Laptop/smartphone mee op vakantie?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zeggen dat ze vakantie hebben, en toch allerlei dingen meenemen, die vooral rustverstorend zijn, zoals laptops, smartphones met internet, e.d.
De smartphone gaat gewoon mee. Des avonds een kort bericht naar de familie. Verder staat ie uit, of kijk ik hoogstens naar de weersverwachting. Tablet gaat mee. Des zondags luisteren we mee naar de eigen gemeente. Verder heb ik hem 1x gebruikt in de vakantie.
In de vakantie zit ik liever buiten, onderneem dingen, lees boeken, voer goede gesprekken.
Waarom zou je met je eigen gemeente meeluisteren?
In elk land zijn plaatselijke kerken. Wij gaan bewust naar dergelijke diensten toe. Paar redenen: we maken deel uit van een wereldkerk, ook deze mensen steunen, onze kids leren dat niet alleen in Nederland kerken zijn, etc.

Berichten naar familie doen we niet: geen bericht, goed bericht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Luther »

refo schreef:Waardoor is het idee ontstaan dat vakantie een soort dolce far niente moet zijn?
Omdat het gewone leven een jachten en jagen is, waarin de trein nooit stil staat.
Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd.
Dat hangt ervan af hoe je de boel geregeld hebt. Als elke klant weet dat je tijdens de bouwvak niet bereikbaar bent, dan worden ze of geen klant, of ze vinden het prima.
Daarnaast begint dat gezeur over devices die verslavend zouden zijn me behoorlijk de keel uit te hangen. Boeken zijn ook ooit een nieuw fenomeen geweest. Inmiddels zodanig geaccepteerd dat er grote hoeveelheden mee op vakantie gaan. Het is bijbels aan te tonen dat dat gelees vermoeiing is . Daarnaast is het al gauw nutteloos tijdverdrijf of streling van het ego. Zelfs als het een zogenaamd goed boek betreft. Die worden hier vaak graag genoemd: kijk mij eens goeie boeken lezen!
Die laatste paar zinnen zeggen meer over jou dan over anderen. Mobiele devices zijn aantoonbaar verslavender, turen naar een beeldscherm, klein of groot, is onrustig voor lijf en leden en bezorgd in elk geval geen broodnodige vakantierust.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Vorst »

refo schreef:Waardoor is het idee ontstaan dat vakantie een soort dolce far niente moet zijn?
Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd.

Daarnaast begint dat gezeur over devices die verslavend zouden zijn me behoorlijk de keel uit te hangen. Boeken zijn ook ooit een nieuw fenomeen geweest. Inmiddels zodanig geaccepteerd dat er grote hoeveelheden mee op vakantie gaan. Het is bijbels aan te tonen dat dat gelees vermoeiing is . Daarnaast is het al gauw nutteloos tijdverdrijf of streling van het ego. Zelfs als het een zogenaamd goed boek betreft. Die worden hier vaak graag genoemd: kijk mij eens goeie boeken lezen!
Helemaal eens met jouw post.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door huisman »

refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Ik denk dat het tijd wordt dat je zelf eens hulp inroept. Niet de hulp die jij bedoelt, maar gewoon iemand die je vertelt hoe de wereld van nu in elkaar zit. Dan maak je zulke domme opmerkingen ook niet meer.
Je zou beter moeten weten. Als in jouw beroep er geen communicatie mogelijk is besta je ook niet (meer). Zelfs letterlijk niet.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Komkomkom zeg. Als je niet gemist kunt worden, zeker als het maar voor twee weken is, dan vind je jezelf wel heel belangrijk...
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Auto »

huisman schreef:
refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Je gaat wel erg kort door de bocht. Als ik in het verleden mij niet flexibel had opgesteld richting mijn klanten en de bedrijven waar ik voor heb gewerkt, dan had ik nu niet de afgelopen jaren gekregen wat ik heb gekregen. Soms begrijp je niet waarom je het doet dat als je op een berg staat in Zwitserland en een klant belt je en je staat hem te woord. Maar jaren later kan dezelfde klant eens bellen om jou te helpen. Dan is het waarom van vroeger wel gauw beantwoord.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: De discussie doet me een beetje denken aan de professor die thuis geen internet had. In veel sectoren kun je dan gewoon je werk niet meer doen. En ik vind het zelf ook wel prettig om even te weten dat alles goed gaat.
En dus kun je je werk nog niet loslaten.
-
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Lassie »

Mannetje schreef:
refo schreef:Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Komkomkom zeg. Als je niet gemist kunt worden, zeker als het maar voor twee weken is, dan vind je jezelf wel heel belangrijk...
Dat heeft niet echt iets te maken met je zelf belangrijk vinden. Er gewoon zijn voor je klanten als er problemen zijn (bereikbaar zijn voor).
Mijn man is zzp-er en heeft ook gewoon zijn laptop en zijn telefoon mee op vakantie zodat hij klanten in nood kan helpen. Maar ook daar kan je afspraken over maken, s' avonds een uur bereikbaar zijn. Wat is daar mis mee?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mara »

Auto schreef:
huisman schreef:
refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Je gaat wel erg kort door de bocht. Als ik in het verleden mij niet flexibel had opgesteld richting mijn klanten en de bedrijven waar ik voor heb gewerkt, dan had ik nu niet de afgelopen jaren gekregen wat ik heb gekregen. Soms begrijp je niet waarom je het doet dat als je op een berg staat in Zwitserland en een klant belt je en je staat hem te woord. Maar jaren later kan dezelfde klant eens bellen om jou te helpen. Dan is het waarom van vroeger wel gauw beantwoord.
Ik hoorde toch gisteren in het nieuws dat je op veel plekken op de wereld echt niet bereikbaar bent.
Als je gaat zeezeilen of rijden in de woestijn, of in bepaalde gebieden, moet je een satelliettelefoon meenemen (te koop voor ong. 700 euro of te huur voor 100 euro per week) Er was deze week juist in het nieuws dat een avonturierster anders haar hachelijk avontuur op de IJszee niet had overleefd en een echtpaar was een paar dagen gestrand geweest in een woestijn, met autopech.
Zo'n telefoon had waarschijnlijk het leven ook gered van die beide meisjes in Panama. Want hun mobiel had geen bereik op die berg!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Mannetje »

@Lassie: Als de ZZP-er in het ziekenhuis komt, dan kan de klant toch ook op een andere wijze zijn probleem oplossen? En dat is nog veel onverwachter, soms.
Je kunt je vakantie plannen, je klanten laten weten wanneer je gesloten bent (dat zijn zoveel bedrijfjes, in vakantietijd), desnoods regel je iets met een concullega dat je elkaars noodgevallen opvangt.

Op het moment dat je van jezelf eist dat je bereikbaar bent, vind je jezelf onmisbaar. En dat neigt naar een stuk zelfoverschatting, of het is er zelfs een uiting van.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:
refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Je gaat wel erg kort door de bocht. Als ik in het verleden mij niet flexibel had opgesteld richting mijn klanten en de bedrijven waar ik voor heb gewerkt, dan had ik nu niet de afgelopen jaren gekregen wat ik heb gekregen. Soms begrijp je niet waarom je het doet dat als je op een berg staat in Zwitserland en een klant belt je en je staat hem te woord. Maar jaren later kan dezelfde klant eens bellen om jou te helpen. Dan is het waarom van vroeger wel gauw beantwoord.
Maar dan heb je toch aan een simpel mobieltje genoeg....mijn Nokia van 12 jaar oud deed het prima op ons vakantieadres. :modo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:
refo schreef: Ik ben deels zzp-er en wil mijn klanten zoveel mogelijk ontzorgen op financieel gebeid. Waarom zou ik veertien dagen compleet onbereikbaar moeten ziijn? Als ambtenaar of werknemer kun je je misschien veroorloven tijdelijk niet te bestaan, als zelfstandig ondernemer kan dat lang niet altijd!
Als je zover gaat dat je denkt dat je niet bestaat zonder je smartphone/tablet wordt het tijd voor proffesionele hulp.
Ik app dus ik besta. :ouin
Je gaat wel erg kort door de bocht. Als ik in het verleden mij niet flexibel had opgesteld richting mijn klanten en de bedrijven waar ik voor heb gewerkt, dan had ik nu niet de afgelopen jaren gekregen wat ik heb gekregen. Soms begrijp je niet waarom je het doet dat als je op een berg staat in Zwitserland en een klant belt je en je staat hem te woord. Maar jaren later kan dezelfde klant eens bellen om jou te helpen. Dan is het waarom van vroeger wel gauw beantwoord.
Maar dan heb je toch aan een simpel mobieltje genoeg....mijn Nokia van 12 jaar oud deed het prima op ons vakantieadres. :modo
Dankzij mijn smartphone, konden de kerkdiensten wel weer via kerkomroep uitgezonden worden ;) (je wilt niet weten hoeveel mensen er blij zijn geweest)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door refo »

Ik verbaas me wel een beetje over de heiligheid van de vakantie in sommiger ogen. Alsof we 50 weken slaaf zijn van ons werk en recht moeten hebben op 2 weken vrijheid per jaar. Mijn werk is mijn hobby. Dat heeft als voordeel dat ik nooit hoef te werken.

Waarom zou ik niet gewoon bereikbaar willen zijn voor klanten? Ze maken tenslotte mogelijk dat je op vakantie kunt. Ik ervaar die bereikbaarheid ook als een vrijheid die ik zelf heb. Ik had een keer een klant aan de lijn op de Sustenpas. Dan heb je samen pret.

Over het algemeen weten ze wel dat je er even niet bent, maar er zijn van die momenten dat de klant je toch wil spreken. Als boekhouder ben je van veel zaken op de hoogte, (financieel is vaak heel vertrouwelijk in Nederland) die kun je niet aan een ander geven. Je zou je klant meteen kwijt zijn. Dus een beetje onmisbaar ben je inderdaad wel, ja. So what? Dikke woorden als zelfoverschatting zijn totaal ongepast.

En ja, als ik in het ziekenhuis beland zal dat genoeg problemen geven, daar zijn dan weer andere oplossingen voor bedacht, maar dat is alleen in geval van nood. En dan meldt de vervanger zich bij de klant: refo is (tijdelijk) uitgeschakeld. Ik neem waar. Vindt u het goed dat ik dat doe en uw dossier open? Zo niet, dan gebeurt dat ook niet. Maar ga niet voor zoiets onnozels als een vakantie dergelijke dingen regelen.

En tussen een smartfoon en een mobiel is op dit punt geen principieel verschil. Bereikbaarheid is bereikbaarheid. Of het nu appen is (doe ik trouwens niet eens) of bellen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laptop/smartphone mee op vakantie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommige mensen zijn slaaf van hun telefoon, en dat merk je op zulke momenten wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie