Film over het Baan-concern nu online

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

weetikffnietmeer schreef:Maar de vraag is of deze verfilming dan nuttig is. Ik denk dat degenen op wie dit van toepassing is deze film niet (willen) zien. En in de "buitenwereld" versterkt het alleen maar de karikatuur. Het enige resultaat is dus dat de verkeerde beeldvorming toeneemt, problemen (die er inderdaad echt wel zijn) worden niet opgelost met deze film.
Waarom niet een collecte gehouden onder refo's, en een film gemaakt waarin aan de dingen wel recht werd gedaan?

Heb de film ook gezien. Een 5 qua acteerprestaties/diepgang etc. Een 3 voor het realisme. Het lijkt erop alsof men niet echt de moeite heeft genomen om echt in de GG te Barneveld te kijken. Ik zou op z'n minst een paar refo-8igen hebben gevraagd om een reactie op het script. (die hadden wellicht geweigerd mee te werken, wat ik dan weer zou betreuren)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

rekcor schreef:
weetikffnietmeer schreef:Maar de vraag is of deze verfilming dan nuttig is. Ik denk dat degenen op wie dit van toepassing is deze film niet (willen) zien. En in de "buitenwereld" versterkt het alleen maar de karikatuur. Het enige resultaat is dus dat de verkeerde beeldvorming toeneemt, problemen (die er inderdaad echt wel zijn) worden niet opgelost met deze film.
Waarom niet een collecte gehouden onder refo's, en een film gemaakt waarin aan de dingen wel recht werd gedaan?

Heb de film ook gezien. Een 5 qua acteerprestaties/diepgang etc. Een 3 voor het realisme. Het lijkt erop alsof men niet echt de moeite heeft genomen om echt in de GG te Barneveld te kijken. Ik zou op z'n minst een paar refo-8igen hebben gevraagd om een reactie op het script. (die hadden wellicht geweigerd mee te werken, wat ik dan weer zou betreuren)
Ik denk dat er weinig goede acteurs zijn die het kunnen rechtzetten. Voorlopig moeten we het wat dat betreft met "Chariots of Fire" doen denk ik.

Ik vond het acteerwerk trouwens ook zwaar tegen vallen. Marthe was de enige die nog een beetje geloofwaardig over kwam. Al had ze ook verreweg de sympathiekste rol. Ik denk trouwens dat ik ook niet zou meewerken aan zo'n film. De pointe van de film was al zo verwerpelijk naar mijn idee, dat het hele verhaal herschrijven me de enige goede optie lijkt. Er komt teveel bij elkaar. Een meisje dat ongehuwd zwanger raakt wordt verstoten door de famile. Ik vrees dat het voorkomt, maar het is zeker uitzondering. Een ds die rechtstreeks oproept om aandelen te kopen lijkt me helemaal te gek voor woorden. Moord aan het eind maakt het nog wat ongeloofwaardiger.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

In Trouw vandaag een commentaar van dr. Hoek
VOLLEDIGE TEKST:

'Als een jonge financieel directeur van het softwarebedrijf van de bevindelijk-gereformeerde broers Johan en Peter van der Laan het aanlegt met de dochter van Johan, ontstaat een onontwarbare knot van zakenbelangen, privézaken en het geloof.'

Zo luidt de synopsis van de telefilm 'De Uitverkorene' van regisseur Theu Boermans. De film, met hoofdrollen voor Kees Prins en Pierre Bokma, werd nationaal en internationaal bekroond; vorig najaar de Prix Europa en recentelijk een Gouden Beeld voor de beste tv-productie van 2006 in de categorie fictie.

Voor veel kijkers zal de film een eerste kennismaking geweest zijn met het bevindelijke milieu, denkt Jan Hoek, hoogleraar spiritualiteit aan de Protestantse Theologische Universiteit vestiging Kampen.

"Van zo'n groep gelovigen weten veel mensen evenveel als van wahabieten, sjiieten of soennieten. Zo'n film gunt ons dan een blik in wat een totaal andere wereld lijkt."

Na het bekijken van de film formuleert Hoek (ook docent in Ede en Leuven) 'een belangrijk bezwaar'. "Het verhaal is overduidelijk gebaseerd op de gebroeders Jan en Paul Baan, twee gereformeerde broers uit Putten met een softwarebedrijf. Door zó dicht op de realiteit te zitten, tast je mensen aan die zich niet kunnen verweren. Ik vind dat ethisch niet verantwoord."

De gebroeders Baan zijn lid van de Gereformeerde Gemeenten, een stevig orthodox genootschap dat met honderdduizend leden de vierde kerk van Nederland is. Van 'aantasten' van de broers en hun geloof is volgens Hoek op verschillende momenten in de film sprake. "De broers in het verhaal maken een erg formalistische indruk, alsof het bij streng gereformeerden alleen maar om de buitenkant zou gaan, om het ophouden van de schijn. Terwijl de kern van het gereformeerde geloof toch liefde is; voor God en voor je naaste. Dat zie ik niet terug. De enige good guy in het verhaal is zelfs een ongelovige - de jonge financieel directeur."

Ook stuitte Hoek in de film op vooroordelen over de positie van de vrouw in het gereformeerde milieu. Op enig moment valt Johan uit tegen zijn jongere broer Peter: 'Je eigen vrouw gehoorzaamt je niet eens!'. "De man-vrouwrelatie ligt veel genuanceerder", zegt Hoek. "Er is in gereformeerde huwelijken veel meer partnerschap dan hier gesuggereerd wordt."

Vroeg in de film zien we hoe Johan en Peter met hun gezinnen naar de kerk gaan. Terwijl het orgel speelt schuift het gezin van Johan in de kerkbank: een rits kinderen, waarvan een met het downsyndroom. Is dat geen cliché? Hoek: "Nee. In bevindelijke kringen is men nog altijd tegen gezinsplanning. Echtparen zien het als Gods wil om ook op relatief hoge leeftijd te blijven openstaan voor het krijgen van kinderen. Het risico dat het kind een genetische afwijking heeft, is dan hoger."

De kerk van de familie Van der Laan is een oude dorpskerk. "Dat past niet bij de Gereformeerde Gemeente", zegt Hoek. "Hun kerken zijn groot, en relatief nieuw, een beetje schuur-achtig. Zulke dorpskerkjes vind je eerder bij de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk in Nederland."

De dominee van de Van der Laans heeft een nogal geaffecteerde manier van spreken, die in de verte doet denken aan de stem van Carel ter Linden. Ook dat past niet bij de bevindelijke gezindte, zegt Hoek. "Predikanten zijn daar bij voorkeur 'mannen van singuliere gaven' - diepgelovig, maar soms zonder veel theologische kennis, bij wijze van spreken zo achter de koeien vandaan. Die zullen anders klinken."

De inhoud van de preek is volgens Hoek 'echt onmogelijk'. Volgens de dominee is het 'waarlijk onze taak, ja onze plicht' (...) 'om te woekeren opdat onze talenten zich vermeerderen'. Waarna hij zegt: "Twee broers uit onze gemeente hebben deze geboden meer dan nageleefd. De gebroeders Van der Laan hebben zich rekenschap gegeven van hun rentmeesterschap. Zij hebben gezaaid, zij hebben geoogst. En God heeft hen in zijn genade en voorzienigheid beloond. Ook voor u, geloofsgenoten, is de genade Gods en zijn voorzienigheid voorhanden. Koop aandelen Van der Laan en de Heer zal u genadig zijn."

Hoek: "Dit rammelt. Preken over woekeren met talenten vind je misschien bij de navolgers van Abraham Kuyper, in synodaal-gereformeerde kerken uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. En dan nog is het een cliché." De opmerking over aandelen kopen noemt Hoek 'onmogelijk'.

Op dit punt is de theologische research van de filmmaker tekort geschoten, vindt Hoek. "In de prediking in de gereformeerde gemeenten ligt de nadruk juist op het geestelijke, op de verhouding tussen God en mens, en niet op het dagelijks leven."

De dominee in 'De Uitverkorene' lijkt volgens Hoek wel een adept van de Duitse econoom en socioloog Max Weber. Die stelde in 1905 dat de calvinistische ethiek (met waarden als tucht, ijver en spaarzaamheid) het kapitalisme bevordert. Volgens Weber zien protestanten hun beroep als een 'roeping' en is zakelijk succes te danken aan goddelijke uitverkiezing.

