niet af en het voegt bij het lezen weinig toe.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Een vraag:

Bericht door orgeltje »

Ik heb ook liever voet- dan eindnoten.
We hebben het tot nu toe altijd over 'een voetnoot'. Het 'probleem' zal zich ook voordoen als er meerdere korte en/of lange voetnoten op een pagina geplaatst worden. Daar zullen opmakers ook vroeger in het loden tijdperk mee geworsteld hebben. Bij de oplossing van Jantje moet ook nog gekozen worden voor de stijl 'voetnoottekst', anders werkt het niet alleen voor die ene voetnoot, maar voor alle tekst die met de betreffende stijl is opgemaakt. Hierdoor kunnen er door het hele document ongewenste effecten optreden. En ook bij die oplossing springt een deel van de voetnoot soms naar de volgende pagina. Het heeft simpelweg te maken met de ruimte die er is onder de het 'te voetnoten' woord.
M.i. is er maar één oplossing: accepteren dat dit gebeurt. Geen kunstgrepen toepassen, want als er later in eerdere tekst iets toegevoegd of verwijderd wordt, kan de kunstgreep weer heel andere gevolgen hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een vraag:

Bericht door Herman »

Soms heb je boeken met 1/3 hoofdtekst en 2/3 deel van de pagina dat voetnoten beslaat.

Als je alle voetnoten meeneemt, dan leest dat echt niet prettig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

Kortom: onoplosbaar probleem dus.
Eindnoten zouden verboden moeten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Welnee. De ontwikkelaar van Word kan dit probleem zo oplossen. En ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit geen kwestie van instelling is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Het is een kwestie van "niet kunnen".
Het is al een paar keer gezegd: als je op 3/4 van pagina X een voetnoot toevoegt en die voetnoot is een halve pagina lang, dan past dat niet meer in één stuk op de pagina zelf. Dan moet je noodzakelijk naar pagina X+1 met een deel van de voetnoot. Dat kun je nooit bij elkaar houden.
Als je maar één langere voetnoot hebt, kun je misschien wat rommelen met de bladspiegel op die ene pagina. Of de lettergrootte pietsie kleiner maken, bijvoorbeeld van 11 naar 10,5.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Een vraag:

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Het is een kwestie van "niet kunnen".
Het is al een paar keer gezegd: als je op 3/4 van pagina X een voetnoot toevoegt en die voetnoot is een halve pagina lang, dan past dat niet meer in één stuk op de pagina zelf. Dan moet je noodzakelijk naar pagina X+1 met een deel van de voetnoot. Dat kun je nooit bij elkaar houden.
Als je maar één langere voetnoot hebt, kun je misschien wat rommelen met de bladspiegel op die ene pagina. Of de lettergrootte pietsie kleiner maken, bijvoorbeeld van 11 naar 10,5.
Ik zou dan de vraag stellen: 'waarom een voetnoot van een halve pagina?'. Een noot is tussen een klein stukje extra info? Verwerk dit anders gewoon in je tekst.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

refo schreef:Het is een kwestie van "niet kunnen".
Het is al een paar keer gezegd: als je op 3/4 van pagina X een voetnoot toevoegt en die voetnoot is een halve pagina lang, dan past dat niet meer in één stuk op de pagina zelf. Dan moet je noodzakelijk naar pagina X+1 met een deel van de voetnoot. Dat kun je nooit bij elkaar houden.
Als je maar één langere voetnoot hebt, kun je misschien wat rommelen met de bladspiegel op die ene pagina. Of de lettergrootte pietsie kleiner maken, bijvoorbeeld van 11 naar 10,5.
Waarom? Dan kun je gewoon de tekst verplaatsen naar de volgende pagina. Dan blijft er een stukje wit op de vorige pagina. Dat geeft toch verder niet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

