Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Waar zie je in het nieuwe Testament dan dat Paulus mensen angst aanjaagt? Ik vind het een rare gang van zaken. De bijbel zegt overigens niet dat mensen de schrik des Heeren moet worden aangejaagd. Er staat: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.

En dat is in het filmpje prima gebeurd.
Paulus werd de Joden een Jood, de Grieken een Griek. Niks bangmakerij.
Het gaat niet om bang maken! Dat weet je zelf ook wel, of je kúnt het weten.
Maar als het Woord tot de mens komt, en God zegent dat, zodat de mens aan zichzelf wordt ontdekt
zal de schrik wel komen. Nee niet enkel de schrik voor de hel, en daarom moeten we ook niets
verwachten van zware hel- en verdoememispredikers. Ik elke woordbediening moet
de levende Christus centraal staan. Maar wie heeft Hem nodig? Jij? Ik? Niemand
van nature. Waarom niet? We kennen God niet in Zijn Recht en onszelf niet in onze schuld.
Daarom zou het in een kerk toch passen om iets te zeggen oven de onsterfelijke zielen
en de plaats waar de mens van nature naartoe reist. Ik weet ook dat de vrijmoedigheid wel eens
ontbreekt. Maar dat maakt de waarheid ook uit: We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten
gaan.
En... Onze God is een verterend vuur. Niet selectief citeren.
DIA, ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar film maken is net kleuterschool werk, knippen en plakken, van 3 uur filmen kan maar een selectief kwartiertje overblijven wat ook nog eens word uitgezocht door de filmmakers, wie weet is er wel een ernstige liefdevolle boodschap uitgegaan zonder dat dit in het eindresultaat te zien is. Daarnaast lijkt het mij ook goed om eerst de mensen maar eens in de kerk te laten komen en dan de boodschap uitgebreid met veel uitleg te brengen.
Het filmpje is op zich niet verkeerd, maar er had wel een Boodschap in door moeten klinken. Als dat eruit geknipt is
zegt dat ook wel iets van de filmmaker... Dacht je niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door gertje »

@ Dia: Misschien kan je deze discussie nog eens teruglezen en dan ook je eigen laatste reactie lezen.
Als je nu meteen gezegd had(soms is het beter even na te lezen wat je reactie zou moeten zijn) : Dit filmpje is niet verkeerd, maar ik mis de bijbelse boodschap.. Had je een heel andere discussie gehad. Je poot nu een reactie neer, maakt mensen, gemeentens verdacht of erger nog, je ziet ze niet als ware christenen om vervolgens toch na te denken en dit neer te zetten.
Wees voorzichtig Dia om mensen of gemeentes voor niet waar neer te zetten.. aan ons is niet het oordeel, laten we zoeken wat ons bind.
We zijn nooit te oud om te leren, toch?
slaap lekker !
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het filmpje is op zich niet verkeerd, maar er had wel een Boodschap in door moeten klinken. Als dat eruit geknipt is
zegt dat ook wel iets van de filmmaker... Dacht je niet?
Lees nu eens even dit:
Curatorium schreef: Heb een aantal andere filmpjes gekeken, daar ging het ook vooral om de liturgie, de algemene boodschap en het kerkgebouw zelf. Het gaat hier dus inderdaad niet eens over de leer.
Het is er een uit een serie. En voor die serie is een format gemaakt, een raamwerk dat van toepassing is op alle bijdragen in die serie.
Het heeft dus niet zoveel zin om te klagen over het knip- en plakwerk binnen één uitzending, het siert je niet als je suggestieve opmerkingen gaat maken over de filmmaker. Het is het format dat bepaalt wat er wel in komt en wat niet.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

@DIA:

Ik ben blij dat je al een hoop oordelen intrekt met je laatste bericht.

Wat zegt dat over de filmmaker: dat hij degene is die bepaalt wat hij moet vragen. De filmmaker is mogelijk geen christen, maar misschien ook wel, dat weet je niet. In ieder geval is de geinterviewde daarvoor niet verantwoordelijk natuurlijk. Het gaat om een zelfstandige lokale omroep, niet om een reclamevideo van de kerk.

Ik weet wel dat de sprekers in het filmpje op de vraag wat is er zo bijzonder aan deze kerkgemeenschap, waarin wijken jullie af van alle andere, heel verstandig antwoordden: mag ik ook zeggen wat bij ons centraal staat? Dat is het Woord van God.

Ik vrees dat ze daarmee een lichtend voorbeeld zijn. Dat kunt je toch met de beste wil van de wereld geen bijzaak noemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het filmpje is op zich niet verkeerd, maar er had wel een Boodschap in door moeten klinken. Als dat eruit geknipt is
zegt dat ook wel iets van de filmmaker... Dacht je niet?
Lees nu eens even dit:
Curatorium schreef: Heb een aantal andere filmpjes gekeken, daar ging het ook vooral om de liturgie, de algemene boodschap en het kerkgebouw zelf. Het gaat hier dus inderdaad niet eens over de leer.
Het is er een uit een serie. En voor die serie is een format gemaakt, een raamwerk dat van toepassing is op alle bijdragen in die serie.
Het heeft dus niet zoveel zin om te klagen over het knip- en plakwerk binnen één uitzending, het siert je niet als je suggestieve opmerkingen gaat maken over de filmmaker. Het is het format dat bepaalt wat er wel in komt en wat niet.
Die termen versta ik niet, maar dat geeft niet, die heb ik denk ik ook niet nodig. Maar goed, ik blijf het wel een zaak vinden
die ik liever niet had gezien. De reserves tegenover film, tv, internet lijken steeds losser te worden. Ik dacht dat slechts klikdafe de pagina's van Youtube filterde. Solcon doet het in ieder geval niet.
Ik weet nog dat het geval speelde van wel of niet dia's vertonen in de trouwzaal van de kerk. Er waren toen nog mensen die toen beslist principieel bezwaard waren. Maar dat is blijkbaar al algemeen geaccepteerd. Hoewel... er zijn er nog die het liever niet zouden zien... Goed laat maar, ik stop er maar mee, want het is alweer laat geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het filmpje is op zich niet verkeerd, maar er had wel een Boodschap in door moeten klinken. Als dat eruit geknipt is
zegt dat ook wel iets van de filmmaker... Dacht je niet?
Lees nu eens even dit:
Curatorium schreef: Heb een aantal andere filmpjes gekeken, daar ging het ook vooral om de liturgie, de algemene boodschap en het kerkgebouw zelf. Het gaat hier dus inderdaad niet eens over de leer.
Het is er een uit een serie. En voor die serie is een format gemaakt, een raamwerk dat van toepassing is op alle bijdragen in die serie.
Het heeft dus niet zoveel zin om te klagen over het knip- en plakwerk binnen één uitzending, het siert je niet als je suggestieve opmerkingen gaat maken over de filmmaker. Het is het format dat bepaalt wat er wel in komt en wat niet.
Die termen versta ik niet, maar dat geeft niet, die heb ik denk ik ook niet nodig. Maar goed, ik blijf het wel een zaak vinden
die ik liever niet had gezien. De reserves tegenover film, tv, internet lijken steeds losser te worden. Ik dacht dat slechts klikdafe de pagina's van Youtube filterde. Solcon doet het in ieder geval niet.
Ik weet nog dat het geval speelde van wel of niet dia's vertonen in de trouwzaal van de kerk. Er waren toen nog mensen die toen beslist principieel bezwaard waren. Maar dat is blijkbaar al algemeen geaccepteerd. Hoewel... er zijn er nog die het liever niet zouden zien... Goed laat maar, ik stop er maar mee, want het is alweer laat geworden.
Ik vraag me af waarom niet? En een beamer is volgens mij ook al algemeen geaccepteerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het filmpje is op zich niet verkeerd, maar er had wel een Boodschap in door moeten klinken. Als dat eruit geknipt is
zegt dat ook wel iets van de filmmaker... Dacht je niet?
Lees nu eens even dit:
Curatorium schreef: Heb een aantal andere filmpjes gekeken, daar ging het ook vooral om de liturgie, de algemene boodschap en het kerkgebouw zelf. Het gaat hier dus inderdaad niet eens over de leer.
Het is er een uit een serie. En voor die serie is een format gemaakt, een raamwerk dat van toepassing is op alle bijdragen in die serie.
Het heeft dus niet zoveel zin om te klagen over het knip- en plakwerk binnen één uitzending, het siert je niet als je suggestieve opmerkingen gaat maken over de filmmaker. Het is het format dat bepaalt wat er wel in komt en wat niet.
Die termen versta ik niet, maar dat geeft niet, die heb ik denk ik ook niet nodig. Maar goed, ik blijf het wel een zaak vinden
die ik liever niet had gezien. De reserves tegenover film, tv, internet lijken steeds losser te worden. Ik dacht dat slechts klikdafe de pagina's van Youtube filterde. Solcon doet het in ieder geval niet.
Ik weet nog dat het geval speelde van wel of niet dia's vertonen in de trouwzaal van de kerk. Er waren toen nog mensen die toen beslist principieel bezwaard waren. Maar dat is blijkbaar al algemeen geaccepteerd. Hoewel... er zijn er nog die het liever niet zouden zien... Goed laat maar, ik stop er maar mee, want het is alweer laat geworden.
Ik vraag me af waarom niet? En een beamer is volgens mij ook al algemeen geaccepteerd.
Ja nu wel, maar vroeger vond men het een 'opstapje' naar een film. En zeer geachte kerkenraadsleden hadden daar toen bezwaar tegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door ejvl »