Als de dominee zijn preek heeft afgerond, zet de gemeente een psalm in - weifelend, maar ritmisch gezongen. Ook fout, zegt Hoek. "In bevindelijke kring wordt op hele noten gezongen. En trouwens, zo'n dominee zou nooit spreken van 'Heer', maar altijd van 'Heere'. Dat luistert nauw. Met wat meer research was je daar gauw genoeg achter gekomen." Zoals dan ook duidelijk zou zijn geworden dat - in tegenstelling tot wat de film toont - een gereformeerde dominee nóóit aan een echtpaar zou vragen of er 'al eens een derde op komst is'. Hoek: "Onbestaanbaar. Seksualiteit en gezinsvorming zijn geen gespreksonderwerp."

Al snel in de film is duidelijk dat Johans dochter Marthe en Steven, de jonge nieuwe financieel directeur van Van der Laan, verliefd op elkaar worden. Steven biecht Marthe op dat hij helemaal niet gelovig is. Marthe is daarvan overstuur, maar ze herneemt zich en zegt: 'God heeft ook een plekje voor jou'. Klinkt dat niet al te modern voor een meisje uit die kring?

"Ik kan er wel in meegaan", zegt Hoek. "De gedachte dat Gods liefde grenzen doorbreekt, dat hij de grootste zondaar toch kan uitverkiezen, komt veel voor. Natuurlijk spreekt het meisje ook uit eigenbelang, want ze is verliefd. Aan een kant is het wishful thinking, maar met de geestelijke bagage die ze heeft meegekregen kan ze dit zeker zeggen."

Van alle personages in de film vindt Hoek Marthe het meest authentiek. Ze vraagt Steven haar mee te nemen naar Amsterdam, waar hij heeft gestudeerd en waar bioscopen zijn - een wereld die in haar milieu altijd buiten de deur gehouden wordt, maar die haar niettemin aantrekt. Dat Marthe vervolgens met Steven het bed deelt, past volgens Hoek 'uiteraard niet' bij haar moraal. "Maar ze is zo beschermd opgevoed dat ze niet haar eigen grenzen weet te stellen."

Marthe blijkt zwanger. Steven stelt een abortus voor. "Hoe ze daarmee worstelt vind ik knap gespeeld", zegt Hoek. "Ik vermoed haast dat de actrice het gereformeerde milieu van binnenuit kent."

Vader Johan ontploft als hij hoort dat zijn dochter ongehuwd zwanger is. Er vallen harde woorden, hel en verdoemenis. Marthe wordt resoluut de deur uitgezet, ze hoeft nooit meer terug te komen. "Dit geloof ik niet", zegt Hoek. "In de praktijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan, denk ik, en wint het leven van de leer."

Authentieker zou het volgens Hoek zijn als Marthe's ouders haar zouden dwingen tot een schuldbelijdenis in de kerk: 'ik heb vooruitgegrepen op het huwelijk'. Daar zou Steven als niet-gelovige natuurlijk op tegen zijn - volgens Hoek een veel interessanter conflict dan dat tussen de ongewenst zwangere dochter en haar kwade vader. Die probeert weer tot zichzelf te komen door psalmen te spelen op het harmonium. "Mooi", zegt Hoek. "Ontroerend."

Al met al, zegt Hoek, hield hij een ambivalent gevoel over aan de film. Het karakter van Marthe als beschermd opgevoed gereformeerd meisje dat zich aangetrokken voelt tot de 'buitenwereld' vond hij geloofwaardig en authentiek. Maar de film is volgens Hoek geen serieuze poging om een groep gelovigen en hun leefwereld recht te doen. "Het is alsof je iemand Nederland toont door alleen de dijk bij Volendam en de molens van Kinderdijk te laten zien. Wie de bevindelijk-gereformeerden niet kent is nu niets wijzer."

NOTES: 'De Uitverkorene' is verkrijgbaar op dvd.; Dominees spreken daar niet bekakt - ze komen zó vanachter de koeien; Scenarioschrijver schrok van bevindelijk milieu; Contact met mensen uit het bevindelijk-gereformeerde milieu is er tijdens de research voor 'De Uitverkorene' niet geweest, zegt scenarioschrijver Frank Ketelaar. "Al had ik dat eigenlijk best gewild."; Ketelaar was 'gefascineerd' door de geschiedenis van de gebroeders Baan, en kwam gaandeweg achter hun kerkelijke achtergrond. "Daarop ben ik alles over dat milieu gaan lezen dat ik kon vinden, in de bibliotheek, de boekhandel en op internet."; Van wat hij las, schrok Ketelaar. "Kinderen krijgen van jongsaf te horen dat ze zondig zijn, dat het in het leven niet om plezier gaat. Wat dat milieu dóet met mensen, dat vond ik schokkend."; Dat er ondanks de research volgens professor Hoek 'theologische missers' in de film zitten, neemt Ketelaar voor lief. "In een drama veroorloof je het je om de feiten naar je hand te zetten. Ik ben zelf muzikant, en als ik bandjes zie in een film moet ik vaak lachen. Gitaristen zie je soms totaal verkeerde akkoorden spelen. En ook in bijvoorbeeld advocatenseries wordt de hand gelicht met de; werkelijkheid. Dat recht heb je als scenarioschrijver. Als de sfeer maar klopt."; Al met al, zegt Ketelaar (die onlangs met 'Avond aan avond' debuteerde als romanschrijver), kijkt hij met veel tevredenheid terug op 'De Uitverkorene'. "Al zeg ik het zelf, ik denk dat ik een mooi verhaal gecomponeerd heb. Daarbij had de film een geweldige regisseur en een heel goede cast - bij elkaar een bijzonder fijne combinatie."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:In Trouw vandaag een commentaar van dr. Hoek
(...)
"Predikanten zijn (...) bij wijze van spreken zo achter de koeien vandaan."
(...)
Ook dr. Hoek heeft kennelijk zo zijn karikaturen. :wink:

Verder een goed commentaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ketelaar schreef:Kinderen krijgen van jongsaf te horen dat ze zondig zijn, dat het in het leven niet om plezier gaat. Wat dat milieu dóet met mensen, dat vond ik schokkend
Ik vind dit toch wel de meest intrigerende opmerking in heel het artikel. Aardig om jezelf in dat kader in de maatschappij te zien rondhuppelen.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

'een belangrijk bezwaar'. "Het verhaal is overduidelijk gebaseerd op de gebroeders Jan en Paul Baan, twee gereformeerde broers uit Putten met een softwarebedrijf. Door zó dicht op de realiteit te zitten, tast je mensen aan die zich niet kunnen verweren. Ik vind dat ethisch niet verantwoord."


Film mag gezien dochter (enige mooie in de film wat mij betreft) ook als compliment gezien worden. :)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Goed commentaar van Hoek.

Dat je met zulk een slechte film nog prijzen wint. Die ketelaar heeft de ballen verstand van de bevindelijke hoek.
Dat gouden beeld zegt dus ook niks.

Ik zie Marthe in de kroeg nog zeggen; Ik wacht op mijn bevinding, ipv bekering. Wat een flater...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:Ik zie Marthe in de kroeg nog zeggen; Ik wacht op mijn bevinding, ipv bekering. Wat een flater...
Hoeveel mensen weten wel het verschil? Ook in onze kerken? Ik was laatst voor de gein op belijdeniscathechisatie bij mijn vriendin: Wie was Mozes ook alweer? Jongen X wist het niet, meisje Y wist het niet precies, meisje Z dacht dat het Abraham was. De kennis is soms echt schokkend laag en dat komt volgens mij niet door de kerken, maar door de interesse van de kerkgangers. (Bij een meerderheid valt het wel mee, maar je hebt ze er bij!)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

ds in film schreef:Waarna hij zegt: "Twee broers uit onze gemeente hebben deze geboden meer dan nageleefd. De gebroeders Van der Laan hebben zich rekenschap gegeven van hun rentmeesterschap.


Dit vind ik ook een blunder van formaat. Er worden in de prediking nooit namen genoemd van de kansel. Dat is zo'n beetje het meest onverstandige wat je als ds. kunt doen. Maar ja, in een film moet je zoiets toch een keertje kwijt.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Herman schreef:
ds in film schreef:... De gebroeders Van der Laan hebben zich rekenschap gegeven van hun rentmeesterschap.


Dit vind ik ook een blunder van formaat. Er worden in de prediking nooit namen genoemd van de kansel. Dat is zo'n beetje het meest onverstandige wat je als ds. kunt doen. Maar ja, in een film moet je zoiets toch een keertje kwijt.
En rekenschap geven... .. Is dat niet pas als re rentmeester opgeroepen wordt? En niet in dit leven dus?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Gedupeerde beleggers in het aandeel Baan attendeerden ons op het lezenswaardige artikel in uw blad 'Herfsttij der mannenbroeders' (Computable, 1 september). In Business Week van 14 augustus 2000 lazen wij een soortgelijk artikel. Eveneens goed van opzet.
Wij kunnen de schrijvers (of beter gezegd de vertaler) slechts op één onvolkomenheid betrappen: hij zegt dat de heren Baan belijdend lid zijn van de Gereformeerde Kerk. Indien dit zo zou zijn dan was het aandeel Baan nog op peil, zo kunnen wij uit onze ervaring wel zeggen.
De heren zijn lid van de Gereformeerde Gemeente in Barneveld (deel uitmakend van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika). Een kerkgenootschap met sterk sektarische trekken, waarbij de zogenaamde leer van de dubbele uitverkiezing centraal staat en waarbij Gods verbond met de mensen uitsluitend door predikers beperkt wordt tot Gods 'uitverkorenen'. Een liefdeloze dogmatiek waar onze stichting handenvol werk aan heeft. De heren Baan hebben een enorme grip op dit kerkgenootschap. Alleen al vanwege hun charitatieve links, maar ook door het feit dat de zoon van Jan Baan predikant in die kerk te Lisse is en anderen elders. Deze versmalling van Gods aanbod van genade maakt mensen - die daar gevoelig voor zijn - geestelijk dood. Als reactie daarop zien wij ernstige sporen van - wat wij noemen - uitbrekend kwaad, zowel bij predikanten als hoorders. Onze vijftig vertrouwensmensen hebben hun handen vol en onze advocaat mr. Abraham Moszkowicz te Amsterdam eveneens, maar dan ten behoeve van de gedupeerde Baan-beleggers. Niet zelden uit de kringen van de familie Baan.

Stichting De Keursteen
Rien van Hoeven
voorzitter
Meneer van Hoeven is duidelijk. Zie hier een beetje wonderlijke site.
Wat is stichting de Keursteen voor iets? Op de site lees ik "Stichting De Keursteen bestrijdt misstanden in streng protestantse kring."
:|
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
Gedupeerde beleggers in het aandeel Baan attendeerden ons op het lezenswaardige artikel in uw blad 'Herfsttij der mannenbroeders' (Computable, 1 september). In Business Week van 14 augustus 2000 lazen wij een soortgelijk artikel. Eveneens goed van opzet.
Wij kunnen de schrijvers (of beter gezegd de vertaler) slechts op één onvolkomenheid betrappen: hij zegt dat de heren Baan belijdend lid zijn van de Gereformeerde Kerk. Indien dit zo zou zijn dan was het aandeel Baan nog op peil, zo kunnen wij uit onze ervaring wel zeggen.
De heren zijn lid van de Gereformeerde Gemeente in Barneveld (deel uitmakend van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika). Een kerkgenootschap met sterk sektarische trekken, waarbij de zogenaamde leer van de dubbele uitverkiezing centraal staat en waarbij Gods verbond met de mensen uitsluitend door predikers beperkt wordt tot Gods 'uitverkorenen'. Een liefdeloze dogmatiek waar onze stichting handenvol werk aan heeft. De heren Baan hebben een enorme grip op dit kerkgenootschap. Alleen al vanwege hun charitatieve links, maar ook door het feit dat de zoon van Jan Baan predikant in die kerk te Lisse is en anderen elders. Deze versmalling van Gods aanbod van genade maakt mensen - die daar gevoelig voor zijn - geestelijk dood. Als reactie daarop zien wij ernstige sporen van - wat wij noemen - uitbrekend kwaad, zowel bij predikanten als hoorders. Onze vijftig vertrouwensmensen hebben hun handen vol en onze advocaat mr. Abraham Moszkowicz te Amsterdam eveneens, maar dan ten behoeve van de gedupeerde Baan-beleggers. Niet zelden uit de kringen van de familie Baan.

Stichting De Keursteen
Rien van Hoeven
voorzitter
Meneer van Hoeven is duidelijk. Zie hier een beetje wonderlijke site.
Wat is stichting de Keursteen voor iets? Op de site lees ik "Stichting De Keursteen bestrijdt misstanden in streng protestantse kring."
:|
Ik lees je artikel, vervolgens ga ik naar de site van de Keursteen en het eerste wat ik lees is:
================================================
ALGEMEEN ADVIES AAN ONZE WEBSITE BEZOEKERS
Bij meningsverschillen niet op de persoon spelen, geen wiggen drijven, niet zo fanatiek zijn, respect voor andersdenkenden opbrengen en met meer verdraagzaamheid kunnen wij onze samenleving versterken en een toekomst bieden.
=================================================

Dat kan ik van het artikel nou niet zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Iemand (volgens mij geen refo) heeft destijd in Computable nog gereageerd op het verhaal van Van Hoeven. (Ik lees het blad namelijk ook.)
Tot mijn verbazing heeft Van Hoeven dat zelf op zijn website gezet

--------------------

De Keursteen treft zichzelf

De voorzitter van Stichting de Keursteen, Rien van Hoeven, legt verband tussen de religieuze achtergrond van de gebroeders Baan en de teloorgang van hun onderneming. Hij suggereert een oorzakelijk verband tussen geloof en economisch falen Als er sprake zou zijn van fraude dan moeten de broers daarop afgerekend worden, en niet op hun religieuze achtergrond, fulmineert René Vink.


In zijn bijdrage 'Herfsttij in Barneveld' (Computable, 6 oktober) beweert Rien van Hoeven uit eigen ervaring te kunnen zeggen dat het aandeel Baan nog op peil zou zijn indien de gebroeders Baan lid zouden zijn van de Gereformeerde Kerk in plaats van de als sektarisch gekenschetste Gereformeerde Gemeente. Hij suggereert daarmee een oorzakelijk verband tussen sektarisme en economisch falen. Die suggestie is vierkant onzin. Menige religieuze beweging (zoals bijvoorbeeld de Moon-beweging) is economisch zeer succesvol. Ongetwijfeld vindt er fraude plaats binnen religieuze groeperingen, ook daar gaat het gewoon om mensen. Ik betwijfel echter of het vaker voorkomt dan elders.
Het stoort me buitengewoon dat de religieuze achtergrond van Baan altijd weer ten tonele wordt gevoerd. In de tijden van succes werd daar met verwondering over gesproken: "succes ondanks" alsof bedrijven waarvan de directeuren een religieuze achtergrond hebben geen succes zouden kunnen of mogen hebben. En nu het slecht gaat, wordt de "juist door" toon aangeslagen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de gebroeders Baan aangevallen worden omdat ze religieus zijn en veel minder omdat ze gefraudeerd zouden hebben. Als de gebroeders Baan gefraudeerd zouden hebben, moeten ze daarop aangepakt worden, en niet op hun religieuze achtergrond. Op die achtergrond heeft iedereen recht in een land van vrije meningsuiting (toch?).

Blamage
Van Hoeven beweert dat leden van de Gereformeerde Gemeente geestelijk dood zijn en wekt daarmee de indruk dat dat zijn oorsprong zou vinden in de sektarische trekken van de Gereformerde Gemeente enerzijds en door de grip die de gebroeders Baan op die gemeente zouden hebben anderzijds. Heer van Hoeven, leest u nog eens "Overheid en nieuwe religieuze stromingen" van T. Witteveen, een rapport van de subcommissie sekten van de vaste Tweede Kamer Commissie voor de volksgezondheid. Dit rapport stelt, na uitgebreid onderzoek van vrijwel elke nieuwe, kleinere religieuze beweging in Nederland dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen "sekten" en de volksgezondheid. Ken uw klassiekers.
Stichting de Keursteen stelt zich ten doel financiële misstanden binnen religieuze organisaties te voorkomen en te bestrijden. Ik stel vast dat de stichting, gebruik makend van nogal populistische retoriek, zichzelf lekker in het daglicht stelt, meeliftend op de dezelfde roem van de door henzelf zo gewraakte broeders Baan. Ik stel voor dat de Keursteen zich bezig houdt met alleen de fraudebestrijding en zich onthoudt van waardeoordelen over de geestelijke achtergrond van de gebroeders Baan. Ik vind dat stichting de Keursteen zichzelf hiermee blameert en zijn integriteit beschadigt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Is de stichting De Keursteen eigenlijk nog actief?
Je hoort er weinig meer van tegenwoordig.
Of zijn alle misstanden opgelost? :D
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Tiberius schreef:Iemand (volgens mij geen refo) heeft destijd in Computable nog gereageerd op het verhaal van Van Hoeven. (Ik lees het blad namelijk ook.)
Tot mijn verbazing heeft Van Hoeven dat zelf op zijn website gezet

Eerlijk toch???


[
b]De Keursteen treft zichzelf[/b]

De voorzitter van Stichting de Keursteen, Rien van Hoeven, legt verband tussen de religieuze achtergrond van de gebroeders Baan en de teloorgang van hun onderneming. Hij suggereert een oorzakelijk verband tussen geloof en economisch falen Als er sprake zou zijn van fraude dan moeten de broers daarop afgerekend worden, en niet op hun religieuze achtergrond, fulmineert René Vink.

In zijn bijdrage 'Herfsttij in Barneveld' (Computable, 6 oktober) beweert Rien van Hoeven uit eigen ervaring te kunnen zeggen dat het aandeel Baan nog op peil zou zijn indien de gebroeders Baan lid zouden zijn van de Gereformeerde Kerk in plaats van de als sektarisch gekenschetste Gereformeerde Gemeente. Hij suggereert daarmee een oorzakelijk verband tussen sektarisme en economisch falen. Die suggestie is vierkant onzin. Menige religieuze beweging (zoals bijvoorbeeld de Moon-beweging) is economisch zeer succesvol. Ongetwijfeld vindt er fraude plaats binnen religieuze groeperingen, ook daar gaat het gewoon om mensen. Ik betwijfel echter of het vaker voorkomt dan elders.


Misschien heeft dhr. Vd Hoeven zoiets wel gezegd, maar waar het om gaat is niet of er verband is tussen geloof en falen, maar of beleggers zijn misleid of niet.


Het stoort me buitengewoon dat de religieuze achtergrond van Baan altijd weer ten tonele wordt gevoerd. In de tijden van succes werd daar met verwondering over gesproken: "succes ondanks" alsof bedrijven waarvan de directeuren een religieuze achtergrond hebben geen succes zouden kunnen of mogen hebben. En nu het slecht gaat, wordt de "juist door" toon aangeslagen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de gebroeders Baan aangevallen worden omdat ze religieus zijn en veel minder omdat ze gefraudeerd zouden hebben.

De gebroeders Baan, met name de oudste, zijn er nooit vies van geweest om hun geloof erbij te halen. Wat doe je er zelf aan, als je op zo'n positie staat, om een bepaalde beeldvorming te voorkomen?


Als de gebroeders Baan gefraudeerd zouden hebben, moeten ze daarop aangepakt worden, en niet op hun religieuze achtergrond. Op die achtergrond heeft iedereen recht in een land van vrije meningsuiting (toch?).


Ja op die achtergrond heeft iedereen recht, maar als je zelf die achtergrond helemaal verweeft met je zakendoen.... dat is niet fraai.

Als dan beweerd wordt dat al je vermogen in een stichting zit, die goede doelen steunt, onstaat er snel een beeld van een diep-christelijke filantroop. Schokkend vond ik om in een Quote-500 (ik meen versie 2003, in ieder geval na de teneergang van Baan) het huis van deze zakenman te zien. "De eenvoudigen zal God steeds gadeslaan" -denk ik dan (niet dat dat huis van mij op zich niet mag hoor, maar gezien de eerder beeldvorming....).

Stichting de Keursteen stelt zich ten doel financiële misstanden binnen religieuze organisaties te voorkomen en te bestrijden. Ik stel vast dat de stichting, gebruik makend van nogal populistische retoriek, zichzelf lekker in het daglicht stelt, meeliftend op de dezelfde roem van de door henzelf zo gewraakte broeders Baan.
Feitelijk onjuist. Deze stichting heeft bij meerdere zaken succesvol bemiddeld of heeft in ieder geval oprecht getracht zaken voor het voetlicht te halen die 'men' in de reformatorische kringen in de beerput wilde houden.

Ik stel voor dat de Keursteen zich bezig houdt met alleen de fraudebestrijding en zich onthoudt van waardeoordelen over de geestelijke achtergrond van de gebroeders Baan. Ik vind dat stichting de Keursteen zichzelf hiermee blameert en zijn integriteit beschadigt.
Wat ik wel zeer onfatsoenlijk is, is dat dhr. Vd Hoeven ooit in een nummer van Management Team een opmerking heeft geplaatst over de doodgeschoten zoon van Jan Baan, die beneden peil was (volgens mij ook rechtszaak van geweest daarna).
Plaats reactie