Cybercrime

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Daarom. En hij is een zij ;)
Maar daar hoor ik weleens het e.e.a. van.
Zeker, maar als je als ouders alert blijft en investeert in een goede virusscanner en beveiligingssoftware van bijv. Kaspersky of Trend Micro, dan ben je redelijk veilig voor cybercriminelen en ongepaste inhoud. Het kost je enkel vanaf €60 per jaar (afhankelijk van het aantal apparaten).
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Cybercrime

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Hoop jij. Bij een IPad werkt het misschien.

Maar ik heb genoeg van mijn leerlingen gehoord om te weten dat apparaten vaak veel meer kunnen dan dat opvoeders denken...
Voorlopig heb ik nog meer kennis van de materie dan mijn kinderen. Zowel Apple als Microsoft bieden goede mogelijkheden om zaken te blokkeren en in de gaten te houden. Als extra slot op de deur gebruik ik ook de mogelijkheden van Trend Micro.
Alvast veel succes gewenst! Als ze een baantje hebben en zelf geld verdienen, dan regelen ze wel wat. Wat zijn smartphones ellendige dingen!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Cybercrime

Bericht door TSD »

Daarbij is techniek in mijn ogen helemaal niet zo neutraal als dat het hier gebracht wordt door o.a. ambtenaar.

De uitvinding van de smartphone en het algemeen aanvaard gebruik daarvan heeft ervoor gezorgd dat heel veel zaken laagdrempelig, discreet en daarmee algemeen bereikbaar zijn geworden, en daarnaast de mogelijkheden om onder sociale controle uit te komen 'legio' zijn. Daarom lijkt mij het medium 'TV' veel minder gevaarlijk dan het medium 'smartphone'.

De verzoekingen, verleidingen zijn gewoon veel groter geworden en dat los je in mijn ogen niet op met een cursusje 'hoe ga je om met je mobiel' (al is bewustwording / het geven van handvatten v.w.b. het gebruik van al die dingen zeker belangrijk en noodzakelijk).
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cybercrime

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Hoop jij. Bij een IPad werkt het misschien.

Maar ik heb genoeg van mijn leerlingen gehoord om te weten dat apparaten vaak veel meer kunnen dan dat opvoeders denken...
Voorlopig heb ik nog meer kennis van de materie dan mijn kinderen. Zowel Apple als Microsoft bieden goede mogelijkheden om zaken te blokkeren en in de gaten te houden. Als extra slot op de deur gebruik ik ook de mogelijkheden van Trend Micro.
Wat trouwens wel grappig is, is dat jij je kind bepaalde dingen verbiedt, in plaats van hen ermee om te leren gaan. Je grens ligt alleen op een andere plek dan bij andere ouders.
-
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Wat trouwens wel grappig is, is dat jij je kind bepaalde dingen verbiedt, in plaats van hen ermee om te leren gaan. Je grens ligt alleen op een andere plek dan bij andere ouders.
Ik verbied hen niets, sommige apps zijn nu eenmaal niet geschikt voor kinderen van 8 en 4. Hij mag bijvoorbeeld geen YouTube op zijn eigen iPad kijken, wel op die van mij of mijn vrouw.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Cybercrime

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Ik verbied hen niets.
(...)
Hij mag bijvoorbeeld geen YouTube op zijn eigen iPad kijken (...)
:D
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Cybercrime

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Hoop jij. Bij een IPad werkt het misschien.

Maar ik heb genoeg van mijn leerlingen gehoord om te weten dat apparaten vaak veel meer kunnen dan dat opvoeders denken...
Voorlopig heb ik nog meer kennis van de materie dan mijn kinderen. Zowel Apple als Microsoft bieden goede mogelijkheden om zaken te blokkeren en in de gaten te houden. Als extra slot op de deur gebruik ik ook de mogelijkheden van Trend Micro.
Alvast veel succes gewenst! Als ze een baantje hebben en zelf geld verdienen, dan regelen ze wel wat. Wat zijn smartphones ellendige dingen!
Smartphones zijn fantastische apparaten vind ik. De mogelijkheden zijn enorm en zeer handig in het gebruik van van alles.
Inderdaad zijn er ook mogelijkheden om er misbruik van te maken, en vrij makkelijk ook.
Als ouders heb je hierin een taak, en als je er geen verstand van heb, kun je je verdiepen in de materie of kennis inhuren om de gevaren zo veel mogelijk buiten de deur te houden.
Ambtenaar noemt al wat mogelijkheden, er zijn er genoeg.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cybercrime

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Daarom. En hij is een zij ;)
Maar daar hoor ik weleens het e.e.a. van.
Zeker, maar als je als ouders alert blijft en investeert in een goede virusscanner en beveiligingssoftware van bijv. Kaspersky of Trend Micro, dan ben je redelijk veilig voor cybercriminelen en ongepaste inhoud. Het kost je enkel vanaf €60 per jaar (afhankelijk van het aantal apparaten).
Ja tuurlijk. :huhu
Op een dag kom je er achter - als ouder - dat je kinderen je voorbij zijn gestreefd, ondanks alle grenzen, scanners, stoppers, en allerlei andere interessante benamingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Cybercrime

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Daarom. En hij is een zij ;)
Maar daar hoor ik weleens het e.e.a. van.
Zeker, maar als je als ouders alert blijft en investeert in een goede virusscanner en beveiligingssoftware van bijv. Kaspersky of Trend Micro, dan ben je redelijk veilig voor cybercriminelen en ongepaste inhoud. Het kost je enkel vanaf €60 per jaar (afhankelijk van het aantal apparaten).
Ja tuurlijk. :huhu
Op een dag kom je er achter - als ouder - dat je kinderen je voorbij zijn gestreefd, ondanks alle grenzen, scanners, stoppers, en allerlei andere interessante benamingen.
Jullie hebben het over nogal verschillende gevaren.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ja tuurlijk. :huhu
Op een dag kom je er achter - als ouder - dat je kinderen je voorbij zijn gestreefd, ondanks alle grenzen, scanners, stoppers, en allerlei andere interessante benamingen.
Sommigen hier mogen dan digibeet zijn, ik ben dat niet.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cybercrime

Bericht door Mannetje »

TSD schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik verbied hen niets.
(...)
Hij mag bijvoorbeeld geen YouTube op zijn eigen iPad kijken (...)
:D
Zoiets bedoel ik ja. Eerder ging het over een tijdslot, zaken blokkeren enz. Ik ben blij dat je het doet, laat dat helder wezen.
Maar het lijkt erop dat je bang bent voor het woord verbieden.
-
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Cybercrime

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Zoiets bedoel ik ja. Eerder ging het over een tijdslot, zaken blokkeren enz. Ik ben blij dat je het doet, laat dat helder wezen.
Maar het lijkt erop dat je bang bent voor het woord verbieden.
What’s in a name. Hij mag wel op YouTube, maar enkel onder controle. Hij is nog niet oud genoeg om zelfstandig goede keuzes te maken. Als je dat verbieden noemt, prima. Ik noem het gecontroleerd toegang geven tot.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cybercrime

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Zoiets bedoel ik ja. Eerder ging het over een tijdslot, zaken blokkeren enz. Ik ben blij dat je het doet, laat dat helder wezen.
Maar het lijkt erop dat je bang bent voor het woord verbieden.
What’s in a name. Hij mag wel op YouTube, maar enkel onder controle. Hij is nog niet oud genoeg om zelfstandig goede keuzes te maken. Als je dat verbieden noemt, prima. Ik noem het gecontroleerd toegang geven tot.
:D
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cybercrime

Bericht door refo »

Dit is wel off topic.
Cybercrime is dit:
Ik kreeg een mail van de CEO. We moeten geld naar Engeland overmaken. Welke gegevens heb je nodig? Ik antwoord: alleen IBAN toch? Half uur later een verzoek om 10000 nog wat euro over te maken naar die en die.
Nu kan ik helemaal niet zelf geld overmaken voor de onderneming en zouden we dit zelf nooit zo doen, dus herkenden we het gemakkelijk als phishing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Cybercrime

Bericht door eilander »

refo schreef:Dit is wel off topic.
Cybercrime is dit:
Ik kreeg een mail van de CEO. We moeten geld naar Engeland overmaken. Welke gegevens heb je nodig? Ik antwoord: alleen IBAN toch? Half uur later een verzoek om 10000 nog wat euro over te maken naar die en die.
Nu kan ik helemaal niet zelf geld overmaken voor de onderneming en zouden we dit zelf nooit zo doen, dus herkenden we het gemakkelijk als phishing.
Juist. Met dit soort fraude is onlangs nog Pathé voor 19 miljoen euro het schip in gegaan. Bizar verhaal.
Plaats reactie