Vroeger hadden zeer geachte leden ook bezwaar over het feit dat de aarde niet plat was.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Simon »

-DIA- schreef: Ja nu wel, maar vroeger vond men het een 'opstapje' naar een film. En zeer geachte kerkenraadsleden hadden daar toen bezwaar tegen.
Heeft de smaak van geveinsde nederigheid.
De eerste trein vonden mensen ook een duivelse uitvinding.Waarom zou een beamer,film of foto, niet geaccepteerd kunnen worden?
Vroeger is niet altijd beter hoor.
De miljoenen die in Zijn Naam over de kling gejaagd werden middels verdrinking, brandstapels en martelingen niet te snel vergeten!
Dat is pas ''onacceptabel''
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door refo »

Overigens heeft een kerk meer behoefte aan beamers dan aan beamers.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Overigens heeft een kerk meer behoefte aan beamers dan aan beamers.
Dat ligt ook aan de kerk die het betreft. Ik zou in elke kerk beslist geen be-amer kunnen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Vroeger hadden zeer geachte leden ook bezwaar over het feit dat de aarde niet plat was.
Ja maar toch lag dat anders. Dit behoefde geen gevaar in te houden voor de leer en het leven.
Met de film (denk ook aan de EO) is de hele kerk losgeraakt van haar wortels.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door ejvl »

Welke wortels bedoel je precies DIA?
Hetzelfde geld over streng tegen vliegen met een vliegtuig zijn wat nog niet eens zo lang geleden is?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Welke wortels bedoel je precies DIA?
Hetzelfde geld over streng tegen vliegen met een vliegtuig zijn wat nog niet eens zo lang geleden is?
Laten we het zo zeggen: De film/tv heeft enorm veel invloed uitgeoefend op christenen die eerst nog
op een reformatorische grond stonden. Er is enorm veel van de invloed van de EO in de vanouds
reformatorische kerken geslopen. Niet van de ene op de andere dag, maar heel geraffineerd en subtiel,
zodat een groot deel van het kerlvolk het niet eens in de gaten heeft....

We zijn vaak niet meer zoals het was: Israël zal alleen wonen. En we hebben ons vermengd met vreemde
godsdiensten, en dat allemaal onder de reformatorsche noemer gebracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
refo schreef:Overigens heeft een kerk meer behoefte aan beamers dan aan beamers.
Dat ligt ook aan de kerk die het betreft. Ik zou in elke kerk beslist geen be-amer kunnen zijn.
Hoe moet het dan toch met al diegenen die in een bepaalde kerk ''geplaatst'' zijn?
Want dat leren we toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie