Preken beluisteren op internet

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Upquark schreef:
henriët schreef:
Johann schreef:
sweelinck 25 schreef:En internet is in de GGN en OGG nog steeds censurabel.
Abuis. Open internet inderdaad.

En betreft:
henriët schreef: Zou daar een reden voor zijn? Is dat bekend?
Grootste reden is misbruik
:oO misbruik????
Misschien werden de diensten/preken op cd's doorverkocht?
Het is volgens mij in het verleden weleens gebeurd dat seculiere media de spot met predikaties van een oud Gereformeerde predikant dreven.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door henriët »

Upquark schreef:Misschien werden de diensten/preken op cd's doorverkocht?
Ah op die manier, ja dat zou misschien kunnen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Verschillende redenen zijn er om uitzending van erediensten niet toe te staan. De meeste zijn hier al genoemd:
1. Sommige (?) predikanten gebruiken een preek in meerdere gemeenten. Dan is het niet handig als de halve gemeente die preek al via de media gehoord heeft.
2. Kritiek op via de media beluisterde preken, omdat een zinnetje uit de context van de hele preek wordt gerukt en vervolgens becommentarieerd. Deze kritiek kan zowel van de media komen (om er de spot mee te drijven) als van mensen die menen een preek als te licht te moeten bestempelen.
3. Ongewenste commerciële activiteiten met opgenomen preken.
4. Beslotenheid van de eredienst: het kan zijn dat er namen genoemd worden van bijvoorbeeld zieken, maar ook tuchtgevallen, waarvan het ongewenst is, dat dat uitgezonden wordt. Bij de GG is er overigens een richtlijn om bij het aflezen van tuchtgevallen de uitzending even uit te zetten; mogelijk is er bij andere kerkverbanden ook zo'n richtlijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Verschillende redenen zijn er om uitzending van erediensten niet toe te staan. De meeste zijn hier al genoemd:
1. Sommige (?) predikanten gebruiken een preek in meerdere gemeenten. Dan is het niet handig als de halve gemeente die preek al via de media gehoord heeft.
2. Kritiek op via de media beluisterde preken, omdat een zinnetje uit de context van de hele preek wordt gerukt en vervolgens becommentarieerd. Deze kritiek kan zowel van de media komen (om er de spot mee te drijven) als van mensen die menen een preek als te licht te moeten bestempelen.
3. Ongewenste commerciële activiteiten met opgenomen preken.
4. Beslotenheid van de eredienst: het kan zijn dat er namen genoemd worden van bijvoorbeeld zieken, maar ook tuchtgevallen, waarvan het ongewenst is, dat dat uitgezonden wordt. Bij de GG is er overigens een richtlijn om bij het aflezen van tuchtgevallen de uitzending even uit te zetten; mogelijk is er bij andere kerkverbanden ook zo'n richtlijn.
Eens. Ik wil daar nog aan toevoegen dat er een zekere degradatie plaatsvindt van de eredienst en het samenkomen als gemeente. Als je thuis hetzelfde kan horen, is het toch ook prima? Nou, niet dus, naar mijn mening.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door oesterschelpje »

Toch even een kanttekening hierbij.
Ik ken iemand die door omstandigheden al jaren niet meer op kan gaan naar de kerk.
Deze persoon luistert via het internet mee naar een GG gemeente ergens in Nederland.
Dan kun je zeggen, tja, via een scanner kan er ook geluisterd worden.
Maar daar kun je ook misbruik van maken, dat kunnen mensen die nergens aan doen ook!

Wat te denken van de GG-mers in het buitenland?
Regelmatig hoor ik van vrienden dat zij zondags meeluisteren via het internet.
Denk niet dat het er weinigen zijn, dat is pertinent niet waar!

Door zo een star standpunt in te nemen om een dienst niet via het internet uit te zenden, hou je mensen juist van het Woord af!
Mijn mening is dat het Evangelie wereldwijd te horen moet zijn, wat een zegen kan dan ook internet zijn!

Er kan ook misbruik gemaakt worden van opgenomen cassettebandjes en banden van een bandrecorder.
We hebben er velen hier liggen, van allerlei kerkverbanden.
Daar worden veel namen genoemd voor voorbede's, tuchtzaken, enz.
Werkt het thuisblijven in de hand? Absoluut niet!
Wat is je bedoeling ergens mee?
Ook deze preken worden massaal op cd's gebrand.
Er zijn vele andere manieren te bedenken om tot hetzelfde misbruik te kunnen komen, daar is internet niet voor nodig.

Commerciele activiteiten worden juist door het vele aanbod op het internet weggenomen!
Veel mensen kopen nauwelijks preken op cd's meer, omdat ze toch via het internet makkelijk te downloaden zijn.

Sommige (?) predikanten houden inderdaad dezelfde preek ergens anders opnieuw.
Is er dan geen boodschap meer in die preek, verwachten we daar geen zegen meer over?
Afgelopen Pinksteren hadden we drie verschillende dominees, alledrie preekten ze over dezelfde tekst!!
Veel raakvlakken, toch steeds ook weer nieuwe dingen die je erin kon beluisteren.
Tja, dat kun je afdoen als slechte communicatie tussen de drie dominees, maar ach, mag een predikant vrij zijn om zelf te beslissen uit welke tekst hij gaat preken?
Is er dan geen christen meer die gelooft in Goddelijke besturing?

Om een standpunt in te nemen om preken via internet te weren om bovenstaande redenen geeft mijns inziens nog veel stof tot discussie! :hum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Ik heb vorig jaar naar een rouwdienst geluisterd, die zeer indrukwekkend was. Er werd een jong meisje begraven. Het meisje wilde volgens mij ook dat het een openbare dienst zou zijn. (de kerkdiensten in die kerk zijn sowieso altijd via internet te beluisteren)
Ik heb verschillende mensen verteld over deze dienst en zij hebben allen ook geluisterd.
Het zou kunnen zijn dat er 1 of meerderen tot jaloersheid worden gewekt. Dat ze gaan denken: wat dat meisje had, wil ik ook. Vroeger waren er mensen tegen het beluisteren via de bandrecorder, later cassettes. Om diezelfde redenen.
Maar ik weet dat er mensen op deze wijze tot bekering kwamen !
Laten wij het licht toch niet onder de korenmaat houden, maar uit laten stralen tot in alle hoeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Verschillende redenen zijn er om uitzending van erediensten niet toe te staan. De meeste zijn hier al genoemd:
1. Sommige (?) predikanten gebruiken een preek in meerdere gemeenten. Dan is het niet handig als de halve gemeente die preek al via de media gehoord heeft.
2. Kritiek op via de media beluisterde preken, omdat een zinnetje uit de context van de hele preek wordt gerukt en vervolgens becommentarieerd. Deze kritiek kan zowel van de media komen (om er de spot mee te drijven) als van mensen die menen een preek als te licht te moeten bestempelen.
3. Ongewenste commerciële activiteiten met opgenomen preken.
4. Beslotenheid van de eredienst: het kan zijn dat er namen genoemd worden van bijvoorbeeld zieken, maar ook tuchtgevallen, waarvan het ongewenst is, dat dat uitgezonden wordt. Bij de GG is er overigens een richtlijn om bij het aflezen van tuchtgevallen de uitzending even uit te zetten; mogelijk is er bij andere kerkverbanden ook zo'n richtlijn.
Eens. Ik wil daar nog aan toevoegen dat er een zekere degradatie plaatsvindt van de eredienst en het samenkomen als gemeente. Als je thuis hetzelfde kan horen, is het toch ook prima? Nou, niet dus, naar mijn mening.

Thuis luisteren is natuurlijk geen vervanging voor het bezoeken van de eredienst.
Daarnaast, mensen die er zo instaan, en makkelijk een dienst verzuimen, hebben ook geen behoefte om thuis mee te luisteren.
De argumenten zijn genoegzaam bekend, waarom men niet uitzendt. Zelf heb ik nog geen één echt gegronde en onderbouwd argument gehoord.
Het zal wel net zo zijn met andere ontwikkelingen, de nieuwigheid is eng en er is wat koudwatervrees. Over tien jaar zendt elke gemeente de diensten uit via internet. Een deel met zowel geluid als beeld. Want via een live videostream erediensten (na)bekijken gaat ook zeker komen binnen onze gezindte. En ik hoop zo snel mogelijk. Naast al de gevaren, zijn dit juist de zegeningen die de "nieuwe" media ons kunnen bieden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Verschillende redenen zijn er om uitzending van erediensten niet toe te staan. De meeste zijn hier al genoemd:
1. Sommige (?) predikanten gebruiken een preek in meerdere gemeenten. Dan is het niet handig als de halve gemeente die preek al via de media gehoord heeft.
Daarmee vervalt i.i.g. het argument dat die preek speciaal voor die gemeente bedoeld was...
Overigens zal dit zo'n vaart niet lopen.
2. Kritiek op via de media beluisterde preken, omdat een zinnetje uit de context van de hele preek wordt gerukt en vervolgens becommentarieerd. Deze kritiek kan zowel van de media komen (om er de spot mee te drijven) als van mensen die menen een preek als te licht te moeten bestempelen.
Moeten we daar echt bang voor zijn? Ik zou denken: Iedereen mag het horen wat er in onze gemeente gebracht wordt; daar is niets geheimzinnigs aan. En wil men er de spot mee drijven, welnu dan doet men dat maar. Ik meen dat de predikant daar wel tegen kan en dat mogelijk spot ons toch niet bang hoeft te maken.
3. Ongewenste commerciële activiteiten met opgenomen preken.
Dat wordt juist weer minder. Hoe meer er op internet beschikbaar is, hoe minder de commercie er mee kan: als economische eenheid wordt een preek bij een groot aanbod juist minder waard.
4. Beslotenheid van de eredienst: het kan zijn dat er namen genoemd worden van bijvoorbeeld zieken, maar ook tuchtgevallen, waarvan het ongewenst is, dat dat uitgezonden wordt. Bij de GG is er overigens een richtlijn om bij het aflezen van tuchtgevallen de uitzending even uit te zetten; mogelijk is er bij andere kerkverbanden ook zo'n richtlijn.
Als men dat laatste ook doet bij de andere afkondigingen, dan is ook dit probleem opgelost.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door hmprff »

Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
in de pauze stond er een dochtertje van helma op de trappen te springen ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door henriët »

hmprff schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
in de pauze stond er een dochtertje van helma op de trappen te springen ;)
En met dr handen voor het diascherm;).... dat vond ze heel mooi en leuk!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Neeltje Jans »

Hier zijn ook al kerkdiensten te beluisteren én te bekijken. Een paar jaar geleden heb ik daar een paar keer meegeluisterd, daar stond toen ds Visser. Hij is inmiddels vertrokken naar Amsterdam. Ik weet niet wie er nu staat, en ook niet van welke richting deze kerk tegenwoordig is. Destijds was het goed te luisteren daar.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Neeltje Jans schreef:Hier zijn ook al kerkdiensten te beluisteren én te bekijken. Een paar jaar geleden heb ik daar een paar keer meegeluisterd, daar stond toen ds Visser. Hij is inmiddels vertrokken naar Amsterdam. Ik weet niet wie er nu staat, en ook niet van welke richting deze kerk tegenwoordig is. Destijds was het goed te luisteren daar.
Op 26 juni wordt ds. L.J. Vogelaar bevestigd. http://www.bethlehemkerk-denhaag.nl/htm ... us20110322
Ik denk dat je de gemeente nog steeds kunt beschouwen als een stadse GB-gemeente: dat verandert niet direct als de ene dominee gaat en de volgende komt.
In de tijd van ds Visser was de Bethlehemkerk met z'n uitzendingen mét beeld een mooi alternatief. We hebben hier thuis wel eens met z'n allen naar zo'n Haagse dienst gekeken nadat we in onze eigen gemeente er niet meer bij in konden: 't was méér dan vol, we mochten er niet meer in...
Ik ben erg benieuwd hoe het aan de Laan van Meerdervoort verder gaat met ds. Vogelaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

henriët schreef:
hmprff schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
in de pauze stond er een dochtertje van helma op de trappen te springen ;)
En met dr handen voor het diascherm;).... dat vond ze heel mooi en leuk!
Echt? dat heb ik helemaal gemist. Stond heerlijk met iemand te praten in de pauze.
Het was een mooie avond!
Gebruikersavatar
PrekenWeb
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jun 2009, 20:42
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door PrekenWeb »

Eerste preek geplaatst van Ds. S. Maljaars. "Lessen in de wijsheid" : http://bit.ly/m8XQfe
Met regelmaat worden er ook nieuwe leespreken toegevoegd: http://bit.ly/jlz9jT
Gesloten