Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreiging?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreiging?

Bericht door Luther »

Google heeft een handige zoekmachine, de mailmogelijkheid met Drive is aantrekkelijk, Google+ ziet er gelikt uit. Maar waar is onze privacy? Wat wil Google? Kunnen we nog leven zonder Google?
Laat de ontwikkeling van Google Glass ons de verbijsterende verborgen agenda van Google zien?

Lees dit artikel eens: http://www.gertbrouwer.nl/google-glasse ... menleving/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ach, het is maar hoe je het bekijkt.....
Ik vind `google`een verbijsterend en onmisbare vooruitgang.
Als ik bijv. alleen maar denk aan kennissen die precies willen weten
waar wonen. Met `streetview`komen ze er wel uit!
Ach en wee werd uitgeroepen over alle moderne ontwikkelingen
(auto`s, vliegmachines, treinen , radio, televisie en wat niet al.
En nu.... we kunnen er niet meer buiten. Tòch.....
Denk er maar aan dat de Schepper de mensen het vernuft geeft.
Tja,.... en als ze het ten onnutte gebruiken.... dan is er altijd nog
een God die ze op de een of andere manier ter verantwoording roept.
We moeten er ons maar niet al te druk over maken en er ons voordeel
mee doen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Eppo Gremdaat schreef:Ach, het is maar hoe je het bekijkt.....
Ik vind `google`een verbijsterend en onmisbare vooruitgang.
Als ik bijv. alleen maar denk aan kennissen die precies willen weten
waar wonen. Met `streetview`komen ze er wel uit!
Ach en wee werd uitgeroepen over alle moderne ontwikkelingen
(auto`s, vliegmachines, treinen , radio, televisie en wat niet al.
En nu.... we kunnen er niet meer buiten. Tòch.....
Denk er maar aan dat de Schepper de mensen het vernuft geeft.
Tja,.... en als ze het ten onnutte gebruiken.... dan is er altijd nog
een God die ze op de een of andere manier ter verantwoording roept.
We moeten er ons maar niet al te druk over maken en er ons voordeel
mee doen.
Dat ben ik wel je eens; tegelijkertijd is Google Glass een ontwikkeling die wel even vijf, zes stappen verder gaat. Of vind je van niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Ach, het is maar hoe je het bekijkt.....
Ik vind `google`een verbijsterend en onmisbare vooruitgang.
Als ik bijv. alleen maar denk aan kennissen die precies willen weten
waar wonen. Met `streetview`komen ze er wel uit!
Ach en wee werd uitgeroepen over alle moderne ontwikkelingen
(auto`s, vliegmachines, treinen , radio, televisie en wat niet al.
En nu.... we kunnen er niet meer buiten. Tòch.....
Denk er maar aan dat de Schepper de mensen het vernuft geeft.
Tja,.... en als ze het ten onnutte gebruiken.... dan is er altijd nog
een God die ze op de een of andere manier ter verantwoording roept.
We moeten er ons maar niet al te druk over maken en er ons voordeel
mee doen.
Dat ben ik wel je eens; tegelijkertijd is Google Glass een ontwikkeling die wel even vijf, zes stappen verder gaat. Of vind je van niet?
Nee, het is een apparaat wat de smartphones van deze dagen verbeterd en een paar technieken bij elkaar brengt. Ik denk dat het probleem al zit dat Google inzicht heeft in surf gedrag van personen, ze hebben inzicht in allerlei documenten die personen op Google Drive hebben staan, etc. Ze lezen het niet, maar scannen de bestanden op meest voorkomende woorden en zo wordt dan de database gevuld. Een ander puntje is het cookie gedrag, dat bedrijven alles opslaan en adhv ip adressen precies weten waar een surfer naar zoekt op hun internetsite. Als je op het WWW gaat heb je al minimaal 3 organisaties waar je onbewust gegevens aan af geeft: je provider, de maker van het programma waar je mee surft en de bedrijven/organisaties op welke sites je aan het kijken bent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Nee, het gaat verder: men combineert van alles, privacy is ganselijk weg. Als je op Google zoekt of bestanden in Drive plaatst, doe je dat actief zelf. Als je een smartphone gebruikt, dus verbinding met internet maakt, dan kan ik me dan allemaal voorstellen.
Google Glass gaat echter ongevraagd verbinding met anderen maken die op straat lopen.

Bovendien noemt het artikel in de eerste post nogal wat extra argumenten.

Ik vind de hele ontwikkeling erg beangstigend, en je hebt gelijk, dat geldt in mindere mate ook van de smartphone.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Auto »

Luther schreef:Nee, het gaat verder: men combineert van alles, privacy is ganselijk weg. Als je op Google zoekt of bestanden in Drive plaatst, doe je dat actief zelf. Als je een smartphone gebruikt, dus verbinding met internet maakt, dan kan ik me dan allemaal voorstellen.
Google Glass gaat echter ongevraagd verbinding met anderen maken die op straat lopen.

Bovendien noemt het artikel in de eerste post nogal wat extra argumenten.

Ik vind de hele ontwikkeling erg beangstigend, en je hebt gelijk, dat geldt in mindere mate ook van de smartphone.
Euh, het gebeurd nu al hoor. Er zijn genoeg apps die standaard op 'push berichten' aan staan. Dat betekend dat als je in een bepaalde wijk komt dat je een bericht kan ontvangen ....... en anderen die in jouw buurt lopen kunnen hetzelfde bericht ontvangen.

En zoals BJD al eerder in een andere discussie heeft aangegeven, bepaalde zaken zijn niet weg te sleutelen in de codering en gewoon het filter passeren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:Nee, het gaat verder: men combineert van alles, privacy is ganselijk weg. Als je op Google zoekt of bestanden in Drive plaatst, doe je dat actief zelf. Als je een smartphone gebruikt, dus verbinding met internet maakt, dan kan ik me dan allemaal voorstellen.
Google Glass gaat echter ongevraagd verbinding met anderen maken die op straat lopen.

Bovendien noemt het artikel in de eerste post nogal wat extra argumenten.

Ik vind de hele ontwikkeling erg beangstigend, en je hebt gelijk, dat geldt in mindere mate ook van de smartphone.
Euh, het gebeurd nu al hoor. Er zijn genoeg apps die standaard op 'push berichten' aan staan. Dat betekend dat als je in een bepaalde wijk komt dat je een bericht kan ontvangen ....... en anderen die in jouw buurt lopen kunnen hetzelfde bericht ontvangen.

En zoals BJD al eerder in een andere discussie heeft aangegeven, bepaalde zaken zijn niet weg te sleutelen in de codering en gewoon het filter passeren.
OK, je stelt: het gebeurt nu al. Is dat het enige argument om te zeggen: Ach, toe maar...?
Of gaat Google ethisch gezien verder dan bijv. Microsoft?
Andere vraag: Moet je dan nog wel een smartphone willen hebben?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Auto schreef:
Luther schreef:Nee, het gaat verder: men combineert van alles, privacy is ganselijk weg. Als je op Google zoekt of bestanden in Drive plaatst, doe je dat actief zelf. Als je een smartphone gebruikt, dus verbinding met internet maakt, dan kan ik me dan allemaal voorstellen.
Google Glass gaat echter ongevraagd verbinding met anderen maken die op straat lopen.

Bovendien noemt het artikel in de eerste post nogal wat extra argumenten.

Ik vind de hele ontwikkeling erg beangstigend, en je hebt gelijk, dat geldt in mindere mate ook van de smartphone.
Euh, het gebeurd nu al hoor. Er zijn genoeg apps die standaard op 'push berichten' aan staan. Dat betekend dat als je in een bepaalde wijk komt dat je een bericht kan ontvangen ....... en anderen die in jouw buurt lopen kunnen hetzelfde bericht ontvangen.

En zoals BJD al eerder in een andere discussie heeft aangegeven, bepaalde zaken zijn niet weg te sleutelen in de codering en gewoon het filter passeren.
OK, je stelt: het gebeurt nu al. Is dat het enige argument om te zeggen: Ach, toe maar...?
Of gaat Google ethisch gezien verder dan bijv. Microsoft?
Andere vraag: Moet je dan nog wel een smartphone willen hebben?
Nee, ik ben het met je eens dat er wel wat aangedaan moet worden. Maar wat ik wel zie is dat er vanuit de refo-gezindte er weinig van komt. Wie heeft een gefilterd of afgesloten internet? Wie bespreekt met de kinderen welke spelletjes er gedaan mogen worden op de PC? (als ik zie welke rotzooi er door kinderen uit de klassen van mijn kinderen worden gedaan en dan ook van 'zogenaamde positieve' gezinnen. Binnenkort is er bij ons weer een bezinning, maar ik denk zo dat er weinig mensen komen. (Ik hoop dat ik er naast zit). En als er een artikel in het RD wordt geplaatst dan is het 1 week een discussie en dan is die weer voorbij.

Kortom ik heb er geen vertrouwen in.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik gebruik internet alleen voor nieuws en actuele zaken (forum)
Ik weet gelukkig (?) niets van Hyves, Facebook en hoe al die andere
r.tzooi heten mag. En Smartphone?? nooooit van gehoord.
Maken we ons soms druk over iets waar iedereen zich druk
over maakt?
Als `pensionado`werk ik nog steeds voor mijn `oude`notariskantoor en
`rechercheer`nogal regelmatig bij de Dienst van de Openbare Registers
en het Kadaster (met een eigen inlogcode omdat ik `thuiswerk`doe).
Het is dan wel handig als je weet hoe men er financieel voor staat bij aan- en
verkoop van een huis (veel hypotheek(schulden)?) of bij aankoop c.q. lening)
Ik zie in bovenstaande geen inbreuk op de privacy oftewel `big brother
is watching you`
Bovendien weten de clienten dat dit gebeurt dus ze kunnen nooit
met smoesjes komen van `de hypotheek is bijna afgelost`.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door jan34willem »

Luther schreef:Google heeft een handige zoekmachine, de mailmogelijkheid met Drive is aantrekkelijk, Google+ ziet er gelikt uit. Maar waar is onze privacy? Wat wil Google? Kunnen we nog leven zonder Google?
Laat de ontwikkeling van Google Glass ons de verbijsterende verborgen agenda van Google zien?

Lees dit artikel eens: http://www.gertbrouwer.nl/google-glasse ... menleving/
Wat is de "verbijsterende verborgen agenda" van Google? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Julian Brasser »

Het is inderdaad verontrustend in die zin, dat als de data van die internet-brillen realtime op internet wordt gezet, dat moslims doelgericht kunnen mikken op plaatsen waar op dat moment personen zitten die Allah en diens profeet hebben beledigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Auto »

Julian Brasser schreef:Het is inderdaad verontrustend in die zin, dat als de data van die internet-brillen realtime op internet wordt gezet, dat moslims doelgericht kunnen mikken op plaatsen waar op dat moment personen zitten die Allah en diens profeet hebben beledigd.
Nou niet alleen moslims hoor, iedereen die kwaad in de zin heeft. .....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

Auto schreef:Nee, ik ben het met je eens dat er wel wat aangedaan moet worden. Maar wat ik wel zie is dat er vanuit de refo-gezindte er weinig van komt. Wie heeft een gefilterd of afgesloten internet? Wie bespreekt met de kinderen welke spelletjes er gedaan mogen worden op de PC? (als ik zie welke rotzooi er door kinderen uit de klassen van mijn kinderen worden gedaan en dan ook van 'zogenaamde positieve' gezinnen. Binnenkort is er bij ons weer een bezinning, maar ik denk zo dat er weinig mensen komen. (Ik hoop dat ik er naast zit). En als er een artikel in het RD wordt geplaatst dan is het 1 week een discussie en dan is die weer voorbij.

Kortom ik heb er geen vertrouwen in.
Je hebt geen vertrouwen in de bezinning binnen de gereformeerde gzindte. Me too. Maar dat is de discussie in dit topic met alle respect niet. het gaat hier niet over hoe een ander helaas niet reageert, maar hoe we dit zelf vinden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door Luther »

jan34willem schreef:
Luther schreef:Google heeft een handige zoekmachine, de mailmogelijkheid met Drive is aantrekkelijk, Google+ ziet er gelikt uit. Maar waar is onze privacy? Wat wil Google? Kunnen we nog leven zonder Google?
Laat de ontwikkeling van Google Glass ons de verbijsterende verborgen agenda van Google zien?

Lees dit artikel eens: http://www.gertbrouwer.nl/google-glasse ... menleving/
Wat is de "verbijsterende verborgen agenda" van Google? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Wat die Google-brillen allemaal niet koppelen en waar de prvicay is gebleven, en verder nog: de mens wordt een onderdeel van de ontwikkeling dat we een medewerker van een machine worden.
Lees dit en kijk het bijbehorende filmpje (als je geen Kliksafe hebt).
http://degidsfm.vara.nl/diginieuws-deta ... 2a7bebb77a
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Google - onmisbare vooruitgang of verbijsterende bedreig

Bericht door jan34willem »

Luther schreef:
jan34willem schreef:Wat is de "verbijsterende verborgen agenda" van Google? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Wat die Google-brillen allemaal niet koppelen en waar de prvicay is gebleven, en verder nog: de mens wordt een onderdeel van de ontwikkeling dat we een medewerker van een machine worden.
Lees dit en kijk het bijbehorende filmpje (als je geen Kliksafe hebt).
http://degidsfm.vara.nl/diginieuws-deta ... 2a7bebb77a
Zoals Auto al opmerkte, zijn de meeste functies van de Google-bril nu al mogelijk met de huidige generatie tablets en smart phones. Het nieuwe van de Google-bril is de interface (hoe je het ding bedient): geen toetsenbord meer maar spraak, en een klein doorzichtig beeldschermpje voor je oog. De laatste tien, twintig is hard gewerkt aan automatische spraakherkenning. Voor apparaten waarbij het gebruik van een toetsenbord onhandig is, is spraak een goede interface. Hier is weinig "verbijsterend" of "verborgen" aan.

Ik deel je zorg over de privacy van de informatie die Google verzamelt (en daarom gebruik ik eigenlijk alleen maar Google's zoekpagina, zonder in te loggen), maar ook deze ontwikkeling is al langer gaande en nauwelijks "verborgen" te noemen. Google verdient geld met het aanbieden van informatie. Hoe beter Google z'n gebruikers kent, des te gerichter kunnen ze informatie aanbieden, en zo verdienen ze nog meer geld.

En medewerkers van machines zijn we al sinds de industriele revolutie. Ik neem aan dat jij ook wel eens een automobiel bedient? Dat is van het zelfde laken een pak.

Ik ben het met je eens dat we technologische ontwikkelingen kritisch moeten volgen, maar zo "verbijsterend" en "verborgen" is het allemaal niet.
Plaats reactie