Onderzoek naar stamboom

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door albion »

Mara schreef:Is dat echt waar of klopt de naam alleen :quoi

Nee, dat klopt echt. Maar wij zijn de arme tak hoor :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Zita »

ik ben helaas van de bastaardtak, anders had ik op het Muiderslot gewoond. :)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door albion »

Afbeelding


Dit is er weer een zoon van als ik me niet vergis, was dacht ik de burgemeester van het dorpje. :)
Ik zal het boek er maar eens gaan lezen. Jammer genoeg is het in het Duits en ik lees liever Engels :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Mara »

albion schreef:
Mara schreef:Is dat echt waar of klopt de naam alleen :quoi

Nee, dat klopt echt. Maar wij zijn de arme tak hoor :)
Ow, dus er is niets te halen bij je ? ;)
Ach, geld maakt niet gelukkig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Joannah »

Mara schreef:In Polen kwam een neonazi-stel erachter dat zij van joodse afkomst waren !
Het was een schok, aldus de vrouw.
Hij was een skinhead, zij was ook niet bepaalde de liefste, maar ze zwoeren alle geweld af en hij werkt in een slachthuis (koosjer) en zij werkt in de keuken van de synagoge.
Bijzonder nieuws wat bovendien positief is :super
Bij Hitler ging dit niet op. En bij Ahmedinejad ook niet.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Ach, geld maakt niet gelukkig.
Maar is wel gemakkelijk...
Ik hoef er niet in te zwemmen, maar pootje baden is ook goed ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Mara »

Een neef van mij is bezig met de stamboom, van zijn vader en moeder (moeder was een zus van mijn vader)
Fascinerend dat je je roots terug kunt lezen en hoeveel kinderen er jong overleden !
Mensen kregen soms 16 kinderen, waarvan er 6 al jong stierven !
Het gaat tot 1700 terug. Maar tis monnikenwerk zeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Lourens »

Ik vind het boeiend. En tuurlijk moeten we vooruit zien.
Maar ook geslachtslijnen vinden we in de Bijbel dus ze zijn belangrijk genoeg.

Mijn stamboom is ook uitgezocht. En als je er dieper in doorgraaft en de de geschiedenis van die plaats doorneemt, de kerkgeschiedenis, dan zijn het nog mooie leringen uit te halen.
Maar ook: de zorg van de Heere die doorgaat in geslachten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Dodo »

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met stamboomonderzoek. Erg leuk om te doen! Er staat heel veel online.
Eerst mijn vaders lijn, dat ging aardig. Het is gelukkig een naam die zich niet erg leent voor spelfouten, en die niet heel algemeen is. Bovendien is de familie nogal honkvast, de eerste eeuwen kwamen ze het Gooi praktisch niet uit. Wel opmerkelijk, omdat de eerste voorvader een Duitser was. Daar loopt het ook dood, in zijn trouwregister staat dat hij uit Duitsland kwam, dus over hem is vrijwel niets bekend verder. En naar zijn ouders zoeken valt niet mee, denk ik. Oud-Nederlands is al een toer om te ontcijferen, oud-Duits is geen beginnen aan.
Ik heb een aantal begrafenisregisters van de kerk bekeken. Bizar! Niet alleen dat er veel kinderen overleden, maar dat ze niet eens bij de naam genoemd werden. Kind van Jan Haak. Kind van Lucas Bakker. Geen naam, geen geslacht, geen leeftijd. Ook de vrouwen krijgen hun naam niet: vrouw van Jan Loenen. Heel vreemd.
En inderdaad, de hoge sterftes in een gezin, hoe gingen ze daar mee om? Wachtten ze eerst maar eens de eerste verjaardag af voor ze het kind een beetje serieus namen, want de kans was groot dat het in de eerste maanden stierf? Ik heb voorouders die twaalf kinderen kregen, en er zes als baby moesten afstaan.
Terwijl ik bezig was, heb ik nog oude foto's gevonden waar mijn ouders en grootouders op staan, dat was echt een bonus. Met de verkeerde namen, nota bene. Dan is de familie-app wel weer handig. Is dat nou oma of niet?
Ik heb wel gemerkt dat je moet oppassen met sommige websites, die veel info geven. Je kunt het als handvat gebruiken maar je moet er niet op blindvaren. Soms kloppen data gewoon niet. Genealogieonline, bijvoorbeeld.
Als het leuk blijft, kan ik nog even vooruit. De moeder van mijn vader, hoe lopen die lijnen? En de ouders van mijn moeder, al wat lastiger omdat er bij die namen makkelijk spelfouten optreden. Dat gebeurde toch vrij vaak, ik heb een opa die Jurriaan heette, die later Jurgen werd, Jurrien, en Jurriaen.
Het zet je ook wel aan het nadenken. Hoe leefden die mensen, wat maakten ze mee, wat is een mensenleven eigenlijk, wat is mijn eigen leven eigenlijk?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Ik ben de laatste tijd bezig geweest met stamboomonderzoek. Erg leuk om te doen! Er staat heel veel online.
Eerst mijn vaders lijn, dat ging aardig. Het is gelukkig een naam die zich niet erg leent voor spelfouten, en die niet heel algemeen is. Bovendien is de familie nogal honkvast, de eerste eeuwen kwamen ze het Gooi praktisch niet uit. Wel opmerkelijk, omdat de eerste voorvader een Duitser was. Daar loopt het ook dood, in zijn trouwregister staat dat hij uit Duitsland kwam, dus over hem is vrijwel niets bekend verder. En naar zijn ouders zoeken valt niet mee, denk ik. Oud-Nederlands is al een toer om te ontcijferen, oud-Duits is geen beginnen aan.
Ik heb een aantal begrafenisregisters van de kerk bekeken. Bizar! Niet alleen dat er veel kinderen overleden, maar dat ze niet eens bij de naam genoemd werden. Kind van Jan Haak. Kind van Lucas Bakker. Geen naam, geen geslacht, geen leeftijd. Ook de vrouwen krijgen hun naam niet: vrouw van Jan Loenen. Heel vreemd.
En inderdaad, de hoge sterftes in een gezin, hoe gingen ze daar mee om? Wachtten ze eerst maar eens de eerste verjaardag af voor ze het kind een beetje serieus namen, want de kans was groot dat het in de eerste maanden stierf? Ik heb voorouders die twaalf kinderen kregen, en er zes als baby moesten afstaan.
Terwijl ik bezig was, heb ik nog oude foto's gevonden waar mijn ouders en grootouders op staan, dat was echt een bonus. Met de verkeerde namen, nota bene. Dan is de familie-app wel weer handig. Is dat nou oma of niet?
Ik heb wel gemerkt dat je moet oppassen met sommige websites, die veel info geven. Je kunt het als handvat gebruiken maar je moet er niet op blindvaren. Soms kloppen data gewoon niet. Genealogieonline, bijvoorbeeld.
Als het leuk blijft, kan ik nog even vooruit. De moeder van mijn vader, hoe lopen die lijnen? En de ouders van mijn moeder, al wat lastiger omdat er bij die namen makkelijk spelfouten optreden. Dat gebeurde toch vrij vaak, ik heb een opa die Jurriaan heette, die later Jurgen werd, Jurrien, en Jurriaen.
Het zet je ook wel aan het nadenken. Hoe leefden die mensen, wat maakten ze mee, wat is een mensenleven eigenlijk, wat is mijn eigen leven eigenlijk?
Dat is zeker interessant.
Mijn oom heeft veel onderzoek gedaan en daar kwamen verrassende dingen uit.
Daarom niet verwonderlijk voor mij dat er soms foto's van vrouwen uit bv Rusland me een enorme herkenning geven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door -DIA- »

Een kennis van ons (reeds overleden) heeft ooit onze stamboom uitgezocht. Die heeft ooit op internet gestaan, maar ik zie hem nergens meer...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Een kennis van ons (reeds overleden) heeft ooit onze stamboom uitgezocht. Die heeft ooit op internet gestaan, maar ik zie hem nergens meer...
Was dat Frank ? Dat staat op het www. Samengesteld door Frank en dan jouw achternaam.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Ambtenaar »

Zo nu en dan houd ik me er ook mee bezig. In sommige takken loopt het spoor tot de 17e eeuw.

Weinig opmerkelijke dingen aangetroffen. Wel viel mij op dat sommige voorouders in de 19e eeuw de leeftijd van 90 bereikten. Ook opvallend dat sommigen twee of drie keer hertrouwden. Met name in de 19e eeuw gedurende de cholera epidemieën.

Ook een DNA test laten doen. 95% Noord-Europese genen. Van Noord-Frankrijk via België en Nederland tot delen van Duitsland. Ook 5% Scandinavische genen, Denemarken, Noorwegen en Zweden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Een kennis van ons (reeds overleden) heeft ooit onze stamboom uitgezocht. Die heeft ooit op internet gestaan, maar ik zie hem nergens meer...
Was dat Frank ? Dat staat op het www. Samengesteld door Frank en dan jouw achternaam.
Er staat inderdaad wel een Frank bij. Maar hij is van een andere stam. Er zijn namelijk twee hoofdstammen: de Utrechtse en de Overijsselse. De Utrechtse stam is een katholieke tak, en de Overijsselse tak is protestants.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Jantje »

Het schijnt dat mijn voorgeslacht afkomstig is uit Frankrijk: de Hugenoten. Wat ik in ieder geval zeker weet, is dat ik tot in verre voorgeslachten door en door Zeeuw ben. Zeeuwen zijn blijkbaar ook heel erg honkvast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie