Preken beluisteren op internet

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

Een preek over Johannes 14:9 van ds G. van de Breevaart:
https://m.youtube.com/watch?v=oeAs28g_eUc
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Vandaag ds. W. Mouw beluisterd.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio
We hebben de preek vanavond beluisterd,
Een gelukkige Job...
God toen had zijn leven beveiligd voor de dood.
En nu sterft hij nooit meer!
Nu mag hij eeuwig leven, en is eeuwig de strijd te boven.
Want het is hier toch een strijdende kerk waar de duivel niet ophoud om te kwellen en verdacht te maken.
Nu mag hij eeuwig God aanschouwen, en straks naar ziel en lichaam.
als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Charles schreef:Vandaag ds. W. Mouw beluisterd.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio
Hoewel zijn taalgebruik vrij ouderwets is, zijn zijn preken wel helder en evenwichtig. Hij kwam sinds zijn studententijd enkele jaren 's zomers in de pastorie. Maar sinds een aantal jaren gaat hij helaas naar een naburige gemeente op vakantie. Zodoende hoor ik hem zelden meer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Vandaag ds. W. Mouw beluisterd.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio
Hoewel zijn taalgebruik vrij ouderwets is, zijn zijn preken wel helder en evenwichtig. Hij kwam sinds zijn studententijd enkele jaren 's zomers in de pastorie. Maar sinds een aantal jaren gaat hij helaas naar een naburige gemeente op vakantie. Zodoende hoor ik hem zelden meer.
Als je vader en zoon vergelijkt is hij duidelijk anders dan zijn vader.
Bij ds. Hoogerand is duidelijker de 'invloed' van zijn vader op te merken.
Overigens, het oude taalgebruik is mij niet eens opgevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Ik kwam preek tegen. Van predikanten uit die hoek - om het zo te zeggen - kom je preken niet snel tegen. Daarom beluisterd en was positief verrast. Nuchter, geen ouderwets taalgebruik (wat mij betreft) maar wel ernstig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Ik kwam preek tegen. Van predikanten uit die hoek - om het zo te zeggen - kom je preken niet snel tegen. Daarom beluisterd en was positief verrast. Wat mij betreft nuchter, geen ouderwets taalgebruik (wat mij betreft) maar wel ernstig.
Inderdaad, dat is ook mijn ervaring, deze preken zijn niet zo voor het oprapen. En of het nu nuchter is of in ouder taalgebruik of niet, ik merk dat niet eens. Maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johannes S »

-DIA- schreef:
Als je vader en zoon vergelijkt is hij duidelijk anders dan zijn vader.
Dat is in de tekst Johannes 14:9 die @Hoopvol hierboven noemde niet zo als we het door geloof zien.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Vandaag ds. W. Mouw beluisterd.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio
Hoewel zijn taalgebruik vrij ouderwets is, zijn zijn preken wel helder en evenwichtig. Hij kwam sinds zijn studententijd enkele jaren 's zomers in de pastorie. Maar sinds een aantal jaren gaat hij helaas naar een naburige gemeente op vakantie. Zodoende hoor ik hem zelden meer.
Als je vader en zoon vergelijkt is hij duidelijk anders dan zijn vader.
Bij ds. Hoogerand is duidelijker de 'invloed' van zijn vader op te merken.
Overigens, het oude taalgebruik is mij niet eens opgevallen.
Ik merk geen verschil tussen vader en zoon Mouw.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

::please
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
Volgens de kantt. SV gaat het erom dat híj God zien zal, en niet een vreemde. Míjn ogen zullen Hem zien, en niet (de ogen van) een vreemde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
Volgens de kantt. SV gaat het erom dat híj God zien zal, en niet een vreemde. Míjn ogen zullen Hem zien, en niet (de ogen van) een vreemde.
De Studiebijbel heeft: Job zal met eigen ogen God zien, niet als een vreemde, maar als iemand die met God vertrouwd is.
En geeft als voetnoot (54): De woorden ‘en geen vreemde’ kunnen worden verstaan als ‘niet als een vreemde’, maar het kan ook zo zijn dat ze als genitief moeten worden verstaan waarbij terugverwezen wordt naar ogen. Dat levert dan de vertaling ‘niet de ogen van een vreemde’ (vgl. GNB, WV en NBV, maar ook de LXX). Maar het kan niet zo zijn dat hier bedoeld wordt dat Job de enige is die zijn eerherstel meemaakt. Want wat voor een eerherstel is het, als niemand het ziet? Daarom moet de tweede mogelijkheid worden afgewezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
Volgens de kantt. SV gaat het erom dat híj God zien zal, en niet een vreemde. Míjn ogen zullen Hem zien, en niet (de ogen van) een vreemde.
Dit wist ik ook niet. Op zichzelf blijft het wel waar, zoals DIA het weergeeft uit die preek. Geen kind van God zal een onbekende God ontmoeten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
Volgens de kantt. SV gaat het erom dat híj God zien zal, en niet een vreemde. Míjn ogen zullen Hem zien, en niet (de ogen van) een vreemde.
Dat kan want ik citeerde misschien wat te vrij uit mijn hoofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Een preek over Johannes 14:9 van ds G. van de Breevaart:
https://m.youtube.com/watch?v=oeAs28g_eUc
Dat is echt de oude onversneden separerende gereformeerde preek. Maar door dit op te merken moeten we ons wel schuldig weten. Wat zijn we toch oppervlakkig geworden, en ja, dat moet ik echt niet tegen een ander zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Charles schreef:Vandaag ds. W. Mouw beluisterd.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio
We hebben de preek vanavond beluisterd,
Een gelukkige Job...
God toen had zijn leven beveiligd voor de dood.
En nu sterft hij nooit meer!
Nu mag hij eeuwig leven, en is eeuwig de strijd te boven.
Want het is hier toch een strijdende kerk waar de duivel niet ophoud om te kwellen en verdacht te maken.
Nu mag hij eeuwig God aanschouwen, en straks naar ziel en lichaam.
als zij dit... zijn vlees doorknaagd hebben, dan zal hij uit zijn vlees God aanschouwen, Dewelke hij voor zich aanschouwen zal, en hij zal geen vreemd God zien!
Ook geluisterd. Dank voor het delen Charles.
Plaats reactie