Cybercrime

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cybercrime

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Tja, je kunt natuurlijk doen of er geen verschil is tussen de PC in de woonkamer en de smartphone onder de dekens. Tussen een apparaat wat je bewust aan moet zetten en een ding wat altijd aan staat en in je broekzak zit.
Maar goed, waarschuwen heeft geen zin, dus ik zal het verder ook niet doen. ;)
Met och en wee roepen help je mensen niet, zeker niet als het gepaard gaat met veel zuchten en op zangerige toon uitgesproken.

Het gaat om de content, niet om het apparaat. Je ziet vaker dat mensen zoals jij een totaal verkeerd beeld hebben van hoe je mensen verantwoord kunt laten omgaan met zaken die naast goede ook verkeerde kanten hebben.
:D
Wat ken je me goed...
-
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Cybercrime

Bericht door Wijk »

Laten we niet vertellen hoeveel er wel niet gewaarschuwd voor voor smartphones etc, want het is hoe dan ook altijd te kort, mede doordat de ouderen eigenlijk net zo besmet zijn als jongeren. Het zal voor sommige misschien niet echt leuk zijn om te horen maar wel de realiteit.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Cybercrime

Bericht door Wijk »

Waarom gaan alle reformatorische kerken niet met elkaar in gesprek, om zo een mega grote landelijke actie te starten waarbij alle ouders zich bij kunnen aansluiten. Als je samen een vuist maakt kun je denk ik meer bereiken als ieder voor zich, maarja, ik vrees dat er misschien wel verschillend over gedacht word over hoe het probleem nou aangepakt moet worden. Of denken jullie dat dit wel haalbaar moet zijn?
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cybercrime

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Het darkweb lijkt me niet het grote gevaar voor de jeugd. Je kunt er niet eens met zoekmachines terecht. Op de rest van het web is genoeg troep open en bloot te vinden met Google.
Als er gehackt wordt en een organisatie wordt lamgelegd, is dat heel vaak door een jonge goser gedaan!
Mannetje schreef:Tja, je kunt natuurlijk doen of er geen verschil is tussen de PC in de woonkamer en de smartphone onder de dekens.
Daar is wel degelijk een verschil tussen.
De PC kun je controleren, geschiedenis controleren etc.
Een mobieltje houden ze bij zich, is strikt privé.
De kinderen zijn veel slimmer dan wij om eventueel dingen te verbergen.
Ambtenaar schreef:En al dat waarschuwen heeft geen enkele zin. Men kan beter handvatten bieden voor hoe om te gaan met internet dan een bepaald device te noemen en hiervoor te waarschuwen.
Ik vind dit niet persé een taak van de dominee. Soms heeft zo'n man lang niet alle kennis.
We hoorden een tijdje geleden een dominee waarschuwen voor de mode uit Parijs.
Dan zie je meiden een beetje besmuikt lachen.
De mode wordt allang bepaald door influencers en de sterretjes op insta.

Zita vertelde vorige week nog dat haar account gehackt was.
Je kunt dus zomaar doelwit zijn.
Er wordt heel vaak gewaarschuwd om alles goed te beveiligen met wachtwoorden die veel tekens bevatten, en wat doen mensen?
Ze nemen de naam van hun kind met geboortejaar, Pietje15
Of qwerty.
Ik vind met name dat dark web heel erg eng. Alleen de naam al. In die krochten van internet gebeuren allemaal duivelse dingen waar weinig mensen echt vat op hebben.
Het is in feite ongrijpbaar, ook al zetten we daar honderden rechercheurs op.

Criminelen hoeven geen bommen meer te gooien of aanslagen te plegen, ze kunnen een land lamleggen, door de computersystemen te hacken, zodat wij geen schoon drinkwater en elektriciteit meer hebben, de bruggen niet meer opengaan en zo chaos te creëren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Cybercrime

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef: Met och en wee roepen help je mensen niet, zeker niet als het gepaard gaat met veel zuchten en op zangerige toon uitgesproken.
:haha
Mijn ervaring is dat in die betreffende plaatsen het meestal nog erger is dan daar waar de dominee wel normaal in hedendaagse taal zijn zorgen uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Niet waarschuwen, betekent dat het het menselijke handelen om het even is of hij goed doet of kwaad.
Enkel maar waarschuwen tegen een smartphone heeft geen enkele toegevoegde waarde. De smartphone gaat niet weg, sterker nog ik denk dat het gebruik van de smartphone enkel maar zal gaan toenemen. Het gaat dus niet om het apparaat, maar om het gebruik ervan.
Dat betekent overigens niet dat ik tegen praktische handvatten ben om met zo'n ding om te gaan. Maar dat praktische heeft wel zijn geestelijke grondslag in de aanbeveling van Jezus om eerst het koninkrijk te zoeken.
Daarom moet men vooral investeren in begeleiding van mensen in het omgaan van een smartphone.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Wijk schreef:Waarom gaan alle reformatorische kerken niet met elkaar in gesprek, om zo een mega grote landelijke actie te starten waarbij alle ouders zich bij kunnen aansluiten. Als je samen een vuist maakt kun je denk ik meer bereiken als ieder voor zich, maarja, ik vrees dat er misschien wel verschillend over gedacht word over hoe het probleem nou aangepakt moet worden. Of denken jullie dat dit wel haalbaar moet zijn?
Ik ben groot voorstander van het gebruik van een smartphone. Ook voor kinderen, omdat de digitalisering enkel maar toeneemt. Ik wil graag dat mijn kinderen leren omgaan met dergelijke apparatuur.

