Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Van Ewijk »

Wie vandaag het nieuws in de gaten heeft gehouden heeft gezien dat het alweer raak was, een 40 jarige man is veroordeeld wegens ontucht met een minderjarig meisje van 13 die hij via internet benaderd had door zichzelf voor te doen als een leeftijdgenootje.
http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenl ... g_1_929402
Er is de laatste jaren meer over te doen.
De kinderlokker in de bosjes is achterhaald en heeft zijn plaats buiten het schoolplein met zakken vol snoep ingeruild voor een anonieme en onzichtbare plaats op het internet.

Nu verneem ik hier dat in reformatorische gezinnen de tijd ook niet stil staan en dat tablet en smartphone ook hier niet meer weg te denken zijn.
vraag: wat neemt u voor maatregelen om uw kind te beschermen?
Voor de duidelijkheid, ikzelf ben nog niet met kinderen gezegend maar heb ze wel in de familie en ook mij baart het soms zorgen als ik zie dat ze overal en zonder toezicht met alle gemak ongecontroleerd toegang hebben tot internet hebben.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door eilander »

- gebed om bewaring
- bespreekbaar maken/houden
- filter (o.a. geen chatsites te bezoeken, al zal dat mogelijk niet afdoende zijn)
- computer in de woonkamer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Luther »

eilander schreef:- gebed om bewaring
- bespreekbaar maken/houden
- filter (o.a. geen chatsites te bezoeken, al zal dat mogelijk niet afdoende zijn)
- computer in de woonkamer
Mijn ervaring met bovenstaande is, dat dit wat mij betreft niet scherp genoeg is. Maar ik heb niet de technische kennis en kunde om programma's te installeren die de tijd beperken en waarbij je websites kunt toestaan of blokkeren per kind.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Orchidee »

Op een smartphone heb je gewoon minder controle.
Dus je kan niet altijd, alles voor zijn :?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door ejvl »

Bij solcon kun je de filterinstellingen aanpassen.
Openbaar internet, goede voorlichting, voorleven en gebed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:- gebed om bewaring
- bespreekbaar maken/houden
- filter (o.a. geen chatsites te bezoeken, al zal dat mogelijk niet afdoende zijn)
- computer in de woonkamer
Mijn ervaring met bovenstaande is, dat dit wat mij betreft niet scherp genoeg is. Maar ik heb niet de technische kennis en kunde om programma's te installeren die de tijd beperken en waarbij je websites kunt toestaan of blokkeren per kind.
Wij hebben zo'n programma ook niet (Kliktime b.v.). We overwegen het wel, maar de vraag is natuurlijk:
- we beperken nu ook de tijd per kind, is daar perse een programma voor nodig?
- welke sites wil je dan - in het licht van de bedreigingen die Van Ewijk schetst - nog meer blokkeren, die door filter worden toegelaten?

Smartphone is lastiger inderdaad door free-wifi.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Op een smartphone heb je gewoon minder controle.
Dus je kan niet altijd, alles voor zijn :?
Ik heb het niet over een smartphone. Ik heb het over de gewone PC. Graag zou ik een soort tijdsbeperking hebben, dat-ie vanzelf uitlogt, als de dag-schermtijd voorbij is. Kliktime bestaat niet meer en bij Microsoft kun je instellen op welke uren ze mogen computeren, maar omdat dit elke dag weer anders kan zijn, werkt dat niet echt.

@eilander: onze kinderen loggen niet vanzelf uit, als hun PC-tijd voorbij is. Wij zitten er niet steeds naast, dus van de begintijd wordt ook nogal eens iets afgesnoept. Als ik vraag: Hoe lang zit je er nu achter, dan krijg ik vaak een antwoord dat minstens 10 minuten korter is dan de werkelijkheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Pimpelmees »

Orchidee schreef:Op een smartphone heb je gewoon minder controle.
Dus je kan niet altijd, alles voor zijn :?
Om het toch even te hebben over de smartphone (daar kan men immers ook mee op internet):
Wat vinden jullie van de optie om geen smartphone te kopen voor je kind?
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn kinderen zitten nog niet op de middelbare school. Ik weet daarom niet of het haalbaar is gezien de sociale druk die er onder de leerlingen is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
Orchidee schreef:Op een smartphone heb je gewoon minder controle.
Dus je kan niet altijd, alles voor zijn :?
Om het toch even te hebben over de smartphone (daar kan men immers ook mee op internet):
Wat vinden jullie van de optie om geen smartphone te kopen voor je kind?
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn kinderen zitten nog niet op de middelbare school. Ik weet daarom niet of het haalbaar is gezien de sociale druk die er onder de leerlingen is.
Dat laatste is enorm.
Bij ons hebben ze een smartphone vanaf klas 2 VO.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Orchidee »

Op een gegeven moment kopen ze hem toch zelf dmv bijbaantje oid.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: vraag: wat neemt u voor maatregelen om uw kind te beschermen?
Voor de duidelijkheid, ikzelf ben nog niet met kinderen gezegend maar heb ze wel in de familie en ook mij baart het soms zorgen als ik zie dat ze overal en zonder toezicht met alle gemak ongecontroleerd toegang hebben tot internet hebben.
Niet te onnozel houden. Het was tot een paar decennia heel gebruikelijk dat je zeker als meisje, enorm werd afgeschermd en beschermd.
Maar vroeger of later kwam je dan toch in die grote boze wereld.
Alle rare dingen die gebeurden werden voor ons verborgen gehouden, zodat ik op een dag een boottripje maakte met een oudere buurjongen die een "probleem" had. Dat er op die boot niets ergs gebeurd is, mag een wonder heten.
Ik vond die jongen opeens heel raar gaan doen, en kon me uit de voeten maken. Ik moest dan wel een eind terug lopen. En thuis durfde ik niks te zeggen. Hij kon thuis ook niet van zijn zusjes afblijven en is even later uit huis geplaatst.
Gewoon toch benoemen, alle gevaren die er zijn. En dan krijg je vaak wel als reactie: "jaaaaahaaaa, we zijn niet achterlijk, dat weten we heus wel hoor". Maar toch blijven doen.
Tot op een bepaalde leeftijd alleen computergebruik in de kamer, maar later kon dat niet meer vanwege een eigen laptop.
Overigens hoorde ik van een vriendin dat op de school van hun kinderen nu de boeken zijn afgeschaft, alles gebeurt met I pad, die ze zelf moeten aanschaffen. Zo wordt het allemaal wel gemakkelijker voor hen gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Floppy »

Voor wat mobiel betreft zijn er uitstekende oplossingen (ik praat even louter over Android smartphones) om beheer toe te passen.
Op dit moment gebruik ik ScreenTime, daarmee kan ik dingen dichtzetten (YouTube, browser, etc) en een tijdslimiet instellen - plus een tijdsgrens (niet na achten).
ScreenTime biedt - betaald - zelfs de mogelijkheid om de mobiel(s) op afstand te beheren, dat gebruiken we zelf niet (zuinigheid) maar het zou wel heel handig zijn.
We gaan over een poosje gebruik maken van Kliksafe Mobi, dit biedt vergelijkbare mogelijkheden als ScreenTime, maar heeft het voordeel van een gefilterde browser.
Onze kinderen hebben geen mogelijkheid om zelf apps op hun mobiel te installeren zonder onze tussenkomst.

Let erop dat dit soort dingen wat beter zijn ontwikkeld op Android, vergeleken met Apple iPhones/iPods/iPads en Windows Mobile phones.

Persoonlijk ervaar ik het beheer als heel goed te doen, als je je er even in verdiept. Het scheelt ongetwijfeld dat ik er iets meer verstand van heb dan gemiddeld, maar heel moeilijk is het niet (en eigenlijk vind ik dat je voorzichtig moet zijn met dingen kopen waar je geen verstand van hebt... spelen met vuur en zo).

Ik zie op dit moment mijn kinderen meer gebruik maken van mobiels dan van de computer, daar waar het gaat om sociale activiteiten. Daarom heb ik nog geen behoefte aan streng beheer op de pc. Wel gebruiken de kinderen de laptop altijd beneden, mede afgedwongen door de kwaliteit van het wifi signaal :langue
We hebben Kliktime even gehad, maar de nadelen wogen niet op tegen de voordelen op dit moment. Halfuur speeltijd gewoon afdwingen met kookwekker werkt ook (of nog beter: eerst huiswerk af en dat controleren; komen ze vaak niet eens meer aan speeltijd toe) :langue .

Tenslotte vind ik mobiele telefoons een prachtige uitvinding en alleen al vanuit het oogpunt van techniek een klein wonder. Zolang we een zondig hart hebben, zullen we alle mooie uitvindingen misbruiken - daar moeten we dus alert op zijn. Maar dat geldt bij lange na niet alleen voor mobiels.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef: Niet te onnozel houden. Het was tot een paar decennia heel gebruikelijk dat je zeker als meisje, enorm werd afgeschermd en beschermd.
Maar vroeger of later kwam je dan toch in die grote boze wereld.
Hier ben ik het volmondig mee eens.
Pimpelmees schreef: Om het toch even te hebben over de smartphone (daar kan men immers ook mee op internet):
Wat vinden jullie van de optie om geen smartphone te kopen voor je kind?
Zoals jezelf aangeeft heeft dat wel consequenties, je valt als kind al snel buiten de groep met alle gevolgen van dien.
Variërend van buitensluiten tot pesten.
Ikzelf ben geen voorstander van verbod maar wel van controle en regulering.
Floppy schreef:Voor wat mobiel betreft zijn er uitstekende oplossingen (ik praat even louter over Android smartphones) om beheer toe te passen.
Blij te lezen dat dit soort opties voorhanden zijn.
Orchidee schreef:Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Altijd waardevolle informatie...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Op een gegeven moment kopen ze hem toch zelf dmv bijbaantje oid.
Voorlopig bepalen wij hier wat de grenzen en mogelijkheden zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe beschermt u uw kinderen op internet?

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Voor wat mobiel betreft zijn er uitstekende oplossingen (ik praat even louter over Android smartphones) om beheer toe te passen.
Op dit moment gebruik ik ScreenTime, daarmee kan ik dingen dichtzetten (YouTube, browser, etc) en een tijdslimiet instellen - plus een tijdsgrens (niet na achten).
ScreenTime biedt - betaald - zelfs de mogelijkheid om de mobiel(s) op afstand te beheren, dat gebruiken we zelf niet (zuinigheid) maar het zou wel heel handig zijn.
We gaan over een poosje gebruik maken van Kliksafe Mobi, dit biedt vergelijkbare mogelijkheden als ScreenTime, maar heeft het voordeel van een gefilterde browser.
Onze kinderen hebben geen mogelijkheid om zelf apps op hun mobiel te installeren zonder onze tussenkomst.

Let erop dat dit soort dingen wat beter zijn ontwikkeld op Android, vergeleken met Apple iPhones/iPods/iPads en Windows Mobile phones.

Persoonlijk ervaar ik het beheer als heel goed te doen, als je je er even in verdiept. Het scheelt ongetwijfeld dat ik er iets meer verstand van heb dan gemiddeld, maar heel moeilijk is het niet (en eigenlijk vind ik dat je voorzichtig moet zijn met dingen kopen waar je geen verstand van hebt... spelen met vuur en zo).
Je hebt hier over ScreenTime e op afstand dingen uitzetten. Dan moet die app op de kind-mobiel toch op z'n minst connectie maken met een andere device. Waarop regel je dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie