Film over het Baan-concern nu online

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Film over het Baan-concern nu online

Bericht door Unionist »

http://portal.omroep.nl/telefilm/

kies voor: De uitverkorene

Overigens kreeg deze film in het ND een vernietigende recensie. Maar wellicht vind je 't wel interessant om te zien.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wel een karikatuur...

Edit:
Bah... En nog bar slecht ook. Ze zingen ritmisch en de dominee prijst de aandelen Baan aan in de preek. Tuurlijk.
Laatst gewijzigd door Kaw op 08 jun 2006, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb hem zelf niet gezien, komt wel een keer. 't zal wel fraai wezen
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bah, ik kijk hem niet eens uit. Dieptrieste karikatuur waar geen steek van klopt.

Edit: Overigens was ik 15 toen ik benaderd werd door iemand van Baan om daar een interne opleiding te krijgen. Als ik 18 werd zou ik een auto krijgen. Ik zal de auto waarschijnlijk nog gehad hebben. Een jaar later was het falliet.
Laatst gewijzigd door Kaw op 08 jun 2006, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Jammer, ik kan deze site niet openen, kliksafe laat het niet door.
Kan iemand regelen dat ik het op een andere manier kan zien? Ben er namelijk erg benieuwd naar, nadat ik jullie reacties heb gelezen (positief en negatief).
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wilma van den Berg schreef:Jammer, ik kan deze site niet openen, kliksafe laat het niet door.
Kan iemand regelen dat ik het op een andere manier kan zien? Ben er namelijk erg benieuwd naar, nadat ik jullie reacties heb gelezen (positief en negatief).
Het is een niet zomaar te downloaden film, dus het zal helaas niet gaan om via kliksafe te kijken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Oke, bedankt! :lol:
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

En er komen ook nog eens wat passages in voor die wat minder netjes zijn, zoals mensen die elkaar erg openlijk beminnen enzo :?

En er wordt een karikatuur gemaakt die nergens op slaat.

Bovendien zingt men in de GG niet-ritmisch en hebben álle dames/meisjes een hoed op :)
limosa

Bericht door limosa »

ik had al niet zo'n hoge pet op van de filmindustrie maar als ze niet wat beters kunnen produceren dan dit kan de stekker er zeker uit getrokken worden, wát een bagger . . .
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Als je de Baan link loslaat, wat is er slecht aan deze film? Ik ben wel eens bang dat de 'bevindelijke-karikatuur' een kern van waarheid bevat.
(NB Zonder te willen suggereren dat deze karikatuur of kern van waarheid op de gebr. Baan betrekking heeft!!)

En heeft iemand een link naar de ND recensie?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Pim schreef:Als je de Baan link loslaat, wat is er slecht aan deze film? Ik ben wel eens bang dat de 'bevindelijke-karikatuur' een kern van waarheid bevat.
(NB Zonder te willen suggereren dat deze karikatuur of kern van waarheid op de gebr. Baan betrekking heeft!!)

En heeft iemand een link naar de ND recensie?
maar de Baan-link is de essentie van het verhaal, zonder Baan zou heel deze film niet gemaakt zijn
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het artikel in het ND stond in de rtv-rubriek en die staat niet online. Ik weet ook niet precies meer wanneer het erin stond.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

limosa schreef:
Pim schreef:Als je de Baan link loslaat, wat is er slecht aan deze film? Ik ben wel eens bang dat de 'bevindelijke-karikatuur' een kern van waarheid bevat.
(NB Zonder te willen suggereren dat deze karikatuur of kern van waarheid op de gebr. Baan betrekking heeft!!)

En heeft iemand een link naar de ND recensie?
maar de Baan-link is de essentie van het verhaal, zonder Baan zou heel deze film niet gemaakt zijn
Dat klopt, in die zin is de film een flop want ze staat te ver van de werkelijkheid af. Maar de herkenbaarheid van het verhaal kan ook breder liggen. Namelijk dat in een deel van onze gezindte sprake is van:

- Gebrek aan communicatie in een huwelijk (als gevolg van autoritair gedrag van manlief)
- Gebrek aan overeenstemming tussen leer en leven
- Materialisme
- Fundamentalistische trekjes (dochter verbannen als ze ongewenst zwanger is).

En wellicht zijn er meer te verzinnen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Pim schreef:
limosa schreef:
Pim schreef:Als je de Baan link loslaat, wat is er slecht aan deze film? Ik ben wel eens bang dat de 'bevindelijke-karikatuur' een kern van waarheid bevat.
(NB Zonder te willen suggereren dat deze karikatuur of kern van waarheid op de gebr. Baan betrekking heeft!!)

En heeft iemand een link naar de ND recensie?
maar de Baan-link is de essentie van het verhaal, zonder Baan zou heel deze film niet gemaakt zijn
Dat klopt, in die zin is de film een flop want ze staat te ver van de werkelijkheid af. Maar de herkenbaarheid van het verhaal kan ook breder liggen. Namelijk dat in een deel van onze gezindte sprake is van:

- Gebrek aan communicatie in een huwelijk (als gevolg van autoritair gedrag van manlief)
- Gebrek aan overeenstemming tussen leer en leven
- Materialisme
- Fundamentalistische trekjes (dochter verbannen als ze ongewenst zwanger is).

En wellicht zijn er meer te verzinnen.
Helaas zal wel vast te stellen zijn dat deze zaken ook "onder ons" gevonden worden. Maar de vraag is of deze verfilming dan nuttig is. Ik denk dat degenen op wie dit van toepassing is deze film niet (willen) zien. En in de "buitenwereld" versterkt het alleen maar de karikatuur. Het enige resultaat is dus dat de verkeerde beeldvorming toeneemt, problemen (die er inderdaad echt wel zijn) worden niet opgelost met deze film.
Plaats reactie