Onze oudste heeft een eigen IPad. Ik heb die zo ingericht dat hij geen onverantwoorde dingen kan zien en dat de gebruikstijd beperkt is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Als er gehackt wordt en een organisatie wordt lamgelegd, is dat heel vaak door een jonge goser gedaan!
De vraag is of iemand criminele motieven heeft om dat te doen.
Mara schreef:
Een mobieltje houden ze bij zich, is strikt privé.
Je kunt niet alles controleren, maar er zijn genoeg mogelijkheden om ongewenste content buiten de deur te houden.
Mara schreef:De kinderen zijn veel slimmer dan wij om eventueel dingen te verbergen.
Des te meer reden om je als ouder te verdiepen in het apparaat en het besturingssysteem en de mogelijkheden.
Mara schreef: Ik vind dit niet persé een taak van de dominee. Soms heeft zo'n man lang niet alle kennis.
We hoorden een tijdje geleden een dominee waarschuwen voor de mode uit Parijs.
Dan zie je meiden een beetje besmuikt lachen.
De mode wordt allang bepaald door influencers en de sterretjes op insta.
Precies, daarom vind ik het ook onzinnig dat een predikant waarschuwt voor de gevaren. Laat jongeren in gesprek gaan met mensen die er verstand hebben.
Mara schreef:Ik vind met name dat dark web heel erg eng. Alleen de naam al. In die krochten van internet gebeuren allemaal duivelse dingen waar weinig mensen echt vat op hebben.
Het is in feite ongrijpbaar, ook al zetten we daar honderden rechercheurs op.
Dat is niet anders dan de gewone wereld.
Mara schreef:Criminelen hoeven geen bommen meer te gooien of aanslagen te plegen, ze kunnen een land lamleggen, door de computersystemen te hacken, zodat wij geen schoon drinkwater en elektriciteit meer hebben, de bruggen niet meer opengaan en zo chaos te creëren.
Mijn eigen werkgever heeft een eigen security team om infrastructuur te beschermen tegen cyberaanvallen van buitenaf. Alle overheden die infrastructuur beheren, hebben dat. Criminelen zullen niet zo snel de infrastructuur van een land aanvallen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Cybercrime

Bericht door Van Ewijk »

eilander schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar die 'bron van vuile wanbedrijven' is toch echt mijn hart. Als dat niet zo was, zou ik geen enkele behoefte hebben aan het binnenhalen van vuile troep.
Roerend mee eens, internet is niets meer of minder dan een afspiegeling van onze eigen verdorvenheid als mensdom.
Niet de bron.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Cybercrime

Bericht door Dodo »

Wij hebben een jaar of twee geleden te maken gehad met ransomware. Dat was heel vervelend, je kunt nergens meer bij. Gelukkig had mijn man belangrijke dingen op usb-sticks staan. We waren niet veel kwijt uiteindelijk. Sowieso werken steeds meer mensen in de cloud, dus een vergrendelde pc is niet meer zo'n ramp.
Hoeveel jonge mensen op internet zitten, en wat ze kijken en doen is een heel ander probleem. Het lijkt me heel moeilijk daar goed mee om te gaan. Ik ben blij dat dat er allemaal nog niet was (niet in die mate als nu) toen mijn kinderen in de puberteit waren.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cybercrime

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: Onze oudste heeft een eigen IPad. Ik heb die zo ingericht dat hij geen onverantwoorde dingen kan zien en dat de gebruikstijd beperkt is.
Hoop jij. Bij een IPad werkt het misschien.

Maar ik heb genoeg van mijn leerlingen gehoord om te weten dat apparaten vaak veel meer kunnen dan dat opvoeders denken...
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Hoop jij. Bij een IPad werkt het misschien.

Maar ik heb genoeg van mijn leerlingen gehoord om te weten dat apparaten vaak veel meer kunnen dan dat opvoeders denken...
Voorlopig heb ik nog meer kennis van de materie dan mijn kinderen. Zowel Apple als Microsoft bieden goede mogelijkheden om zaken te blokkeren en in de gaten te houden. Als extra slot op de deur gebruik ik ook de mogelijkheden van Trend Micro.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cybercrime

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Voorlopig heb ik nog meer kennis van de materie dan mijn kinderen.
Dat hadden wij ook toen ze nog in de zuurballenleeftijd waren.
Maar in vergelijking met mijn kind dat cum laude afgestudeerd is in de IT is mijn kennis nu natuurlijk een lachertje. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat hadden wij ook toen ze nog in de zuurballenleeftijd waren.
Maar in vergelijking met mijn kind dat cum laude afgestudeerd is in de IT is mijn kennis nu natuurlijk een lachertje. :D
Hij is nu volwassen toch? Dan maakt hij zijn eigen keuzes.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cybercrime

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Dat hadden wij ook toen ze nog in de zuurballenleeftijd waren.
Maar in vergelijking met mijn kind dat cum laude afgestudeerd is in de IT is mijn kennis nu natuurlijk een lachertje. :D
Hij is nu volwassen toch? Dan maakt hij zijn eigen keuzes.
Daarom. En hij is een zij ;)
Maar daar hoor ik weleens het e.e.a. van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie