Digitaliseren cassettebandjes

kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door kerkganger »

Ik ben op zolder een groot aantal cassettebandjes tegen gekomen van preken van inmiddels overleden predikanten, maar ook predikanten die nog in leven zijn. Deze cassettebandjes wil ik graag gaan digitaliseren. Weet iemand of die preken ook op het internet gepubliceerd mogen worden? Of hoe zit eea met privacy e.d.? Gaat om preken van oa wijlen Ds. Mieras, ds. Klok, ds. v/d Poel maar ook predikanten die nog in leven zijn zoals ds. A. Kort. De cassettebandjes zijn wel ooit aangekocht in een winkel.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij is branden illegaal...
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Roeline »

kerkganger schreef:Ik ben op zolder een groot aantal cassettebandjes tegen gekomen van preken van inmiddels overleden predikanten, maar ook predikanten die nog in leven zijn. Deze cassettebandjes wil ik graag gaan digitaliseren. Weet iemand of die preken ook op het internet gepubliceerd mogen worden? Of hoe zit eea met privacy e.d.? Gaat om preken van oa wijlen Ds. Mieras, ds. Klok, ds. v/d Poel maar ook predikanten die nog in leven zijn zoals ds. A. Kort. De cassettebandjes zijn wel ooit aangekocht in een winkel.
Ik denk dat het enige legitieme antwoord van de nabestaanden moet komen, of indien nog in leven: hebzelf.
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door kerkganger »

Roeline schreef:
kerkganger schreef:Ik ben op zolder een groot aantal cassettebandjes tegen gekomen van preken van inmiddels overleden predikanten, maar ook predikanten die nog in leven zijn. Deze cassettebandjes wil ik graag gaan digitaliseren. Weet iemand of die preken ook op het internet gepubliceerd mogen worden? Of hoe zit eea met privacy e.d.? Gaat om preken van oa wijlen Ds. Mieras, ds. Klok, ds. v/d Poel maar ook predikanten die nog in leven zijn zoals ds. A. Kort. De cassettebandjes zijn wel ooit aangekocht in een winkel.
Ik denk dat het enige legitieme antwoord van de nabestaanden moet komen, of indien nog in leven: hebzelf.
Zoiets dacht ik inderdaad ook, maar vroeg het me zomaar af, zie wel vaker op YouTube preken voorbij komen dus ben benieuwd hoe het precies zit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Ik heb pas ook een mooi aantal cassettebandjes mogen ontvangen. Het is wel mogelijk deze te digitaliseren. Alleen ikzelf kan dat ook niet. Ik heb het zelf te danken aan een vriend die dit voor mij heeft gedaan. (hij leest dit misschien wel mee). Ik kan natuurlijk zelf niets op dit gebied. Daarom ben ik wel heel blij dat deze vriend het zo heeft gedaan. Ik hoop dat je ook iemand met verstand van deze zaken vindt. Er zijn preken bij die het waard zijn te beluisteren en ook te her-beluisteren. Er zijn preken die actueel blijven en zelfs oude preken die juist nu meer dan ooit actueel zijn.

Wat bovenstaande betreft: Er moeten veel bandjes in omloop zijn (voor zover ze niet stuk zijn) want er werden er heel was verhandeld in christelijke boekhandels. Ik kan niet aannemen, uit de aard der liefde, maar ook niet uitsluiten, dat onder ons vertrouwde boekhandelaren hiermee bewust in overtreding waren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Bonny »

Vallen preken onder het auteursrecht? Zo ja, dan ben ik bang dat verspreiding niet zomaar kan. Misschien kun je eens grasduinen op https://www.auteursrecht.nl/?
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:Vallen preken onder het auteursrecht? Zo ja, dan ben ik bang dat verspreiding niet zomaar kan. Misschien kun je eens grasduinen op https://www.auteursrecht.nl/?
En preken die via internet te downloaden zijn?
Mag dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door John Galt »

Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Zeeuw »

John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Waarom denk je dat dit zo gevoelig zal liggen? Op die manier kunnen toch alleen maar meer mensen van de Boodschap kennis nemen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
Dan vraag ik me af waarom er zo weinig rechtse kerken zijn (binnen de geref. gezindte) waar je live kan meeluisteren naar de preek.
Toegegeven in mijn kerk kan het ook niet, heb het wel een keer naar gevraagd.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
Elk stichtelijk boek dat je koopt, is ook koophandel @DIA; daar wordt arbeid voor verricht en dient daarom betaald te worden.
En niet elke predikant (of nabestaanden) stelt het op prijs dat hun preken (al of niet illegaal) worden verspreid.
De verkondiging van het Woord is tijdens kerkdiensten gratis te beluisteren (op de collectekosten na ;) ).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
Dan vraag ik me af waarom er zo weinig rechtse kerken zijn (binnen de geref. gezindte) waar je live kan meeluisteren naar de preek.
Toegegeven in mijn kerk kan het ook niet, heb het wel een keer naar gevraagd.
Ik denk dat dit meer is om te voorkomen dat er de spot mee gedreven wordt. Via internet kan iedereen meeluisteren en de Bijbelse leer is meer een doelwit van spot en laster, dan dat er met een honger naar het Woord naar gezocht wordt. Let maar eens op reacties die de gereformeerde gezindte betreffen in online dagbladen of b.v. de reacties die je soms bij preken op YouTube ziet. Dat is naar mijn gevoelen de reden dat deze kerken vaak niet via internet zijn de beluisteren. Er zijn ook uitzonderingen. En dan denk ik met name aan de preken die ik via elimcapelle kan beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Bonny »

Ik vermoed dat een preek onder het copyright zou kunnen vallen en is dan niet vrij te verspreiden. Dan moet de desbetreffende dominee daar toestemming voor geven. Klinkt een beetje tegenstrijdig met het idee om het Woord te verspreiden, inderdaad. Maar zoals al gezegd, een preek is ook inspanning voor geleverd, net als een boek.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Roos2018 »

Geytenbeekje schreef: Dan vraag ik me af waarom er zo weinig rechtse kerken zijn (binnen de geref. gezindte) waar je live kan meeluisteren naar de preek.
Toegegeven in mijn kerk kan het ook niet, heb het wel een keer naar gevraagd.
Deze denominatie hecht er belang bij dat mensen zoveel mogelijk trouw de kerkdiensten bezoeken, en zijn daarom bang dat er meer mensen thuisblijven omdat de verleiding groter is om thuis een preek te beluisteren wanneer deze via Internet aangeboden wordt.
Plaats reactie