DDD schreef:
refo schreef:Het is een kwestie van "niet kunnen".
Het is al een paar keer gezegd: als je op 3/4 van pagina X een voetnoot toevoegt en die voetnoot is een halve pagina lang, dan past dat niet meer in één stuk op de pagina zelf. Dan moet je noodzakelijk naar pagina X+1 met een deel van de voetnoot. Dat kun je nooit bij elkaar houden.
Als je maar één langere voetnoot hebt, kun je misschien wat rommelen met de bladspiegel op die ene pagina. Of de lettergrootte pietsie kleiner maken, bijvoorbeeld van 11 naar 10,5.
Waarom? Dan kun je gewoon de tekst verplaatsen naar de volgende pagina. Dan blijft er een stukje wit op de vorige pagina. Dat geeft toch verder niet?
Dat lijkt me wel. Een 'stukje' zou nog gaan, maar een halve of nog meer staat niet fraai.
Daarnaast zijn er voetnoten die meer dan een pagina beslaan. Dan moet je wel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Een vraag:

Bericht door Posthoorn »

Je moet er niet mee gaan rommelen, want als je tekst wordt overgenomen in een ander bestand, bijv. bij een uitgever, kom je in de problemen. Je moet dit gewoon accepteren, anders wil je net zoiets hebben als een vierkante cirkel of een rond vierkant. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Ik bedacht me gisterenochtend in de kerk (sorry voor het afdwalen! :hum) dat het in de Bijbel met Uitleg toch ook wel heel netjes is. In feite is de uitleg bij de teksten ook een soort voetnoot, maar het klopt wel altijd. Ik heb nooit dat er een vers van de uitleg op de volgende bladzijde staat, ondanks de plaatjes en de tekstkaders met uitleg die er ook zijn. Er zou dus toch wel een oplossing voor moeten zijn...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Over Google:
Waarom staat bij Google zoeken, tegenwoordig je woonplaats en postcode onderaan de pagina? Wat wil Google daarmee zeggen?

Verder heb ik wellicht al duizendmaal een pop-up gehad, waarin nieuwe privacyregels staan. Bijna even zo vaak aangeklikt en ja, wat moet ik er mee? Het komt gewoon elke keer weer op. Er schijnen van mij enkele verrichtingen te worden verwacht in verband met cookies en zo. Maar ik heb geen idee wat ik moet doen?
Verder zie je steeds onder aan de pagina van aan zoekverrichting dat er gegevens door Google zijn verwijderd. Dat kan vanzelf uit hoofde van privacybescherming zijn. Maar ik merk hetzelfde als we geschiedenis onderzoeken... Zo heb ik wat interesse voor geschiedenis van A-merkfabrikanten.

Ik merk steeds meer wantrouwen. Enkele jaren gelden was men vlot bereid info te verstrekken. Nu merk je steeds meer wantrouwen. Een berichtje als: "Google heeft ongewoon zoekgedrag bij u geconstateerd", wat houdt dat in? Wat verstaat Google onder "ongewoon zoekgedrag"? Weet iemand dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Nog een vraag: Bij het bekijken van mijn Google-account blijk ik 2 volgers te hebben.
Ik heb nooit iemand bewust toegelaten. Ook meende ik dat ik alles 'op slot' had.
Is het mogelijk te zien wie deze twee volgers zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

WAT IS DIT?
Ik wilde via YouTube de verkiezingsuiitslagen wat nakijken, en blijkt dat ik niet meer op YouTube kan komen. Ik krijg sinds gisteren dit bericht:

400. That’s an error.
Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know.


Wat betekent dit? En is daar wat aan te doen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Ik heb intussen wat gerommeld met de pc, maar ik ben en blijf een leek op dit gebied.
Ik heb een programma gedownload dat, volgens advies op een of ander forum mogelijk zou helpen. Maar die helpt me helaas van de wal in de sloot. Nu komen er allemaal pop-ups omdat ik dit blijkbaar moet betalen. En dat gaat dus niet.…

Maar de mensen achter die tool, of programma, or whatever, moeten natuurlijk ook leven, dus ja die hebben ook wel recht op wat centjes te verdienen. In zoverre vind ik ze wel lief, want er is geen reden om ze te haten omdat ik het niet betalen kan... :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie