Vraag (pc en internet)

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Een vraag:

Bericht door Lourens »

Ligt eraan wat je onder een dongel verstaat.
Sommige ultra-digibeten denken dat een wifi-usbadapter een dongle is.

Maar de dongel die uitgegeven wordt door een privider (KPN/VOdaphone bijvoorbeeld) biedt internet overal vandaan.
Maar hier betaal je wel voor.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

Lourens schreef:Ligt eraan wat je onder een dongel verstaat.
Sommige ultra-digibeten denken dat een wifi-usbadapter een dongle is.

Maar de dongel die uitgegeven wordt door een privider (KPN/VOdaphone bijvoorbeeld) biedt internet overal vandaan.
Maar hier betaal je wel voor.
Thanks!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een vraag:

Bericht door Marnix »

Aangezien het blijkbaar om een laptop gaat, en laptops hebben allemaal ingebouwde wifi tegenwoordig, wordt met een dongel neem ik aan geen Wifi-adapter bedoeld. Dan biedt een dongel inderdaad uitkomt. Een dongel werkt met een simkaart via het telefoonnetwerk. Net zoals ik overal waar er bereik voor is internet op mijn telefoon heb, heb je dan ook internet op je laptop. Dat kost inderdaad wel wat, je moet bij je dongel een data-abonnement (of prepaid tegoed) op die simkaart afsluiten. Wat goed om te weten is dat je verschillende types hebt:

- Abonnement. Bijv: Je betaalt 20 euro per maand en hebt overal internet
- Prepaid: Je werkt met beltegoed op je simkaart, dataverbruik kost geld en dat gaat van je simkaart af totdat hij op is, dan moet je weer opwaarderen
- Speciale abonnementen waarbij je alleen betaalt als je je dongel gebruikt. (bijv 2,50 per maand een bepaald bedrag betaalt per dag dat je hem gebruikt)

Verder:

- De snelheid per aanbieder / abonnement kan verschillen
- Veel aanbieders hebben een datalimiet per dag of maand, waarbij je extra betaalt als je die limiet overschrijdt.

Als je abonnementen met elkaar wil vergelijken, kijk dan even hier:

http://www.metjelaptoponline.nl/Dongel


Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Onder de scanner leggen en op het groene knopje drukken? :)
Ja, maar dan scan je het als afbeelding. Ik wil het echt als tekst scannen. Dat heb ik ooit gekund... :fi
Als dat niet met een knop op de printer kan heb je daarvoor scannersoftware nodig. Als het goed is heb je die bij het installeren van de scanner geïnstalleerd, zo niet, dan kan je het downloaden op de website van de fabrikant. Kijk in de startbalk bij alle programma's (of in de map Program Files) naar de naam van de fabrikant en open het scanprogramma. Daar kan je dan aangeven hoe je het document wil scannen, als tekst of als afbeelding. Als je tekst als tekstdocument wil scannen waarbij de tekst de bewerken is heb je daar een soort software voor nodig wat OCR-software heet. Dat is er (als je het kon) bij geinstalleerd. Daarmee kan je tekst als te bewerken tekst scannen. (Wat de software in feite doet is het als een afbeelding scannen en vervolgens de tekens omzetten naar letters)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

[quote="Marnix"]Aangezien het blijkbaar om een laptop gaat, en laptops hebben allemaal ingebouwde wifi tegenwoordig, wordt met een dongel neem ik aan geen Wifi-adapter bedoeld. Dan biedt een dongel inderdaad uitkomt. Een dongel werkt met een simkaart via het telefoonnetwerk. Net zoals ik overal waar er bereik voor is internet op mijn telefoon heb, heb je dan ook internet op je laptop. Dat kost inderdaad wel wat, je moet bij je dongel een data-abonnement (of prepaid tegoed) op die simkaart afsluiten. Wat goed om te weten is dat je verschillende types hebt:

- Abonnement. Bijv: Je betaalt 20 euro per maand en hebt overal internet
- Prepaid: Je werkt met beltegoed op je simkaart, dataverbruik kost geld en dat gaat van je simkaart af totdat hij op is, dan moet je weer opwaarderen
- Speciale abonnementen waarbij je alleen betaalt als je je dongel gebruikt. (bijv 2,50 per maand een bepaald bedrag betaalt per dag dat je hem gebruikt)

Verder:

- De snelheid per aanbieder / abonnement kan verschillen
- Veel aanbieders hebben een datalimiet per dag of maand, waarbij je extra betaalt als je die limiet overschrijdt.

Als je abonnementen met elkaar wil vergelijken, kijk dan even hier:

http://www.metjelaptoponline.nl/Dongel


hij doet het! dank voor alle tips!
Laatst gewijzigd door Zita op 12 apr 2011, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een vraag:

Bericht door Marnix »

mooizo!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Een vraag:

Bericht door sweelinck 25 »

Een raadsel, voor mij dan...

Vanavond heb ik de updates weer laten instaleren. Wat de pc altijd zelf aangeeft. Maar daarna kan ik niet meer op internet. Bij msn kan ik wel inloggen, en als ik een mp3-bestand wil downloaden en deze download via DAP(een downloadprogramma) lukt dat ook. Maar zo gauw ik wil internetten via Internet-Explorder lukt dit niet.

Wie helpt mij verder?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een vraag:

Bericht door Tiberius »

sweelinck 25 schreef:Een raadsel, voor mij dan...

Vanavond heb ik de updates weer laten instaleren. Wat de pc altijd zelf aangeeft. Maar daarna kan ik niet meer op internet. Bij msn kan ik wel inloggen, en als ik een mp3-bestand wil downloaden en deze download via DAP(een downloadprogramma) lukt dat ook. Maar zo gauw ik wil internetten via Internet-Explorder lukt dit niet.

Wie helpt mij verder?
www.getfirefox.com
:super
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een vraag:

Bericht door Marnix »

Krijg je een melding, of zegt Internet Explorer dat de pagina niet kan worden weergegeven?

Probeer inderdaad eens een andere browser. Aangezien je wel op MSN kan moet het probleem ergens in je internetinstellingen of browserinstellingen zitten. Firefox is een prima keuze. Werkt het daarmee wel, dan zit het in je instellingen van Internet Explorer en zou ik het lekker zo laten, van Internet Explorer naar Firefox is een vooruitgang in mijn optiek :) Werkt het niet, dan zit het ergens in je internet/netwerkinstellingen, wat me vreemd lijkt aangezien daar niets in veranderd zou moeten zijn.

Als je gefilterd internet hebt kan het ook handig zijn even de goede instellingen daarvan op te zoeken en na te lopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

Ik ben een stokoude PC aan het leeghalen, zodat het ding eindelijk weg kan. Nu heb ik geen internetaansluiting op dat ding zitten, en herkent hij geen USB-sticks. Er zit wel een CD-brander op, maar als ik een bestand op CD wil zetten, meldt hij dat het bestand niet toegankelijk is (onzin, ik kan het gewoon openen) of dat de schijf vol is (onzin, die CD komt kakelvers uit de verpakking, dus er staat niks op). Hoe kan ik nu wel de bestanden van de bejaarde computer op een wat nieuwere zetten?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Zita schreef:Ik ben een stokoude PC aan het leeghalen, zodat het ding eindelijk weg kan. Nu heb ik geen internetaansluiting op dat ding zitten, en herkent hij geen USB-sticks. Er zit wel een CD-brander op, maar als ik een bestand op CD wil zetten, meldt hij dat het bestand niet toegankelijk is (onzin, ik kan het gewoon openen) of dat de schijf vol is (onzin, die CD komt kakelvers uit de verpakking, dus er staat niks op). Hoe kan ik nu wel de bestanden van de bejaarde computer op een wat nieuwere zetten?
Die armoe heb ik onlangs ook gehad :haha :sweat

Staan de bestanden die je op de cd wilt zetten misschien nog open? Dan wil het ook wel eens niet lukken.

Zitten er wel USB poorten op? Dan kun je de driver voor de USB stick op een floppie zetten. Als de nieuwe PC geen flopdrive heeft dan op een cd zetten. Dan kun je de usb stick installeren.

Volgens sommigen kun je met een netwerkkabel ook alles overzetten. Ik heb alleen geen idee hoe dat moet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

refo schreef:
Zita schreef:Ik ben een stokoude PC aan het leeghalen, zodat het ding eindelijk weg kan. Nu heb ik geen internetaansluiting op dat ding zitten, en herkent hij geen USB-sticks. Er zit wel een CD-brander op, maar als ik een bestand op CD wil zetten, meldt hij dat het bestand niet toegankelijk is (onzin, ik kan het gewoon openen) of dat de schijf vol is (onzin, die CD komt kakelvers uit de verpakking, dus er staat niks op). Hoe kan ik nu wel de bestanden van de bejaarde computer op een wat nieuwere zetten?
Die armoe heb ik onlangs ook gehad :haha :sweat

Staan de bestanden die je op de cd wilt zetten misschien nog open? Dan wil het ook wel eens niet lukken.

Zitten er wel USB poorten op? Dan kun je de driver voor de USB stick op een floppie zetten. Als de nieuwe PC geen flopdrive heeft dan op een cd zetten. Dan kun je de usb stick installeren.

Volgens sommigen kun je met een netwerkkabel ook alles overzetten. Ik heb alleen geen idee hoe dat moet.
Ik ga zo maar weer eens verder puzzelen. Dankje voor de tips in ieder geval. Na deze pc wacht er een nog ergere, volgens mij kunnen daar nog van die flexibele floppy's in. Nou ja, anders sloop ik de harde schijf daar wel uit en mep ik daar een paar keer op met een flinke hamer. Dan kan er ook niemand meer bij de bestanden. En als we ze in een jaar of acht niet nodig hebben gehad, zijn ze vast niet heel belangrijk.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Een vraag:

Bericht door Da Capo »

Zita schreef:Ik ben een stokoude PC aan het leeghalen, zodat het ding eindelijk weg kan. Nu heb ik geen internetaansluiting op dat ding zitten, en herkent hij geen USB-sticks. Er zit wel een CD-brander op, maar als ik een bestand op CD wil zetten, meldt hij dat het bestand niet toegankelijk is (onzin, ik kan het gewoon openen) of dat de schijf vol is (onzin, die CD komt kakelvers uit de verpakking, dus er staat niks op). Hoe kan ik nu wel de bestanden van de bejaarde computer op een wat nieuwere zetten?
Je kan ook dit apparaat aanschaffen:
Afbeelding
(zie ook http://www.4u-tech.nl/N_frame.html?http ... 45451.html)
Je kan dan gewoon je hardeschijf uit die oude pc halen, aan dit apparaatje koppelen en dat apparaatje verbinden met je USB poort van je nieuwe computer.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Een vraag:

Bericht door Lourens »

Da Capo schreef:
Je kan ook dit apparaat aanschaffen:
Afbeelding
(zie ook http://www.4u-tech.nl/N_frame.html?http ... 45451.html)
Je kan dan gewoon je hardeschijf uit die oude pc halen, aan dit apparaatje koppelen en dat apparaatje verbinden met je USB poort van je nieuwe computer.
Toptip! Ik heb hem besteld.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

Da Capo schreef:
Zita schreef:Ik ben een stokoude PC aan het leeghalen, zodat het ding eindelijk weg kan. Nu heb ik geen internetaansluiting op dat ding zitten, en herkent hij geen USB-sticks. Er zit wel een CD-brander op, maar als ik een bestand op CD wil zetten, meldt hij dat het bestand niet toegankelijk is (onzin, ik kan het gewoon openen) of dat de schijf vol is (onzin, die CD komt kakelvers uit de verpakking, dus er staat niks op). Hoe kan ik nu wel de bestanden van de bejaarde computer op een wat nieuwere zetten?
Je kan ook dit apparaat aanschaffen:
Afbeelding
(zie ook http://www.4u-tech.nl/N_frame.html?http ... 45451.html)
Je kan dan gewoon je hardeschijf uit die oude pc halen, aan dit apparaatje koppelen en dat apparaatje verbinden met je USB poort van je nieuwe computer.
Thanks! Ik heb maar gewoon mijn zwagertje besteld, in plaats van zo'n hardeschijflezer. Da's een zuunige zeeuw, en die vond het onzin om zo'n apparaat te kopen. Dat kon veel handiger en voordeliger, volgens hem. Hij gaat z'n gang maar...
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Een vraag:

Bericht door Marie-Henriëtte »

Graag zou ik gebruik willen maken van een programma waarmee ik planningen kan maken. Planningen maak ik nu in Excel, maar MS Project zou makkelijker zijn. Wie weet waar ik dit programma kan downloaden (kosteloos)?
Plaats reactie