Preken beluisteren en downloaden

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Simon »

Vrouwen kunnen veel beter 2 dingen tegelijk doen, dan mannen, dat dan weer wel.
kun jij een email typen en tegelijkertijd een gesprek voeren met iemand?
Ik niet.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door WimA »

Het zou interessant zijn om eens te bezien wat er van beklijft. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er a. zeer weinig beklijft. b. wat beklijft is wat men "ook al dacht"
Men ziet dat hier ook wel met lezen wat zich o.a. uit in de "citatensmijterij" op dit forum. (Het stukje van ds. van Aalst onlangs is er een mooi voorbeeld van). Alleen die stukjes die het eigen gevoelen bevestigen worden - helaas - veelal echt gelezen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Jongere »

WimA schreef:Het zou interessant zijn om eens te bezien wat er van beklijft. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er a. zeer weinig beklijft. b. wat beklijft is wat men "ook al dacht"
Men ziet dat hier ook wel met lezen wat zich o.a. uit in de "citatensmijterij" op dit forum. (Het stukje van ds. van Aalst onlangs is er een mooi voorbeeld van). Alleen die stukjes die het eigen gevoelen bevestigen worden - helaas - veelal echt gelezen.
Dat is wel waar ja. Ik verbaas me er vaak over wat mensen allemaal bij oudvaders vandaan menen te kunnen halen aan 'bewijzen'. Er is een groot gevaar van alles door je eigen bril lezen en beluisteren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door refo »

Jongere schreef:
WimA schreef:Het zou interessant zijn om eens te bezien wat er van beklijft. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er a. zeer weinig beklijft. b. wat beklijft is wat men "ook al dacht"
Men ziet dat hier ook wel met lezen wat zich o.a. uit in de "citatensmijterij" op dit forum. (Het stukje van ds. van Aalst onlangs is er een mooi voorbeeld van). Alleen die stukjes die het eigen gevoelen bevestigen worden - helaas - veelal echt gelezen.
Dat is wel waar ja. Ik verbaas me er vaak over wat mensen allemaal bij oudvaders vandaan menen te kunnen halen aan 'bewijzen'. Er is een groot gevaar van alles door je eigen bril lezen en beluisteren.
Over het algemeen verwoorden predikanten 's zondags in de preek 'wat men ook al dacht'.
Daarop voortbordurend kiest men luisterpreken waar naar verwachting wordt gezegd 'wat men al dacht'.
De Bijbel wordt net als oudvaders ook gebruikt om te bewijzen 'wat men al dacht'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door eilander »

Heel interessante gedachten allemaal. Ik zou erg benieuwd naar wat voorbeelden van @WimA of @refo waarbij ze iets lazen of luisterden wat ze "NIET ook al dachten" (en wat toch waar is natuurlijk, anders is het makkelijk).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door helma »

Simon schreef:Vrouwen kunnen veel beter 2 dingen tegelijk doen, dan mannen, dat dan weer wel.
kun jij een email typen en tegelijkertijd een gesprek voeren met iemand?
Ik niet.
ik kan ook geen email typen en ondertussen preek luisteren.
Maar opruimen/stoffen/strijken en preek luisteren gaat prima samen
(en gebeden sla ik doorgaans wel over)

en ik luister bij voorkeur naar preken waar ik ook dingen hoor 'die ik niet al dacht'.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Een kwestie, waar we het onlangs in familiekring over hadden. Als jullie een preek beluisteren, ga je daar dan echt voor zitten? Afgezonderd, hoofdtelefoon op bijv.
Ik hoor van sommigen dat ze luisteren tijdens een lange autorit.
Persoonlijk heb ik hier moeite mee, ben hier ook niet mee opgevoed. Als we vroeger een dienst gingen beluisteren (toen nog via band of cassette) gingen we daar voor zitten.
Als ik nu een dienst beluister, ga ik bij de computer zitten, soms met, soms zonder hoofdtelefoon. Het ligt er aan wanneer het is.
Maar ik lees wel eens dat mensen tijdens een strijk of afwas een preek opzetten.
Is dat eigenlijk wel eerbiedig, net zoals het autorijden? Zijn er redenen te bedenken waarom niet/wel?
De Heere Jezus gaf Zijn onderwijs ook wel aan tafel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
WimA schreef:Het zou interessant zijn om eens te bezien wat er van beklijft. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er a. zeer weinig beklijft. b. wat beklijft is wat men "ook al dacht"
Men ziet dat hier ook wel met lezen wat zich o.a. uit in de "citatensmijterij" op dit forum. (Het stukje van ds. van Aalst onlangs is er een mooi voorbeeld van). Alleen die stukjes die het eigen gevoelen bevestigen worden - helaas - veelal echt gelezen.
Dat is wel waar ja. Ik verbaas me er vaak over wat mensen allemaal bij oudvaders vandaan menen te kunnen halen aan 'bewijzen'. Er is een groot gevaar van alles door je eigen bril lezen en beluisteren.
Calvijn deed het ook al. ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren en downloaden

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Heel interessante gedachten allemaal. Ik zou erg benieuwd naar wat voorbeelden van @WimA of @refo waarbij ze iets lazen of luisterden wat ze "NIET ook al dachten" (en wat toch waar is natuurlijk, anders is het makkelijk).
Ik heb daar overigens wel een voorbeeld van.
Ik heb een tijdje de overtuiging gehad dat de Heere Jezus voor iedereen was gestorven, en heb dat bijv. op het forum verdedigd (niet al mijn vroegere posts zijn helemaal naar de forumregels ;) ).
Toen ik John Pipers artikel las over de 'five points of calvinism' kwam hij daarin radicaal op voor het feit dat de gedachte van 'limited atonement' Bijbels is. Ook een citaat dat hier op het forum van Spurgeon werd geplaatst had die gedachte.
Dat heeft mij overtuigd en van mening doen veranderen.

Boeken en artikelen lezen en preken luisteren is gelukkig niet één grote wereld van 'zelfbevestiging'. :) Maar wat WimA en refo noemen is wel een reeël probleem.
Ik snap dat ook wel. Ik zie bij mezelf hoe moeilijk het is om écht open en onbevangen in discussies te staan. Zeker als je in die discussies al wel eens je mening hebt geuit. Het is dan haast niet mogelijk eerlijk naar argumenten te kijken en zo nodig je mening te veranderen.
Plaats reactie